Koulutus heikentää itsetuntoa?

Anonyymi

Heikentääkö koulutus itsetuntoa vai vahvistaako se sitä. Olen nähnyt itse miten sellainen joka ei ole edes kansakoulun oppimäärää opiskellut tekee itsevarmoja päätöksiä. En tiedä millä mututuntumalla he sen tekevät mutta tiettyihin asioihin he päättävät jyrkästi ei, jotka asiat aina myöhemmin osoittautuvat että olisi kannattanut sanoa kyllä. He sanovat pohtimatta kyllä sellaisille asioille jotka ovat päältä kauniita mutta sisältä surkeita. He valitsevat ulkonäön perusteella kaiken. Heillä tuntuu olevan rajaton itsetunto.

Koulutettujen ihmisten olen nähnyt pohtivan ja miettivän ja vertailevan, he ovat epävarmoja mitä pitäisi päättää, eikös se tarkoittaa heikkoa itsetuntoa myös samalla? Heidän päätöksensä kyllä osoittautuvat myöhemmin oikeiksi.

Kouluttautumattomat näkevät asiat mustavalkoisina ja he ovat täysin varmoja valitessaan joko mustan tai valkoisen. Koulutetut näkevät eri värisävyjä joista on vaikea valita se oikea yhdistelmä.

Miksi kaikki ei voisi olla vain mustaa ja valkoista?

17

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luulen, että teet noita päätelmiä sen verran pienellä otannalla, että tuloksilla ei ole mitään arvoa. Itsetunto ja itsetuntemus on sen verran syvemmällä psyykkeen rakenteissa, että koulutus ei sitä itsessään muuta. Päätöksentekoprosessi ja -tapa ei ole itsetuntokysymys, vaan intuitio ja myös opittu prosessi ja käytösmalli.

• Anonyymi

Ei tarvitse olla kouluja käynyt, se että on jatkuvassa selviytymis kammpailussa elämän suhteen antaa ihmiselle rautaisen itseluottamuksen. Se opettaa, koulutus ei anna mitään, se on pelkkää paskaa. Muut maanrakoon kun minä tulen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse olla kouluja käynyt, se että on jatkuvassa selviytymis kammpailussa elämän suhteen antaa ihmiselle rautaisen itseluottamuksen. Se opettaa, koulutus ei anna mitään, se on pelkkää paskaa. Muut maanrakoon kun minä tulen.

Asia ei minun mielestäni ole noin yksinkertainen. Koulutus on osittain turhaa, mutta se yleissivistää meitä kansalaisia, josta voi olla paljon hyötyä arkisissa tilanteissa esimerkkinä otettuna vaikka tilanne, jossa sinulta kysytään kysymys joka ns "pitäsi tietää" ja ellet tiedä sitä niin sinulle saattaa tulla aika kiusallinen tunne vaikka sillä ei nyt sinänsä ole merkitystä. Koulutus antaa myös pohjan ammatille. Mikäli sinulla ei ole pohjatietoa työlle niin voi työ tuntua tappavan raskaalta puhumattakaan siitä, että et välttämättä työllisty ollenkaan. Toisen asteen tutkinto ei nykyään riitä läheskään kaikille aloille vaan joudut luultavasti jatkaa pidemmälle, kuten yliopistoon/amk:hon mikäli haluat toteuttaa unelmiasi. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta olen myös oikeassakin ja en tietenkään kiellä sitäkään asiaa etteikö koulutus voisi heikentää itsetuntoa, mutta sinun on vain opiskeltava mikäli haluat ammatin yleensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asia ei minun mielestäni ole noin yksinkertainen. Koulutus on osittain turhaa, mutta se yleissivistää meitä kansalaisia, josta voi olla paljon hyötyä arkisissa tilanteissa esimerkkinä otettuna vaikka tilanne, jossa sinulta kysytään kysymys joka ns "pitäsi tietää" ja ellet tiedä sitä niin sinulle saattaa tulla aika kiusallinen tunne vaikka sillä ei nyt sinänsä ole merkitystä. Koulutus antaa myös pohjan ammatille. Mikäli sinulla ei ole pohjatietoa työlle niin voi työ tuntua tappavan raskaalta puhumattakaan siitä, että et välttämättä työllisty ollenkaan. Toisen asteen tutkinto ei nykyään riitä läheskään kaikille aloille vaan joudut luultavasti jatkaa pidemmälle, kuten yliopistoon/amk:hon mikäli haluat toteuttaa unelmiasi. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta olen myös oikeassakin ja en tietenkään kiellä sitäkään asiaa etteikö koulutus voisi heikentää itsetuntoa, mutta sinun on vain opiskeltava mikäli haluat ammatin yleensä.

Se joka ei ole kouluja käynyt kantaa kaiken vastuun tässä yhteiskunnassa. Eikä mitään asioita tarvitse tietää, elää vain tässä ja nyt. Kaikki selviää kun elää vain eikä välitä muusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se joka ei ole kouluja käynyt kantaa kaiken vastuun tässä yhteiskunnassa. Eikä mitään asioita tarvitse tietää, elää vain tässä ja nyt. Kaikki selviää kun elää vain eikä välitä muusta.

Tietysti perusteluja olisi kiva saada, mutta en tiedä millä tavalla sitten ne jotka ei ole kouluja käynyt kantais kaiken vastuun, koska esim. työttömäthän yleensä elää työttömyyskorvausrahoilla ja nehän tilitetään työssäkäyvien ihmisten pusseista. Olet ihan oikeassa että hetkessä eläminen on parasta elämää, mutta se että et tekisi mitään ei ole minun mielestäni ainakaan hyvää elämää, mutta en tuomitse silti etteikö se voisi olla sinulle, koska jokainen täyttää elämäntarkoitusta omalla tavallansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti perusteluja olisi kiva saada, mutta en tiedä millä tavalla sitten ne jotka ei ole kouluja käynyt kantais kaiken vastuun, koska esim. työttömäthän yleensä elää työttömyyskorvausrahoilla ja nehän tilitetään työssäkäyvien ihmisten pusseista. Olet ihan oikeassa että hetkessä eläminen on parasta elämää, mutta se että et tekisi mitään ei ole minun mielestäni ainakaan hyvää elämää, mutta en tuomitse silti etteikö se voisi olla sinulle, koska jokainen täyttää elämäntarkoitusta omalla tavallansa.

Syyllistät työttömät. Työttömistä suurin osa taitaakin olla juuri koulutettuja siis ylikoulutettuja joille ei kelpaa työt. Kouluttamattomat tekevät paska duunit mukisematta ja ottavat työn minkä tahansa vastaan, heillä ei ole kynnystä lähteä perusduuniin toisin kuin koulutetuilla. Koulutettu voi vedota koulutukseensa jos ei ota työtä vastaan. Kouluttamaton ei voi muuta kuin ottaa työn vastaan ja hei Huomenta Suomi hyvin pyyhkii, sun kouluttautumaton poikas ahkeroi ja kouluttu makas kortistossa. Se on jämpti näin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syyllistät työttömät. Työttömistä suurin osa taitaakin olla juuri koulutettuja siis ylikoulutettuja joille ei kelpaa työt. Kouluttamattomat tekevät paska duunit mukisematta ja ottavat työn minkä tahansa vastaan, heillä ei ole kynnystä lähteä perusduuniin toisin kuin koulutetuilla. Koulutettu voi vedota koulutukseensa jos ei ota työtä vastaan. Kouluttamaton ei voi muuta kuin ottaa työn vastaan ja hei Huomenta Suomi hyvin pyyhkii, sun kouluttautumaton poikas ahkeroi ja kouluttu makas kortistossa. Se on jämpti näin.

Miten voit noin edes verrata koulutettua ja kouluttamatonta? Kouluttamattomienhan on otettava työ vastaan, jota kykenevät hoitamaan. Koulutettukin varmaan ottaa koulutustaan vastaavan työn vastaan, jos sellainen on saatavilla. Eivät he makaa kotonaan laiskuuttaan. Ero on siinä huoliiko koulutettu ottamaan alempiarvoisen työn, vaikka on vuosia opiskellut juurikin paremman työn vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten voit noin edes verrata koulutettua ja kouluttamatonta? Kouluttamattomienhan on otettava työ vastaan, jota kykenevät hoitamaan. Koulutettukin varmaan ottaa koulutustaan vastaavan työn vastaan, jos sellainen on saatavilla. Eivät he makaa kotonaan laiskuuttaan. Ero on siinä huoliiko koulutettu ottamaan alempiarvoisen työn, vaikka on vuosia opiskellut juurikin paremman työn vuoksi.

Tämän vuoksi koulutetut ovat hyvässä asemassa, mutta nimenomaan joillakin on liian kovat odotukset koulutuksellensa ja tällöin heille ei välttämättä kelpaa ihan mikä vaan työ, mutta joillekkin taas kelpaa. Olemme kaikki erinlaisia...

• Anonyymi

Miksi koulutus heikentäisi itsetuntoa? Mielestäni se ehdottomasti vahvistaa itsetuntoa. Esim. koulutus johonkin ammattiin antaa vahvuutta juurikin siihen, että tietää osaavansa ammatista paljon enemmän kuin kouluttamaton.

• Anonyymi

Olen täysin samaa mieltä, mutta riippuu ehkä myös siitä että mille alalle olet kouluttautumassa. Jos opiskelet sellaista alaa mikä ei kiinnosta sinua niin sinun on vaikea oppia ja se turhauttaa ja tällöin voi tuntua, että et osaa mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä, mutta riippuu ehkä myös siitä että mille alalle olet kouluttautumassa. Jos opiskelet sellaista alaa mikä ei kiinnosta sinua niin sinun on vaikea oppia ja se turhauttaa ja tällöin voi tuntua, että et osaa mitään.

Silloinhan on syytä vaihtaa koulutus sellaiseen ammattiin, joka kiinnostaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloinhan on syytä vaihtaa koulutus sellaiseen ammattiin, joka kiinnostaa.

Juu, mutta kun se kiinnostava unelma-ammatti joillakin vaihtuu tiheään tahtiin.

• Omalta kohdaltani voin sanoo että hyvin monet (anteeksi nyt vaan kovasti" yliopisto kouluttautuneet ovat jonkin sortin minäminäminä ihmisiä vailla empaattisuutta ja kovasti kaikke mutta ei normi-ihmiseen elämään verrattavia juttuja. Hyvät paperit mutta käytännön taidot sitten mitä on jos edes on. Tämä kokemusperäinen tieto on yli 20vuoden ajalta. Joten ehkä tiedän mistä puhun. Joku yliopisto hörhö voi tästäkin vetää herneen nenään.

• Anonyymi

Ei kouluttamattomilla ihmisillä on monesti vahvat mielipiteet kaikesta sillä he eivät ole oppineet pohtimaan erinlaisia näkökulmia. Esimerkkinä otettuna vaikka perussuomalaiset. Monesti perussuomalaiset poliitikot ovat vähemmän kouluttautuneimpia, mutta silti heillä on järkevä filosofia mitä edustavat. Vaikka itsekin äänestäisin edskuntavaaleissa niitä lähtökohtaisesti ei se tarkoita sitä etteikö jostain muusta puolueesta voisi löytyä sellainen ehdokas, joka ajaa semmoista ideologiaa mitä minä kannatan.

• Anonyymi

Viestistäsi henkii alemmuuden tunne koulutettuja kohtaan. Yhtä lailla koulutetut henkilöt kokevat empaattisuutta muita kohtaan kuin kouluttamattomatkin. Se ei ole mikään erottava tekijä henkilöiden kesken.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viestistäsi henkii alemmuuden tunne koulutettuja kohtaan. Yhtä lailla koulutetut henkilöt kokevat empaattisuutta muita kohtaan kuin kouluttamattomatkin. Se ei ole mikään erottava tekijä henkilöiden kesken.

On hyvä kuitenkin muistaa että tunteet ja järki on hyvä pitää erillä toisistaan. Vaikka järkeen perustuva ajattelutapa ei välttämättä miellytä kaikkia on se silti parempi kuin ajattelutapa, joka perustuu tunteisiin, koska järkeä käyttämällä pystymme loppujen lopuksi luomaan paremman yhteiskunnan kaikille vaikka jokainen ei sitä huomaa.

• Anonyymi

Koulutuksen ja itsetunnon yhteydestä tiedetään, että hyvän (korkeakoulutason) koulutuksen hankkimiseen tarvitaan hyvä itsetunto. Muuten ei opinnoista suoriudu.
      Vastaavasti heikolla itsetunnolla varustettu jää tavallisesti heikolle tai olemattomalle koulutukselle. Nämä kouluttamattomat ja itsetunnoltaan vajaat ovat kylläkin toisinaan tavattoman varmoja mielipiteissään ja ajattelussaan, mikä johtuu yksinkertaisesti tiedon puutteesta ja ajattelun köyhyydestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe