Lukihäiriö ja Oikeustiede

Anonyymi

Hei te jotka olette oikiksessa (tai valmistunut JO Oikeustieteellisestä) ja teillä on jonkinasteinen lukihäiriö.

Muutama kysymys teille:

- Monellako hakukerralla pääsitte sisään?
- Minkälainen teidän opiskelu arkenne on?
- Poikkeeako se jotenkin muista oikiksen opiskelija kolleegoistanne?
- Miten teette muistiinpanoja ja ootteko saanu neuvoa/apua niitten tekemiseen?
- Teittekö Avoimen Yliopiston kursseja, ja kuinka paljon?
- Jos olette ottaneet valmennuskurssia niin mitä valmennuskurssia suosittelette? Viimekerralla hankin tuon Judica-valmennuksen teidän arvionne tuosta kannattaako jatkaa tuolla valmennuksella vai muulla?
- Kuinka kauan meni opetella oikea vastaustekniikka?
- Ajatuksia kansanopisto vaihtoehtona valmennuskurssille?

Itsellä on lukihäiriö ja 2. hakukerta menossa. Olen pohtinut jotain valmennuskurssia joka on jokin muu kuin Judica, vaikka Judica sinäänsä myöskin käy, mutta olen myös pohtinut kansanopistoa vaihtoehtona valmennuskurssille.

7

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuota, tuota... En suosittele lukihäiriöiselle oikeustieteellistä, eikä lukihäiriöiset sinne juurikaan edes pääse.

      Luettavaa oikeustieteellisessä on erittäin paljon. Tuottaa vaikeuksia monelle häiriöttömällekin. Mitään tukiopetusta ei yliopistossa ole eikä tule.

      Ehkä harkitset jotain ihan muuta. Tai no, vuosi kansanopistossa saattaisi avata silmiäsi todellisille vaatimuksille. Mietit sitten, onko sinun juttusi.

      • Anonyymi

        AP tässä. Oikis on kyllä mun juttuni! Siitä ei ole epäilystäkään etteikö lukihäiriö vaikeuta jo vaikean paljon opiskelumäärän lisäksi. Olen tsiikailut kyllä oikiksen kirjoja jo tässä pari vuotta ja tehny muistiinpanoja ja niistä kertaavia kysymyksiä sen lisäksi olen myös avoimessa suorittamassa sopimusoikeuden kurssia. Toki ei normaali ihminen muista kaikkia niistä ja välillä pitääkin palata siihe lähdemateriaaliin, tietysti jotkut harvemmin kuin toiset. Pointti on se että mua kiinnostaa aidosti oikeustiede ja sen käytännön sovellukset.

        Olen muutenkin epäsosiaalinen jos puhutaan kaveripiireissä mielummin luen kirjaa kuin nautin olut tuoppia baarissa tai hirvilimua klubeilla.


    • Anonyymi

      Voisit koittaa meidän ilmaista tekniikkakurssia www.valintakokeet.fi. Siellä harjoitellaan tekstejä, luku- ja vastaustekniikkaa sekä opiskelutekniikkaa. Voit kokeilla, miten onnistuu juridisen tekstin oppiminen ja kokeeseen vastaaminen.

    • Anonyymi

      Itselläni ja pojallani on lukihäiriö.
      Poika opiskelee toista vuotta Hesan oikiksessa, niin näin sivusta seuranneena vastaan muutamaan kysymykseeesi.

      -Monellako hakukerralla pääsitte sisään?
      kolmannella

      - Poikkeeako se jotenkin muista oikiksen opiskelija kolleegoistanne?
      Ei poikkea

      - Miten teette muistiinpanoja ja ootteko saanu neuvoa/apua niitten tekemiseen?
      ruutupaperilla ja tietokoneella

      - Teittekö Avoimen Yliopiston kursseja, ja kuinka paljon?
      ei tehnyt

      - Jos olette ottaneet valmennuskurssia niin mitä valmennuskurssia suosittelette?
      Legis / Forte Inclusive Etä
      https://www.legisvalmennus.fi/kurssit/forte-inclusive-eta/

      Käytännössä ainut ero, on että on hakenut luvan käyttää tietokonetta ja lisäaikaa pääsykokeissa. Nämä myös hänelle myönnettiin. Samalla tavalla joissakin kokeissa yliopistossa hän saa käyttää tietokonetta ja /tai lisäaikaa.

      Mielipiteeni on, ettei lukihäiriö ole este oikisopiskelulle.

      • Anonyymi

        Hei!

        AP tässä Mukava kuula teidän pojan kokemuksesta ja kiitokset, vaikkakin kysymykst olivat hieman pinnallisella tasolta kotoisin, mutta asiaan. Olen itsekkin hakenut tietokoneen käyttöä, mutta en ole saanut sitä, Vaikkakin

        No ei voi mutta kuin toivoa parasta omalta osaltani :P


    • Sinänsä oikeustiedettä kykenee opiskelemaan lukihäiriöinen ja selviytymään myös työelämän haasteistakin. Oikeustieteessä, kuten oikeastaan kaikilla muillakin aloilla, on kyse asioiden ja niiden sisällön ymmärtämisestä, eikä välttämättä siitä, kuinka nopeasti pystyy jonkin tekstikokonaisuuden kahlaamaan läpi.

      Toki alalla on hyödyksi, että kykenee nopeasti omaksumaan laajojen tekstikokonaisuuksien sisällön, mutta tärkeämpää lienee kuitenkin omaksua ja ymmärtää syvällisesti, eikä pelkästään selata läpi ja arvata sisällön merkitystä.

      Tässä mielessä lukihäiriöstä saattaisi jossain määrin olla jopa hyötyä, vaikka työlästä se tietysti on.

    • On vielä lisättävä, että vaikka juridisen tekstin tuottamisessa pyritään mahdollisimman tiukkaan yksiselitteisyyteen ja täsmällisyyteen, ei sellaista lukiessa voi aina välttyä ajatukselta, että tekstin tuottajalla on ollut jonkinasteisen häiriö ymmärrettävyyden osa-alueella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe