Olen pitkään käyttänyt liian pientä tyroksiiniannosta, mutta koska tarve on kasvanut niin vähän kerrassaan, en ole huomannut asiaa itse. Vaikka näin jälkiviisaana olisi kyllä pitänyt tajuta... Arvot kyllä olivat viiterajojen sisällä, mutta lopulta voinnin romahdettua tsh oli jo vähän yli kaksi.
Nyt olen nostanut annosta reippaasti (yleensä uskallan kerralla säätää parin murun verran), eli 1/4 lastentabletin verran. Ensin virkistyi huomattavasti, mutta sitten olo alkoi olla väsynyt ja monella lailla huono. Tänään huomasin, että kasvoni näyttävät ruskettuneilta, selvä muutos eiliseen verrattuna, enkä ole juuri ulkoillut. Muistan, että kun sain kilpirauhaslääkityksen 10v sitten, olin pitkään huolissani siitä, että iho ja silmät olivat vähän kellertävät. Se muistaakseni sitten jossain vaiheessa jäi pois.
Todennäköisesti rusketus liittyy siihen, että elimistö menee tyroksiinilisäyksestä ensin sekaisin, ja kestää aikansa ennen kuin balanssi taas löytyy. Mutta kiinnostaisi kuulla, oletteko muut huomanneet vastaavaa? Tai millaisia muita aloitus/annosnosto-oireita teillä on ollut?
Ruskettuneen näköinen iho annosnoston yhteydessä
4
243
Vastaukset
- Anonyymi
Tuota kyllä kannattaisi kysyä lääkäriltä. Ainakin ihon ja silmien keltaisuus voivat liittyä maksaan.
- Anonyymi
Olen ketjun aloittaja. Ruskea ihon väri voi liittyä Googlen mukaan myös Addisonin tautiin, mutta itseltäni katsottiin juuri ne labrat myös ennen kuin itse tajusin ehdottaa tyroksiiniannoksen nostoa. Luulen että ainakin nyt on kyse siitä, että elimistö on epäbalanssissa. Mm käveleminen tuntuu pahalta ja väsyttää, vaikka toisaalta tyroksiinin nosto myös virkisti, kun lisäsi kierroksia elimistöön.
Olen näistä kaikista mahdollisista sivuoireita puhunut aiemmin lääkärille, mutta eivät he juuri ole reagoineet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ketjun aloittaja. Ruskea ihon väri voi liittyä Googlen mukaan myös Addisonin tautiin, mutta itseltäni katsottiin juuri ne labrat myös ennen kuin itse tajusin ehdottaa tyroksiiniannoksen nostoa. Luulen että ainakin nyt on kyse siitä, että elimistö on epäbalanssissa. Mm käveleminen tuntuu pahalta ja väsyttää, vaikka toisaalta tyroksiinin nosto myös virkisti, kun lisäsi kierroksia elimistöön.
Olen näistä kaikista mahdollisista sivuoireita puhunut aiemmin lääkärille, mutta eivät he juuri ole reagoineet.Hyvä kun katsottu Addisonin (kortisolin puutos) mahdollisuus, sillä tuo ihon epätavallinen rusketus syntyy tyypillisesti aivolisäkkeen tuottaman ACTH-hormonin kiihdyttäessä kortisolin tuotantoa lisämunuaisessa.
Keltaisuuden syy pitäisi aina selvittää. En ole kuullut ja vähän vaikea ajatella, että normaali tyroksiinin nosto tekisi tätä. Tässä linkissä useampikin vaihtoehto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Keltaisuus
Hashimoto
- Anonyymi
moi, itsellä käy aina sydämmen päälle nuo lääkkeen nostot. Hoitava endokrinologi ollut ihmeissään. Nyt kokeilin rauta tabeltteja , vaikka vuosi sitten mitattiin ns. kudosrauta joka oli 'kunnossa'(50mg iltaisin c-vit että imeytyy ja iltaisin n.2 viikkoo) ja ihme ei revi pumpusta ja pystyn ottamaan isoimman annoksen ikinä.
En toki voi sanoa onko asioilla mitään yhteyttä.
Minulle endo opetti että 1/4osa nostetaan kahden viikon ajan ja sitten uudelleen.
Ei saa liian nopeasti nostaa lääkitystä.
Onnea matkaa tuo on hankalaa löytää oma lääkemäärä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894240
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032403Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?352399Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972144Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321905
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587- 291568
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 761331