Raivoraittiutta

Anonyymi

Eli siis alkoholismini on ollut jo vuosia niin että juon yli 300 päivää vuodesta. Tapaturmat ja loukkaantumiset veivet pohjat urheilullisesta elämästä ja ylipäätänsä toiminnallisista haaveista.
Kuitenkin madennuksen kanssa, paniikkioireiden, eri mielialalääkkeiden, unilääkkeiden sivarit alkaa tuntumaan jo enempi kuin hyödyt.
Oon nyt saanu parin viikon aikana taisteltua kolme 4päivän mittasta raittiutta. Opamoxilla oo selvinnyt niistä pahemmista rytmihäiriöistä kun sydän oikeesti sanois irti jos yhtäkkiä lopetan.
Nyt lääkkeet vähissä. Tämä selvänä olo on kuin jostain kauhuleffasta ja mistään ei juuri löydy mielihyvää. Kivut tuntuvat kovemmilta, ahdistaa pienetkin asiat. Ja ei ole juuri mitään tukiverkkoa. Huoh.. kunpa elämä vain päättyisi. Tiedä mitä tässä yritän todistella, haluisin vielä kerran löytää jotakin kipinää elää koska olen vain 36 vuotias.
Ehkä hieman mieltä piristää että painoni on kiristynyt tänä vuonna n.6kg , turvotusta lähtenyt silmiinpistävän paljon :) Jotku löytää apua varmaan jumalasta. Tuntuu hölmöltä ja itsekkäältä rukoilla että jokin tuolla parantais mut. Saatan yrittää ja jumala on varmaankin jossain tuolla kuten kuolleet vanhempanikin.
He odottavat että avaisin kivittyneen ja rytmihäiriöisen sydämeni. Mistä ammentaa yksin voimaa? En jaksa uskoa että piristyisin jossakin aneemisessa korpihoidossa. Rahaa on perintönä vaan kun sekään ei lohduta kun taistelutahto on loppusilausta vain odottanut. Pitäisi jotenkin osata uskoo enempi. Joku joka ei ole näin pohjalla käskisi ryhdistäytymään. Niin. Se kun ois sata kertaa helpompaa ellei ois ajautunu tälläseks hermoraunioks joka taistelee ahdistuksia ja koko elämä vain tuntuu odotukselta ja kauhulta.
Öh.. mietteitä jos tän kukaan vaivautui todellakin lukemaan ?

20

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minäkin olin jo 32 ikävuoteen mennessä kokenut tuota samanlaista kuin sinulla ( aloittajalla ) on ollut.
      Alkon kanssa jatkuvaa lotraamista, mielenterveysongelmat, laitoshoidot sekä psyykkisistä syistä että alkoholikatkot.
      Huonosti olisi käynyt jo kauan sitten itselleni, mutta vahinkona kävi toiselle ihmiselle huonosti, tosin ei henki mennyt mutta itse olin syytettynä.
      Siitä oli seurauksena monet vuodet pakkohoidossa ja silloin oli aikaa ajatella koko siihen astista kurjaa elämääni.
      Se oli minun pelastukseni ja nykyään on asiat ihan hyvin, lukuunottamatta kaikkea fyysistä minkä suurimmaksi osaksi menneisyys on aiheuttanut.

      Sinullakin vaikuttaa olevan sellainen tilanne että jos suoraan sanon niin on aikalailla mahdottomuus tuolta yksin nousta.
      Toisaalta tekstistäsi myös huomaa että et välttämättä ole loppujen lopuksi valmis menemään hakemaan apua koska kirjoitit että et halua mihinkään korpihoitoon.
      Jos oikeasti haluaa apua niin periaatteessa on otettava vastaan mitä tarjotaan.
      Kaikki on kuitenkin itsestä ja omasta halusta kiinni. Monenlaisista vaikeuksista on myös mahdollista selvitä.
      Voimia sulle joka tapauksessa!

      • Anonyymi

        Kiitos kivasta vastauksesta ja tarinasta :) Joo kyllä tässä äärirajoilla mennään kokoajan mistä tätä yritystä kaivaa ilman lopullista lahoamista tms.
        Tänään tuli taas yks päivä veettyä ihan väkipakolla ilman alkoa, kävin neljässä paikassa asioilla ja hermoja kiristeli vähän väliä, kolme kertaa onnistuin skippaan kaljakojut ja alkon.
        Tätä on vaikea selittää normolle mutta se suoritus tuntu suorastaan "mielenvikaselta" kotio päästyäni hermojani yhä kiristi ja puhisin itekseni että parempi laskee kymmeneen taas ja luetella tavotteita koska miks helvetissä kiusasin itteäni niin paljon etten ottanut vaikka packiä fosteria. Huomenna en aio kiusata itteeni samalla tapaa, mut fiiliksen mukaan. Juon minimin jos ei vaan kuuppa kestä. Pitää nyt vain ynnäillä näitä plussia, energiatasoissa on kyllä nousua mut kyl tää "todellisuus" on vielä tässä kohtaa kuin irvokas näytelmä jossa ressinpoistaja käy varmaankin tuhat kertaa mielessä. Ihmisen vahvuus kyllä mitataan sillon kun se on heikoimmillaan. Urheilijana ei käynyt pienessä mielessäkään että masentelen ja ahdistelen yksinäisyydessä. Tää on nyt vaan todellisuutta nyt ja pahempi olo tulee jos kaihoaa sen asian kanssa että on kuin häpeällinen varjo menneisyydestä ja itsetunto aivan kuraakin huonompaa, mikä on jotenkin niin sulatettava ja mentävä vaikka itkien seinistä läpi, koska tää katkeruus on jo sinänsä yks asia mihin tuntuu että vois kuolla.
        Jos ratkeen viimeaikaisiin tottumuksiin niin se on hidas kuolema joka syö ihmisen viimeisemmänkin motivaation, kipinän ja uskon kaikesta - muusta kuin että alkoholi on paras ystävä turva ja pako tästä kurjuudesta.
        Hemmetti kun osais olla riittävän kiitollinen siitä että joku päivä tuntisi olonsa jotenkin normaaliksi ja toimintakuntoseksi täysin selvinpäin. Tätä kerrontaa vois vielä varmasti venyttää mut pitääpä taas vetää hiukan henkeä .. huh


    • Anonyymi

      Ja jos saan arvata niin ei se sitten jäänyt siihen minimiin, vaan vedit taas kunnon kännin?
      Niin alkoholistin pitääkin juoda, se kuuluu sairauden kuvaan. Ne on aivan toiset ihmiset kun hallitsevat juomistaan, ja ottavat vaan sivistyneesti, ilman morkkiksia.

      Sait edellä ihan asiallisen vastauksen, josta kävi ilmi että et sittenkään taida olla vielä valmis luopumaan rakkaimmastasi. Haluat vielä juoda, kunhan joku vaan veisi pois ne juomisen aikaansaamat pahat olot, niin ettei tulisi krapulaa eikä morkkiksia. Sekakäyttö vielä lisää morkkiksia vaikka lieventääkin krapulaa, ja saa aikaan zompiemaisen olon sekä olemuksen.
      Olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa siitä kun "joku aneeminen korpihoito" ei oikein maistu, niin sitten pitää vaan jatkaa juomista. Ja sitten kun olet tosissasi valmis lopettamaan niin et enää valikoi sitä, mikä apu sopii ja mikä ei sovi.

      Pahinta tapauksessasi ovat nuo benzot, jotka toimivat päihteenä päihteen tavoin. Olet siis sekakäyttäjä, ja omasta kokemuksesta voin sanoa että sekakäyttö tekee elämästä helvetin. Alkoholi ja benzot yhdessä lisäävät masennusta, ahdistusta ja paniikkihäiriöitä, eikä mikään tosiaankaan tunnu enää miltään.

      Minulle itselleni kävi vastaavassa tilanteessa niin, että kun jätin alkoholin ja benzot (lääkärin suostumuksella) pois, niin vähitellen katosivat myös ahdistus, masennus, paniikkihäiriökohtauket, unettomuus ja muut unihäiriöt.
      Eli on turhaa yrittää hoitaa pelkästään sairauden oireita, kun itse sairaus on se mikä vaatii hoitoa. Ja siihen nämä "aneemiset korpihoidot" tepsivät parhaiten, ikävä kyllä.

      • Anonyymi

        Mitä hoitoa suosittelet alkoholismiin? Mikä oli sinun juomiseesi alkuperäinen syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hoitoa suosittelet alkoholismiin? Mikä oli sinun juomiseesi alkuperäinen syy?

        Niin, mikähän mahtoi olla minun juomiseni alkuperäinen syy.
        Oliskohan se ollut alkoholismi?

        Alkoholismi on nimittäin oma itsenäinen sairaus, eikä se johdu masennuksesta, ahdistuksesta, runsaasta alkoholin käytöstä, eikä ajokortin, työpaikan tai muijan lähtemisestä.
        Nämä kaikki ovat juomisen seurauksia, eivät sen syitä.

        Kenestäkään ei tule alkoholistia sen takia että juo paljon viinaa, tai lapsuudessa on ongelmia, tai on masentunut ja ahdistunut, tai kun kissa astuu varpaille.
        Nämä on niitä erilaisten terapeuttien epätoivoisia yrityksiä löytää jokin syy juomiselle. He eivät vaan tunne sairautta nimeltä alkoholismi, ja siksi mikä tahansa sopiva syy kelpaa heille.

        Hoitopaikkaa en lähde suosittelemaan, valitse vaan mikä tahansa aneeminen korpihoito, kunhan siellä kerrotaan benzoista niiden oikeilla nimillä. Ne kun eivät kertakaikkiaan sovi alkoholistille edes krapulanhoitolääkkeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mikähän mahtoi olla minun juomiseni alkuperäinen syy.
        Oliskohan se ollut alkoholismi?

        Alkoholismi on nimittäin oma itsenäinen sairaus, eikä se johdu masennuksesta, ahdistuksesta, runsaasta alkoholin käytöstä, eikä ajokortin, työpaikan tai muijan lähtemisestä.
        Nämä kaikki ovat juomisen seurauksia, eivät sen syitä.

        Kenestäkään ei tule alkoholistia sen takia että juo paljon viinaa, tai lapsuudessa on ongelmia, tai on masentunut ja ahdistunut, tai kun kissa astuu varpaille.
        Nämä on niitä erilaisten terapeuttien epätoivoisia yrityksiä löytää jokin syy juomiselle. He eivät vaan tunne sairautta nimeltä alkoholismi, ja siksi mikä tahansa sopiva syy kelpaa heille.

        Hoitopaikkaa en lähde suosittelemaan, valitse vaan mikä tahansa aneeminen korpihoito, kunhan siellä kerrotaan benzoista niiden oikeilla nimillä. Ne kun eivät kertakaikkiaan sovi alkoholistille edes krapulanhoitolääkkeeksi.

        Mitä horiset ? Ota lääkkeesi ja mene nukkumaan .


    • Anonyymi

      Aika mielenkiintoinen logiikka tuo että alkoholismi aiheuttaa juomista.
      Mielestäsi siis ensin sairastuu alkoholismiin ja sitten vasta alkaa juoda.

      Ja kyllä, alkoholismilla on moniakin seurauksia, sairauksia, psyykkisiä ongelmia, ihmissuhdeongelmia, taloudellisia ongelmia, listasta voisi tehdä vaikka kuinka pitkän.
      Sairauksiin alkoholi ei välttämättä ole suora syy mutta osittain altistavassa asemassa kuitenkin.

      Alkoholismi ei ole määristä kiinni, siinä oot oikeassa. Toiset juovat enemmän, toiset vähemmän.
      Useimmiten alkoholismin kehittymiselle tarvitaan runsasta juomista, joko ajallisesti tai määrällisesti, eli usein ja paljon.
      Vähemmällä määrälläkin voi alkoholisoitua jos se juominen tapahtuu usein.

      Ja kyllä, juomisen alkamiseen löytyy useimmiten syy jostain taustalta. Toki kukaan ei pysty sanomaan suoraan mistä kenenkin juominen johtuu.
      Voihan joku pitää kännissä olemista kivanakin, mutta siihenkin on joku syy miksi se on niin kivaa tai miksi siitä ajattelee että se on kivaa. Mitä haluaa paeta, mitä haluaa unohtaa, mitä asioita ei kestä selvin päin.

      Alkoholismi ei tule jos ei käytä alkoholia vaikka se onkin erikseen luokiteltu sairaus.

      • Anonyymi

        Kirjoituksestasi saa sellaisen vaikutelman, että olisit jotenkin tekemisissä terveydehuollon kanssa? Mikäli näin on, se vain vahvistaisi käsitystäni terveydenhuollosta.
        Mutta en voi kuitenkaan olla kanssasi samaa mieltä, koska silloin me molemmat olisimme väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksestasi saa sellaisen vaikutelman, että olisit jotenkin tekemisissä terveydehuollon kanssa? Mikäli näin on, se vain vahvistaisi käsitystäni terveydenhuollosta.
        Mutta en voi kuitenkaan olla kanssasi samaa mieltä, koska silloin me molemmat olisimme väärässä.

        On totta että näistä asioista keskustellessa on molemmat väärässä, aina toinen toisen mielestä.
        En ole tekemisissä terveydenhuollon kanssa. Oon ollut aikoinaan rapajuoppo, enkä ole enää. Onnekseni selvisin. Omaa kokemusta on roimasti ja toki myös kanssaihmisten jutut ovat tulleet vuosien varrella tutuiksi.
        Alkoholiasioissa on niin monta näkökulmaa kuin on katsojiakin. Eli jokaisella on omat mielipiteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta että näistä asioista keskustellessa on molemmat väärässä, aina toinen toisen mielestä.
        En ole tekemisissä terveydenhuollon kanssa. Oon ollut aikoinaan rapajuoppo, enkä ole enää. Onnekseni selvisin. Omaa kokemusta on roimasti ja toki myös kanssaihmisten jutut ovat tulleet vuosien varrella tutuiksi.
        Alkoholiasioissa on niin monta näkökulmaa kuin on katsojiakin. Eli jokaisella on omat mielipiteensä.

        Olen myös entinen juoppo ja sekakäyttäjä, ja nyt saanut viettää raittiita päiviä lähes parikymmentä vuotta.
        Ihmettelen kovasti sinun uskomustasi että alkoholistiksi tullaan juomalla?
        Minä väittäisin että kukaan normaali ihminen ei pysty juomaan niin paljon, että juominen muuttuisi alkoholistiseksi. Tavallinen suurkuluttajakin pystyy pitämään taukoja ja lopettamaan juomisen sitten kun niin tahtoo, mutta alkoholisti ei tähän kykene.
        Eli ensin on geeni mikä altistaa juomiselle, ja sitten olosuhteiden ollessa sopivat, alkoholismi puhkeaa kukkaan. Mutta ilman geeni-virhettä näin ei tapahdu.
        Väitän että vaikka olen ollut juomatta lähes kaksikymmentä vuotta, niin vanha taito olisi vielä tallessa. Olen siis edelleen alkoholisti, vaikka en juokaan enää. Nyt olen raitis alkoholisti, mutta geeni on edelleen olemassa. Nyt vain latenttina odottamassa sitä ensimmäistä rykäisyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös entinen juoppo ja sekakäyttäjä, ja nyt saanut viettää raittiita päiviä lähes parikymmentä vuotta.
        Ihmettelen kovasti sinun uskomustasi että alkoholistiksi tullaan juomalla?
        Minä väittäisin että kukaan normaali ihminen ei pysty juomaan niin paljon, että juominen muuttuisi alkoholistiseksi. Tavallinen suurkuluttajakin pystyy pitämään taukoja ja lopettamaan juomisen sitten kun niin tahtoo, mutta alkoholisti ei tähän kykene.
        Eli ensin on geeni mikä altistaa juomiselle, ja sitten olosuhteiden ollessa sopivat, alkoholismi puhkeaa kukkaan. Mutta ilman geeni-virhettä näin ei tapahdu.
        Väitän että vaikka olen ollut juomatta lähes kaksikymmentä vuotta, niin vanha taito olisi vielä tallessa. Olen siis edelleen alkoholisti, vaikka en juokaan enää. Nyt olen raitis alkoholisti, mutta geeni on edelleen olemassa. Nyt vain latenttina odottamassa sitä ensimmäistä rykäisyä.

        Noinhan tuon alkoholismin kanssa todella on totuus. Itsekin olen alkkis ja nyt ollut juomatta 19 vuotta. En uskalla ottaa ensimmäistäkään huikkaa, koska tiedän mihin se johtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan tuon alkoholismin kanssa todella on totuus. Itsekin olen alkkis ja nyt ollut juomatta 19 vuotta. En uskalla ottaa ensimmäistäkään huikkaa, koska tiedän mihin se johtaa.

        No mutta AA palaverissahan voi ottaa sanallisesti sen ensimmäisen huikan ikään kuin mielikuvaharjoitteluna.
        Toisto on tässäkin se kaiken A ja O raittiuden ylläpitämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta AA palaverissahan voi ottaa sanallisesti sen ensimmäisen huikan ikään kuin mielikuvaharjoitteluna.
        Toisto on tässäkin se kaiken A ja O raittiuden ylläpitämiseksi.

        En käy AA palavereissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös entinen juoppo ja sekakäyttäjä, ja nyt saanut viettää raittiita päiviä lähes parikymmentä vuotta.
        Ihmettelen kovasti sinun uskomustasi että alkoholistiksi tullaan juomalla?
        Minä väittäisin että kukaan normaali ihminen ei pysty juomaan niin paljon, että juominen muuttuisi alkoholistiseksi. Tavallinen suurkuluttajakin pystyy pitämään taukoja ja lopettamaan juomisen sitten kun niin tahtoo, mutta alkoholisti ei tähän kykene.
        Eli ensin on geeni mikä altistaa juomiselle, ja sitten olosuhteiden ollessa sopivat, alkoholismi puhkeaa kukkaan. Mutta ilman geeni-virhettä näin ei tapahdu.
        Väitän että vaikka olen ollut juomatta lähes kaksikymmentä vuotta, niin vanha taito olisi vielä tallessa. Olen siis edelleen alkoholisti, vaikka en juokaan enää. Nyt olen raitis alkoholisti, mutta geeni on edelleen olemassa. Nyt vain latenttina odottamassa sitä ensimmäistä rykäisyä.

        "Tavallinen suurkuluttajakin pystyy pitämään taukoja ja lopettamaan juomisen sitten kun niin tahtoo, mutta alkoholisti ei tähän kykene."

        Lopetit juomisen itsekin ja taatusti ihan omalla päätöksellä ja tahdonvoimalla.
        Ehkä käytit jotain apukeinoja saadaksesi raittiuden alulle, mutta sitä ennen olit jo tehnyt sen ratkaisevan päätöksen juomisen lopettamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tavallinen suurkuluttajakin pystyy pitämään taukoja ja lopettamaan juomisen sitten kun niin tahtoo, mutta alkoholisti ei tähän kykene."

        Lopetit juomisen itsekin ja taatusti ihan omalla päätöksellä ja tahdonvoimalla.
        Ehkä käytit jotain apukeinoja saadaksesi raittiuden alulle, mutta sitä ennen olit jo tehnyt sen ratkaisevan päätöksen juomisen lopettamiseksi.

        Just näin minä tein.
        Itse asiassa lopetin juomisen jopa useita kymmeniä kertoja, ja olin joka kerta yhtä tosissani. Lupailin ja vannoin läheisille lopettavani, kuten tekee jokainen alkoholisti siinä tilanteessa. Pitkästä putkesta lopettaminen oli kerta kerran jälkeen yhä vaikeampaa, vaikka viimeisinä vuosina benzot auttoivatkin minua katkaisemaan putken.

        Mutta ongelmahan olikin se, että kunnon alkoholistina minä aloin joka kerta juomaan uudestaan, niinkuin jokainen alkoholisti tekee. Vaikka olin pyhästi päättänyt ja vannonut lopettavani, niin silti työnsin pääni uudestaan siihen samaan silmukkaan.
        Näin toimin niin kauan kunnes tajusin lopulta hakea itselleni apua, ja se toimi.
        Pääsin eroon myös "paniikkihäiriöön" määrätyistä benzoista, mikä olikin ehdoton edellytys raitistumiselle.

        Olen siinä kanssasi samaa mieltä, että oma päätös ja oma tahdonvoima ovat ratkaisevassa roolissa sekakäytön tai juomisen lopettamisessa. Mutta yksin ne eivät tahdo riittää, sillä selvästi alle 10% juovista alkoholisteista pystyy lopettamaan juomisen ilman ulkopuolista apua. Ja epäilen että sekakäyttäjistä tuskin kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös entinen juoppo ja sekakäyttäjä, ja nyt saanut viettää raittiita päiviä lähes parikymmentä vuotta.
        Ihmettelen kovasti sinun uskomustasi että alkoholistiksi tullaan juomalla?
        Minä väittäisin että kukaan normaali ihminen ei pysty juomaan niin paljon, että juominen muuttuisi alkoholistiseksi. Tavallinen suurkuluttajakin pystyy pitämään taukoja ja lopettamaan juomisen sitten kun niin tahtoo, mutta alkoholisti ei tähän kykene.
        Eli ensin on geeni mikä altistaa juomiselle, ja sitten olosuhteiden ollessa sopivat, alkoholismi puhkeaa kukkaan. Mutta ilman geeni-virhettä näin ei tapahdu.
        Väitän että vaikka olen ollut juomatta lähes kaksikymmentä vuotta, niin vanha taito olisi vielä tallessa. Olen siis edelleen alkoholisti, vaikka en juokaan enää. Nyt olen raitis alkoholisti, mutta geeni on edelleen olemassa. Nyt vain latenttina odottamassa sitä ensimmäistä rykäisyä.

        Kyllähän alkoholistiksi tuleminen vaatii sitä viinan juomista.
        Kirjoitit myös että kukaan normaali ihminen ei pysty juomaan niin paljon että juominen muuttuisi alkoholistiseksi.
        Mutta voisin kysyä että ovatko alkoholisti ja suurkuluttaja enää normaaleja ihmisiä?
        Toki jokainen on ihmisenä normaali, jokaisella on ihmisarvo. Mikään ei myöskään poista sitä arvoa ihmiseltä, on kyseessä minkälainen ongelma tahansa.
        Suurkuluttaja pystyy pitämään taukoja, toki pystyy alkoholistikin.
        Suurkuluttajalla ja alkoholistilla ei ole mielestäni kovinkaan suurta eroa, samanlaista se juomiskäyttäytyminen on molemmilla.
        On myös kiinni siitä myöntääkö juova ihminen juomisen ongelmakseen, myöntääkö hän olevansa alkoholisti.
        Alkoholigeeniä ei ole olemassakaan, kyse on geenistä joka aiheuttaa riippuvuutta, eli riippuvuusgeeni. Ne joilla sellainen on niin mihin tahansa pystyy syntymään riippuvuus, toisilla alkoholiin, joillain pelaamiseen jne.
        Useinhan tapahtuu niinkin kun jostain riippuvuudesta pääsee eroon niin tulee joku toinen riippuvuus tilalle, toki ei suinkaan aina ja kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän alkoholistiksi tuleminen vaatii sitä viinan juomista.
        Kirjoitit myös että kukaan normaali ihminen ei pysty juomaan niin paljon että juominen muuttuisi alkoholistiseksi.
        Mutta voisin kysyä että ovatko alkoholisti ja suurkuluttaja enää normaaleja ihmisiä?
        Toki jokainen on ihmisenä normaali, jokaisella on ihmisarvo. Mikään ei myöskään poista sitä arvoa ihmiseltä, on kyseessä minkälainen ongelma tahansa.
        Suurkuluttaja pystyy pitämään taukoja, toki pystyy alkoholistikin.
        Suurkuluttajalla ja alkoholistilla ei ole mielestäni kovinkaan suurta eroa, samanlaista se juomiskäyttäytyminen on molemmilla.
        On myös kiinni siitä myöntääkö juova ihminen juomisen ongelmakseen, myöntääkö hän olevansa alkoholisti.
        Alkoholigeeniä ei ole olemassakaan, kyse on geenistä joka aiheuttaa riippuvuutta, eli riippuvuusgeeni. Ne joilla sellainen on niin mihin tahansa pystyy syntymään riippuvuus, toisilla alkoholiin, joillain pelaamiseen jne.
        Useinhan tapahtuu niinkin kun jostain riippuvuudesta pääsee eroon niin tulee joku toinen riippuvuus tilalle, toki ei suinkaan aina ja kaikille.

        "Suurkuluttajalla ja alkoholistilla ei ole mielestäni kovinkaan suurta eroa, samanlaista se juomiskäyttäytyminen on molemmilla."

        Alkoholisti se on ns. suurkuluttajakin.
        Alkoholiriippuvaisillakin on yleensä juomista rajoittavia asioita jotka vaativat välillä skarppaamista.
        Täyspäiväiset juopot ovatkin sitten asia erikseen. Silloin ollaan jo niin syvällä alkoholismissa ettei raitistumista kyetä ajattelemaan vaihtoehtona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suurkuluttajalla ja alkoholistilla ei ole mielestäni kovinkaan suurta eroa, samanlaista se juomiskäyttäytyminen on molemmilla."

        Alkoholisti se on ns. suurkuluttajakin.
        Alkoholiriippuvaisillakin on yleensä juomista rajoittavia asioita jotka vaativat välillä skarppaamista.
        Täyspäiväiset juopot ovatkin sitten asia erikseen. Silloin ollaan jo niin syvällä alkoholismissa ettei raitistumista kyetä ajattelemaan vaihtoehtona.

        Täyspäiväiset juopot eri asia? Mikä tekee täyspäiväisen juopon?
        Ymmärrän sen siten, että jupottelu on jokapäivästä ja aamupäivisin alkavaa mutta miten pitkä täytyy altistuksen olle päästäkseen alkkisten kerhoon?
        Päästyäni työttömyyseläkkeelle treenasin tuota kolme vuotta mutta kerran kuukauteen oli alkoholiton aamupäivä koska kuskasin vaimoni labrakokeisiin.


    • Anonyymi

      yksin raitistuminen on jumalattoman raskasta, itsellä meni vuoden päivät oli koko ajan hötky olo ja ahdisti ihan saatanasti. Ei ollut kukaan tukena ja se vaatii lujia hermoja ja armotonta päättäväisyyttä. Siitä on nyt 22 vuotta, tippaakaan en ole ottanut sen jälkeen. Näin jälkeen päin voin sanoa että elämäni paras päätös vaikka lujille se otti.

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon näin jälkikäteen. On aina kiva lukea myös selviytymistarinoita.
        Olet ollut myös vahva kun olet yksin pystynyt homman hoitamaan.
        Itse sain apua, tai oikeastaan mulle tuli sellainen pakkoraittiuden jakso jonka aikana tein töitä itseni ja elämäni parempaan kuntoon saamiseksi. Onneksi se tuotti tulosta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe