Tsh pompannut yhtäkkiä 9:ään

Minulla ollut vajis dg vuodesta 2005, jolloin tsh oli 9,9 ja t4v 6,4. Olin koomaväsynyt silloin, en päässyt sohvasta ylös enää. Vuosien mittaan tsh vaihdellut 2,3 - 5,5 ja t4v 10-15. Marraskuussa oli tsh vielä 3,4. Nyt 9 ja t4v 11. Olen kuolemanväsynyt, paleltaa, turvottaa, aivosumua. Ongelmana on etten siedä suurempaa Thyroxin-annosta kuin 1,5 lastentablettia. Joskus mennyt 1,75 mutta herkästi menee oireet liikatoiminnalle. Miulle ideaaliarvot on tsh 3 ja t4v 13-14, millä voin ok. Onko kellään muulla yhtäkkiä tsh noussut noin?
4282
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Sinulla tuntuisi olevan selvää vajaatoimintaa, jolloin TSH:n pitääkin nousta piiskaamaan kilpirauhasen toimintaa vilkkaammaksi. Oletko aivan varma, että oireet johtuu annosnostosta eikä jostain muusta? Kun epäillään liikatoimintaa ja varsinkin epäselvissä tilanteissa olisi hyvä määrittää myös T3v. Toisekseen on paikallaan seuloa myös muita vaihtoehtoja, kuten raudan ja B12- sekä D-vitamiinin puutos.

Hashimoto

Äänestä

Tuoreet tutkimukset vahvistavat, että TSH on epäluotettava diagnoosin ja annostelun perusteeksi. T4v:kin on parempi ja T3v ainoa luotettava.

Äänestä
  • Täällä ap. Eivät ne tk:ssa mittauta t3. Synlabiin aion mennä otattamaan. Joskus otettu, niin se miulla aina ollut normiarvoissa, mutta alakolmanneksessa. On myös varastoraudan puutos eli matala ferritiini, mikä ei korjaudu 100 mg rautalisällä, syönyt jo pian 5 vuotta lääkärin määräyksestä. Alussa oli 9,9, nyt tasoa 20. Punasoluindeksit nykyään hyvät, transferriinin saturaatio normaali.

    Äänestä

  • Anonyymi kirjoitti:

    Täällä ap. Eivät ne tk:ssa mittauta t3. Synlabiin aion mennä otattamaan. Joskus otettu, niin se miulla aina ollut normiarvoissa, mutta alakolmanneksessa. On myös varastoraudan puutos eli matala ferritiini, mikä ei korjaudu 100 mg rautalisällä, syönyt jo pian 5 vuotta lääkärin määräyksestä. Alussa oli 9,9, nyt tasoa 20. Punasoluindeksit nykyään hyvät, transferriinin saturaatio normaali.

    Älä turhaan maksa turhista mittauksista. Sinullahan on selvästi vajaatoimintaa, kun tsh on 9 ja t4v 11 ja vajaatoiminnan oireet.
    Miten ferritiini pääsi niin matalaksi, löydettiinkö siihen syytä? Esim. kuukautiset naisilla?
    Nämä ovat jotenkin yhteydessä keskenään, eli ferritiinin puute ja kilpirauhasen toiminta. Löysin aiheesta ulkomaisilta sivustoilta kirjoituksia. (Itsellä samaa ongelmaa.)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Minulla ollut vajis dg vuodesta 2005, jolloin tsh oli 9,9 ja t4v 6,4. Olin koomaväsynyt silloin, en päässyt sohvasta ylös enää. Vuosien mittaan tsh vaihdellut 2,3 - 5,5 ja t4v 10-15. Marraskuussa oli tsh vielä 3,4. Nyt 9 ja t4v 11. Olen kuolemanväsynyt, paleltaa, turvottaa, aivosumua. Ongelmana on etten siedä suurempaa Thyroxin-annosta kuin 1,5 lastentablettia. Joskus mennyt 1,75 mutta herkästi menee oireet liikatoiminnalle. Miulle ideaaliarvot on tsh 3 ja t4v 13-14, millä voin ok. Onko kellään muulla yhtäkkiä tsh noussut noin?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu