Pemfigoidi rakkulatauti

Anonyymi

Onko kokemuksia pemfigoidista, rakkulataudista?

Pemfigoidi on autoimmuunitauti, mikä iskee vanhemmalla iällä. Ensin alkaa kutina. Kutinaa, lähes sietämätöntä kutinaa, voi olla pitkäänkin ennen kuin ilmestyy rakkuloita, verisiä rakkuloita, mitkä puhkeavat helposti.

Tautia hoidetaan kortisonilla tabletteina ja voiteella ja myös solusalpaajilla. Tulehtunutta ihoa antibiootilla.

Millaisia kokemuksia taudista?
Eteneminen? Vaikeus? Hoito? Lääkitys? Paraneminen? Uusiutuminen?

7

3709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko rakkulatauti yksinomaan vanhempien ihmisten tauti?

• Anonyymi

Minulla myös hypokortisolismi ja pemfigus rakkuloita tullut suuhun 5v nyt vasta pääsin edes hoitoon ko. Vaivan takia
        Voi tulla minkä ikäisille vaan pemfigus

• Anonyymi

Mille alalle kuuluu, keitä lääkäreitä kiinnostaa ja kuka tunnistaa ?

• Anonyymi

no nyt ajattelin kuitenkin kirjoittaa jotain aiheeseen liittyvää. Olen sairastanut Pemfigoidia jo parikymmentä vuotta. Lääkitys on ilmeisesti osunut kohdalleen ... TREXAN puolitoista tablettia kerran viikossa Ja seuraavana päivänä 5 tablettia Foolihappoa. Apteekissa kyllä tietävät Lisäksi voiteita Bemezon loivemmasta päästä. Viimeiksi ihotautilääkäri moitti minua liiallisesta voiteiden käytöstä. lääke oli Dermovat 0,5mg/g Hän itse oli määrännyt Niin että 100 gramman putkilo riittäisi 3ksi päiväksi Asia selvisi että päästiin yhteisymmärrykseen hieman pienemmästä annoksesta

• Anonyymi

Pahinta diagnoosissa, joka oli tehty näytteiden ottojen perusteella, oli etten tiennyt ko.taudista yhtään mitään. Tohtorilla oli ilmeisesti kiire kun yritin kysellä tästä riesasta enemmän. Hän sanoi että katso googlesta ,sieltä löytyy tietoa Tein sitten kotona googlehaun ja kuva haun. Meinasin lentää selälleni kun näin ne kuvat. Eka ajatus oli että tässäkö tämä oli koko elämä. Toka ajatus oli että Ammun itseni haulikolla, sitten muistin että oli vaan savikiekkopanoksia. Nyt pärjään tämän saatanan riesan kanssa ihan hyvin . Pesen verisiä lakanoita jne. Hyvää yötä jos joku viitsi edes lukea . eikä silläkään ole mitään väliä. olis kyllä kiva tietää kuinka moni luki

• Anonyymi

Ei Se ole pelkästään vanhojen tauti. itse olen vasta 71 v. silti parikymmentä vuotta jo sairastellut

• Anonyymi

alkuaikoina ennen diagnoosia selkä oli huonosti hoidetun mansikkamaan näköinen

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3179
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3067
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2922
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2601
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2122
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1677
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    8. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1637
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1635
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59