Malarianestolääkitys

kippe

Olen lähdössä huhtikuussa reissulle Kambodzaan, Laosiin sekä Vietnamiin (Saigon-Mekong delta) ja pähkäilen tuota malarialääkitystä. Kysyisinkin noilla seuduilla reissailleilta että otitteko estolääkitystä tai oliko "varuiksi" mitään rohtoja mukana? Luulen omalta osalta että jätän Lariamit hankkimatta ja yritän panostaa ennaltaehkäisyyn..tyhmäkö

7

4344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tärkeää

      Ehdottomasti malarian estolääkitys tuolle reissulle. Kambodzan tietyt alueet ovat pahoja malarian suhteen, esiintyy paljon resistenssiä kantaa, siksi kunnon kuuri. Kannattaa ottaa yhteyttä tässä tapauksessa lääkäriasemaan, joka ylläpitää rokotusasemaa tms. Siellä on yleensä perehdytty myös eksoottisempien paikkojen malaria- ja tautitilanteisiin.

      Muista, että malariakuuri jatkuu vielä kotiin paluun jälkeen. Malaria voi piileksiä elimistössä pitkiä aikoja ennen kuin puhkeaa taudiksi.

      Yhtä tärkeää kuin malarian estolääkitys, on juuri enneltaehkäisevät keinot, hyttysverkko, vaatetus, hyttysmyrkyt.

      Itse olen kolmesti syönyt Lariam-kuurin, eikä mitään sivuvaikutuksia ole tullut. Ei välttämättä kannata uskoa jokaista urbaanilegendaa Lariamista, mutta jos kokemus on osoittanut, ettei se käy niin silloin on uskottava.

    • kivirta

      ...on aika ikävä lääke, ja itse en sitä enää tule käyttämään. Kyllähän paras ehkäisy on oikea pukeutuminen(pitkät hihat ja housut) ja hyönteiskarkotteet(nestemäinen OFF on paras). Myös auringonlaskun aikaan sademetsässä oloa kannattaa vältellä.
      Itse olin viime kesänä Vietnamissa ja Kambodzhassa, eikä muhun pistänyt moskiitto kertaakaan(tai siis ainakaan ei tullut paukamia tai muita jälkiä). Enkä käyttänyt Lariamia ja silti hengissä ollaan.

      • Falciparum

        Toisaalta alueella esiintyy plasmodium falciparum malariaa. Siinä mielessä ikävä malarialoisen laji että loisten purkautuessa ulos hajoavista punasoluista, punasolujen jäänteet ovat tahmeita ja muodostavat tukoksia verisuoniin. Aiheuttaa ongelmia jos aivoissa on tukoksia. Keuhkoihin muodostuu myös nopeasti tulehduksia.Tarttumiseen ei tarvita kuin yksi pisto.
        Ensioireiden jälkeen kuolema voi tulla melko nopeasti hoitamattomana.
        -96 malarian sai Kambodzassa virallisten tietojen mukaan n. 16000 ihmistä. Kaikki tautitapaukset eivät luultavasti ole tilastoitu.


      • reppureiska
        Falciparum kirjoitti:

        Toisaalta alueella esiintyy plasmodium falciparum malariaa. Siinä mielessä ikävä malarialoisen laji että loisten purkautuessa ulos hajoavista punasoluista, punasolujen jäänteet ovat tahmeita ja muodostavat tukoksia verisuoniin. Aiheuttaa ongelmia jos aivoissa on tukoksia. Keuhkoihin muodostuu myös nopeasti tulehduksia.Tarttumiseen ei tarvita kuin yksi pisto.
        Ensioireiden jälkeen kuolema voi tulla melko nopeasti hoitamattomana.
        -96 malarian sai Kambodzassa virallisten tietojen mukaan n. 16000 ihmistä. Kaikki tautitapaukset eivät luultavasti ole tilastoitu.

        Kaikki noi maat on malaria-aluetta, Laos&Kambodza ilm. laajoilla alueilla ja ympäri vuoden. Viralliset suositukset on tietenkin että estolääkitys on välttämätön. Mun kokemukseni mukaan kuitenkin aika moni omatoimi/reppumatkaaja ei näitä lääkkeitä ota. En tiedä miten todellinen riski sitten on.. Suomessa lienee kolmisenkymmentä malariatapusta vuosittain ja näistä yli 80% on peräisin Afrikasta.


      • minä

        en ikinä kuullu sen nimistä lääkettä... malaria lääke?? itse syksyllä vietnamiin lähdössä,ja malaria lääkityksen(heliopar) otan vaikka hanoihin sitä ei kuulemma tarvitse.


      • hiukan infoa
        minä kirjoitti:

        en ikinä kuullu sen nimistä lääkettä... malaria lääke?? itse syksyllä vietnamiin lähdössä,ja malaria lääkityksen(heliopar) otan vaikka hanoihin sitä ei kuulemma tarvitse.

        Heliopar ei yksin riitä moneenkaan trooppiseen kohteeseen. Lariamin vaikuttava-aine on meflokiini. Hanoihin ei varmaankaan tarvita tosiaan malarian estolääkettä, kuten ei suurkaupunkilomille muutenkaan.


    • Anna

      No mitä mieltä olette tästä? Tarvinko mielestänne malarialääkityksen, jos reissusuunnitelma on tällainen: Bangkokista Siem Reapiniin ja Angkoriin, Phnom Penhin kautta Saigoniin. Vielä jonnekin rantakohteeseen ja takaisin Bangkokiin. Sieltä Kuala Lumpuriin ja parin rantakohteen kautta takaisin Bangkokiin. Mielummin en mitään lääkkeitä söisi, mutta onko tyhmää olla syömättä tuolla reissulla? Eihän siellä mitään viidakkooleskelua kyllä pahemmin ole...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe