Hei!
Opiskelen yliopistossa ja haluaisin päästä opettajankoulutukseen. Sain kutsun pedagogisten aineopintojen soveltuvuuskokeeseen, jonka yksi vaihe on yksilöhaastattelu. Olen aiemmin hakenut kyseiseen soveltuvuuskokeeseen, eikä minua tuolloin valittu koska yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen. Nyt olisi viimeinen tilaisuus saada opettajan pätevyys, jotta voin suorittaa opettajankoulutuksen ennen valmistumista.
1) Onko täällä ketään, joka on ollut vastaavassa tilanteessa? Kaipaisin nyt neuvoja siihen, miten minun pitäisi ilmaista itseäni haastattelussa. Mitä haastattelijat odottavat hakijalta?
2) Kuulin, että opettajiksi tulee valituksi hyvin samanlaisia persoonia. Onko olemassa jonkinlainen tietty ihmistyyppi, jota etsitään haastattelussa?
3) Omia kokemuksia/muuta lisättävää?
Kaikki neuvot ovat tervetulleita! :)
Kysymyksiä opettajankoulutuksen valintahaastattelusta
2
147
Vastaukset
- Anonyymi
Voi olla, että eri yliopistoissa ja eri aineissa painotetaan eri asioita, joten mitään varmaa mallia ei ole.
Olen itse ollut tuollaisessa yksilöhaastattelussa. Haastattelijoita oli peräti kolme, joten yhden ihmisen henkilökohtaisesta mieltymyksestä ei siinä ollut kyse. Minulle sanottiin jo haastattelun päättyessä, että sinusta tulee opettaja varmasti.
En tiedä, miten muut siinä tilanteessa käyttäytyivät, mutta itse pidin itseni hyvin asiallisena pukeutumisesta alkaen. Positiivinen asenne opiskelua, koulua, oppilaita ja opettamista kohtaan luulisin olevan hyvä. Sen tiedän, että silloin katsottiin ja arvostettiin erityisesti haastateltavan koulutettavuutta eli että on halukas ja kykenevä oppimaan opettajaksi. Omat asiat kunnossa, kohtelias käytös eli muista tervehtiä ja katso ihmisiä silmiin, kun puhut.
Opettajia on monenlaisia ja monenlaiset tyypit voivat olla hyviä opettajia. Uskoisin kuitenkin, että hyvin huomiota herättävä tai lapsellinen ulkoinen olemus ei ole eduksi. Saisi olla pikemminkin asiallinen aikuinen, se ei ainakaan ole haitaksi. Vaikka tällainen ei varmaan virallisesti kuulu arvostelukriteereihin, se vaikuttaa silti joka tapauksessa, sille ei voi mitään.
Ei pidä olla tekopirteä, mutta optimistinen, onnellinen ja tasapainoinen mieli on eduksi.
Pedagogisiin opintoihin otettavien haastattelu on elämäsi ratkaisevia hetkiä. Nuku edeltävä yö hyvin, syö ja juo kunnolla, käy vessassa ja ole ajoissa paikalla. Nämä seikat saattavat ratkaista koko jutun.- Anonyymi
Vielä yksi tärkeä asia. Puhu selkeästi ja rauhallisesti käyttäen hyvää kieltä, jos se mitenkään sinulta luontuu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1757264
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes803059- 562238
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671425Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3681379- 561294
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l191249Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171040Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841008Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791000