Meidän veneen jääkaappi toimii laiturissa maasähköllä . Siis mustasta laatikosta (joka on "switching power supply") menee syöttö jääkaapille kun pistoke työnnetään maasähköön, Ja kun pistke otetaan pois astuu jääkaappiakku toimintaan. Näitä hakkureita on hajonnut jo kaksi kappaletta joten asia pitää ratkaista omin neuvoin. Tähän saakka siinä on ollut 100 W Waecon tekemä hakkuri . No kokelin keittiössä 100 W kiinalaista muutaman €:n hakkuria joka toimi noin viikon keittiön pöydällä, ei lämmenyt juuri ollenkaan ja antoi sen 2 A (24 VDC) mitä kaappi tarvitsee ja kaikki näytti olevan O.K. .
Sitten tuli mieleen että minkälainen vuotovirta näissä hakkureissa on joten kytkin hakkurin miinispuolen ( tämä yhdistyy veneessä moottorin ja perävetolaitteeseen) yleismiittarin ja toinen piuha verkon suojamaahan. Ja yllätys, yllätys, mittari näytti 120 VAC. Huh huh.
No kokeilin samaa Bilteman akkulaturiin ja sama juttu mutta mittarinäyttämä 110 VAC. Tämän jälkeen kaivoin jömma nimisestä paikasta kaksi lasiputkisulaketta 20 mA ja 30 mA ja kytkin ne hakkurin - navasta suojamaahan. Mitään ei tapahtunut, sulakkeet eivät palaneet. Hakkurivirtalähteet näköjään vuotavat jonkun verran. Pitääkö olla huolissaan ?
Verkkojännite moottorissa ja perävetolaitteessa ?
10
89
Vastaukset
- Anonyymi
Tuota..Veneesi sähköt ilmeisesti 24V? Jääkaapissa on sisäänrakennettu hakkuri joka muuttaa 24VDc:n kompressorin moottorille sopivaksi vaihtojännitteeksi! Ja kun käytät verkkosähköä on sinulla 2 hakkurivirtalähdettä peräkkäin (=eli ei mitään akkua välissä?) 2 Hakkuria präkkäain ei aina ole hyvä ratkaisu, jompikumpi saattaa rikkoutua (Tuurikysymys!!)
Mikset ota jääkaapille aina akusta 24V ja kun vene maasähkössä niin silloin tätä akkua ladataan / ylläpidetään kunnollisella maasähkölaturilla? Tämä systeemi on pomminvarma!
Mitä tulee tähän 120V jännitteeseen niin se jotuu siitä että mittaat yleismittarilla jossa iso sisäinen vastus (kymmeniä megaohmeja). Tällöin mittari näyttää indusoituneita jännitteitä , KeVi kun kulkee samassa " nipussa" muiden johtimien kanssa eli virtalähde ei varsinaisesti vuoda! Jos mittaat "vanhanaikaisella" viisarimittarilla, joka kuormittaa ihan eri tavalla, pitäisi lukeman olla nolla!
Nämä "tikutakumittarit" antavat helposti yllättäviä lukemia vaikka systeemissä ei vikaa olisikaan! Varsinkin näissä tapauksissa!Kiitos kommenteista, pelkäsin jo että ei tule kommentteja lainkaan. Meillä on kyllä ihan 12 VDC järjestelmä mutta hakkurivalmistaja (Waeco) on nostanut jännitteen 24 VDC (virrat tippuu puoleen ? ). Niin tämä on jo toinen hakkuri, molemmissa palanut kolme pintaliitosvastusta, toimineet "sulakkeina", piirilevy ihan mustana. Voin kyllä kytkeä järjestelmän toimimaan 12 VDC:lläkin mutta silloin se sitoo yhden akkulaturin ja tämä on pirun kätevä järjestelmä. Se Waecon hakkuri muuten maksaa lähes 100 € ja Kiinasta niitä saa muutamalla €:lla.
Hyvä juttu että ei ole kyse vuotovirroista. Kiitos tiedoista.
Taidan jatkaa tällä hakkurilinjalla ja luotan "tuurikysymykseen", ongelma ei ole iso vaikka toistuu kolmen vuoden välein, tämä hakkuri ei ole enää tuotannossa !
- Anonyymi
Laitat siihen maasähköön galvaanisen erottimen tai suojaerotusmuuntajan, sillä se ongelma poistuu.
- Anonyymi
Mutta kun ei ole ongelmaa.
- Anonyymi
"Sitten tuli mieleen että minkälainen vuotovirta näissä hakkureissa on joten kytkin hakkurin miinispuolen ( tämä yhdistyy veneessä moottorin ja perävetolaitteeseen) yleismiittarin ja toinen piuha verkon suojamaahan. Ja yllätys, yllätys, mittari näytti 120 VAC. Huh huh."
Mittasit sitten hakkurin pakolliset X ja Y-kondensaattorit (häiriänsuoto).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Häiriönpoistokondensaattori
Eli toimii aivan kuten piti. Olen ollut aika vahvasti siinä uskossa että noi invertterit eivät ole tehty jatkuvaan käyttöön ja tämä että niitä kärähtelee tuon tuosta niin vahvistaa käsitystä.
Mutta maalikon korviin tuntuu oudolta et jääkääppi saa sähkön sitä kautta.
Jos 230v kaappi, niin maasähköstä sitten suoraan. Jos vain 230 niin ajaessa tarvitsee invertterin (hyötysuhde niissä tosi huono), mutta puhe kuitenkin maasähköstä joten ei.
Edellisessä veneessä kaappi söi 230v, 12v ja kaasu. Käytin vain 230 ja kaasu. Maissa ruoraan töpselistä ja ajaessa kaasu.
Nykyisessä käy vain 12v jonka ottaa hupiakuista joita maasähkö lataa, tai ajaessa kone.
12/230v invertterikin kyllä löytyy, en ole siihen koskaan mitään kytkenyt. Vois varmaan ajaessa keittää kahvit 230v keittimellä jos ei olis liikkuva vene.
Voi toki olla että mulla ei luetun ymmärtäminen kysymyksessä toiminut 😁jesj
Minulla PC:tä syöttää verkkovirralla hakkuri (ollut kytkettynä vuosia), tätä kai voi sanoa jatkuvaksi käytöksi ?
Tällainen häkkyrä tämä on. Kytkee siis akun pois kun pistoke työnnetään seinään ja akun (12 VDC) päälle kun pistoke irroitetaan.
Sinulla on ilmeisesti absortiojääkaappi, virrankulutus ei kannusta käyttämään 12 VDC. Meillä oli samanlainen ennen nykyistä kompurakaappia.
Vielä, en ymmärrä miksi Waeco on nostanut jääkaapin jännitteeseen 24 VDC. Luulen että syy on että virta puolittuu. Ei muuta kuin kevättä rinnassa, kohta se (skrapaaminen) alkaa taas .
https://www.dometic.com/fi-fi/fi/tuotteet/ruoka-ja-juoma/kylmalaukut/kylmalaukkujen-lisavarusteet/dometic-coolpower-eps-100-_-64047lihamylly1 kirjoitti:
jesj
Minulla PC:tä syöttää verkkovirralla hakkuri (ollut kytkettynä vuosia), tätä kai voi sanoa jatkuvaksi käytöksi ?
Tällainen häkkyrä tämä on. Kytkee siis akun pois kun pistoke työnnetään seinään ja akun (12 VDC) päälle kun pistoke irroitetaan.
Sinulla on ilmeisesti absortiojääkaappi, virrankulutus ei kannusta käyttämään 12 VDC. Meillä oli samanlainen ennen nykyistä kompurakaappia.
Vielä, en ymmärrä miksi Waeco on nostanut jääkaapin jännitteeseen 24 VDC. Luulen että syy on että virta puolittuu. Ei muuta kuin kevättä rinnassa, kohta se (skrapaaminen) alkaa taas .
https://www.dometic.com/fi-fi/fi/tuotteet/ruoka-ja-juoma/kylmalaukut/kylmalaukkujen-lisavarusteet/dometic-coolpower-eps-100-_-64047Saman merkin kompurakaappi vuodelta 2014, ja edellisessä myös kompura, oli meillä 17v.
Toki kun on 24v ja mulla 12v niin jostain se 24 pitää sitten saada. Mun invertteri tekee vaan 12>>230v, vaikkapa pc:lle vaikka padit on ne korvannu mut se on jo eri tarina 😀
Tuo linkki selvitti paljon
jep, ajattelin koko ajan invertteriä mutta kyse olikin 24v muuntajasta.
4A muuntajat eivät kovin halpoja mutta ovat tarkoitettu jatkuvaan käyttöön mitä taas invertterit eivät ole.- Anonyymi
Tuo Härveli on täysin tarpeeton laite, jos veneessäsi on oikea Maasähkölaturi, joka syöttää sähköä akkuihin ja tietenkin myös käyttöön. Et tarvitse purkkia purkin perään. Tuo on tarkoitettu lähinnä matkailuautoihin, joissa on muinaisina vupsina ollut alimittaiset maasähkölaturit. Kaiken lisäksi halvalla tehtyä kuonaa, joka palaa joka käänteessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?3264146Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset5073085Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.4012557- 5412290
- 1002109
- 81614
- 3211599
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.371372Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut391117Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41992