Alkoholiko menee kaiken edelle?

Anonyymi

Hei!

Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ihan vaan sentakia kun en kenellekkään uskalla avautua asiasta.
Olen luonteeltani sosiaalinen, vilkas ja iloinen mutta minusta alkaa tuntumaan että ärsyynnyn jokaisesta asiasta. Eli siis olemme päälle parikymppisiä työssäkäyviä nuoria aikuisia, yhdessä melkein neljävuotta (samassa osoitteessa muutamavuosi) Alkuun kaikki oli kivaa ja minullekkin alkoholi maistui mutta tässä parin vuoden aikana se on vähentynyt kertaan kuukaudessa.
Kuitenkin on alkanut häiritsemään puolisoni alkoholin käyttö, viikolla tissutellessa menee illat vaikka aamulla onkin töihin lähtö. Arki muuten menee ruokaa laittaessa, siivoillessa ja töissä käydessä eli perus arkea. Viikonloppuisin se alkaa perjantaina suoraan töiden jälkeen ja siitä sitten jatkuu sunnuntaille aamuun asti, sen verran selviää välissä että kaupassa voi käydä lisää kaljaa. sunnuntaihan menee sitten pelkästään koomassa makoillessa eikä miehestä paljoa seuraa ole. Jos haluan viettää yhdessä aikaa niin se tarkoittaa sitä että otetaan yhdessä alkoholia, jos taas en halua juoda niin olen kuskina ja katselen muiden juomista tai menen kavereiden luokse tai yksinkertaisesti menen vain kotiin tuijottelemaan televisiota, saattaa olla että miehestä kuulen vasta kun tarvitsee kyytiä pois jostain. Ei sinällään tietysti ei hänestä tule agressiivista humalassa ja nuoriahan tässä ollaan mutta haluanko kumminkaan olla tässä ja muuttuuko se juominen ajan kanssa? Seksiäki meillä on hyvällätuurilla kerran kuukaudessa, vaikka yrittäisin ja haluaisin enemmän. Tosiaan en tiedä miksi olen vielä tässä? Ehkä toivon että jos jaksan odottaa niin kyllä tuo alkoholin käyttö vähenee? Ehkä ajan kanssa tajuaa ettei tuossa ole mitään järkeä. Olisiko parempi vain erota? En kumminkaan kestä ajatusta että mies olisi onnellinen jonkun toisen kanssa, koska on meilläkin joskus hyviä hetkiä yhdessä.

9

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastasit omaan kysymykseesi. ”Joskus hyviäkin hetkiä”. Jos täytyy kysyä, eroa. Itse katselin liian kauan alkoholistia, minä olin ilonpilaaja jos oma terveyteni ei kestänyt ottaa alkoa. Aina kuskina tai jos otin, alkoi jossain vaiheessa järkyttävä riitely, siis nimenomaan hänen osaltaan. En haasta riitaa ja minulla on pitkä pinna. Mutta hauska loppuu olemasta hauskaa kun hauskasta tulee pakko. Sitten tulikin mustasukkaisuus ja väkivalta mukaan ja raiskaus. olin nukkumassa töihin menoa varten, ja illalla tullut siis myöhään töistä, kun exä alkoholipsykooseissa oli koko illan riidellyt kanssani baarissa/pubissa, tuli kotiin, nappasi sängystä ja heitti seinään, ennen kuin edes olin huomannut, että oli tullut kotiin.

      Selvinpäin mies oli maailman ihanin, mutta eihän hänellä mitään ongelmaa ollut tietenkään. Mies lähti jonnekkin tuon väkivaltaisuutensa jälkeen ja itse pakkasin tavarat ja sain asunnon alle vuorokaudessa (väkivallan vuoksi). Naapuri oli kuullut kaiken, olivat olleet hereillä kun tuli kotiin ja oli pihalla jo minua kironnut. Selvinpäin oli sitten naapurille kertonut miten olin koko illan haastanut riitaa, väitti naapuria valehtelijaksi kun naapuri kertoi, että olivat nähneet minun tulevan kotiin tunteja ennen häntä työvaatteissa (sen verran diiva olen etten työvaatteissa lähde baariin tai edes pubiin) ja kuulivat tekemiseni kotona. Tuo on siis vain yksi esimerkki tapahtuneista, yritin kymmeniä kertoja ehdottaa pientä taukoa alkoholista, ei mennyt paria päivääkään kun ”ihan vaan juhla kunniaksi kun oli niin rankka työpäivä”.

      Alkoholipsykoosi on todella yleinen sairaus, joka aiheuttaa rankkaakin väkivaltaista käytöstä ja suurin osa suurkuluttajista tämän vaivan kokee.

      Kysy itseltäsi onko elämäsi/arkesi/vapaa aikasi, sitä mitä sen haluat olevan loppuelämäsi, vinkkinä voin kertoa, ettei se käyttö ainakaan tuosta vähene, ei ennen, kuin avokkisi on menettänyt tarpeeksi alkoholin takia.

      Jos haluat lapsia, tai lemmikin, haluatko ne pyörimään alkoholin täyttämässä kodissa? Haluatko oikeasti hankkia hoidettavan ja vaihtaa likaisia vaippoja kun puolisosi makaa kännissä/krapulassa tyyliin sängyn alla? Niin siinä tulee käymään. Mitä aiemmin lähdet suhteesta pois sen parempi sinulle. Miksi haluat väkisin pelastaa/pysyä suhteessa jossa puolisosi ei halua yrittää? Kai ymmärrät, että olet vielä nuori, jolla on elämä edessä? Maailmasta löytyy kyllä niitä raittiitakin ja kohtuu käyttäjä ihmisiä. Itse tuhlasin vuosia omaan suhteeseeni, olen välillä seurustellut toki, oli minulla tuossa vakava suhteen alku, mutta tajusin historiastani, että kyseessä on jälleen alkoholisti. Suhde loppui, nyt olen sinkku, toki sairauteni rasittaa tällä hetkellä ja uutta parisuhdetta on vaikea kehitellä, mutta olen silti erittäin onnellinen, teen mitä haluan milloin haluan ja kenen kanssa haluan, nyt on jäänyt alkoholi kokonaan pois lääkkeiden vuoksi, jos olisin edelleen tuossa parisuhteessa joutuisin kuuntelemaan valitusta kun en juo, halvat kännit vain tulee kun lääkkeiden kanssa juo, en harrasta katumista, mutta hieman kyllä harmittaa, etten lähtenyt tuosta parisuhteesta heti kun huomasin ongelman.

      Ketä muuta varten elät elämääsi kuin itseäsi?

      • Anonyymi

        "Alkoholipsykoosi on todella yleinen sairaus, joka aiheuttaa rankkaakin väkivaltaista käytöstä ja suurin osa suurkuluttajista tämän vaivan kokee."

        Ex-miehesi väkivaltainen käytös ei johtunut alkoholipsykoosista vaan ihan jostain muusta luonteen viasta jonka alkoholi tuo esiin.
        Alkoholipsykoosiin ajautunut juoppo pitää aina toimittaa sairaalaan saamaan lääkehoitoa harhoihinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alkoholipsykoosi on todella yleinen sairaus, joka aiheuttaa rankkaakin väkivaltaista käytöstä ja suurin osa suurkuluttajista tämän vaivan kokee."

        Ex-miehesi väkivaltainen käytös ei johtunut alkoholipsykoosista vaan ihan jostain muusta luonteen viasta jonka alkoholi tuo esiin.
        Alkoholipsykoosiin ajautunut juoppo pitää aina toimittaa sairaalaan saamaan lääkehoitoa harhoihinsa.

        Aivan, alkoholi tuo ihmisen todellisen luonteen esille. Alkoholissa ei ole mitään vikaa ja sen käyttö sinällään on ihan jees.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, alkoholi tuo ihmisen todellisen luonteen esille. Alkoholissa ei ole mitään vikaa ja sen käyttö sinällään on ihan jees.

        Kunhan ei mene se alkoholin käyttö liiallisuuksiin, eikä tule oikein tavaksi sillä itseään lääkitä ja käytös pysyy kontrollissa.


    • Anonyymi

      Alkoholistin ex vaimona tilanteesi kuulostaa siltä, että ei todellakaan parane. Alkoholismi pahenee ajan kanssa. Meilläkin oli viikot sentään normaali arkea. Kuitenki salaa juomista, viikonlopuksi jonnekin muualle juomaan salaa. Työmatkoilla juomista. Voihan sitä yrittää keskustella asiasta, yleensä suuttuvat. Ei heillä ole ongelmaa. Olet nuori niin lähtisin. Älä ainakaan perhettä ala perustamaan. Oletko itse läheisriippuvainen? Jos koet tilanteen jo nyt noin pahaksi niin juominen on jo nyt ongelma. Omasta itsestä se raittius lähtee sinä et voi toista pelastaa. Jos koet että sinun tulee tukea ja ymmärtää häntä ja et voi olla niin paska ihminen että jätät niin mietipä mitä itse saat suhteelta? Oma valinta jos haluat jäädä. Minä elin pitkään illuusiossa että kaikki on hyvin koska on hyvääkin. Onko? Mitä hyvää hän tekee sinulle? Tunnetko olevasi rakastettu ja turvassa hänen kanssaan? Vai juoppokuski? Ymmärtäjä? Tukija? Hänen juomisen mahdollistaja? Minä ja perhe olimme miehelle mukava kulissi, sen sisällä on mukava viettää omaa ja itsekästä elämää. En koe olevani vastuussa siitä että ex on nykyää rapajuoppo. Kaikki yhteiskunnan tuet on tarjottu. Minä tai hän. Päätin valita oman ja lasteni onnen.

      • Anonyymi

        Kaikki sanovat, että pitää neuvotella jos alkoholin käyttö parisuhteessa muodostuu ongelmaksi.
        Avioliitossa kauan eläneenä miehenä tiedän, että ylimääräisen "liean" antaminen ja lupauksiin luottaminen vie vaan uusintakäyttöihin ja lisäongelmiin.

        Vanha keino on muuttaa omien vanhempien luo, että mies hätkähtäisi ja lopettaisi. Nykypäivänä käytännössä turvakoteihin. Kysyn vaan, onko aloituskommentti todellinen?


    • Anonyymi

      AA-kerho pelastaa.
      Ilmoittaudu sinne puolisosi kanssa ja aloita uusi alkoholiton elämä.
      Niin yksinkertaista!

      • Anonyymi

        Yksinkertaiset ja höynäytettävät ihmiset menevät AA-kerhoon! Jos oma tahto ei riitä raitistumiseen, niin silloin kannattaa jatkaa sitä helppoa juopon elämää...
        .
        .
        Kysykääpäs muuten ihan kurillanne siellä raittiuskrhossa, että mihin menevät ne ryhmän keräämät kolehtirahat, jotka lähetetään kiinteiden kulujen jälkeen sinne jonnekin keskuskomiteaan. Ryhmien sinme lähettämät summat ilmoitetaan Tiedoituksia-lehdessä, mutta ei sitä kohdetta jonne rahat muka lähetetään...


    • Anonyymi

      Aloittaja on saanut pari asiallistakin vastausta, parin trollin seassa.
      Alkoholismi on sairaus jota koko perhe alkaa ennenpitkää sairastamaan, kukin omalla tavallaan. Se alkoholisti vain juo, ja muut perheenjäsenet elävät vuoroin juovan alkoholistin määräämää elämää, ja vuoroin kuivuudessa kituvan alkoholistin elämää. Koko perheen elämä kuitenkin sujuu sen juovan alkoholistin ehdoilla, sen määrittelemällä tavalla.
      Alkoholismi ei parane itsestään, ja joitain todella harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta, alkoholismi vain pahenee vuosien myötä. Ongelmat siis pahenevat sen myötä.

      Kukaan ei ole vastuussa toisen ihmisen juomisesta, eli alkoholistin on aivan turha syytellä puolisoa, lapsia, työnantajaa, pankinjohtajaa tai muita kavereita omasta juomisestaan. Näin alkoholisti kuitenkin aina tekee, sillä hänelle on kaikkein vaikein asia maailmassa tunnustaa itselleen olevansa alkoholisti!

      Alkoholisti tarvitsee aina ympärilleen mahdollistajia, eli ihmisiä jotka vähättelevät, salailevat ja piilottelevat hänen juomistaan. Tai valehtelevat työnantajalle "sairaudesta" mikä estää töihin tulemisen tänään. Mahdollistajat siis salailevat, valehtelevat, kuskaavat, siivoavat, pesevät pyykkiä, rahoittavat ja toimivat terapeuttina tälle alkoholistille. Ja tämä kaikki on täysin väärin, sillä alkoholisti kääntää kaiken tuon saamansa avun palvelemaan vain omaa juomistaan.

      Mieti siis tarkkaan, onko elämä alkoholistin kanssa sittenkään tavoiteltavaa, sillä mahdollistajien loppuessa alkoholisti joutuu miettimään itsekin omaa juomistaan.
      Mieti onko se "muuten niin ihana" mies sittenkään sellainen jonka haluat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe