Vajaatoiminta ja estrogeeni

Anonyymi

Olen syönyt tyroksiinia yli kymmenen vuoden ajan. Viime vuosina olo on mennyt huonommaksi, ja näin jälkikäteen ajateltuna keskittymiskyky ja jaksaminen ovat olleet kyllä aika nollassa.

Huomasin väsymykseni, kun satuin samaan kuurin estrogeenia. Sen avulla tajusin, kuinka väsynyt olinkaan ollut, ja että kuinka paljon muilla ihmisillä on energiaa enemmän kuin itsellä. Endokrinologiaan erikoistunut gynekologi kuitenkin sanoi, että minulla ei ole mitään merkkejä esivaihdevuosista (munasarjat näyttävät normaalilta, kuukautiset tulevat normaalisti jne) ja siksi hän suositteli estrogeenin lopettamista. Sehän olikin tosi vaikeaa, sain ihan järkyttävää väsymystä ja huimausta. Hyvä kun kaupassa pystyin käymään, kävelin ihan siksakkia yms. Sisulla kuitenkin ajoin estrogeeniannoksen alas, ja sinnittelin odotellen vieroitusoireiden katoamista. Eivät ne kadonneet minnekään, ja lopulta päädyin työterveyslääkärille. Verikokeissa ei selvinnyt mitään poikkeavaa, ja sitten itse päätin kokeilla tyroksiiniannoksen lisäystä, koska TSH oli lähempänä kahta kuin yhtä. Tyroksiinin lisäys yllättäen veikin huimauksen ja huteruuden pois, ja nyt tunnen oloni fyysisesti virkeäksi. Mutta pää on väsynyt, lähdin tänään aikaisemmin pois töistä ihan vaan sen takia, että mikään ei oikein sujunut. Verenkiertoa pitää myös herätellä, estrogeenista jäi "kuivahtanut" olo, ihan niin kuin veri ei oikein kiertäisi raajoissa. Rasituksessa tulee kylmää hikoilua, ja tuntuu kuin elimistö ei ihan saisi niitä kierroksia päälle, joita rasituksessa tarvitaan. Nyt on myös kankeutta ja särkyä nivelissä, huomenna pitäisi alkaa kuukautiset, eli elimistön estrogeenitasot ovat nyt alimmillaan.

Tosiaan estrogeenia ei varmaankaan ole nyt järkevää jatkaa, mutta osaisiko joku sanoa, mitä ehkä elimistöstäni puuttuu, kun olen edelleen väsynyt? Googletin, että estrogeeni lisää ainakin serotoniini- ja kortisolitasoja. Voisiko esim kortisoli selittää sitä, miksi estrogeeni toi paljon energiaa lisää, ja miksi oloni romahti lääkityksen loputtua?

2

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi määrättiin "kuuri" estrogeenia? Oletko kuitenkin vaihdevuosi-ikäinen?

      • Anonyymi

        Olen 43v, mutta ei määrätty vaihdevuosioireisiin, vaan muusta syystä. Tiedän, että on lääkäreitä, joiden mielestä yli 40v voi jo kärsiä vaihdevuosioireista, vaikka kuukautiset eivät olisi vielä muuttuneet, ja vaikka tyypillisiä vaihdevuosioireita (lähinnä kuumat aallot) ei olisikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe