Paras pizza

Anonyymi

Suomi on väärällään pzzerioita, kotiikin saa tilata noita suolaisia ylihintaisia läpysköjä, joissa on vain vähän lihaa, yleensä kinkunsilppua ja ananasta ja paljon tomaattia ja valuvaa juustoa. Tai sitten pahanmakuista salamia. Minä teen lapsenlapsilleni usein pizzaa, kun käyvät kylässä tai olen lapsenvahtina, tai teinejähän nuo jo alkavat olla. He haluavat aina samanlaista, mummon omalla reseptillä, ison uunipellillisen. Itsellekin jää siitä palanen. Vehnätaikinapohjan päälle levitän ketsuppia ohuelti, siihen tuoreita tomaattiviipaleita. Sitten ruskistettua jauhelihaa reilusti, myös sipulia ja herkkusieniä, joskus kanttarelleja. Sitten komeus kruunataan juustoraasteella, mielluiten edam ja vielä oreganoa päälle. Paistetaan 250 asteessa , että reunat kunnolla ruskistuu. Tykkäävät juoda maitoa sen kanssa.

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin meilläkin kun pojat olivat vielä kotona. Niin ja vielä nytkin mamin pizza on haluttua herkkua. Nyt tosin enempi vegepizzoja.

    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

      • Anonyymi

        Kirkkonummella nähty rusakko, lähden paikalle.


      • Anonyymi

        Ostin eilen kilon pussin perunoita ....perunoita maatilalta ....Oskun perunamaa ...oli merkintänä ..hymyilytti en tiedä miksi ...

        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin eilen kilon pussin perunoita ....perunoita maatilalta ....Oskun perunamaa ...oli merkintänä ..hymyilytti en tiedä miksi ...

        mimmimum-..mi

        Olisihan ollut melko poikkeavaa jos merkintänä olisi ollut "perunoita kaupunkitilalta" ja vaikkapa "hanskin perunamaa"..


    • Anonyymi

      Hyvin pitkälti samanlaisena tulee uunista ulos meilläkin pizza, ja hyvin kelpaa, yleisimmin täytteinä jauheliha, sipuli, tomaatti, ananas ja juustoraaste.

      Simppeliä, ja pesee komiasti lähipizzerian turkkilaisten pyörittelemät.
      Heh, kylmä maito oiva kyytipoika kotioloissa.

    • Anonyymi

      Nopea pizzan tekokin onnistuu nykynuorilta...kun on valmis kaulittu taikinalevy ja kastike ....samassa paketissa ...valitsee sitten vaan täytteen...helppoa...

      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Eilen tein taas sen joka lauantaisen pitsan.

      Taikinan teen niin että:

      2dl vettä lämmitän mikrossa noin 30 asteiseksi.
      1 kanamuna
      25g hiivaa
      Reilusti sokeria ja hieman suolaa (en mittaa noita)
      Vispaan kuohkeaksi nuo ja sitten..
      1dl punaista maitoa
      vajaa desi rapsiöljyä
      7 dl Vehnäjauhoja vahadin kokeessa että kuinka paljon joutuu lisämään vehnäjauhoja.
      Jätän aina aika löysäksi taikinan, Kova taikina on on sitä itteään! Siis löysää sen pitää olla!

      Jaan tuon taikinan kahtia ja riivaan ne muovipussin ja sitten vuorokaudeksi pakkaseen. Tästä taikinasta saa 2 pellillistä pitsaa, 60cm uunissa

      Tämän taikinan olen itse kehittänyt kotisähköuunille, ja takuu varmasti on paras taikina pitsaan.

      Pitsan paistossa kannattaa käyttää niin paljon lämpöä kun uunista löytyy, ja kun pitsan laittaa uuniin niin säätää vain alapuolen vastukset käyttöön.
      (Niin ne tehdään myös pizzerioissakin)

      Tämä resepti on Mestari pitsan valmistaja jo 1970-luvulta asti. ;)

      • Olipa monimutkainen resepti. Pizzapohjaan tarvitsen vain vettä, öljyä, hiivaa, suolaa ja durumjauhoja.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olipa monimutkainen resepti. Pizzapohjaan tarvitsen vain vettä, öljyä, hiivaa, suolaa ja durumjauhoja.

        Ei nastat rapise radalla ja ilmakin pysyy suotuisana kun ei tilailla herkku pitzoja!


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olipa monimutkainen resepti. Pizzapohjaan tarvitsen vain vettä, öljyä, hiivaa, suolaa ja durumjauhoja.

        No kokeile tuota, ja kerro oliko muka monimutkainen.

        Itse pyöritin useita vuosia pitseriaa, ja ei tullut kun kehuja tekemistäni pitsoista.

        Niin, tomaatisosena kannattaa käyttää joko Lidil pientä 0,35€ peltipurkissa olevaa tomaatisose, tai pirkka tomaatisose joka maksaa noin 0,20 - 0,25€.
        Kummatkin on hyvä valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kokeile tuota, ja kerro oliko muka monimutkainen.

        Itse pyöritin useita vuosia pitseriaa, ja ei tullut kun kehuja tekemistäni pitsoista.

        Niin, tomaatisosena kannattaa käyttää joko Lidil pientä 0,35€ peltipurkissa olevaa tomaatisose, tai pirkka tomaatisose joka maksaa noin 0,20 - 0,25€.
        Kummatkin on hyvä valinta.

        Ihan hyviä nuo mainitsemasi tomaattisoseet tai oikeastaan kai tomaattipyreet, mutta muitakin hyviä on. Käytän itse useimmiten ihan vain hivenen kalliimpaa, mutta väriltään ja maultaan minun mielestäni huomattavasti parempaa tomaattipyreetä. Pizzaan tietysti kelpaisi melkein mikä tahansa, mutta minä käytän tomaattisosetta myös levitteenä tai kastikkeena. Laimennan tuollaisen pienen 35 senttiä maksavan tomaattipyreen reilulla puolella desillä vettä. Silloin se on sopivaa pizzapohjallekin levitettäväksi. Jääkaapissa on aina tuota tomaattikastiketta (johon olen lisännyt ascorbiinihappoa). Pakastimessa on melkein aina valmiita pizzapohjia, aika usein käytän pizzapohjana myös rieskoja. (Jostain syystä lähikaupassani jää jatkuvasti rieskoja 60% alennuksella myytäväksi.)
        Aiemmin tuli enemmän tilattua pizzoja, nykyään teen enemmän itse. Pizzerioiden pizzat ovat aina olleet aivan liian suolaisia minun makuuni, nykyään kun olen tottunut itse tekemiini vähärasvaisiin pizzoihin niin tuntuvat myös aivan liian rasvaisilta.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyviä nuo mainitsemasi tomaattisoseet tai oikeastaan kai tomaattipyreet, mutta muitakin hyviä on. Käytän itse useimmiten ihan vain hivenen kalliimpaa, mutta väriltään ja maultaan minun mielestäni huomattavasti parempaa tomaattipyreetä. Pizzaan tietysti kelpaisi melkein mikä tahansa, mutta minä käytän tomaattisosetta myös levitteenä tai kastikkeena. Laimennan tuollaisen pienen 35 senttiä maksavan tomaattipyreen reilulla puolella desillä vettä. Silloin se on sopivaa pizzapohjallekin levitettäväksi. Jääkaapissa on aina tuota tomaattikastiketta (johon olen lisännyt ascorbiinihappoa). Pakastimessa on melkein aina valmiita pizzapohjia, aika usein käytän pizzapohjana myös rieskoja. (Jostain syystä lähikaupassani jää jatkuvasti rieskoja 60% alennuksella myytäväksi.)
        Aiemmin tuli enemmän tilattua pizzoja, nykyään teen enemmän itse. Pizzerioiden pizzat ovat aina olleet aivan liian suolaisia minun makuuni, nykyään kun olen tottunut itse tekemiini vähärasvaisiin pizzoihin niin tuntuvat myös aivan liian rasvaisilta.

        Bessie

        "aivan liian suolaisia "

        Voi olla että käyttävät täytteinä "huonolaatuisia" täytteitä. Esimerkiksi toisissa tonnikaloissa on aivan liikaa suolaa myös kinkuissakin voi olla. Uskon että siksi esimerkiksi kotipitsa on siirtynyt noihin siivutettuihin kinkku paloihin joissa on ehkä vähemmän suolaa.

        Hyvälaatuisessa tonnikalassa ei juuri suolaa ole, mut hintakin on sitten huomattavasti kallimpi kun esim, prisman pikkusäilykepurkeissa vaikka sitä ostetaan 1,4kg:n säilykepurkeissa.

        Laadusta kun joutuu aina maksaan, näin se vaan on.


    • Yhteis-vastuu-keräys keskittyy nyt Somaliaan.
      Kerätyllä rahalla ostetaan Somaliaan Suomalaista Valio-voita.
      Somaliassa on näet nyt niin paljon lihaa syötäväksi että heidän omat rasvansa eivät riitä lihojen paistamiseen.
      Antakaa siis kerjäykseen.
      Ainakin te kaikki Samut ja Sirkat.
      Presidenttimmekin sanoi olevansa syntyvyydestä huolissaan.

      H.

      • Anonyymi

        Hollolassa on mustarastaan pesä, menen paikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hollolassa on mustarastaan pesä, menen paikalle.

        Bojot sulle, hymyilyttää..


    • Anonyymi

      Saarioisten jauhelihapizza.

    • Anonyymi

      Meidänkin omat lapset etenkin teini-iässä halusivat pitsaa (saa kirjoittaa suomalaisittain, on jo suorastaan kansallistuokaa) tavallisesti perjantain iltapalana, ja usein jaolle tuli heidän kavereitaankin. Siinä iso uunipellillinen tuollaista perusjauhelihaversiota tai kinkku-ananasta katosi nopeasti, sitten jaksoivat lähteä menoihinsa. Lastenlasten kanssa on jo varioitu enemmän, osaavat itsekin tehdä hienoja luomuksia. Hankimme tänne mummolan sähköuuniin pitsakiven, jolla saa aidon rapsakan pohjan ja reunat. Oli vaan opettelemista, miten lätyskän täytteineen saa liu´utettua kiven päälle uuniin. Leivinpaperia voi käyttää apuna, mutta se pitää kiskaista pois välistä, muuten syttyy palamaan kuumalla kivellä. Piti hankkia vanhanajan leipälapio ja opetella käyttämään, sellainen juuri oikea nykäisevä ranneliike ja jauhotus on se salaisuus. Pitsakiveä voi käyttää myös grillissä.

      Pitsa on meillä tavallinen saunaillan iltapala, teemme kahdestaan ollessa kaksi pyöreää lautasen kokoista pitsaa peräjälkeen, kuumalla kivellä paistuvat nopeasti, joko samanlaiset tai erilaiset, jotka syömme puoliksi. Vegepainotteisiksi ovat täytteet muuttuneet, ja onhan juusto aika tuhtia eläinkunnan tuotetta. Laitan ensin pohjan päälle ohuelti vaikkapa tomaattipyreetä, mielestäni tomaattimurska on liian vetistä tällaiseen pitsaan, pestokastikekin käy. Sitten pehmeää juustoa pikkupaloina, vaikkapa mozzarellaa tai fetaa ja sen päälle esimerkiksi aurinkokuivattua tomaattia, esikeitettyä parsaa, oliiveja, kirsikkatomaatteja, kantterelleja tai muita sieniä. Lopuksi pinnalle lastuina jotain kovaa juustoa, mutta vain vähän. Rucolaa voi laittaa väliin, mutta myös pitsan pinnalle laitan usein jotain tuoretta vihreää paistamisen jälkeen. Merenelävistä saisi herkullista aikaan jos osaisi , mutta ainakin katkaravut sitkistyvät, en oikein hallitse sitä osastoa, pitänee jatkaa harjoituksia.

      Ramoona

      • Anonyymi

        Ne katkaravut kannattaa laittaa ihan lopuksi siihen pitsan päälle . Tonnikala pitsaan ne sopii hyvin .


      • Anonyymi

        Aikansa etsimällä löytyi sopiva suhde tomaattimurskan, pyreen, suolan, sokerin, valkosipulin ja pizzamausteen suhde tomaattikastikkeeseen, jonka vetäisen tehosekoittimella tasaiseksi.

        Pikkuisella "esipaistolla" pohja kestää enemmän kosteutta, ja tulee muhevaa..täyttelipä millä hyvänsä.


      • Anonyymi

        Noin tehdään meilläkin. Puolittamalla kaksi saa neljä herkkua.


    • Anonyymi

      Mieleenjäävin pitza on suositussa pizzeriassa syöty....neljän juuston pitza ...oli todella hyvä ...vaikka on niitä makuja tullut maisteltua ....se vaan oli niin simppeli...

      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Napolissa vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napolissa vai?

        Napolissapa juuri...

        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napolissapa juuri...

        mimmimum-..mi

        Pidän enempi amerikkalaisista paksupohjaisista , reilusti täytettä.


      • Anonyymi

        On hyvää, olen tosin ostanut Lidlistä.
        Mitä nuo ylimääräiset pisteet tekstissäsi tarkoittavat?


    • Anonyymi

      Kyllä Skoonessa meijän kylän kebabpizza on poikaa, ei ne osaa pohjoisessa :)

      • Anonyymi

        Mitä lihaa sotkevat sekaan?


      • Anonyymi

        Lieneekö Olofströmissä vielä "pottukeisari" toiminnassa.


    • Anonyymi

      Kotipizzan Lohikotzone on oma lempparini silloin harvoin kun pizzaa popsin. Eikä vähiten siksi, että taskun sisällä on myös salaattia ja pohja tehdään ruisjauhoista. Muille lohta ei paisteta, mutta mulle se täytyy kypsentää. - Nm. Kastike kruunaa

      • Anonyymi

        Millainen on taskullinen pitza? Eikö se ole silloin joku kebabbi tai tortilla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on taskullinen pitza? Eikö se ole silloin joku kebabbi tai tortilla ?

        Se on kotzone, sisäänleivottu pizza.
        Eri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on taskullinen pitza? Eikö se ole silloin joku kebabbi tai tortilla ?

        Pizzaplätty vain käännetään kahtia niin, että täytteet jäävät sisäpuolelle. Ei siis pyöreä, vaan puolipyöreä teos. - Nm. Yksinkertaisesti


    • Anonyymi

      Rullakebab suunnitelmissa kokeilumielessä, siihen täytynee jostakin kopsia ohjeita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe