30-jalan veneeseen 150 hepan diisseli

Anonyymi

Köyhänä olen ostellut noin 150-heppaisia diiseleitä, joilla on jo valmiiksi ajettu satoja tuhansia. Kaikilla olen päässyt yli puoleen miljoonaan ennen kuin ensimmäinen isompi moottoriremppa on tullut. Silloin olen hylännyt auton.

Kannattaisiko veneeseenkin asentaa paljon ajettu mutta suuri diisseli. Kun ne ovat autoissa niin huolettomia, niin miksi eivät sitten veneissä?

15

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hanki se vene ensin.

    • Anonyymi

      On minulla pieni 28-jalkainen. Mietin vain, kannattaisiko ruveta käyttämään suurempia moottoreita.

      Tuon kokoisessa veneessä moottorin uusiminen on kuitenkin valtava kulu.

      • Anonyymi

        Siis sinulla on 28-jalkainen vene, jonka konetilaaan mahtuu ja jonka runko kestää lähes mikä moottorin tahansa?

        Yleensä asiaa lähestytään tutkimalla, mille moottorille vene on tehty tehon ja painon suhteen ja myös sen suhteen, mikä on sallittu moottorikoko.

        Kaikilla moottoreilla on optimialue, jolla se toimii parhaiten. Laske, paljonko haluat käyttää tehoa ja valitse moottori, joka on tehty sille alueelle. Iso moottori tyhjäkäynnillä on yhtä huono kuin pieni moottori ylikierroksilla.


      • Siitä vain. Moottoriveneissä on paljon esim. Hiacen koneita. Marinointi täytyy jotenkin ratkaista.


    • Anonyymi

      Ei kai noissa nyt niin suurta eroa ole. Perushuollot olet varmaan autoillekin tehnyt ? 500 000 km ajettuna 50 km/h keskinopeudella tarkoittaa 10 000 h käyttöä. Kyllä veneen moottorikin tuon perushuolloilla menee, jos käyttöä on joitain satoja tunteja vuodessa.

      Autolla käyttötunnit kertyvät nopeammin kun käyttö on ympärivuotista ja usein melkein jokapäiväistä. Veneen moottorilla tunnit kertyvät hitaammin, ja moottoria syö käyttötuntien lisäksi ajan hammas, etenkin merivesijäähdytteisenä.

    • Anonyymi

      Käytännössä yli 10 000 tunnin kone pitää olla suuritilavuus/pieni tehoinen ja propulsio optimaalinen.

      Esim 5.9 l cummins qsb joita 230-480hv koneina. Esimerkiksi 380hv koneilla päästy jopa liukuvarunkoisessa 19000 tuntiin perus huolloilla ja koneilla ajetaan vielä. Ensimmäinen venttiilin säätö 5000 tunnissa, joissain pienissä viritetyissä kone jo vainaa ennen noita tunteja.

      Tärkeää on huoltaa konetta valmistajan ohjeiden mukaan ja noudattaa ohjeita myös potkuri valinnassa. Usein jää ammattilaisilta huoltamatta jäähdytys järjestelmä, nesteet ja lämmönvaihtimen puhdistus, jos jäähdytys ei pelaa optimaalisesti varsinkin jos tehoja otetaan yli 70% ulos, niin alkaa elinkaarin laskea.

    • Anonyymi

      Auton moottorista otetaan tehoa irti minimaalisesti verrattuna veneen moottoriin. Kai se tuon auton moottorin pitkäikäisyyttä selittää.

      Hyvin monesti autossa on käytössä alle 10 heppaa, harvemmin pysyvästi yli 20.

    • Anonyymi

      Auton moottori ei uutenakaan kestä venekäyttöä kuukautta pidempään.

      Voit todeta tämän vuokraamalla moottoriradan, pistämällä autoon täyteen kuormatun asuntovaunun perään ja ajamalla kaasu pohjassa rataa ympäri.

      Useimmilla autoilla ei ajeta täydellä kuormituksella koskaan yli 10 sekunnin jaksoja. Venekäytössä näin saattaa olla tunteja yhteen menoon.

      Suurimman osan elämästään auton moottori toimii hyvin pienellä kuormituksella ja siihen ne on mitoitettu.
      Kaasu pohjassa täydellä kuormalla ajoa ei kestä edes rekan moottori pidempiä aikoja.

      Dynotesteissä räjähtää moottoreita harva se päivä, vain siksi, että koneesta otetaan kaikki irti. Venekäytössä moottori toimii lähes maksimivääntömomentillaan koko ajan (paras taloudellisuus) ja huomattavan osan ajasta huipputeholla.

      Ei sellaista mikään autokäyttöön tehty moottori kestä, ellet sitten tunge veneeseesi jotain Scanian 14-litraista kasia. Sellainen ei veneesi vastuksesta ole moksiskaan.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista. Siis kaikki ne jotka ovat marinoineet veneeseensä pakun tai kuorma-auton moottorin ja ajaneet niillä ongelmitta vuosikausia ovat nähneet unta? Tiesitkö että ei noita tehtaiden venemoottoreitakaan ole yleensä pelkästään veneitä varten tehty, ne on marinoitu autonmoottoreista.


      • Anonyymi

        Olet yksinkertaisesti väärässä. Lähes kaikki venemoottorit pohjautuu autonmoottoreihin. Meriveden kestävyys on ainoa syy miksi vain joitain osia vaihdetaan merituotantoon


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet yksinkertaisesti väärässä. Lähes kaikki venemoottorit pohjautuu autonmoottoreihin. Meriveden kestävyys on ainoa syy miksi vain joitain osia vaihdetaan merituotantoon

        Ei venemoottoreitakaan ajeta täydellä teholla kuin harvoin. Paljon kovemmilla kyllä kuin autoissa, yleensä. Isälläni oli 90-luvulla autona Volvo, jonka tyyppistä moottoria käytettiin myös veneissä. Autossa oli vain 4 vaihdetta, ja sillä joutui moottoritiellä ajamaan 4000 kierroksella. Myöhemmin minulla oli vene, jossa oli sama kone. Silläkin ajoin yleensä 4000 kierroksella. Bensaa taisi mennä autossa vähemmän moottoritiellä.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Ei venemoottoreitakaan ajeta täydellä teholla kuin harvoin. Paljon kovemmilla kyllä kuin autoissa, yleensä. Isälläni oli 90-luvulla autona Volvo, jonka tyyppistä moottoria käytettiin myös veneissä. Autossa oli vain 4 vaihdetta, ja sillä joutui moottoritiellä ajamaan 4000 kierroksella. Myöhemmin minulla oli vene, jossa oli sama kone. Silläkin ajoin yleensä 4000 kierroksella. Bensaa taisi mennä autossa vähemmän moottoritiellä.

        4000 ei ole teho vaan kierroskuku. Se ei kerro käytetystä tehosta juuri mitään muuta kuin sen osuuden, joka kuluu moottorin sisäiseen kitkaan.


    • Anonyymi

      En tiedä aiheesta mitään, mutta täällä on usein väitetty, että venedieselilä ajaminen pienillä kierroksilla olisi pahasta. Toisaalta nyt kerrotaan, että autokäytössä suurimman osan ajasta ajellaan hyvin pienillä tehoilla, ja siksi ne kestävät niin kauan.

      Onko tässä joku logiikka, jota en hahmota? (Todennäköisesti on, mutta mikä?)

    • Anonyymi

      Mitäänhän en asiasta ymmärrä, mutta veneilyyn verrattuna ainakin sellainen ero on, että kun veneilyssä ajetaan tasakierroksilla, niin autoilussa välillä kiihdytetään. Silloin tehoa on reilusti käytössä, vaikka tasanopeuksilla yleensä kymmenen heppaa riittääkin.

    • Anonyymi

      Nyt täytyy muistaa että autossa on vaihteet, veneessä ei. Jos venemoottori kytkettäisiin asfaltilla oleviin pyöriin, se ei pääsisi liikkeelle. Venekäytössä potkuri luistaa vedessä koko ajan mikä pienentää moottorin rasitusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      102
      3539
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3197
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2694
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      81
      2479
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2096
    8. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1742
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1720
    10. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe