Ruskettuneen näköinen iho annosnoston yhteydessä

Anonyymi

Olen pitkään käyttänyt liian pientä tyroksiiniannosta, mutta koska tarve on kasvanut niin vähän kerrassaan, en ole huomannut asiaa itse. Vaikka näin jälkiviisaana olisi kyllä pitänyt tajuta... Arvot kyllä olivat viiterajojen sisällä, mutta lopulta voinnin romahdettua tsh oli jo vähän yli kaksi.

Nyt olen nostanut annosta reippaasti (yleensä uskallan kerralla säätää parin murun verran), eli 1/4 lastentabletin verran. Ensin virkistyi huomattavasti, mutta sitten olo alkoi olla väsynyt ja monella lailla huono. Tänään huomasin, että kasvoni näyttävät ruskettuneilta, selvä muutos eiliseen verrattuna, enkä ole juuri ulkoillut. Muistan, että kun sain kilpirauhaslääkityksen 10v sitten, olin pitkään huolissani siitä, että iho ja silmät olivat vähän kellertävät. Se muistaakseni sitten jossain vaiheessa jäi pois.

Todennäköisesti rusketus liittyy siihen, että elimistö menee tyroksiinilisäyksestä ensin sekaisin, ja kestää aikansa ennen kuin balanssi taas löytyy. Mutta kiinnostaisi kuulla, oletteko muut huomanneet vastaavaa? Tai millaisia muita aloitus/annosnosto-oireita teillä on ollut?

4

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuota kyllä kannattaisi kysyä lääkäriltä. Ainakin ihon ja silmien keltaisuus voivat liittyä maksaan.

      • Anonyymi

        Olen ketjun aloittaja. Ruskea ihon väri voi liittyä Googlen mukaan myös Addisonin tautiin, mutta itseltäni katsottiin juuri ne labrat myös ennen kuin itse tajusin ehdottaa tyroksiiniannoksen nostoa. Luulen että ainakin nyt on kyse siitä, että elimistö on epäbalanssissa. Mm käveleminen tuntuu pahalta ja väsyttää, vaikka toisaalta tyroksiinin nosto myös virkisti, kun lisäsi kierroksia elimistöön.

        Olen näistä kaikista mahdollisista sivuoireita puhunut aiemmin lääkärille, mutta eivät he juuri ole reagoineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ketjun aloittaja. Ruskea ihon väri voi liittyä Googlen mukaan myös Addisonin tautiin, mutta itseltäni katsottiin juuri ne labrat myös ennen kuin itse tajusin ehdottaa tyroksiiniannoksen nostoa. Luulen että ainakin nyt on kyse siitä, että elimistö on epäbalanssissa. Mm käveleminen tuntuu pahalta ja väsyttää, vaikka toisaalta tyroksiinin nosto myös virkisti, kun lisäsi kierroksia elimistöön.

        Olen näistä kaikista mahdollisista sivuoireita puhunut aiemmin lääkärille, mutta eivät he juuri ole reagoineet.

        Hyvä kun katsottu Addisonin (kortisolin puutos) mahdollisuus, sillä tuo ihon epätavallinen rusketus syntyy tyypillisesti aivolisäkkeen tuottaman ACTH-hormonin kiihdyttäessä kortisolin tuotantoa lisämunuaisessa.

        Keltaisuuden syy pitäisi aina selvittää. En ole kuullut ja vähän vaikea ajatella, että normaali tyroksiinin nosto tekisi tätä. Tässä linkissä useampikin vaihtoehto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Keltaisuus

        Hashimoto


    • Anonyymi

      moi, itsellä käy aina sydämmen päälle nuo lääkkeen nostot. Hoitava endokrinologi ollut ihmeissään. Nyt kokeilin rauta tabeltteja , vaikka vuosi sitten mitattiin ns. kudosrauta joka oli 'kunnossa'(50mg iltaisin c-vit että imeytyy ja iltaisin n.2 viikkoo) ja ihme ei revi pumpusta ja pystyn ottamaan isoimman annoksen ikinä.
      En toki voi sanoa onko asioilla mitään yhteyttä.
      Minulle endo opetti että 1/4osa nostetaan kahden viikon ajan ja sitten uudelleen.
      Ei saa liian nopeasti nostaa lääkitystä.
      Onnea matkaa tuo on hankalaa löytää oma lääkemäärä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe