Hiljainen viikko

MUMMELI1

Näin ns. hiljaisella viikollahan on kirkossa joka ilta jumalanpalvelus ja ehtoollinen.
Täällä entisessä körttipitäjässä nyk. kaupungissa on yleensä paljon kävijöitä .Eilenkin illalla näytti olevan kaikki parkkipaikat täynnä autoja.
Monesti olen käynytkin kirkossa. Käytkö sinä pääsiäisviikon kirkossa?
Meillä oli yhteislaulupiirissä eilen illalla hengellisten laulujen ilta ja mukava oli välillä laulaa kauniita hengellisiä lauluja joita vähemmän lauletaan ja kuullaan. Se saa korvata tänä vuonna pääsiäis kirkon.
Yleensä näissä ilta kirkoissa lähes kaikki ihmiset käyvät ehtoollisella .Onkohan se sellainen jokavuotinen synninpäästö sellaisillakin jotka eivät yleensä kirkossa käy ,niin luulen?

4

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitin Hiljaisesta viikosta nimellä ”Aurinkokin tanssii”, se siirrettiin alta aikayksikön uskontopalstalle / kristinusko.

      Vastaan kuitenkin, että käyn kirkossa ja ehtoollisella silloin kun tilaisuus on, nykyisin aika harvoin ja ”esteitä” on aina olevinaan.

      Pääsiäinen on suurin juhla: Kuoleman kautta Uuden Elämän alkuun.

      kunhan mietiskelen,

      • Saara

        Pistäydyin katsomassa uskonto/kristinusko -palstaa ja hämmästelin suunnattomasti puheenvuoroja. Eräskin ketju oli otsikoitu "Naispappeus=Saatanan pappeus". Yleensä puheenvuoroissa syyllistettiin ja oltiin umpisuvaitsemattomia.

        Käsittämätöntä, että minäkin kuulun sellaiseen kirkkoon, jossa on niin paljon oppiriitoja. Niinpä olenkin sellainen nimikristitty, joka kuuluu kirkkoon, maksaa veronsa mukisematta ja käy joskus harvoin kirkossa, kuten nyt tänään pitkäperjantaina.

        Ei tulisi mieleenikään osallistua väittelyihin kirkon opeista ja "kasata tulisia hiiliä toisten pään päälle", joskus kyllä saatan "vaahdota" siitä, kuinka omituisia juttuja sitä kuulee tällä saralla.

        Ehtoollisella käymiseen minun ikäisilläni ihmisillä on usein traumaattinen suhtautuminen. Meidän ollessamme rippikoulussa tähdennettiin sitä, että "jos ei tunne itseään arvolliseksi" menemään ehtoolliselle, on parasta ettei mene, "ettei nauti sitä turmiokseen". Näin meitä lapsiparkoja peloteltiin!

        Rippikoulun jälkeen ensimmäisen kerran osallistuin ehtoolliselle, kun ensimäinen lapsenlapseni pääsi ripille.

        Kuten tästä kirjoituksesta voi päätellä, on minulla hyvin ristiriitainen suhde kirkkoon ja uskontoon.


      • fiiuliN
        Saara kirjoitti:

        Pistäydyin katsomassa uskonto/kristinusko -palstaa ja hämmästelin suunnattomasti puheenvuoroja. Eräskin ketju oli otsikoitu "Naispappeus=Saatanan pappeus". Yleensä puheenvuoroissa syyllistettiin ja oltiin umpisuvaitsemattomia.

        Käsittämätöntä, että minäkin kuulun sellaiseen kirkkoon, jossa on niin paljon oppiriitoja. Niinpä olenkin sellainen nimikristitty, joka kuuluu kirkkoon, maksaa veronsa mukisematta ja käy joskus harvoin kirkossa, kuten nyt tänään pitkäperjantaina.

        Ei tulisi mieleenikään osallistua väittelyihin kirkon opeista ja "kasata tulisia hiiliä toisten pään päälle", joskus kyllä saatan "vaahdota" siitä, kuinka omituisia juttuja sitä kuulee tällä saralla.

        Ehtoollisella käymiseen minun ikäisilläni ihmisillä on usein traumaattinen suhtautuminen. Meidän ollessamme rippikoulussa tähdennettiin sitä, että "jos ei tunne itseään arvolliseksi" menemään ehtoolliselle, on parasta ettei mene, "ettei nauti sitä turmiokseen". Näin meitä lapsiparkoja peloteltiin!

        Rippikoulun jälkeen ensimmäisen kerran osallistuin ehtoolliselle, kun ensimäinen lapsenlapseni pääsi ripille.

        Kuten tästä kirjoituksesta voi päätellä, on minulla hyvin ristiriitainen suhde kirkkoon ja uskontoon.

        Sekin on epäselvänä ajatuksissani.
        Tiedän että uskon Korkeimman johdatukseen ja luen iltarukoukseni. En kuitenkaan käy kirkossa kuin joskus, kerran 10:ssä vuodessa.
        Ehtoollisella olen käynyt elämäni aikana 2 kertaa (niinkuin vitsaillaan ) ensimmäisen ja viimeisen kerran.
        Olenko syntinen, sitä en tiedä, siksi iltarukoukseni luenkin.

        Asetit hienosti ainakin lausahduksesi näistä palstan jutuista tuonne kristinuskon väittelyiden joukkoon.
        Väittely on väittelyä, käydään sitä missä hyvänsä, kunhan osaamme erottaa siitä toistemme aliarvostamiset.

        Sinun "vaahtoamiset" ovat olleet pieniä tällä palstalla ja varmaan väittelytkin, eikä täällä senpuoleen nykyisin niin kovasti tarvitsekaan "vaahdota". Taidamme jokainen ainakin yrittää olla "ihmisiksi".
        Hyvää pääsiäisen jatkoa.


      • veeti.severi
        fiiuliN kirjoitti:

        Sekin on epäselvänä ajatuksissani.
        Tiedän että uskon Korkeimman johdatukseen ja luen iltarukoukseni. En kuitenkaan käy kirkossa kuin joskus, kerran 10:ssä vuodessa.
        Ehtoollisella olen käynyt elämäni aikana 2 kertaa (niinkuin vitsaillaan ) ensimmäisen ja viimeisen kerran.
        Olenko syntinen, sitä en tiedä, siksi iltarukoukseni luenkin.

        Asetit hienosti ainakin lausahduksesi näistä palstan jutuista tuonne kristinuskon väittelyiden joukkoon.
        Väittely on väittelyä, käydään sitä missä hyvänsä, kunhan osaamme erottaa siitä toistemme aliarvostamiset.

        Sinun "vaahtoamiset" ovat olleet pieniä tällä palstalla ja varmaan väittelytkin, eikä täällä senpuoleen nykyisin niin kovasti tarvitsekaan "vaahdota". Taidamme jokainen ainakin yrittää olla "ihmisiksi".
        Hyvää pääsiäisen jatkoa.

        minulle on tarkoittanut
        vanhan katoamista ja uuden syntymistä,
        kevätaurinko nostaa mielialaa
        ja huomaa kiertokulun kaikkialla.
        Metsä tai luonto minulle on kirkko,
        siellä voi olla yhtä Jumalansa kanssa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      716
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      697
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      573
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe