mikä yleensä on jakohihnan ajallinen vaihtoväli jos huoltokirjassa lukee että 90 tkm välein vaihto mutta ei mainintaa ajan perusteella? esim jos kilometrien puolesta voisi ajaa vielä 15 tkm mutta hihnan vaihdosta on kulunut jo 11 vuotta? mennäänkö jo yliajalla ja tuurilla? onko merkitystä onko auto esim 10 v vai 25 v vanha? pieni vai iso moottori?
jakohihna vaihto?
12
269
Vastaukset
- Anonyymi
Vastakysymys: Miksei sitä voi vaan vaihtaa suositusten mukaan?
- Anonyymi
Vastakysymyksenvastakysymys: miksi asiaa ei voi kysyä palstalla joutumatta näsäviisaiden UHRIKSI HETI! FOORUM!!! se on historiallinen paikka .
Ajan hammas tahtoo syödä materiaalia ja hihna heikkenee joka vuosi.Joissain automerkeissä ei hihna tahtonut kestää edes ohjeenmukaista kilometrimäärääkään vaikka jallisesti olisiollut vuosi ajäljellä. Joissain automerkeissä (oma kokemus) on hihna hämmästyttävän hyvässä kunnossa vaikka aika ja kilometrit on jo runsaastikkin yli. Joten se hiukan antaa osviitta jos tuntee historian autosta ja merkistä.
11v on semmoine aika että vaihtaisin heti!
- Anonyymi
Jossain autoissa 4 vuotta, jossain 6 ja jossain 8. Vielä 90-luvun autoissa ei paljon vuosista mainittu vaan ainoastaan kilometrit. Taitaa se 8 vuotta olla lähes maksimi mutta voi kestää vaikka 15 vuotta
Olen aina ihmetellyt näitä eipäs/juupas-keskusteluja, mitä nokka-akselihihnojen vaihtoon tulee. Kukaan ei tunnu ymmärtävän, että on halvinta vaihtaa hihna suositusten mukaan, kuten joku jo sanoi.
Kun hihna - kumma kyllä - aivan varottamatta sitten katkeaa, ihmetellään sormi hämmästyksen suussa, että hihna olisi kai pitänyt vaihtaa aikaisemmin, koska autosta tuli kerralla ns. "paalitavaraa"!- Anonyymi
Jos hihna katkeaa ja kyseessä on 16-venttiilinen nelisylinterinen moottori, niin ainoa mitä käy, on se, että venttiilit menee kieroksi.
Uudet venttiilit, nokkahihna, rullat ja kannentiiviste maksaa noin 300 euroa.
Jos siis itsellä yhtään pysyy työkalut kädessä niin auton saa kuntoon aika pienelläkin kustannuksella.
Ja toisin: Viallisen auton saattaa saada pilkkahinnalla. Itse ostin 12 vuotta sitten auton josta oli nokkahihna katkennut. Hinta oli 2500 euroa halvempi kuin olisi pitänyt olla. Laitoin sen 400 eurolla kuntoon ja ajan sillä edelleenkin.
Kyllä tuossa tuntipalkoille pääsi. Anonyymi kirjoitti:
Jos hihna katkeaa ja kyseessä on 16-venttiilinen nelisylinterinen moottori, niin ainoa mitä käy, on se, että venttiilit menee kieroksi.
Uudet venttiilit, nokkahihna, rullat ja kannentiiviste maksaa noin 300 euroa.
Jos siis itsellä yhtään pysyy työkalut kädessä niin auton saa kuntoon aika pienelläkin kustannuksella.
Ja toisin: Viallisen auton saattaa saada pilkkahinnalla. Itse ostin 12 vuotta sitten auton josta oli nokkahihna katkennut. Hinta oli 2500 euroa halvempi kuin olisi pitänyt olla. Laitoin sen 400 eurolla kuntoon ja ajan sillä edelleenkin.
Kyllä tuossa tuntipalkoille pääsi.Onneksi olkoon, mutta useimmilla autonkäyttäjillä on kädet joissa on viisi peukaloa!
- Anonyymi
Parempi olisi jos moottorit olisi sellaisia ettei venttiilit yltäisi mäntään vaikka hihna menisikin poikki., nykyään ei voi luottaa edes ketjukoneisiin.
- Anonyymi
Vertaa huolto-ohjelman muihin kohtiin montako kilometriä se vuosi sisältää. Jos esim moottoriöljy 1v/20tkm välein tai jarruneste 2v/40tkm välein niin 90tkm tarkoittaa 4,5 vuotta.
- Anonyymi
Millään muulla ei ole väliä kun sillä että ottaako mäntä venoihin kiinni kun tulee kiinni toisiinsa. Nopiahko googletus saattaapi onnistua. Jos ei ota niin anna mennä niin pitkälle kun menee, joudut vaan soittamaan kaverille että ottaa hinausköydet mukaan.
Vanhemmissa laitteissa pääsee hyvin käsiksi jakohihaan ja voi tutkia hihnan missä kunnossa on. Muussa tapauksessa suosittelen noudattamaan mitä ohjekirja sanoo.
-Tuleehan jakohihnan vaihto loppupeleissä halvemmaksi kuin kokonainen moottori uusiksi vai mitä? - Anonyymi
Vaihtaisin noin 6 vuoden välein jos vaihtoväli ilmoitetaan vain 90tkm.
Melkoinen riski ajaa yli 10 vuotta vanhan liiton hihnalla ja tekniikalla. - Anonyymi
Kyllä se on pakko vaihtaa jos autolla ajaa vähänkin tai seisoo pitkään tallissa.
Esim saranoiden vaihtoväli on 10 vuotta rasvattuna ilman rasvausta joka kolmas vuosi. - Anonyymi
Itsellä nyt alla polo vm 96 1,4 8v ja leimaa joulukuuhun asti ja sitten romuttamolle ja nyt on jakohihnalla ikää 93 tkm ja 13 vuotta ja jos kestää joulukuuhun asti niin hyvä mutta jos ennen sitä hajoaa niin sitten hajoaa kun kuitenkin joulukuussa viimeistään menee romuksi. Ja tässä polossa on ainoastaan 90 tkm ilmoitettu vaihtoväli eikä vuosista mitään. Ehkä 10 tkm vielä ennen romuttamolle menoa tulee mittariin jos vikoja ei tule ja hihna kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833