Avara luonto

Anonyymi

Tarunomaiset Skelligin kalliosaaret sijaitsevat Irlannin lounaisrannikon edustalla. Suurempi saarista, Skellig Michael on ainutlaatuinen paikka, jonne varhaiset kristityt perustivat luostarin 1500 vuotta sitten. Luostari seisoo yhä saaren huipulla.

Munkit rakensivat huipulle johtavat kiviportaat, joita pitkin he pääsivät pienten kirkkojensa ja mehiläispesiä muistuttavien kammioidensa luokse. Yhteisö eli merellisessä linnakkeessaan tiettävästi jopa 600 vuotta. Luostari rakennettiin mahdollisimman lähelle maailman reunaa, jotta Jumala olisi lähellä.

Munkit jättivät Skelligin taakseen noin 800 vuotta sitten. Siitä saakka saari on ollut lähinnä eläinten valtakuntaa. Aina huhtikuussa muun muassa tuhannet lunnit lehahtavat paikalle kuin tyhjästä.

Maailmanmaineeseen kalliosaaret nosti Tähtien sota -elokuvasaagan seitsemäs osa, The Force Awakens, jonka loppukohtaus kuvattiin jyrkänteillä kiemurtelevilla portailla ja luostarissa. Samoilta sijoilta alkaa The Last Jedi -elokuvan tarina.

6

451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Irlanti on aina ollut oma lukunsa – kuin vihreä smaragdi Euroopan reunalla. Se on viimeinen kallioranta ennen aavaa Atlantin valtamerta. Etuvartiona seisova saari, joka on täysin merenmahdin armoilla.

Myrsky voi taittaa matkaa jopa 3000 kilometriä ennen kuin se purkaa raivonsa ensimmäiseen vastaantulevaan rantaan. Villi valtameri jättää jälkensä jokaisen Irlannin länsirannikolla elävän luontokappaleen elämään.

Eurooppalaiset eivät tuhansiin vuosiin tienneet, mitä läntisen horisontin takana oli. Tuohon salaiseen maahan matkasivat ainoastaan valaat, kalat ja linnut, jotka tulivat ja menivät omassa tuntemattomassa rytmissään. Ennen läntisen meren taakse katoamista ne kävivät viimeisenä tällä villillä rannalla, Irlannin länsirannikolla – maailman reunalla.

Avaran luonnon palkittu luontodokumentti Irlanti, maailman reunalla näyttää, miten saarivaltion karu kauneus tarjoaa suuria luontoelämyksiä. Etelärannikolla valtavat ryhävalaat parveilevat ja pohjoisrannikon jyrkillä rannikkokielekkeillä kotkat opettavat poikasiaan lentämään.

Wild Ireland. Tuotanto: Crossing the Line Productions, Irlanti, 2017. Lukijana on Tuija Westerholm. Dokumentti on esitetty Ykkösellä edellisen kerran maaliskuussa 2019.

• Anonyymi

Irlantilaiset on juoppoja, kulkevat savet housuissa. Itse saari on hirvittävän ruma!

Meillä sentään on pikku-pökkelö! Tuo todellinen helmi pielisessä!

• Anonyymi

Historia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Historia

Sepäse kyllä

• Anonyymi

Onko Skelligin saaret nyt siirretty Pieliselle Nurmeksen edustalle? Mikä matkailuvaltti!

• Anonyymi

On Pökkelö :)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2290
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2283
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2044
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1628
    5. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      33
      1538
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      922
    9. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      16
      911
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      894
    Aihe