Bosch P 212 aquastop ei saa virtaa. Vettä ei ota. Mistä hakea vikaa?

Anonyymi

Terve. Astianpesukone Bosch P 212 lakkasi ottamasta vettä. Uusin Aquastop magneettiventtiilin, mutta se ei saakaan virtaa. Vettä ei ota. Mistä hakea vikaa?
Testasin suoralla johdolla sähkön antamista magneetti ennttiiliin, jolloin venttiili avautui. Vettä alkoi tulemaan. Ventiilin ei tuolloin ollut koneessa kiinni ja nimenomaan se vanha venttiili toimi. Uusi on vielä paketissa.

Kone pesi jos vettä laittaa suoraan koneeseen, ja myös pumpaa se pois. Ei vuoda vettä alakaukaloon. Ohjelman kello pyörii.
Ainoa ongelma vaikuttaa olevan, ettei sähkö mene magneettiventtiiliin.

Avasin koneen: vasenmalla puolella sivupellin alla on "mikä lie iso muovinen koko sivun kokoinen vesitasku; näyttää alhaalta olevan hieman likainen sisältä, mutta vesi siellä kuitenkin liikkuu. Ei tuonne pääse millään mitään puhdistamaan. Aivan kuin olisi "kultahiekkaa sisällä" (värin perusteella).
Kone on ollut todella hyvä - haluaisin sen kuntoon.
Mitä ovat tämän mainitun muovisäiliön alla takanurkassa olevat kaksi eräänlaista relettä, joihin menee molempiin sähköjohdot? Onko niillä jotain osuutta asiaan?
Lisäksi samaisen muovisen säiliön yläosassa on jokin katkaisin (rele) jossa keinuvipu ja kohtaa kohona olevan styrox palasen. Se on ~80 cm korkeudella.
Toivottavasti osasin selvittää asian. Josko asia olisi jollekin tuttu. Kiitos etukäteen neuvosta. Bosch P 212

2

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terve. Kukaan ei näytä vastaavan ongelmaani. Siten päivien tutkimisen päästä kokeilin kepillä jäätä: kirjoitin mm tällaista
      ..."Lisäksi samaisen muovisen säiliön yläosassa on jokin katkaisin (rele) jossa keinuvipu ja kohtaa kohona olevan styrox palasen. Se on ~80 cm korkeudella."

      Otin ko mikrokytkimen irti joka kuulosti/ näyttitoimivan ok. Siitä huolimatta otin ne 3 abikonliititmellä olevaa johtia irti, puhdistin kitkapinnat raaputtaen "tumman värin (oliko rasvaa vai hapettumaa) varsinkin mikrokyrkimen puolelta. Tämän lisäksi nostelin meisselillä kukkua ylös säiliön kotelosta. Ei mahtunut tulemaan pois, joten pyyhin sitä ohuella tiskipöydän rievulla (sifonet) puhtaaksi ja myös se varsinaisen kotelon koitin pyyhkiä käyttäen meisseliä apuna jotta sain ko. tekstiilin koteloon. Siellä on jotain saippuaa tsm joka tuntui liimamaiselta.
      Kun tuntui että parhaani olen tehnyt, laitoin johdot kiinni kytkimeen ja kokosin koneen mutta en sitä sivupeltiä laitanut paikoilla. Halusin seurata mit tapahtuu ...
      Virtakaapista sulake paikoille, vesihana auki ja kone päälle. Se alkoi toimimaan.
      Ts tuo mikrokytkin oli syy tai oikeammin ympäristön likaisuus vaikka se ei silmin edes näkynyt. Ajoin ohjelmia läpi pari - kolme kertaa ja kaikki toimi.
      Helpottava olo. Kone ei päässytkään eläkkeelle.
      Kokosin kojeen loppuun asti asettaen sen omaan paikkaansa. Taas saa olla huoletonna ja saatiin keittiöön "uusi työmies" :) heh .
      Josko tuo taas 15 vuotta toimisi... pidetään peukkuja. Vaan todella hyvä kone - mitäpä muuta voi sanoa. Ennen tehtiin lujaa laatua ja se oli meriitti asialle. Kaikissa tuotteissa oli yleensä näin eikä elinkaaria tahallaan alettu tiputtamaan.

    • Anonyymi

      Moi AP! Ongelmia kyseisen koneen kanssa itsellekin sattui tässä eteen ja tuli mieleen, ettei sinulla tästä koneesta manuaalia löydy? Sen verran vanha malli, ettei Boschin sivuillakaan ole saatavilla.
      Koneessa sellainen ongelma, ettei ohjelmia pyöritä eteenpäin, vaan saattaa tuntitolkulla jumittaa samassa kohtaa. Jossakin vaiheessa ”auttaminen” manuaalisesti jeesasi, eli käsin pyöräyttää seuraavaan asentoon ja nyt ei sekään. Lähes käyttämätön kone kyseessä, joten ei viitsisi uutta tilalle ja peseekin todella hyvin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      118
      1690
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      143
      1031
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      877
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe