Jos kadoksissa ollut löydetään niin ilmoitetaanko siitä...?

Anonyymi

Minua ihmetyttää eräs juttu. En kerro koordinaatteja, mutta kerron tapauksen:

Eräs henkilö katosi (täysi-ikäinen). Omaiset tekivät hänestä katoamisilmoituksen pari päivää katoamisen jälkeen. Poliisi levitti näkyvästi somessa kuvia ja tuntomerkkejä kadonneesta ja pyysivät kaikkia asiasta mahdollisesti jotain tietäviä ottamaan poliisiin yhteyttä. Netissä spekuloitiin siellä sun täällä mitä kadonneelle on mahdollisesti tapahtunut.

Ja sitten. Kadonneen henkilön omainen kertoi kavereilleen muutama päivä katoamisilmoituksen teon jälkeen, että henkilö onkin jo löytynyt ja kaikki kunnossa. Poliisi ei kuitenkaan ilmoittanut, että kyseinen henkilö olisi löytynyt ja netissä käytiin kovasti keskustelua edelleen kadonneen kohtalosta.

Ilmeisesti omaiset eivät ilmoittaneet poliisille kadonneen löytymisestä TAI poliisilla ei ole velvollisuutta ilmoitella jos näin on käynyt.

Meidän ulkopuolisten ei tarvitse tietää mitä kadonneiden ihmisten taustalta löytyy, mutta jotenkin toivoisin, että löytymisestä tiedotettaisiin virallisesti edes sen verran, että henkilö löytyi elossa tai kuolleena. Loppuisivat juorut ja muutenkin...

10

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lopettakaa mielummin se juoruilu heti alkuunsa. Ei siitä ikinä mitään hyötyä ole kadonneen löytämisessä.

      • Anonyymi

        No eipä siitä juoruilusta tietenkään apua ole vaan päinvastoin, mutta kun kysymys on hyvin pienestä kylästä niin ei mitenkään voi välttyä siltä, että erilaiset "salaliittoteoriat" alkavat vallata alaa. Siinä mielessä olisi viranomaisiltakin parempi, että kertoisivat kun/jos kadonnut löytyy. Ja onhan siinä sekin pointti. että etenkin pikku kylillä ihmiset alkavat etsiä kadonnutta erilaisten johtolankojen perässä. Ei terve uteliaisuus ole pahasta. Juorutkin loppuisivat sillä hetkellä kun on tarjolla faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä siitä juoruilusta tietenkään apua ole vaan päinvastoin, mutta kun kysymys on hyvin pienestä kylästä niin ei mitenkään voi välttyä siltä, että erilaiset "salaliittoteoriat" alkavat vallata alaa. Siinä mielessä olisi viranomaisiltakin parempi, että kertoisivat kun/jos kadonnut löytyy. Ja onhan siinä sekin pointti. että etenkin pikku kylillä ihmiset alkavat etsiä kadonnutta erilaisten johtolankojen perässä. Ei terve uteliaisuus ole pahasta. Juorutkin loppuisivat sillä hetkellä kun on tarjolla faktaa.

        Noh, siinähän juoruilette ja salaliittoteorioitsitte. Ei ole poliisin eikä kadonneen-löytyneen ongelma, jos ette ole tarpeeksi lähipiirissä kuullaksenne löytymisestä.

        Juorut ja salaliittoteoriat muuten eivät ole "tervettä uteliaisuutta", ja jos erilaisten johtolankojen perässä tarpeeksi sitkeästi on aikaa juosta, niin voipi paljastua totuuskin, eli että on turha enää juosta.


    • Anonyymi

      Täysi - ikäinen saa kadota omasta tahdostaan jos haluaa. Poliisilla ei ole ilmoitusvelvollisuutta vaikka kadonnut löytyisikin.

      • Anonyymi

        Saa toki, mutta jostain syystä toisista heistä tehdään katoamisilmoitus. Ehkä silloin, jos epäillään heidän joutuneen rikoksen uhriksi.


    • Anonyymi

      Ei se katoamisilmoitus muuta mitään. Kadota saa jos haluaa. Jos "kadonnut" löytyy, niin ei poliisi ilmoittele kenellekään. Edes omaisille ei ilmoiteta jos kadonnut niin haluaa.

    • Anonyymi

      Kadonnut ihminen saa ihan ise päättää miten olemassaolostaan tiedottaa. Ei kuulu ulkopuolisille mitenkään. Elämä jatkuu ihan normaalisti. Ei julkisuutta!

    • Anonyymi

      Kun kadonnut löytyy, asia koskettaa hänen omaisiaan/läheisiään, ja aivan varmasti poliisi ilmoittaa omaisille löytymisestä. Tai jos palaa itse tai omaiset löytävät, niin ilmoitus lähtee poliisille että he eivät enää tarvitse etsiä.
      Miten se että joku on löytynyt, kuuluisi suurelle yleisölle? Jos yleisö haluaa auttaa kadonneen etsinnässä, varmati omaiset ottavat mielellään kaiken avun vastaan- oletetutsti ainakin.
      Jos itse jätän saapumatta työpaikalleni joku aamu, sieltä lähtee ilmoitus omalle työnantajalleni, joka laittaa jonkun käymään kotiovellani, ja käsittääkseni ilmoittaa viranomaisille, lähiomaiset tavoitettuaan.

    • Anonyymi

      Poliisi ei ilmoita omaisille jos kadonnut niin haluaa. Minulla on kokemusta asiasta joten tiedän kyllä tämän asian. Kadoksissa saa olla täysi - ikäinen henkilö. Alaikäisistä tietenkin ilmoitetaan.

    • Anonyymi

      Jere Kumpumäki ainakin katosi 2005-2007, en muista tarkkaan lokamarrask. vaihteesa kuitenkin. Pisti sillon silmään ku muistin hänen käyneen samaa lukiota kuin minäkin. En ole nähnyt hänestä löytymisiloitusta. Joku tosin väitti Metro-lehdessä nähneensä että oli löytynyt merestä noin 1v katoamisen jälkeen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe