Lukihäiriö ja Oikeustiede

Anonyymi

Hei te jotka olette oikiksessa (tai valmistunut JO Oikeustieteellisestä) ja teillä on jonkinasteinen lukihäiriö.

Muutama kysymys teille:

- Monellako hakukerralla pääsitte sisään?
- Minkälainen teidän opiskelu arkenne on?
- Poikkeeako se jotenkin muista oikiksen opiskelija kolleegoistanne?
- Miten teette muistiinpanoja ja ootteko saanu neuvoa/apua niitten tekemiseen?
- Teittekö Avoimen Yliopiston kursseja, ja kuinka paljon?
- Jos olette ottaneet valmennuskurssia niin mitä valmennuskurssia suosittelette? Viimekerralla hankin tuon Judica-valmennuksen teidän arvionne tuosta kannattaako jatkaa tuolla valmennuksella vai muulla?
- Kuinka kauan meni opetella oikea vastaustekniikka?
- Ajatuksia kansanopisto vaihtoehtona valmennuskurssille?

Itsellä on lukihäiriö ja 2. hakukerta menossa. Olen pohtinut jotain valmennuskurssia joka on jokin muu kuin Judica, vaikka Judica sinäänsä myöskin käy, mutta olen myös pohtinut kansanopistoa vaihtoehtona valmennuskurssille.

7

1222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuota, tuota... En suosittele lukihäiriöiselle oikeustieteellistä, eikä lukihäiriöiset sinne juurikaan edes pääse.

Luettavaa oikeustieteellisessä on erittäin paljon. Tuottaa vaikeuksia monelle häiriöttömällekin. Mitään tukiopetusta ei yliopistossa ole eikä tule.

Ehkä harkitset jotain ihan muuta. Tai no, vuosi kansanopistossa saattaisi avata silmiäsi todellisille vaatimuksille. Mietit sitten, onko sinun juttusi.

• Anonyymi

AP tässä. Oikis on kyllä mun juttuni! Siitä ei ole epäilystäkään etteikö lukihäiriö vaikeuta jo vaikean paljon opiskelumäärän lisäksi. Olen tsiikailut kyllä oikiksen kirjoja jo tässä pari vuotta ja tehny muistiinpanoja ja niistä kertaavia kysymyksiä sen lisäksi olen myös avoimessa suorittamassa sopimusoikeuden kurssia. Toki ei normaali ihminen muista kaikkia niistä ja välillä pitääkin palata siihe lähdemateriaaliin, tietysti jotkut harvemmin kuin toiset. Pointti on se että mua kiinnostaa aidosti oikeustiede ja sen käytännön sovellukset.

Olen muutenkin epäsosiaalinen jos puhutaan kaveripiireissä mielummin luen kirjaa kuin nautin olut tuoppia baarissa tai hirvilimua klubeilla.

• Anonyymi

Voisit koittaa meidän ilmaista tekniikkakurssia www.valintakokeet.fi. Siellä harjoitellaan tekstejä, luku- ja vastaustekniikkaa sekä opiskelutekniikkaa. Voit kokeilla, miten onnistuu juridisen tekstin oppiminen ja kokeeseen vastaaminen.

• Anonyymi

Itselläni ja pojallani on lukihäiriö.
      Poika opiskelee toista vuotta Hesan oikiksessa, niin näin sivusta seuranneena vastaan muutamaan kysymykseeesi.

-Monellako hakukerralla pääsitte sisään?
      kolmannella

- Poikkeeako se jotenkin muista oikiksen opiskelija kolleegoistanne?
      Ei poikkea

- Miten teette muistiinpanoja ja ootteko saanu neuvoa/apua niitten tekemiseen?
      ruutupaperilla ja tietokoneella

- Teittekö Avoimen Yliopiston kursseja, ja kuinka paljon?
      ei tehnyt

- Jos olette ottaneet valmennuskurssia niin mitä valmennuskurssia suosittelette?
      Legis / Forte Inclusive Etä
      https://www.legisvalmennus.fi/kurssit/forte-inclusive-eta/

Käytännössä ainut ero, on että on hakenut luvan käyttää tietokonetta ja lisäaikaa pääsykokeissa. Nämä myös hänelle myönnettiin. Samalla tavalla joissakin kokeissa yliopistossa hän saa käyttää tietokonetta ja /tai lisäaikaa.

Mielipiteeni on, ettei lukihäiriö ole este oikisopiskelulle.

• Anonyymi

Hei!

AP tässä Mukava kuula teidän pojan kokemuksesta ja kiitokset, vaikkakin kysymykst olivat hieman pinnallisella tasolta kotoisin, mutta asiaan. Olen itsekkin hakenut tietokoneen käyttöä, mutta en ole saanut sitä, Vaikkakin

No ei voi mutta kuin toivoa parasta omalta osaltani :P

• Sinänsä oikeustiedettä kykenee opiskelemaan lukihäiriöinen ja selviytymään myös työelämän haasteistakin. Oikeustieteessä, kuten oikeastaan kaikilla muillakin aloilla, on kyse asioiden ja niiden sisällön ymmärtämisestä, eikä välttämättä siitä, kuinka nopeasti pystyy jonkin tekstikokonaisuuden kahlaamaan läpi.

Toki alalla on hyödyksi, että kykenee nopeasti omaksumaan laajojen tekstikokonaisuuksien sisällön, mutta tärkeämpää lienee kuitenkin omaksua ja ymmärtää syvällisesti, eikä pelkästään selata läpi ja arvata sisällön merkitystä.

Tässä mielessä lukihäiriöstä saattaisi jossain määrin olla jopa hyötyä, vaikka työlästä se tietysti on.

• On vielä lisättävä, että vaikka juridisen tekstin tuottamisessa pyritään mahdollisimman tiukkaan yksiselitteisyyteen ja täsmällisyyteen, ei sellaista lukiessa voi aina välttyä ajatukselta, että tekstin tuottajalla on ollut jonkinasteisen häiriö ymmärrettävyyden osa-alueella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9127
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      56
      4809
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4501
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      53
      2823
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1546
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1222
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      41
      1189
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1140
    Aihe