Mitä mahtaa moinen suurinpiirtein kuluttaa?
Moottori vaihtoehdot 145hp bensa
170hp diesel
Bella 685 kulutus
43
1187
Vastaukset
- Anonyymi
Bella- merkkisiä moottoreita ei taida olla valmistuksessa...Riippuisiko kulutus vähän käytetystä tehostakin? Polttomoottorin polttoaineenkulutus on mahdollista kohtuullisen tarkkaan määritellä jos käytetty teho tiedetään sillä moottorien ominaiskulutuksissa ei isoja eroja eri merkkien välillä ole. Ominaiskulutukset ovat suunnilleen 230 g/hp, aivan vanhimmissa malleissa hitusen enemmän.
Eli jos kuormitat nimellisteholtaan 145 hp polttomoottoria täydellä teholla sen kulutus on noin 33 litraa/h.- Anonyymi
No toi nyt on aivan huuhaata, esim 150hp perämoottori kuluttaa täydellä kaasulla melkein puolet enenmmän kun tuo 33l/h..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No toi nyt on aivan huuhaata, esim 150hp perämoottori kuluttaa täydellä kaasulla melkein puolet enenmmän kun tuo 33l/h..
No eipä siinä sitten hyötysuhteen hyvyydellä sovi kehuskella jos 150 hp moottori vie yli 60 litraa tunnissa. Tuosta kun lasketaan paljonko energiaa se yli 60 litraa sisältää ja suhteutetaan se hyödyksi saatuun 150 hp tehoon ja tunnin kestoaikaan, päädytään hyötysuhteeseen noin max 20 %. Jotain tässä ei nyt täsmää, moottorien hyötysuhteet ovat vähänkään uudemmissa laitteissa lähempänä 40 %, hidaskäyntisemmissä jo hieman ylikin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä siinä sitten hyötysuhteen hyvyydellä sovi kehuskella jos 150 hp moottori vie yli 60 litraa tunnissa. Tuosta kun lasketaan paljonko energiaa se yli 60 litraa sisältää ja suhteutetaan se hyödyksi saatuun 150 hp tehoon ja tunnin kestoaikaan, päädytään hyötysuhteeseen noin max 20 %. Jotain tässä ei nyt täsmää, moottorien hyötysuhteet ovat vähänkään uudemmissa laitteissa lähempänä 40 %, hidaskäyntisemmissä jo hieman ylikin!
Boat-fuel-economy.com sivuilta voi itse katsella noita venemoottorien kulutuksia..
150hp e-tec täyskaasulla 57 litraa tunnissa
150hp yamaha täyskaasulla 59 litraa tunnissa.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Boat-fuel-economy.com sivuilta voi itse katsella noita venemoottorien kulutuksia..
150hp e-tec täyskaasulla 57 litraa tunnissa
150hp yamaha täyskaasulla 59 litraa tunnissa..Noi ilmoitetut kulutukset tuolla fuel economy sivustolla vaikuttais olevan aika optimistisia, tai laskennallisia. Meinaan vaan kun kun omassa käytössä n.3500 rpm matkakierros alueella koneeni hörppää n.50ltr/h ja sivuston mukaan pitäis päästä 36.5ltr/h...
Veneen kulutukseen vaikuttaa niin moni asia, et täsmällistä vastausta on lähes mahdoton sanoa. Esim. vastatuuli nostaa kulutusta jo paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Boat-fuel-economy.com sivuilta voi itse katsella noita venemoottorien kulutuksia..
150hp e-tec täyskaasulla 57 litraa tunnissa
150hp yamaha täyskaasulla 59 litraa tunnissa..Eli ominaispolttoaineenkulutukseksi tulee tuolla menolla tuollaiset 370- 380 g/hph! Nykyisillä veneiden keskimoottoreilla tuo lukema on luokkaa 200- 210 g/hph ja isoilla laivamoottoreilla päästään sitten noin 160 g/hph lukemiin.
Pitäisi tietysti käyttää nykyisin yksikköä kW...eli niin ja niin monta grammaa per kilowattitunti...
Kun markkinoilla jo on teholtaan 400 hp perämoottoreita, ne kai kuluttavat sillä kuuluisalla täydellä tehollaan sitten jotain noin 150 litraa tunnissa. Että kun ajatuksena on lähteä reippaammalle viikonloppureissulle jolla ajotunteja saattaa olla tulossa 5- 7 eikä ole aikomus vauhdistakaan tinkiä, on syytä laittaa tankkiin varmuuden vuoksi sellaiset tuhatkunta litraa menovettä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noi ilmoitetut kulutukset tuolla fuel economy sivustolla vaikuttais olevan aika optimistisia, tai laskennallisia. Meinaan vaan kun kun omassa käytössä n.3500 rpm matkakierros alueella koneeni hörppää n.50ltr/h ja sivuston mukaan pitäis päästä 36.5ltr/h...
Veneen kulutukseen vaikuttaa niin moni asia, et täsmällistä vastausta on lähes mahdoton sanoa. Esim. vastatuuli nostaa kulutusta jo paljon.Se vastatuuli ei nosta moottorin ominaiskulutusta grammankaan vertaa, moottori ei tajua onko vasta- vai myötätuuli. Mutta jos haluat sitkeästi pitää vauhdin samana vastatuulesta huolimatta, moottorin on tehtävä enemmän työtä ja kyetäkseen tekemään enemmän työtä se tarvitsee
Se moottori ei ymmärrä onko vasta- tai myötätuuli, mutta sinä ymmärrät ja säilyttääksesi sitkeästi veneesi nopeuden samana vastatuulesta piittaamatta pyydät ja saat veneesi moottorilta enemmän tehoa. Se lisäteho ei synny tyhjästä, siihen tarvitaan lisää polttoainetta. Jos laiturista lähtiessäsi asetat moottorin tehon joksikin tietyksi, minkä sitten valitsetkin, etkä koske tehonsäätöön koko matkan aikana ennen laituriin palaamista, niin veneesi moottori kuluttaa sen matkan ajan polttoainetta aika tasaiseen tahtiin saman verran per tunti olipa tuuli vastainen tai myötäinen, vain vauhti hieman vaihtelee... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli ominaispolttoaineenkulutukseksi tulee tuolla menolla tuollaiset 370- 380 g/hph! Nykyisillä veneiden keskimoottoreilla tuo lukema on luokkaa 200- 210 g/hph ja isoilla laivamoottoreilla päästään sitten noin 160 g/hph lukemiin.
Pitäisi tietysti käyttää nykyisin yksikköä kW...eli niin ja niin monta grammaa per kilowattitunti...
Kun markkinoilla jo on teholtaan 400 hp perämoottoreita, ne kai kuluttavat sillä kuuluisalla täydellä tehollaan sitten jotain noin 150 litraa tunnissa. Että kun ajatuksena on lähteä reippaammalle viikonloppureissulle jolla ajotunteja saattaa olla tulossa 5- 7 eikä ole aikomus vauhdistakaan tinkiä, on syytä laittaa tankkiin varmuuden vuoksi sellaiset tuhatkunta litraa menovettä...Yamaha 425 kulutus täydellä kaasulla noin 180 litraa tunnissa, ihan valmistajan ilmoittama...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Boat-fuel-economy.com sivuilta voi itse katsella noita venemoottorien kulutuksia..
150hp e-tec täyskaasulla 57 litraa tunnissa
150hp yamaha täyskaasulla 59 litraa tunnissa..Bella 685 OMC 175hv kulutus 1litra/maili mittaus tehty tankattujen litrojen ja ajettujen mailien mukaan.
Matkanopeutena oli yleensä 20 solmua, huiput tuolla veneen ja koneen yhdistelmällä ja teräspotkurilla oli32 solmua.
- Anonyymi
Kokemusta saman kokoisesta veneestä (tod.näk. jonkun verran painavampi ja jyrkemmällä v-pohjalla): bensa 146hv sp-vetolaite 1,35 l/nm ja diesel 170hv dp-vetolaite 1,1 l/nm.
- Anonyymi
Tuosta ei kuitenkaan täyden tehon tuntikulutusta voi päätellä: Jätät kertomatta onko tuo sitä täyden tehon ajoa ja jätät kertomatta nopeuden...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta ei kuitenkaan täyden tehon tuntikulutusta voi päätellä: Jätät kertomatta onko tuo sitä täyden tehon ajoa ja jätät kertomatta nopeuden...
Aloittaja ei kysellyt täyden tehon kulutusta tms., joten ilmoitin keskikulutuksen - sillä lienee jokaiselle matkaveneellä ajelevalle eniten merkitystä. Melko harva on mitannut tai on edes kykenevä mittaamaan mitään muuta järkevällä tarkkuudella. Mutta jatkakaa toki saivartelua aiheen vierestä - saihan aloittaja edes yhden vastauksen kysymykseensä.
- Anonyymi
170 hv diesel kuluttaa täydellä kaasulla 31-37 litraa tunnissa, oikealla propulsiolla
Tuo vaihtelu on merkistä ja mallista riippuva. Pienin kulutus comonrail konella ja suurin vanhan koulun diesellillä.
Matkakulutus helppo laskea noin -30 % ja runkonopeudella kulutus on mitätöntä.
Nopeudesta en osaa sanoa ja se on tärkeää näissä kulutus asioissa eli montako litraa per merimaili polttoainetta kuluu, siitä voit päätellä kulutuksen sinun kukkarollesi. - Anonyymi
170 hv diesel kuluttaa täydellä kaasulla 31-37 litraa tunnissa, oikealla propulsiolla
Tuo vaihtelu on merkistä ja mallista riippuva. Pienin kulutus comonrail konella ja suurin vanhan koulun diesellillä.
Matkakulutus helppo laskea noin -30 % ja runkonopeudella kulutus on mitätöntä.
Nopeudesta en osaa sanoa ja se on tärkeää näissä kulutus asioissa eli montako litraa per merimaili polttoainetta kuluu, siitä voit päätellä kulutuksen sinun kukkarollesi.- Anonyymi
No mutta nythän sinä sen tuntikulutuksen kerroit ja se on juuri sitä luokkaa kuin kerroin kommentissani 17.10 klo 10:57! Täällä kun joku huutaa että 150 hp tehoinen perämoottori vie täydellä kaasulla puolet enemmän niin vähän ihmetyttää hänen väitteensä.
33- 35 litran tuntikulutuksella saadaan moottorista juuri se ilmoitettu nimellisteho, noin 150 hp tyypillisellä polttomoottorin hyötysuhteella eli noin 40 %:lla.
Perämoottorit ovat enemmän ns. kierroskoneita, suunnittelussa on pyritty keveyteen ja pieniin ulkomittoihin ja yksi keino on tehdä koneesta suurilla kierrosnopeuksilla toimiva. Suurempi kierrosnopeus merkitsee kuitenkin sitä, että palamistapahtumalle jää vähemmän aikaa ja palamisesta tulee helposti hieman epätäydellistä mikä taas tarkoittaa hieman suurempaa polttoaineenkulutusta. En kuitenkaan tältä istumalta usko että kunnossa oleva ja oikein säädetty 150 hp perämoottori kuluttaisi kaksinkertaisen määrän vastaavan tehoiseen sisä- tai sisäperämoottoriin verrattuna...
Noista kierrosnopeuksista vielä: Suurimmissa laivamoottoreissa kierrosnopeudet ovat reilusti alle 100 rpm, tämä juuri siksi että palamistapahtumalle jäisi riittävästi aikaa.
- Anonyymi
bbb
- Anonyymi
Mitä merkitystä on kulutuksella täydellä kaasulla, kun moottoreita ajetaan aina osakaasulla?
Jos vertailukohteet ovat olemassa, niin niissä on moottori ja jos niissä on moottori, niin moottorin merkki ja malli löytyy myös.
Jos haluat vertailla polttoaineen kulutusta, ota moottorien käyrät esille ja vertaile niitä samalla teholla. Tämä perustuu oletukseen siitä, että potkurit ovat kutakuinkin oikeat.
Jos haluat hifistellä, niin voit otaa huomioon erot veneiden painossa.
Näsin saat ihan riittävän tarkan eron koneiden kulutuksessa. Loput on kiinni kuormauksesta ja kuskista.- Anonyymi
Älä viitti,
luuletko tosissasi, että täällä olisi joku, joka oikeasti vertaillee veneitä ilman, että tietää, mitkä moottorit niissä on?
Kaikissa mynti-ilmoituksissa on moottorin merkki, malli ja vuosimalli. Jos taas kyse on omasta veneestä, niin silloinkin tietää, mikä kone siinä on ja tietää kulutuksenkin - ja jos ei tiedä, niin ei ymmärrä vastauksistakaan mitään. - Anonyymi
Mutta miksi ylipäätään hankkia ylimitoitettu moottori, siis jos kerran aina ajetaan osakaasulla. miksi maksaa lisää rahaa ylisuuresta moottorista ja sitten raahata sitä tarpeetonta lisäpainoa aina mukana?
Ainakin oma nimellisteholtaan 370 kW:n MTU- moottorini raskaassa puoliliukuvassa akselivetoisessa veneessä saa tehdä työtä yleensä aika täydellä teholla jotta ylläpidetään noin 26 solmun matkanopeutta. Tuohon se moottori on suunniteltu ja valmistettu ja tuossa tilanteessa se mukavimmin ja jopa taloudellisimmin toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi ylipäätään hankkia ylimitoitettu moottori, siis jos kerran aina ajetaan osakaasulla. miksi maksaa lisää rahaa ylisuuresta moottorista ja sitten raahata sitä tarpeetonta lisäpainoa aina mukana?
Ainakin oma nimellisteholtaan 370 kW:n MTU- moottorini raskaassa puoliliukuvassa akselivetoisessa veneessä saa tehdä työtä yleensä aika täydellä teholla jotta ylläpidetään noin 26 solmun matkanopeutta. Tuohon se moottori on suunniteltu ja valmistettu ja tuossa tilanteessa se mukavimmin ja jopa taloudellisimmin toimii.Tutustu moottorin käyrään, niin ymmärrät.
Suomessa ei ole yhtään huvivenettä, jossa on MTU:n moottori. On vain sellaisia veneitä, joiden moottorinvalmistajan MTU on ostanut. Se ei tee niistä MTU moottoreita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutustu moottorin käyrään, niin ymmärrät.
Suomessa ei ole yhtään huvivenettä, jossa on MTU:n moottori. On vain sellaisia veneitä, joiden moottorinvalmistajan MTU on ostanut. Se ei tee niistä MTU moottoreita.Mistä saatat tietää mikä moottori on veneessäni, se kun ei ole se ensiasennus ollenkaan? Eri merkkisiä moottoreita saa ostaa maailmalta ja omani on romutetusta Norjalaisesta kalastusaluksesta ja veneeni on kuin onkin käsittääkseni ns. huvivene!
Mitä sitten tarkoittaa lauseesi "On vain veneitä, joiden moottorinvalmistajan MTU on ostanut jne."., mitäköhän sillä tarkoitetaan, kukapa ymmärtäisi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä saatat tietää mikä moottori on veneessäni, se kun ei ole se ensiasennus ollenkaan? Eri merkkisiä moottoreita saa ostaa maailmalta ja omani on romutetusta Norjalaisesta kalastusaluksesta ja veneeni on kuin onkin käsittääkseni ns. huvivene!
Mitä sitten tarkoittaa lauseesi "On vain veneitä, joiden moottorinvalmistajan MTU on ostanut jne."., mitäköhän sillä tarkoitetaan, kukapa ymmärtäisi?Niin, et sinä ainakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä saatat tietää mikä moottori on veneessäni, se kun ei ole se ensiasennus ollenkaan? Eri merkkisiä moottoreita saa ostaa maailmalta ja omani on romutetusta Norjalaisesta kalastusaluksesta ja veneeni on kuin onkin käsittääkseni ns. huvivene!
Mitä sitten tarkoittaa lauseesi "On vain veneitä, joiden moottorinvalmistajan MTU on ostanut jne."., mitäköhän sillä tarkoitetaan, kukapa ymmärtäisi?Mikä kokoinen vene sinulla on?
Mikä MTU:n moottori veneeseesi on asennettu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi ylipäätään hankkia ylimitoitettu moottori, siis jos kerran aina ajetaan osakaasulla. miksi maksaa lisää rahaa ylisuuresta moottorista ja sitten raahata sitä tarpeetonta lisäpainoa aina mukana?
Ainakin oma nimellisteholtaan 370 kW:n MTU- moottorini raskaassa puoliliukuvassa akselivetoisessa veneessä saa tehdä työtä yleensä aika täydellä teholla jotta ylläpidetään noin 26 solmun matkanopeutta. Tuohon se moottori on suunniteltu ja valmistettu ja tuossa tilanteessa se mukavimmin ja jopa taloudellisimmin toimii.Kerro lisää veneestäsi.
Erityisesti kiinnostaa sen malli ja koko. Monet veneet ovat 26 solmun nopeudessa liu'ussa, mutta sinun veneesi on puoliliukuva.
Paljonko vene painaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, et sinä ainakaan.
Niin, et sinäkään ainakaan...………..Kyllä nyt keskustelemme erityisen älykkäästi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, et sinäkään ainakaan...………..Kyllä nyt keskustelemme erityisen älykkäästi...
Mikä MTU:n moottori veneessäsi on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä saatat tietää mikä moottori on veneessäni, se kun ei ole se ensiasennus ollenkaan? Eri merkkisiä moottoreita saa ostaa maailmalta ja omani on romutetusta Norjalaisesta kalastusaluksesta ja veneeni on kuin onkin käsittääkseni ns. huvivene!
Mitä sitten tarkoittaa lauseesi "On vain veneitä, joiden moottorinvalmistajan MTU on ostanut jne."., mitäköhän sillä tarkoitetaan, kukapa ymmärtäisi?Se voisi olla vaikka Detroit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se voisi olla vaikka Detroit.
Kumminksi on myös hyvä moottori. Olen kerran sellaisen melkein nähnykin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumminksi on myös hyvä moottori. Olen kerran sellaisen melkein nähnykin.
se oli kummingin volkkari
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumminksi on myös hyvä moottori. Olen kerran sellaisen melkein nähnykin.
Detroittia et ole, vaikka sellainen vie puoliliukuvaa 62 solmua vai oliko se 26...
- Anonyymi
Summa summarum: kulutuksella ei sinällään ole merkitystä, mutta ominaiskulutuksella on.
Milläköhän konstilla sitä ominaiskulutusta sais pienemmäksi. Ostamalla purjevene, joka on kallein tapa liikkua ilmaiseksi!? - Anonyymi
mulla oli joskus tuo vene 146hv bensakoneella
jos oikein muistan n. 20 solmun marssivauhdissa kulutus oli hieman yli 20 litraa tunnissa - Anonyymi
Täällä joku on kovasti kirjoitellut ominaistehoista, mutta laskenut väärin. Ilmeisesti sekoittanut yksiköitä tai ei tiennyt, että bensan ja dieselin tiheys on eri sekä molemmat selvästi alle veden.
Hyvä tuon kokoinen diesel voi päästä 200 g/kWh kulutukseen. Tuo vastaa n. 0,18 l/hvh. 150 hv koneelle siis n. 27 l/h ja käytännössä 150 hv venedieselit vievät kaasu pohjassa n. 30 l/h.
Bensakoneet eivät pääse yhtä alhaisiin kulutuksiin. 150 hv 4T-perämoottori vie n. 55 l/h. Tuo on siis n. 0,37 l/hvh eli 280 g/hvh eli 370 g/kWh. Bensalle siis l/hvh on lukuarvoltaan sama kuin kg/kWh.
Vertailussa on huomioitava, että perämoottoreiden nimellisteho on potkuriskseliteho ja usein tehoa on oikeasti vielä 5-10% enemmän. Sisäperillä nimellisteho on kampiakseliteho.
Viimeksi perämoottoreiden ominaiskulutuksia on taidettu mitata Vene 1/2002 40 hv vertailussa. Täydellä kaasulla 250-290 g/hvh ja 4000 rpm paikkeilla 220 g/hvh. Kulutus vesillä 13-15,5 l/h. Edellisestä jätin Suzukin pois muita selvästi enemmän kuluttaneena.- Anonyymi
Viimeksi polttomoottorien kulutuksia on mitattu esim. isojen laivamoottorien valmistajilla, eli mistä kiikastaa...Mistä haluat keskustella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeksi polttomoottorien kulutuksia on mitattu esim. isojen laivamoottorien valmistajilla, eli mistä kiikastaa...Mistä haluat keskustella?
Minä haluaisin keskustella siitä veneestä, joka on puoliliukuva ja matkanopeus on 26 solmua ja jossa on MTU:n moottori.
Jostain syystä se ketju katkesi samalla tavballa kuin se, jossa oli 25m pitkässä huviveneessä vesijetit Hevossalmessa. Sääli, koska juuri näistä harvinaisuuksista riittäisi juttua vaikka kuinka paljon.
Sitten on se 1,5 heppanen Wickströmmi, joka on selvästikin harvinaisuus ja pitäisi saada museoon.
Epäilen, että täällä on joku, joka kerää harvinaisuuksia joko konkreettisesti tai päänsä sisällä. - Anonyymi
Ihan yksinkertaistetusti: Bensiinin ja esim. dieselpolttonesteen energiasisältö tilavuusyksikköä kohti on käytännössä sama eli 8,6 kWh/litra.
Yhdellä litralla bensiiniä tai dieselpolttoainetta olisi 100 % hyötysuhteella mahdollista ylläpitää yhden tunnin ajan 8,6 kW:n tehoa. Jos 150 hp/109 kW tehoinen perämoottori toimisi 100 % hyötysuhteella, se kuluttaisi polttoainetta noin 12,7 litraa tunnissa. Jos se moottori kuitenkin kuluttaa väitetyllä tavalla täydellä teholla toimiessaan bensiiniä 50 l/h, voi tuosta jokainen laskea mikä silloin on hyötysuhde, se on ihan tolkuttoman alhainen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yksinkertaistetusti: Bensiinin ja esim. dieselpolttonesteen energiasisältö tilavuusyksikköä kohti on käytännössä sama eli 8,6 kWh/litra.
Yhdellä litralla bensiiniä tai dieselpolttoainetta olisi 100 % hyötysuhteella mahdollista ylläpitää yhden tunnin ajan 8,6 kW:n tehoa. Jos 150 hp/109 kW tehoinen perämoottori toimisi 100 % hyötysuhteella, se kuluttaisi polttoainetta noin 12,7 litraa tunnissa. Jos se moottori kuitenkin kuluttaa väitetyllä tavalla täydellä teholla toimiessaan bensiiniä 50 l/h, voi tuosta jokainen laskea mikä silloin on hyötysuhde, se on ihan tolkuttoman alhainen...Dieselin lämpöarvo on kylläkin melkein 10 kWh/l eli reilut 10% enemmän kuin bensalla. Lisäksi dieselmoottorin hyötysuhde on merkittävästi parempi.
Tosiaan mittauksissa perämoottoreiden hyötysuhde heikkeni merkittävästi täydellä kuormalla. Tuossa 40 hv testissä hyötysuhde n. 25% täydellä kuormalla ja 30% osakuormalla.
Diesel sisäkoneella 150 hv 30 l/h vastaa n. 40% hyötysuhdetta. Isot laivadieselit pääsevät 50% paikkeille.
Bensakoneilla on parhaimmillaan päästy 35% ja diesel 54% hyötysuhteeseen, joten suunnilleen saman verran tuosta jää sekä perämoottorit että sisäperädieselit.
- Anonyymi
Minulla oli tuo 146 bensakoneella. Muistaakseni kulutti matka-ajossa 1,5 l/ mpk. Matkanopeus muistaakseni 18-20 solmua ja huippunopeus 24 s.
- Anonyymi
Mullakin oli joskus tuo vene 146hv bensakoneella
jos oikein muistan n. 20 solmun marssivauhdissa kulutus oli hieman yli 20 litraa tunnissa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mullakin oli joskus tuo vene 146hv bensakoneella
jos oikein muistan n. 20 solmun marssivauhdissa kulutus oli hieman yli 20 litraa tunnissaOlik sullaki?
Nii mullakin. Siinä oli muistaakseni MTU bensakone. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olik sullaki?
Nii mullakin. Siinä oli muistaakseni MTU bensakone.Pätkiikö muisti Fordson Major- miehellä noin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pätkiikö muisti Fordson Major- miehellä noin?
Muistaakseni ei, mutta vene ei päässyt liukuun 26 solmun nopeudessa. Se oli nääs puoliliukuva :D
Ja iso, oikein iso siis IIISSOOOO. Isompi kuin sulla ja kaikilla maailmassa :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni ei, mutta vene ei päässyt liukuun 26 solmun nopeudessa. Se oli nääs puoliliukuva :D
Ja iso, oikein iso siis IIISSOOOO. Isompi kuin sulla ja kaikilla maailmassa :DEhkä sittenkin entinen leikkuupuimurin moottori 60- luvulta sinulla siinä...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418