Tsh pompannut yhtäkkiä 9:ään

Anonyymi

Minulla ollut vajis dg vuodesta 2005, jolloin tsh oli 9,9 ja t4v 6,4. Olin koomaväsynyt silloin, en päässyt sohvasta ylös enää. Vuosien mittaan tsh vaihdellut 2,3 - 5,5 ja t4v 10-15. Marraskuussa oli tsh vielä 3,4. Nyt 9 ja t4v 11. Olen kuolemanväsynyt, paleltaa, turvottaa, aivosumua. Ongelmana on etten siedä suurempaa Thyroxin-annosta kuin 1,5 lastentablettia. Joskus mennyt 1,75 mutta herkästi menee oireet liikatoiminnalle. Miulle ideaaliarvot on tsh 3 ja t4v 13-14, millä voin ok. Onko kellään muulla yhtäkkiä tsh noussut noin?

4

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sinulla tuntuisi olevan selvää vajaatoimintaa, jolloin TSH:n pitääkin nousta piiskaamaan kilpirauhasen toimintaa vilkkaammaksi. Oletko aivan varma, että oireet johtuu annosnostosta eikä jostain muusta? Kun epäillään liikatoimintaa ja varsinkin epäselvissä tilanteissa olisi hyvä määrittää myös T3v. Toisekseen on paikallaan seuloa myös muita vaihtoehtoja, kuten raudan ja B12- sekä D-vitamiinin puutos.

Hashimoto

• Anonyymi

Tuoreet tutkimukset vahvistavat, että TSH on epäluotettava diagnoosin ja annostelun perusteeksi. T4v:kin on parempi ja T3v ainoa luotettava.

• Anonyymi

Täällä ap. Eivät ne tk:ssa mittauta t3. Synlabiin aion mennä otattamaan. Joskus otettu, niin se miulla aina ollut normiarvoissa, mutta alakolmanneksessa. On myös varastoraudan puutos eli matala ferritiini, mikä ei korjaudu 100 mg rautalisällä, syönyt jo pian 5 vuotta lääkärin määräyksestä. Alussa oli 9,9, nyt tasoa 20. Punasoluindeksit nykyään hyvät, transferriinin saturaatio normaali.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä ap. Eivät ne tk:ssa mittauta t3. Synlabiin aion mennä otattamaan. Joskus otettu, niin se miulla aina ollut normiarvoissa, mutta alakolmanneksessa. On myös varastoraudan puutos eli matala ferritiini, mikä ei korjaudu 100 mg rautalisällä, syönyt jo pian 5 vuotta lääkärin määräyksestä. Alussa oli 9,9, nyt tasoa 20. Punasoluindeksit nykyään hyvät, transferriinin saturaatio normaali.

Älä turhaan maksa turhista mittauksista. Sinullahan on selvästi vajaatoimintaa, kun tsh on 9 ja t4v 11 ja vajaatoiminnan oireet.
        Miten ferritiini pääsi niin matalaksi, löydettiinkö siihen syytä? Esim. kuukautiset naisilla?
        Nämä ovat jotenkin yhteydessä keskenään, eli ferritiinin puute ja kilpirauhasen toiminta. Löysin aiheesta ulkomaisilta sivustoilta kirjoituksia. (Itsellä samaa ongelmaa.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. EU aikoo kieltää puun polton Suomessa vuoteen 2027 mennessä.

https://www.suomenuutiset.fi/eu-haluaa-terveydelle-haitallisen-puunpolton-aisoihin-saunojen-ja-takkojen-piippuihin-sahko
      Maailman menoa
      424
      4006
    2. Köyhien ruoka-avun rahat virtasivat perussuomalaisen poliitikon tilille

"Kyse on ruoka-apua Vantaalla välittävän Joosua Mission avustuksista, jotka ovat siirtyneet suoraan kaupunginvaltuutetun
      Maailman menoa
      204
      2183
    3. En tule löytämään

Koskaan sunlaista rakkautta. Ei ole toista sinua. ❤️ tiedät miten paljon halusin muttet sä ollut itse valmis enempään.
      Ikävä
      51
      1980
    4. Palomäen pyssysankarit

Jämsän Palomäentiellä on käynnissä poliisitehtävä. Poliisi pyytää välttämään liikkumista alueella. Poliisin mukaan kaks
      Jämsä
      35
      1750
    5. Mitä tunteita sulla

On mua kohtaan nyt?
      Ikävä
      137
      1671
    6. Mitä sanoisit ikäväsi kohteelle

juuri nyt, jos olisi nenäsi edessä?
      Ikävä
      85
      1468
    7. Olet mun sielunkumppani

Aina ❤️
      Ikävä
      56
      1433
    8. Ei on ei!

Jos olet päätynyt estoon, se ei ole sinulle vinkki yrittää kovemmin. Hän ei tahdo sinusta kuulla, ja on jo laittanut äär
      Ikävä
      90
      1376
    9. Milloin salassa tehdyt varkaudet tuodaan julki?

Ähtärin kaupunkihallitus on salaisissa pykälissä myönnellyt rahaa miljoonia euroja. Anastanut siis kaupungin ja kaupunki
      Ähtäri
      14
      1158
    10. Älä kävele onnesi ohi

Vaikka joku olisi varattu, hänelle voi silti kertoa tunteista. Antakaa ihmisten itse päättää omasta elämästään, ketään k
      Ikävä
      82
      1155
    Aihe