Bensaseos Venemoottoriin

Anonyymi

Hei. Minulla on vanha wickströmin vene moottori joku 1.5 hepan. En tiedä minkälainen seos kuuluu noihin vanhoihin koneisiin. Kertokaa. Kiitos

25

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähtötietojen perusteella siihen kuuluu joku seos.
      Jos sinä täsmennät, minä täsmennän, mutta nyt mennään näillä.

    • Anonyymi

      neli tahtiseen bensaa ja kaksi tahtiseen bensaa ja kaksi tahti öljyä 3 prosenttia

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta.


    • Anonyymi

      Moottorisi on tehostaan päätelle jostain 1940- 50- luvulta. Noissa polttoaineena käytettiin moottoripetroolia ja käynnistyksessä apuna bensiiniä. Bensiinillä laitettiin ryyppy ryyppykupin kautta ennen käynnistystä, saatettiin tuikata perään vähän bensaa myös kaasuttimen kautta, yleensä kuitenkin harvemmin. Vähän myöhemmin eli noin 1960- luvun alusta alkaen valmistuneet Wikströmit ( W1, W2 ja W3 ) kävivät samoin petroolilla, mutta niissä oli yleensä erillinen bensatankki ja moottorit sekä käynnistettiin että pysäytettiin bensalla, valinta tehtiin kolmitiehanalla moottorin käydessä. Tuolla bensalla pysäyttämisellä ideana oli täyttää kaasutin bensalla niin että ettei kone seuraavassa startissa saanut yhtään petroolia. Käynnistyksen jälkeen annettiin yleensä koneen käyäd bensalla pari- kolme minuuttia ja jos kone oli vielä lämmin edellisestä käyttökerrasta voitiin vaihtaa petroolille käytännössä heti startin jälkeen.
      2- tahtisen tarpeita ei tässä tarvitse huomioida, sillä näitä moottoreita ei ole 2- tahtisina valmistettu!
      Moottoripetroolia ei taida enää olla edes saatavilla, en ole hetkeen pelannut venemoottoreiden kanssa mutta käsittääkseni on noissa sittemmin vain käytetty bensiiniä.

      • Anonyymi

        Kiitos


      • Anonyymi

        Lyijyäkään ei enää ole joten sekin pitää korvata ettei venttiilin varret hajoa.


    • Anonyymi

      Netistä löytyy esim. joku masinistien sivusto jossa aihetta on ja käsitelty. Joidenkin vanhojen moottoripetrolille tarkoitettujen traktorien kohdalla on törmätty samaan polttoaineongelmaan kun petroolia ei enää ainakaan Suomessa valmisteta.

    • Anonyymi

      Tuota aloittajan arviota koneensa tehosta aloin miettimään ja piti oikein tarkistaa: Aivan tehtaan toiminnan alkuaikoina eli noin 1900- 1920 pienin valmistettu moottori oli prosyyrienkin mukaan 3 hv tehoinen, 150 kg painava ja 1000 mk maksava moottori.

      • Anonyymi

        Eli 1,5 hv konetta ei ole olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli 1,5 hv konetta ei ole olemassa?

        Ei tietenkään ole.
        Eikä aloittajalla ole muuta kuin ketunhäntä kainalossa. Jokainen, jolla on vanha kone, tietää tarkalleen, mikä se on. Jos ei tiedä, katsoo tyyppikilvestä, jossa se seisoo peltiin präntättynä.

        Tämä on niitä tälle palstalle ajankulukseen kirjoittavien täkyjä, joissa nannetaan poikkeuksellisen vähän tietoja ja sitten itse kirjoitetaan toisena persoonanan jatkoa. Se on vanhainkotiviihdettä parhaimmillaan kuolemaa odotellessa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole.
        Eikä aloittajalla ole muuta kuin ketunhäntä kainalossa. Jokainen, jolla on vanha kone, tietää tarkalleen, mikä se on. Jos ei tiedä, katsoo tyyppikilvestä, jossa se seisoo peltiin präntättynä.

        Tämä on niitä tälle palstalle ajankulukseen kirjoittavien täkyjä, joissa nannetaan poikkeuksellisen vähän tietoja ja sitten itse kirjoitetaan toisena persoonanan jatkoa. Se on vanhainkotiviihdettä parhaimmillaan kuolemaa odotellessa :D

        Päätit sitten oikein kahdella kommentilla ottaa kantaa, ensin klo 17:14 ja heti perään klo 17:17. Kun te itsenne kanssa keskustelevat ymmärtäisitte edes vähän pitempään välillä odotella, mutta ei...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli 1,5 hv konetta ei ole olemassa?

        1,5 hp konetta Vaasalaisen Wickström- tehtaan valmistamana ei ole olemassa. Pieniä venemoottoreita on kyllä aikanaan tehnyt monikin pieni paja ja jopa kyläseppä, mutta mene ja tiedä onko aivan noin pieniä. Itse olen nähnyt toimivan kookkaaseen pienoismalliin tarkoitetun omatekoisen moottorin, potkurin halkaisija esim. oli jotain 7-8 cm ja koneen teho tuskin täyttä hevosvoimaakaan. Toki tuokin olisi vaikka soutuveneeseen laitettuna vastannut vahvintakin soutajaa, ihmisen jatkuva teho kun ei juuri ylitä 300 Wattia eli noin 0,4 hv:a.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätit sitten oikein kahdella kommentilla ottaa kantaa, ensin klo 17:14 ja heti perään klo 17:17. Kun te itsenne kanssa keskustelevat ymmärtäisitte edes vähän pitempään välillä odotella, mutta ei...

        Kun asiassa ei ole virhettä, keskitytään kirjoittajaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun asiassa ei ole virhettä, keskitytään kirjoittajaan?

        Ja "asiasi" oli mikä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja "asiasi" oli mikä?

        Se selviää viestistä. Valitettetavasti se ei ole sarjakuva vaan se pitää ihan lukea. Kysy apua hoitajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se selviää viestistä. Valitettetavasti se ei ole sarjakuva vaan se pitää ihan lukea. Kysy apua hoitajalta.

        Mutta miten viestisi liittyvät käsiteltävään aiheeseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miten viestisi liittyvät käsiteltävään aiheeseen...

        Miten sinun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miten viestisi liittyvät käsiteltävään aiheeseen...

        Tietenkin aiheeseen liittyy se, onko aihe itsessään todellinen vai jonkun ajankulukseen keksimä.

        Täällä on ihmisiä, jotka näkevät joskus paljonkin vaivaa toisen auttamiseksi. Mielestäni on moraalisesti arveluuttavaa juoksuttaa heitä turhaan. Siinä menee ilo auttamisesta ja seuraavalla kerralla joku oikeasti apua tarvitseva voi jäädä ilman sitä.
        Oma ajakulun ei pidä mennä muiden avun tarpeen edelle.

        Nämä piloillaan tehdyt kyselyt ovat kuin suden huutaminen. Sitten, kun susi tulee, kaikki on jo kyllästyneet eikä usko todelliseen tarpeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin aiheeseen liittyy se, onko aihe itsessään todellinen vai jonkun ajankulukseen keksimä.

        Täällä on ihmisiä, jotka näkevät joskus paljonkin vaivaa toisen auttamiseksi. Mielestäni on moraalisesti arveluuttavaa juoksuttaa heitä turhaan. Siinä menee ilo auttamisesta ja seuraavalla kerralla joku oikeasti apua tarvitseva voi jäädä ilman sitä.
        Oma ajakulun ei pidä mennä muiden avun tarpeen edelle.

        Nämä piloillaan tehdyt kyselyt ovat kuin suden huutaminen. Sitten, kun susi tulee, kaikki on jo kyllästyneet eikä usko todelliseen tarpeeseen.

        Olet siis sivun aloituksen tekijä syvällisestä tietämyksestäsi päätellen. Miten muuten tietäisit että aloitus on "piloillaan" tehty? Eli sitä ihmeellisemmäksihän asia menee, siis kommentoisit vastustaen omaa aloitustasi, eli en usko sinun olevan aloittaja, olet tyhjä jokasivun viisastelija!

        Tiedätkö muuten paljonko on polttoaineenkulutus täydellä teholla ajettaessa laivalla jonka koneteho on 20000 kW, entä paljonko kivihiiltä tai öljyä kuluttaa tunnissa vastapainevoimalaitos jonka sähköteho on 200 000 kW?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sivun aloituksen tekijä syvällisestä tietämyksestäsi päätellen. Miten muuten tietäisit että aloitus on "piloillaan" tehty? Eli sitä ihmeellisemmäksihän asia menee, siis kommentoisit vastustaen omaa aloitustasi, eli en usko sinun olevan aloittaja, olet tyhjä jokasivun viisastelija!

        Tiedätkö muuten paljonko on polttoaineenkulutus täydellä teholla ajettaessa laivalla jonka koneteho on 20000 kW, entä paljonko kivihiiltä tai öljyä kuluttaa tunnissa vastapainevoimalaitos jonka sähköteho on 200 000 kW?

        Ehei, sinä olet aloituksen tekijä ja sinuun kalikka kolahti :D

        En tiedä kysymiäsi asioita, mutta pystyn ottamaan ne selville, jos joskus niillä on jotain merkitystä minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei, sinä olet aloituksen tekijä ja sinuun kalikka kolahti :D

        En tiedä kysymiäsi asioita, mutta pystyn ottamaan ne selville, jos joskus niillä on jotain merkitystä minulle.

        Ehei, en ole aloituksen tekijä, olen kylläkin vastannut aloittajalle 15.2 klo 16:29 ja 16.2 klo 16:36. Ja siis tämän päiväinen klo 15:16 kommentti on myös minun. Näillä meidän on mentävä, joko sait selville?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei, en ole aloituksen tekijä, olen kylläkin vastannut aloittajalle 15.2 klo 16:29 ja 16.2 klo 16:36. Ja siis tämän päiväinen klo 15:16 kommentti on myös minun. Näillä meidän on mentävä, joko sait selville?

        Sain selville.
        Jakeissasi on Moosesta ja Johannesta. Tuo Aikakirjat oli kinkkinen, mutta sekin löytyi.

        15:2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

        16:29 Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."

        16:2 Ja Saarai sanoi Abramille: "Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä." Ja Abram kuuli Saaraita.

        16:36 Ylistetty olkoon Herra, Israelin Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen." Ja kaikki kansa sanoi: "Amen", ja ylisti Herraa.

        15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.


    • Anonyymi

      Oi katsokaa sillä herra on sekoittanut moottoreihinne hyvän bensaseoksen!

      • Anonyymi

        On tainnut mennä ensin pää sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tainnut mennä ensin pää sekaisin.

        Siis päämoottori eli pääkone sekaisin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3684
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      578
      3445
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3339
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2167
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2091
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      317
      1921
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      156
      1624
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe