Kuvien tekemisen ongelma...

Anonyymi

Hei!
Haluaisin jakaa mieltäni painavan aiheen sisarten ja veljien kanssa täällä.
Olen siis maalauksen harrastaja, se on ollut suuri osa elämääni aina jossain muodossa ja olen saanut jonkin verran lahjakkuutta siihen synnyinlahjana.

Raamatussahan on kielto Jumalankuvien tekemisestä.
Kristikunta tuntuu käsittävän sen todellakin vain kieltona tehdä kuvaa Jumalasta ja kieltää semmoisen palvomisen.
Sanamuoto jolla käsky on Raamatussa on kuitenkin laajempi.
Minä saan siitä sen käsityksen ,ettei mitään kuvaa saisi tehdä vaikkei sitä aikoisi palvoakaan.
Te jotka tunnette eri käännöksiä ja alkukielisiä versioita, auttakaa tän asian kanssa pliis!
En halua maalata kokien tekeväni väärin, haluaisin maalata Jumalan kunniaksi ja ihmisten iloksi puhtain omantunnoin.
Nyt pelkään tekeväni väärin.
Olen rukouksessa kysellyt Herralta tätä asiaa, selkeää vastausta en ole saanut mutta tunteen että ei se taida ok olla.

Jos kuvien teko on kokonaan väärin, täytyy siirtyä runoihin valitettavasti.
Ei siis ole haluakaan tehdä kuvaa Jumalasta, Jeesuksesta tai edes enkeleistä, eikä niitä kumarrella.
Aivan tavallisista maalauksista on kyse.
Kuitenkin minä saan sen käsityksen että esim. eläintenkin maalaaminen on kiellettyä.

Kultaisesta vasikasta näemme asian vakavuuden, sen palvominen oli synti ja törkeää, mutta olisiko pelkän koristepatsaan teko ollut, tai nuken teko lapselle.

Nykyäänhän epäjumalankuvien palvontaa on paljon ns. "sivistysvaltioissakin", esim nämä "Reborn-nuket" (kalliit aidonnäköiset vauvanuket ).
Ihiset maksavat satoja ellei tuhansia euroja muovivauvoista ja pukevat ne kalliisti, hankkivat vaunutkin ja syöttävät leikisti. Eikö tuo ole palvontaa jos mikä!?
Jos ne rahavarat ja hoivaenergian suuntaisi vanhuksiin, heikoilla oleviin tai kodittomiin eläimiin eikä ,silikoninukkeen uskon että toimittaisiin Jeesuksen esimerkin mukaan.

Muutenkin kun ajattelen kuvavirran vaikutusta meihin ihmisiin, useimmiten se on negatiivista.
Selfieiden ym. myötä ulkonäön rooli on vääristynyt, kehosta ja ulkonäöstä on tullut epäjumala.
Kuvat levittävät myös yliseksuaalisoitumista jota on mailma täynnä, seksuaalisten valokuvien saamiseksi köyhiä naisia ja lapsia myydään ja pahoinpidellään ym ym.
Materialismi vaatii myös kuvastoa, "osta tämä ja tämä".

Kiitos teille jotka jaksoitte lukea tekstini! Olisi kiva keskustella aiheesta uskovien kesken, Siunausta!

Nimimerkki: loppuiko taidehommat tältä tytöltä?

43

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei hätiä mitiä, teet vain muhammadin (lhsll) kuvia.

Tuskin kristinuskon epäjumala panee pahakseen toisen epäjumalan profeetan kuvia.

• Jatkan vielä:

Ei kukaan, ei Jumalakaan, kiellä sinua kuvien maalaamisesta. Kunhan et tee sitä tätä tarkoitusta varten:

Teuvo Suni
      25. tammikuuta kello 18.55

Jumalan laki ja rovasti
      "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla.
      "Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala.
      Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua.
      Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."

Kaleva 24.1.2020
      "Ristinmerkki ja Kristus kaikkivaltias - ikonin suutelu. Nämä Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra, rovasti Marko Patronen tekee ensimmäiseksi astuttuaan kirkkosaliin."

• Kyllä runoillakin voi totuutta julistaa:

Punainen risti, elämänristi: Kyllä.
      Kirkon risti kuoleman risti: Ei.
      Kun Paavali Saatanan valheilla
      ihmiskunnan tuhoon vei.

Savitaipaleen Kuolimossa on papinlahti ja rovastinoja.

Makaako Papinlahden pohjassa,
      pappi kivi kaulassa?
      Niinhän Sanassa sanotaan:
      Kivi kaulassa pitää upottaa,
      kun väärin opettaa.

Rovastiltakin kysyttiin:
      Kivi vai kuokka, eikös niin?
      Rovasti vastas: Kuokka ois hyvä,
      Ja niin kaivoi rovasti ojan syvän
      ja säästi henkensä pyhän.

• Anonyymi

Ehdottaisin, että katselet Peter Ruckmanin 'chalk talk' -opetuksia. Hän käytti Jumalan hänelle antamaa piirustustaidon lahjaa Jumalan kunniaksi.

• Anonyymi

En lukenut koko aloitusviestiä läpi. Mutta kysymys on siitäkin, millainen käsitys Jumalasta sinulla on. Monismi vai mikä. Tietenkään Jumalan koko täyteyttä ei voi ihminen nähdä ja kuvata. Mutta Raamatussa selitetellään, että Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva. Jos siis tehdään Jeesus-kuvia, ovatko ne syntiä yhdellä tai toisella perusteella:

1) Ei tiedetä, miltä Jeesus oikeasti näytti. On tehty esim. sinisilmäisen blondin näköisiä Jeesus-tauluja. Kun nämä ovat mielikuvituksen tuotetta, voitaisiin ajatella, että valehtelusta on kysymys.

2) Jos ajateltaisiin, että joillekin Jeesus-kuvat ovat palvontakohteita, kuin niitä kumarrettaisiin oikean Jumalan asemesta, sitten 30-luvun käännös, 2. Mooseksen kirja 20, ilmeisesti määrittelee synniksi tällaisen?

Kuvista yleisemmin

Kun kuvat ovat kommunikaatiota, voidaan ajatella, mikä on kuvaviestinnän tavoite tai tarkoitus. Lietsoa vääriä himoja tai ilveilyä? Pilkata, väärin naureskella jollekin? Häiritä ihmisiä? Kuvien tekemiseen liittyy tällä tavalla käytöstapoja, joita Raamatusta löytyy muuhunkin elämään yleisemmin.

• Anonyymi

Lueskelin aloitusviestin tarkemmin tällä kertaa. Oli kysymys myös tekstiversioista. Olen itse pähkäillyt saman asian kanssa aiemmin ja lueskellut useita versioita.

Raamattu vaikuttaa ristiriitaiselta tällä tavalla, että toisaalta Jumala näytti käskevän joitakin kuvien tekemiseen (vaskikäärme, Jerusalemin kuvan valmistus, enkelikuvat ilmestysmajaan, ynnä muuta). Toisaalta 30-luvun suomalaisen käännöksen sanamuoto "äläkä mitään kuvaa" kuulostaa siltä, kuin kuvien tekeminen jo sinällään olisi väärin, riippumatta siitä, mihin tarkoitukseen niitä valmistettaisiin.

Kuitenkin 2. Moos 20 ilmeisesti on luettava asiayhteyden mukaisesti, että kuvia ei pidä tehdä (mistään) sellaiseksi palvontakohteeksi, että sitä pidettäisiin jumalana, tai siltä odotettaisiin jotain, mitä vain Jumalalta voi saada. Näin ajateltuna kuvien tekemisessä ei olisi mitää ongelmaa, kunhan ei tehdä Jeesuksen kuvia? Mutta olisiko ongelma sitten, jos käytetään kuvia vaikka rukouksen välineenä? Mitä jos joku haaveilee vaikka kalliista autosta, ja sitten keräilee autojen kuvia ja toistelee mielessään (kuin rukousta) sellaisia ajatuksia, että tuo ja tuo auto olisi kiva ja komea saada, jne. Olisiko tällainen kuvien käyttö sallittua rukousta, vai taikauskoa? Eikö magiaan liity nimenomaan kuvien käyttö?

• Raamatussa ei ole mitään ristiriitaista, sen jälkeen - jos joku ihminen on Jumalan valittu - kun hänelle tapahtuu tämä Jeesuksen lupaus:

"Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."

10 käskyä ovat myös Jeesuksen käskyt.

Ennen Kristuksen ilmestymistä, ei kukaan pysty totuutta uskomaan ja ymmärtämään:

"Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä."

• Anonyymi

Jos siis tuijotetaan vain asiayhteydestä irrotettua pätkää (äläkä MITÄÄN kuvaa) ja verrataan siihen, miten muualla Jumala käski kuvien tekemiseen, sitten tottakai se vaikuttaa, siis vaikuttaa, ristiriitaiselta. Mutta pointti ja asian ydin oli juuri siinä, ettei pidä tulkita ristiriitaisesti, vaan 2. Moos 20 kieltää nimenomaan palvontaa varten kuvien tekemisen.

No mitä jos vahingossa kumartaa jotain kuvaa sitten? Jos vaikka kaupassa käydessään kumartuu ottamaan voipaketin alahyllyltä ja sitten samalla tulee kumartaneeksi mansikan kuvaa, joka on ylähyllyllä jugurttipurkin kyljessä? Vastaus voi olla kahtalainen: 1) yksi kumarsi ilman palvonnan tarkoitusta kuvaa, jonka toinen oli tehnyt, joten kuka oli syyllinen, jos kukaan ei palvonut. Ja 2) jos joku kumartaa sillä asenteella ja tarkoituksella, että palvoo kuvaa (esim. oman kosmologiansa mukaan, panteismin takia), niin sittenhän se olisi synniksi luokiteltavaa. Tällaisia monijumalaisia uskontoja ja niihin liittyvää kuvanpalvontaa on ollut. Siihen verrattavaa onko katolilainen kuvien palvonta.

• Anonyymi

Jo kolmas viesti samalta pähkäilijältä. On olemassa aatteita, oppisuuntia, joissa opetetaan "visualisointia" tai vetovoiman lakia, että samankaltainen vetää puoleensa samankaltaista tms. Kuin olisi jokin taikavoima, että saadaan mistä haaveillaan, tai kuin kasvaisi se, mihin kiinnitetään huomiota, mille "annetaan energiaa". Ehkä olet kuullut tällaisista jollakin näistä aloista: verkostomarkkinointi, New age, positiivinen ajattelu, menestysteologia, jne.

Jollekin kuvat ovat ehkä vain kommunikaatiota. Tai muistoja, muistiinpanoja. Joku ehkä haluaa vaikuttaa poliittisesti kuvilla. Sotapropaganda ja muu propaganda. Kuvia on käytetty tieteessä ja kaupankäynnissä. Kuvia on seteleissä ja kaupan hyllyillä tuotepakkauksissa. Nykymaailma pursuaa kuvia.

2.Mooseksen kirja:
      20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
      20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä...

- Suomalaisen 30-luvun käännöksen sanamuoto "äläkä mitään kuvaa" kuulostaa tosiaan siltä kuin kaikki kuvien tekeminen olisi vääryyttä. Sitten repimään kaikki tietosanakirjat, joissa esitetään teknisillä kuvilla, miten asiat ja laitteet toimivat?!

Mutta tarkoitus lienee, ettei tehtäisi kuvia palvontakohteiksi. Asiaan liittyy myös Ilmestyskirja 12-13.

13:14 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.
      13:15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.

• Vielä keskustelun aloittajalle.

Luonto on pohjaton kuvien lähde. Siksi minullakin satoja kuvia luonnosta,

Näitä ei Jumala kiellä:

"Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut!
      Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

"Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää.

Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.

Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

"Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?'

Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä,

Jos menet facebookkiin, aloita alusta, sieltä löytyy minun elämäni tarkoitus.

• Anonyymi

Kuvakielto koskee vain palvottavia kuvia. Olihan ilmestysmajassa ja temppelissäkin kuvia (mm. väliverhossa ja liitonarkin päällä). Kirjoitus on kehittynyt kuvista, aakkoskirjoituksessakin tuota varhaista kuvallisuutta on vielä nähtävissä (tästä löytyy enemmän vaikka googlella). Joten ei kai sitten saisi kirjoittamallakaan mistään sanoa mitään jos mitään kuvia ei saisi tehdä? Taiteellisuus on hyvä lahja. Raamatussakin lukee, muistaakseni juuri ilmestysmajan rakentamisen yhteydessä, miten Jumalan henki oli tehnyt rakentamiseen osalliset taidollisiksi tehtäviinsä.

• Anonyymi

Seliseli.

• Kuvista vielä tämä, jonka kirjoitin facebookkiin.

Teuvo Suni
      27. maaliskuuta 2018.

Televisio-ohjelmienkin seuranta on menettänyt elämässäni merkityksensä. Aina ei tule seurattua edes päivän uutisia. Yhtään presidentinvaalien keskusteluakaan en seurannut. 15. tammikuuta päätin kuitenkin katsoa presidentti Niinistön puheen ja hänestä tehdyn ohjelman.

Sen päätyttyä jäin vielä hetkeksi ruudun ääreen, kun siellä alkoi ohjelma Hugo Simbergin taulusta Haavoittunut enkeli, ja muistakin hänen Tampereen Tuomiokirkkoon tekemistään poikkeavista maalauksista.

Todella riemastuin kun näin kirkon katossa maalattuna näiden Rosvojen luolien todellisen jumalan, Saatana-käärmeen valvomassa alaistensa toimintaa.

Silloin tajusin, että Hugolle oli todella paljastunut jo silloin Raamatun totuus, josta eilen kirjoitin. Siksi hän ei syyllistynyt myöskään Kristuksen Hengen herjaukseen, kun ei maalannut häntä verta vuotavana ristille, vaan maalasi nuorukaiset kantamaan hänet pois, Saatanan haltuun jätetystä jumalanhuoneesta. Kuten kirjoitettu on:

"Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."

• Anonyymi

Käärme puussa, Jeesus ristillä.

• Anonyymi kirjoitti:

Käärme puussa, Jeesus ristillä.

Ken lienetkään, joka tuon kirjoitti, joten toisen kerran lyhyen ajan sisällä saan lainata Jeesuksen sanoja, koska meillä kummallakin on sama Isä taivaassa:

Autuas olet sinä tuntematon Anonyymi. Tätä sinulle ei ole ilmoittanut Liha eikä Veri, vaan minun Isän i, joka on taivaissa."

Saatanan välineitä molemmat, kuten myös hirsipuu.

• Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

Ken lienetkään, joka tuon kirjoitti, joten toisen kerran lyhyen ajan sisällä saan lainata Jeesuksen sanoja, koska meillä kummallakin on sama Isä taivaassa:

Autuas olet sinä tuntematon Anonyymi. Tätä sinulle ei ole ilmoittanut Liha eikä Veri, vaan minun Isän i, joka on taivaissa."

Saatanan välineitä molemmat, kuten myös hirsipuu.

Jeesus itse antoi vihjeen, verrata käärmeeseen.

Johanneksen evankeliumi:
        3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän

- Gnostilaisuuden piiriin kuuluvaksi on selitelty ryhmä, josta en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta englantilaisen: ophites. Heillä on ollut sen kaltaista ajattelua, että paratiisin käärme olisi tuonut pelastuksen oppia kuten Jeesus. Toki voidaan vertailla näitä kahta:

1.Mooseksen kirja:
        3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;

Johanneksen evankeliumi:
        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

- Tämä ryhmä, ophites, on siis luokiteltu harhaoppisiksi. Mutta erikoisia, mielenkiintoisia näkökulmia on esitetty. Jos kaikki Jumalan luoma oli hyvää, sittenhän tiedon puu ja käärme olivat hyviä?

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus itse antoi vihjeen, verrata käärmeeseen.

Johanneksen evankeliumi:
        3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän

- Gnostilaisuuden piiriin kuuluvaksi on selitelty ryhmä, josta en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta englantilaisen: ophites. Heillä on ollut sen kaltaista ajattelua, että paratiisin käärme olisi tuonut pelastuksen oppia kuten Jeesus. Toki voidaan vertailla näitä kahta:

1.Mooseksen kirja:
        3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;

Johanneksen evankeliumi:
        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

- Tämä ryhmä, ophites, on siis luokiteltu harhaoppisiksi. Mutta erikoisia, mielenkiintoisia näkökulmia on esitetty. Jos kaikki Jumalan luoma oli hyvää, sittenhän tiedon puu ja käärme olivat hyviä?

Saatanan oveluuden takia tämäkin kansa uskoo, että kaikki ihmiskäsin tehdyt jumalanhuoneet ovat todella Jumalan huoneita, eikä sitä uskoa heiltä oteta pois.

Ei siinä apostoli Johanneksenkaan näky mitään merkitse:

" Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut autiomaahan. Minä näin naisen, joka istui helakanpunaisen pedon selässä. Peto oli yltympäri täynnä siihen kirjoitettuja herjaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.

Naisen puku hohti purppuraisena ja helakanpunaisena, hänen yllään kimalsivat kulta, jalokivet ja helmet, ja kädessään hän piti kultaista maljaa, joka oli täynnä hänen haureutensa iljetystä ja saastaa.

Hänen otsassaan oli nimi, jolla on salainen merkitys: "Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten äiti."

Minä näin, että nainen oli juopunut pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hämmästyin suuresti hänet nähdessäni."

Ja juopuvat edelleen:
        KAKSI IHMETEKOA
        Jeesus teki vedestä viiniä. Saatana viinistä Jeesuksen verta.

Kun Saatana näki, minkä voiman maailma sai hänen tappamansa Karitsan verestä, sanoi Paavalille:
        "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne."
        Ja niin alkoi ihmiskunnan verenhimon tyydyttäminen, kun Saatana muutti viinin Karitsan vereksi, ja kyytipojaksi leivottu öylätti Jeesuksen ruumiiksi. Ja ihmiset uskovat, että siinä he täyttyvät myös hengellä.

"Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri, kätkeköön teidän ruumiinne ja sielunne iankaikkiseen elämään. Menkää Herran rauhaan!"

Ei kuitenkaan tämän maailman herran rauhaan:

"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
        "Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!"
        Jeesus joi viimeisen kerran viiniä tässä maailmassa, kun oli opetuslastensa kanssa viimeisellä aterialla:
        "Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
        - - -
        Omaa vertaan hän ei tule tänne juomaan, ja kutsuu myöskin kaikki omansa pois Saatanan vihan viinin juomingeista:

"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat
        (siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:

"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään.
        Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."
        Tämän Pyhä Henki ilmoitti Johannekselle vuonna 90, noin 60 vuotta Jeesuksen maailmasta poistumisen jälkeen.

• Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

Saatanan oveluuden takia tämäkin kansa uskoo, että kaikki ihmiskäsin tehdyt jumalanhuoneet ovat todella Jumalan huoneita, eikä sitä uskoa heiltä oteta pois.

" Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut autiomaahan. Minä näin naisen, joka istui helakanpunaisen pedon selässä. Peto oli yltympäri täynnä siihen kirjoitettuja herjaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.

Naisen puku hohti purppuraisena ja helakanpunaisena, hänen yllään kimalsivat kulta, jalokivet ja helmet, ja kädessään hän piti kultaista maljaa, joka oli täynnä hänen haureutensa iljetystä ja saastaa.

Hänen otsassaan oli nimi, jolla on salainen merkitys: "Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten äiti."

Minä näin, että nainen oli juopunut pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hämmästyin suuresti hänet nähdessäni."

Ja juopuvat edelleen:
        KAKSI IHMETEKOA

Kun Saatana näki, minkä voiman maailma sai hänen tappamansa Karitsan verestä, sanoi Paavalille:
        "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne."
        Ja niin alkoi ihmiskunnan verenhimon tyydyttäminen, kun Saatana muutti viinin Karitsan vereksi, ja kyytipojaksi leivottu öylätti Jeesuksen ruumiiksi. Ja ihmiset uskovat, että siinä he täyttyvät myös hengellä.

"Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri, kätkeköön teidän ruumiinne ja sielunne iankaikkiseen elämään. Menkää Herran rauhaan!"

"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
        "Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!"
        Jeesus joi viimeisen kerran viiniä tässä maailmassa, kun oli opetuslastensa kanssa viimeisellä aterialla:
        "Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
        - - -
        Omaa vertaan hän ei tule tänne juomaan, ja kutsuu myöskin kaikki omansa pois Saatanan vihan viinin juomingeista:

"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat
        (siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:

"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään.
        Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."
        Tämän Pyhä Henki ilmoitti Johannekselle vuonna 90, noin 60 vuotta Jeesuksen maailmasta poistumisen jälkeen.

Oliko Teuvon mielestä Jeesuksen veri kuin käärmeen myrkkyä?

• Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

Ja juopuvat edelleen:
        KAKSI IHMETEKOA

- - -

Riemuitsiko palstan viestien ja kirjoittajien poistattaja ennenaikojaan, vai olenko käsittänyt jotain väärin?

"Peto lyötIin matalaksi. Voitto on meidän
        Anonyymi
        Eilen 14:05

Voitto oli varma jo viimeisimmän hyökkäyksen alkamisesta alkaen. Kysymys oli vain siitä missä vaiheessa peto väsähtää."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riemuitsiko palstan viestien ja kirjoittajien poistattaja ennenaikojaan, vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Anonyymi

Voitto oli varma jo viimeisimmän hyökkäyksen alkamisesta alkaen. Kysymys oli vain siitä missä vaiheessa peto väsähtää."

En ole Devoit, minä laitoin tuon Teuvo. Tietenkin sinä vielä tulet yrittämään mutta vastus on liian kova, et yksinkertaisesti jaksa pitää valhettasi esillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole Devoit, minä laitoin tuon Teuvo. Tietenkin sinä vielä tulet yrittämään mutta vastus on liian kova, et yksinkertaisesti jaksa pitää valhettasi esillä.

Miten sen sinä laitoit, kun minä sen laitoin. Jäät jatkuvasti lapsellisista valheistasi kiinni.😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sen sinä laitoit, kun minä sen laitoin. Jäät jatkuvasti lapsellisista valheistasi kiinni.😂

Tuo nyt jos mikä on lapsellista, kai minä laittamani aloitukset tiedän.

• Anonyymi kirjoitti:

Anonyymi

Hän sai perinnön ja voiton. Koska Saatanan mukaan Jeesus on on itse Saatana. Pahojen henklien päämies, kuten Raamattu todistaa.

Samasta voitosta tämä hoitomieskin iloitsee 24 tuntia vuorokaudessa.

• Anonyymi kirjoitti:

Oliko Teuvon mielestä Jeesuksen veri kuin käärmeen myrkkyä?

Sitähän se oli jo ensimmäisellä kerralla, kun sitä tilkka rippikoulun päätteeksi annettiin, ja luvattiin, että sillä sinä porskuttelet taivaaseen asti.

Jeesus teki vedestä viiniä, mutta Saatana poisti paljon paremmaksi ja teki viinistä Jeesuksen verta.

Kaksihaaraisen käärmeen myrkkyä se on.

Onneksi Jumala on antanut minulle näin pitkän elämän, että tämän myrkyn alkuperä selvisi.

Ja kuvitteli, että hän oli tämän kaiken suunnitellut minulle jo äitini kohdussa. Siinä sitä on ihmettä kerrakseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo nyt jos mikä on lapsellista, kai minä laittamani aloitukset tiedän.

#Tuo nyt jos mikä on lapsellista, kai minä laittamani aloitukset tiedän.#

Noista valheistasi kertyi taas niin ristirritainen sepustus, ettei mitään tolkkua. Lueta sillä uskonveljelläsi kommenttisi, ennenkuin lähetät ne palstalle muitten naurettavaksi.

• TeuvoSuni kirjoitti:

Sitähän se oli jo ensimmäisellä kerralla, kun sitä tilkka rippikoulun päätteeksi annettiin, ja luvattiin, että sillä sinä porskuttelet taivaaseen asti.

Jeesus teki vedestä viiniä, mutta Saatana poisti paljon paremmaksi ja teki viinistä Jeesuksen verta.

Kaksihaaraisen käärmeen myrkkyä se on.

Onneksi Jumala on antanut minulle näin pitkän elämän, että tämän myrkyn alkuperä selvisi.

Ja kuvitteli, että hän oli tämän kaiken suunnitellut minulle jo äitini kohdussa. Siinä sitä on ihmettä kerrakseen.

Jos Jeesuksen veri on käärmeen myrkkyä, Jeesus on se käärme.

• PasiToivonen2 kirjoitti:

Montako pulloa on Taparacaa, mennyut, kun luet Raamattua., kuten itse käärme.

Jeesus teki vedestä viiniä.

Mutta Saatana sanoi Paavalille: "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne."

Ja niin Saatanan antoi papeilleen käskyn markkinoita viiniä Jeesuksen verenä , ja juotavaa riittää.

• PasiToivonen2 kirjoitti:

Mutta Saatana sanoi Paavalille: "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne."

Ja niin Saatanan antoi papeilleen käskyn markkinoita viiniä Jeesuksen verenä , ja juotavaa riittää.

• Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

Kyllä huomaa ettei Teuvo ole perehtynyt noihin viineihin, puhumattakaan tiukemmista viinoista. Se viinin litkun nimi on oikeasti Tarapaca.

• TeuvoSuni ainakin palvoo omaan kuvaansa.

• TeuvoSuni ainakin palvoo omaan kuvaansa.

• Teuvolla kuin ei ole viinipullon etikettiä, jolla mässäillä.

Jos joskus olet selvinpäin, katso kuvaa tarkemmin Raamatun ohjeiden mukaan:

"Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

"Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin.
        Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa.
        Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon.
        Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa."

Täydellinen rakkaus on rakkautta totuuteen:

"Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät."

• Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

Teuvolla kuin ei ole viinipullon etikettiä, jolla mässäillä.

Jos joskus olet selvinpäin, katso kuvaa tarkemmin Raamatun ohjeiden mukaan:

"Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

"Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin.
        Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa.
        Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon.
        Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa."

Täydellinen rakkaus on rakkautta totuuteen:

"Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät."

Yksi keino todistella, ettei kuvakielto tarkoittanut mitä hyvänsä kuvia, vaan palvontaa varten tehtyjä kuvia:

Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Jos mitään kuvia ei saisi Jumalasta tehdä, sittenhän olisi suurta vääryyttä ihmisten lisääntyä, näin valmistaa kuvia lisää Jumalasta, ja gnostilaiset olisivat oikeassa. Mutta tämä näkemys osoittautuu vääräksi, kun Jumala kehotti ensimmäistä ihmisparia lisääntymään ja täyttämään maata.

• Anonyymi kirjoitti:

Yksi keino todistella, ettei kuvakielto tarkoittanut mitä hyvänsä kuvia, vaan palvontaa varten tehtyjä kuvia:

Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Jos mitään kuvia ei saisi Jumalasta tehdä, sittenhän olisi suurta vääryyttä ihmisten lisääntyä, näin valmistaa kuvia lisää Jumalasta, ja gnostilaiset olisivat oikeassa. Mutta tämä näkemys osoittautuu vääräksi, kun Jumala kehotti ensimmäistä ihmisparia lisääntymään ja täyttämään maata.

Kun olen jo useamman kerran saanut olla läsnä Jumalan kirkkauden huoneessa, ymmärrän, että kuvan tekeminen hänestä on mahdotonta.

Siksi kaikki ihmisten tekemät jumalankuvat ovat Pyhän Hengen suurta herjausta, syntiä, jota ei anteeksi anneta.

Siksi Jumala listasi sen Kymmeneen käskyynsä, jotka Jeesus vielä vahvisti;

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

• Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

Kun olen jo useamman kerran saanut olla läsnä Jumalan kirkkauden huoneessa, ymmärrän, että kuvan tekeminen hänestä on mahdotonta.

Siksi kaikki ihmisten tekemät jumalankuvat ovat Pyhän Hengen suurta herjausta, syntiä, jota ei anteeksi anneta.

Siksi Jumala listasi sen Kymmeneen käskyynsä, jotka Jeesus vielä vahvisti;

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

Eiköhän Kymmenessä käskyssä ollut tarkoitus kuvakiellossa se, että jos joku tekee kuvaa - kuvitellen sitä jumalaksi - niin sitten tällainen kuvan tekeminen on syntiä. Tällainen tulkinta perustuu siihen, että kuvakielto liittyy tarkennuksena, selityksenä käskyn sisälle, jossa käskyssä on olennaisena asiana: on yksi Jumala, älä pidä /tee muita jumalia, äläkä palvo niitä. Eikö tämä ollut käskyn tarkoitus, eikä kaiken piirtämisen nimittely synniksi.

On ammatteja, esim. arkkitehdin ammatti, johon piirtäminen kuuluu olennaisena osana. On kasvientunnistuksen opaskirjoja, lintukirjoja, jne. Jos joku tulkitsee Raamattua siten, että Jumala on käärme, leijona, lohikäärme tms. kirjaimellisesti, ja jos olisi syntiä kaikki Jumalan kuvien tekeminen, niin sittenhän olisi väärin tuon ihmisen piirtää kuvia käärmeestä, leijonasta, jne...

Kirkkojen opeissa on ollut erilaisia käsityksiä, saako kuvia tehdä Jumalasta:

"Jotkut reformaattorit, varsinkin Andreas Karlstadt, Ulrich Zwingli ja Jean Calvin rohkaisivat uskonnollisten kuvien tuhoamista vedoten kymmeneen käskyyn..."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ikonoklasmi

• Anonyymi

Raamatussa on myös muiden heikkoudesta, Room 14:23. Jos joku tekee Jeesuksesta kuvan ja toinen myöhemmin palvoo sitä, eikö tässä sitten ole ryhmätyönä rikottu kuvakieltoa.

Olen paikallisessa luterilaiskirkossa nähnyt tällaisia tapoja, että:
      - Sisällä edessä seinällä on isokokoinen, useiden metrien Jeesus-taulu, jonka edessä puoliympyrää muistuttavassa muodossa kaide. Sen päälle polvistumassa ovat käyneet esim. ehtoolliselle menijät. Pappi on häärinyt kuvataulun ja kaiteen välillä jakamassa ehtoollisaineita. Kumartajat ovat siis kumartaneet samalla sekä taulua, että pappia, niin kuin pappi olisi olevinaan jokin välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Taulua on pidetty esillä kuin se olisi jokin jumalallinen ilmestys, jos ei Jumala itse. Jotain erinomaisen pyhää, jota täytyy kunnioittaa ja kumarrella?
      - Pappi on myös yksin käynyt polvistumassa kaiteelle kuvataulun eteen, selkä seurakuntalaisiin päin, kuin olisi kumartunut rukoilemaan jotakin kädet ristissä. Tässäkö sitten yhdistyi monenlaista syntiä tapahtuvaksi samalla kertaa: oltiin huonona esimerkkinä, ja esittämässä Matt 5-7 Vuorisaarnan arvostelemaa julkista rukousta.

Mitä tällä kaikella touhulla on tekemistä kristinuskon kanssa?

• Anonyymi

> Kristikunta tuntuu käsittävän sen todellakin vain kieltona tehdä kuvaa Jumalasta ja kieltää semmoisen palvomisen.

Itse käsitän kohdan juuri noin. Kyse ei ole kaikkien kuvien kiltämisestä, vaan jumalkuvien tekemisen ja palvomisen kiellosta.

• Anonyymi

Kiitos kaikille vastaajille!
        Erittäin hyvää pohdintaa monissa vastauksissa.
        Sain vapauden maalata hyvällä omallatunnolla, Kuvia Jeesuksesta Kristuksesta en ole maalannut enkä aio maalata, suunnitteilla on kyllä maalaus tyhjästä rististä( eikä se ole palvottavaksi tarkoitettu).
        Kiitos!
        T. aloittaja

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3613
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2254
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1885
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1629
    5. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      17
      1605
    6. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1568
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1417
    8. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      82
      1297
    9. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1277
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      88
      1232
    Aihe