Totuus öljykamiinoista

Anonyymi

Tältäkin foorumilta tuttu lämmittimiä ja venetarpeita myyvä yrittäjä haukkui muinoin öljykamiinat. Nyt hän kuitenkin näyttää myyvän niitä itsekin.

Mikäköhän noista vehkeistä on totuus? Onko hajuhaittoja, kuinka varmaa on toiminta? Sytyttäminen vaatii vaivansa, automatiikkaa ei ole ja polttoaineen kulutuskin suhteessa tuotettuun lämpöön taitaa olla sähköisiä vempeleitä suurempi.

Öljykamiinan oletetuiksi eduiksi jäävät siis toimintavarmuus ja sähköttömyys, mutta onko oletus toimintavarmuudesta oikea vai väärä?

22

2078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Öljykamiinan mielekkyys ja soveltuvuus riippuu oleellisesti käyttötarkoituksesta. Veneeseen, jossa asutaan lämmityskauden aikaan haluaisin ilman muuta kamiinan ja vesikiertoisen lämmityksenjakojärjestelmän. Puhallinlämmittimet on helppoja ja nopeita lyhyeen käyttöön, kun esim kostean purjehduksen jälkeen on tarpeen saada vene nopeasti kuivattua. Puhallinlämmitin palvelee hyvin meidän kesäkauden tarpeissa.

    • Anonyymi

      Omassa veneessä ollut Reflex kamiina vuodesta 2005. En luovu ja seuraavaan veneeseenikin tulee kamiina. Onhan kamiinassa joksu omat jipponsa, mutta kun kamiina on oikein asennettu ja säännöllisesti huolettu (lähinnä putsattu), niin toimii ilman ongelmia. Huoltoa vaatii parin vuoden välein eli palotilan puhdistus.

      Plussat
      - tasainen lämpö (vesikeirto)
      - ei kuluta sähköä (painovoimainen kierto ja polttoaineen syöttö)
      - lämmittää lämpimän käyttöveden
      - kamiinan päällä voi keittää esim. vettä kattilassa (keittoa, kahvia, teetä tms)
      - ei pidä meteliä
      - voi jättää huoletta lämmöt päälle veneeseen (syksyisin)
      - pitää veneen kuivana ja mukavan lämpimänä
      - helppo sytytttää (sytytetään Sinolilla/Marinolilla)
      - säädin toimii, kun on puhdas eikä polttlöljylevät ja vedet päässeet sen sisään.
      - ei hajuhaittoa (kun on asennettu oikein)
      - piippu asennuskriittinen. Kamina ei toimi kunnolla jos ei ole oikein tehty.

      Miinukset
      - manuaalisytytys (sytytetään marinolilla). Webasto on helpompi
      - saattaa vaatia kamiinan sammutuksen ennen moottorin känistystä (*)
      - asennus pitää tehdä webastoa huolellisemmin.
      - piipun paikka ja pituus ovat kriittisiä. helppo mokata. Tällöin tuuli saattaa haitata.

      En kyllä keksi normaali käytössä mitään pahaa sanottaavaa.

      (*) Jos moottorin käynitys aiheutata veneen sisään alipaineen, niin saattaa olla ettei kamiina vedä kunnolla. Minulla konehuoneen tuuletus tapahtuu niin, että phallin imee ilmaa konehuoneestaeli siellä on alipaine. Konehuoneen luukut eivät ole tiiviit, joten hytissä missä kamina on, on veto. Joskus saattaa kamina sammua jos koneen psitää tulille.

    • Anonyymi

      Millä tavalla piipun pituus on kriittinen? Täytyykö sen olla juuri oikean mittainen vai olla vähintään jonkin tietyn mittainen?

      • Anonyymi

        Kokemukseni mukaan vähintään tietyn mittainen.

        Pitkä piippu vetää paremmin. Toisaalta sen lämpeneminen kestää pidempään, mutta Marinol/Sinoli sytytys lämmittää piippua jo sen verran että se vetää hyvin. Pitkä lämmin piippu tunnetusti vetää parhaiten. Oma piippuni on noin 3 metriä pitkä ja ulkona siitä on noin 1,2 metriä on. Savupiippua ei ole lainkaan eristetty. Kamina sijaitsee alhaalla nukkumatiloissa ja piippu tulee ajohytin läpi ja menee katolle, jossa on yläohjaamo. Piippu lämmittää osin myös ohjaamoa (jossa on myös pentri ja ruokailutila). Tässä ylemässä tilasssa on vain yksi vesikiertoinen patteri, joten piippu todella auttaa sen lämmityksessä.

        Piipun pään tulee olla paikassa, jossa veneen rakenteet eivät häiritse tuulta / muuta tuulen suuntaa. Jouduin kasvattamaan piipun korkeutta 50 cm tästä syystä. Sen jälkeen loppui kaminan satunnainen savutus erittäin kovalla tullella ja tietyllä suunnalla (lähes suoraan edestä minun tapauksessa).

        Eli tuo piipun pituus menee ihan vanhan kansan tietämyksen mukaan. Siten kun talojen piiput on aina mitoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan vähintään tietyn mittainen.

        Pitkä piippu vetää paremmin. Toisaalta sen lämpeneminen kestää pidempään, mutta Marinol/Sinoli sytytys lämmittää piippua jo sen verran että se vetää hyvin. Pitkä lämmin piippu tunnetusti vetää parhaiten. Oma piippuni on noin 3 metriä pitkä ja ulkona siitä on noin 1,2 metriä on. Savupiippua ei ole lainkaan eristetty. Kamina sijaitsee alhaalla nukkumatiloissa ja piippu tulee ajohytin läpi ja menee katolle, jossa on yläohjaamo. Piippu lämmittää osin myös ohjaamoa (jossa on myös pentri ja ruokailutila). Tässä ylemässä tilasssa on vain yksi vesikiertoinen patteri, joten piippu todella auttaa sen lämmityksessä.

        Piipun pään tulee olla paikassa, jossa veneen rakenteet eivät häiritse tuulta / muuta tuulen suuntaa. Jouduin kasvattamaan piipun korkeutta 50 cm tästä syystä. Sen jälkeen loppui kaminan satunnainen savutus erittäin kovalla tullella ja tietyllä suunnalla (lähes suoraan edestä minun tapauksessa).

        Eli tuo piipun pituus menee ihan vanhan kansan tietämyksen mukaan. Siten kun talojen piiput on aina mitoitettu.

        Kamiinan sytytyksessä auttaa hurjasti jos on käytettävissä pieni puhalluslamppu jolla esilämmittää piippua sytytyksen yhteydessä. Alkaa heti vetämään kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamiinan sytytyksessä auttaa hurjasti jos on käytettävissä pieni puhalluslamppu jolla esilämmittää piippua sytytyksen yhteydessä. Alkaa heti vetämään kunnolla.

        Suoli24 poisti tästä asiallisen vastuksen.

        Pää paino oli. Puhalluslampun käyttö tuntuu vaikealta. Käyttäkää Marinolia / Sinolia sytytyksessä. Ohje löytyy Refleks kamiinan käyttöohjeesta. Sillä tavalla onnistuu aina.

        Saatte itse etsiä kamiinan ohjeen netistä, kuntää paska suoli24 ei salli asiallista linkkiä kamiinan käyttöohjeeseen.

        Lopetan tähän tämän paskan Allerin palstan käytön. Pitäkää tunkkinne.


    • Itselläni oli kamina omassa veneessäni. Juuri nuo miinuspuolet nousivat minulla vahvemmaksi kuin plussat ja nykyään veneessä on Safire. Kamina oli ehkä väärässä paikassa ja ohjaamossa oli kyllä lämmin, mutta patterikierto ei sitä lämmittänyt tarpeeksi muualta. Samoin termostaatin puute häiritsi.

      No nykyään noihin saa termostaatin ja nyt kun tiedän hommista enemmän, osaisin jo sanoa miten se pitää sinne asentaa. Moneen kohteeseen tuolla refleksilä on sijaintinsa ja kun sen oikein asentaa, varmaan tulee hyvä. Uusia kohteita meille on ainakin ollut uudehkot purjeveneet, joissa on iso Salonki. Niissä on vaikea saada keula lämpimäksi millään lämmittmellä. Pieni 66 Refleks antaa peruslämpöä ja pitää veneen kuivana, siinä kun puhallin tasailee sen lämmön.

      Sellaista se some on, niin poliitikoilta kun lämmitinkauppiaita kaivetaan jeesuksenaikaiset mielipiteet ja kirjoitukset esiin ja vedotaan niihin hamaan loppuun asti. Ihmisellä on oikeus myös muuttaa mielipidettään. Eri valossa mielipide saattaa olla jo toinenkin. No en minä kyllä ainakaan tuohon veneeseen kaminaa laittaisi takaisin. Jossain toisessa voisin harkita,

    • Anonyymi

      "Sellaista se some on, niin poliitikoilta kun lämmitinkauppiaita kaivetaan jeesuksenaikaiset mielipiteet ja kirjoitukset esiin ja vedotaan niihin hamaan loppuun asti. "

      Sori jos tuli paha mieli, ei ollut tarkoitus syyttää. Monet kerrat olen itsekin mieltäni muuttanut.

      Ajattelin vain, että jos tuote olisi kelvoton, siitä olisi harmia kauppiaallekin, joten näinköhän se sittenkään niin kelvoton on, kun kauppias niitä kerran myy.

      • Eipä minulla helpolla tule paha mieli näistä. Olen näihin keskustelufoorumwihin kirjoittanut parikymmentä vuotta, ja saman verran aikaa ollut aktiivi veneilijä ja myöskin työskennellyt alalla. Ei ihan helpolla ota itseensä.

        Tuote itsestään on loistava. Tosiaankin yksinkertainen ja sähköön ja myöskin oikein asennettuna ja käytettynä turvallinen. Nimenomaa paino noilla kahdella sanalla, asennettuna ja käytettynä. Sen voi asentaa väärin ja yhdistettynä käyttövirheisiin, jika lähinnä voi tulla sytytylsessä, on pieni riski. Muuten homma toimii kuin buick.

        Jos kaminassa on liikaa dieseliä pohjalla, se pitää ensin kuivata tai polttaa hana suljettuna pois ja vasta sen jälkeen voi sytyttää.liika löpö voi aiheuttaa, ja aiheuttaa hallitsemattoman voimakkaan palamisen, syttymisvaiheessa. Itsellä kävi näin, mitään ei toki tapahtunut, mutta oli aika jännittävää, kun piippu ja pytty on punaisena ja lieskat tulee piipusta ulos. Se oli viimeinen niitti vaimolle ja myös minulle ja vaihdettiin ilmalämmittimeen. Toki se ilmalämmittimeen vaivattomuus houkutteli.

        Pari esimerkkiä viimeaikaisista asiakkaista.

        1. Sukellusyrityksen työalus, joka on lähtövalmiudessa koko avovesikauden. Sinne myytiin asuintiloihin Safire ,joka kestää pitkiä käyntijaksoja. Lisäksi veneeseen tuli Refleks 66MW, joka saa olla "aina" päällä pitämässä vene sulana ja lähtövalmiina.
        2. Lapissa toimiva matkailuyritys osti Brassmann kaminoita, jotka lämmittävät siirrettäviä telttoja turisteille ekologisella Neste My Dieselillä.
        3. Kalastusalus, joka korvasi vanhan puhki palaneen kaminan uudella.
        4. 12m sisävesillä oleva huvivene, johon tulee uudisaseenuksena Refleks koko veneen lämmöntuottajaksi. Uusi omistaja veneilee jäiden tulosta jäiden lähtöön.
        5. 18 metrinen purjevene, joka on vesillä ympäri vuoden. Veneessä on iso Eberi patterikiertoon, Refleks hoitaa toisen pään lämpimänä pidon talven yli.
        6. Pieni puinen Meriläinen, johon annettiin ainoaksi lämmönlähteeksi pieni kamina.

        Tuossa vain muutama esimerkki, jotka muistui samalla mieleen. Jotenkin tuo sähköttömyys ja yksinkertaisuus on kokenut uusrenessanssin ja itsekin olen aikalailla innoissaan noiden kanssa hääräämisestä. Kääntelin manuaalit suomeksi ja tein uudet esitteet ja Virittelin kaikki sivuille uusiksi. Ihan hauska puuhailla välillä jonkun mielenkiintoisen vintage tuotteen kanssa, jika herättää ihmisille muistoja ja tunteita.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Eipä minulla helpolla tule paha mieli näistä. Olen näihin keskustelufoorumwihin kirjoittanut parikymmentä vuotta, ja saman verran aikaa ollut aktiivi veneilijä ja myöskin työskennellyt alalla. Ei ihan helpolla ota itseensä.

        Tuote itsestään on loistava. Tosiaankin yksinkertainen ja sähköön ja myöskin oikein asennettuna ja käytettynä turvallinen. Nimenomaa paino noilla kahdella sanalla, asennettuna ja käytettynä. Sen voi asentaa väärin ja yhdistettynä käyttövirheisiin, jika lähinnä voi tulla sytytylsessä, on pieni riski. Muuten homma toimii kuin buick.

        Jos kaminassa on liikaa dieseliä pohjalla, se pitää ensin kuivata tai polttaa hana suljettuna pois ja vasta sen jälkeen voi sytyttää.liika löpö voi aiheuttaa, ja aiheuttaa hallitsemattoman voimakkaan palamisen, syttymisvaiheessa. Itsellä kävi näin, mitään ei toki tapahtunut, mutta oli aika jännittävää, kun piippu ja pytty on punaisena ja lieskat tulee piipusta ulos. Se oli viimeinen niitti vaimolle ja myös minulle ja vaihdettiin ilmalämmittimeen. Toki se ilmalämmittimeen vaivattomuus houkutteli.

        Pari esimerkkiä viimeaikaisista asiakkaista.

        1. Sukellusyrityksen työalus, joka on lähtövalmiudessa koko avovesikauden. Sinne myytiin asuintiloihin Safire ,joka kestää pitkiä käyntijaksoja. Lisäksi veneeseen tuli Refleks 66MW, joka saa olla "aina" päällä pitämässä vene sulana ja lähtövalmiina.
        2. Lapissa toimiva matkailuyritys osti Brassmann kaminoita, jotka lämmittävät siirrettäviä telttoja turisteille ekologisella Neste My Dieselillä.
        3. Kalastusalus, joka korvasi vanhan puhki palaneen kaminan uudella.
        4. 12m sisävesillä oleva huvivene, johon tulee uudisaseenuksena Refleks koko veneen lämmöntuottajaksi. Uusi omistaja veneilee jäiden tulosta jäiden lähtöön.
        5. 18 metrinen purjevene, joka on vesillä ympäri vuoden. Veneessä on iso Eberi patterikiertoon, Refleks hoitaa toisen pään lämpimänä pidon talven yli.
        6. Pieni puinen Meriläinen, johon annettiin ainoaksi lämmönlähteeksi pieni kamina.

        Tuossa vain muutama esimerkki, jotka muistui samalla mieleen. Jotenkin tuo sähköttömyys ja yksinkertaisuus on kokenut uusrenessanssin ja itsekin olen aikalailla innoissaan noiden kanssa hääräämisestä. Kääntelin manuaalit suomeksi ja tein uudet esitteet ja Virittelin kaikki sivuille uusiksi. Ihan hauska puuhailla välillä jonkun mielenkiintoisen vintage tuotteen kanssa, jika herättää ihmisille muistoja ja tunteita.

        Hienoa Mikko! Todella hyvä että tästäkin osa-alueesta kasaantuu tietämys ja osaaminen edes johonkin. kamiinan tarvitsija tietää kenen puoleen kääntyä.
        Vielä parempi, jos/kun osaat ja pystyt auttamaan asiakasta puntaroimaan eri ratkaisujen välillä. Harmillisen usein kauppias tuntee vaan oman tuotteensa ja vaikka tuntisi ja jopa edustaisi muita tuotteita keskittyy siihen mikä on itselle helpoin myydä ja luonnollisesti - missä on paras kate.


    • Anonyymi

      Mökissä peruslämpö verkkosähköllä talvella. Mitä jos?: Laittaisi pienen öljykamiinan sähkölämmön avuksi? Termostaatti katkoisi sähköä lauhalla säällä enemmän ja pakkasella vähemmän. Tiilihormi on valmiina, siinä oli 1970- luvulla öljykamiina.
      Parin sadan litran öljysäiliö tarvittaisiin ulos liruttamaan öljyä kamiinalle?
      Onko kohtuullisesti toteutettavissa?

      • Anonyymi

        Jostain syystä ennen muinoin, kun noita talojen öljykaminoita oli, niin eivät olleet putkitettuina vaan omalla säiliöllä.

        Iso säilö oli yleinen pihalla, kuitenkin.

        Voisiko olla paloturvallisuus asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä ennen muinoin, kun noita talojen öljykaminoita oli, niin eivät olleet putkitettuina vaan omalla säiliöllä.

        Iso säilö oli yleinen pihalla, kuitenkin.

        Voisiko olla paloturvallisuus asia?

        Nuo kulutti niin vähän, että oma tankki riitti moneksi päiväksi, jopa viikoiksi. Oli normi hellan kokoinen mökillä kylmän kauden apulämmittimenä aikoinaan, putki takan hormiin huohousluukun liitoksella. Yleensä lisäksi liki poikkeuksetta jälkiasennuksina ja olisi vaatinut erillisen pumpun ulko(maanalaisesta) säiliöstä. Öljylämmitteisissä kattila ja tankki yleensä liki samalla korkeustasolla.


    • Anonyymi

      "Purjeveneessä yli 10 asteen kallistus sammuttaa kamiinan"....

      Luin asennus- ja käyttöohjeen ESCO:n sivuilta.

      Tuolla ei tee purjehtiessa hevonpersettä.
      Kaiken huipuksi koko paska voi ohjeen mukaan räjähtää, jos polttoainetta on valunut laitteen pohjalle ja sitä ei ennen sytyttämistä tajua tyhjentää (tämä myös käyttöohjeesta).

      Kas kun ei Oilonin öljypoltinta ja Jämän kaksoiskattilaa veneeseen....

      • Anonyymi

        Joo ei sovi purkkarin ainoaksi lämmittimeksi. Hyvä yhdistelmä on kamina dieselpuhalluslämmitin. Kamina on hyvä pitkäaikaiseen lämmitykseen paikoillaan ollessa. Puhalluslämmitin taas on käytettävissä myös purjehtiessa ja toisaalta myös hönkäisee paatin hetkessä lämpimäksi ja kuivaksi, vaikkapa reissun aluksi tai talvella kunnostushommiin tullessa.


    • Anonyymi

      Keskieuroopassa veneissä on Kabola merkkisiä diesel vesikeskus lämppäreitä, ovat todella yleisiä ja ilmeisesti hyviä.

      • Anonyymi

        Kun sais sähkön hintaa alas niin ei olisi miettimistä kaminoissa. Sähkön hinta, siirtohinta ja vero. Noista muodostuu sähkön kokonaishinta.
        Yritetään sähkön hinnalle kattoa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121

        Tämä on tärkeää koska kakki hinnat nousee sähkön noustessa, sähköähän käytetään ihan kaikessa tuotannossa ja kuljetuksissakin (trukit, polttoainepumput jne..) Aloitetta voi kannattaa 22.2.2023- saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sais sähkön hintaa alas niin ei olisi miettimistä kaminoissa. Sähkön hinta, siirtohinta ja vero. Noista muodostuu sähkön kokonaishinta.
        Yritetään sähkön hinnalle kattoa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121

        Tämä on tärkeää koska kakki hinnat nousee sähkön noustessa, sähköähän käytetään ihan kaikessa tuotannossa ja kuljetuksissakin (trukit, polttoainepumput jne..) Aloitetta voi kannattaa 22.2.2023- saakka.

        Meleko pitkät piuhat sinne purteen pitäisi vetää, jos halvalla sähköllä sitä olisi tarkoitus lämmittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sais sähkön hintaa alas niin ei olisi miettimistä kaminoissa. Sähkön hinta, siirtohinta ja vero. Noista muodostuu sähkön kokonaishinta.
        Yritetään sähkön hinnalle kattoa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121

        Tämä on tärkeää koska kakki hinnat nousee sähkön noustessa, sähköähän käytetään ihan kaikessa tuotannossa ja kuljetuksissakin (trukit, polttoainepumput jne..) Aloitetta voi kannattaa 22.2.2023- saakka.

        Ei ole kovin viisas aloite. Suomi tuo sähköä ulkomailta nyt 2000 MW teholla. Jos sille laitetaan hintakatto, se voidaan myydä muualle, jossa ei ole hintakattoa ja tänne tulee sähkökatkoja enemmän.. Parempi olisi laittaa kunnon windfall-vero, jolloin sähköyhtiöiden ylimääräiset voitot palautuvat valtiolle ja ne voidaan palauttaa kansalle jonkin sortin avustuksina.


    • Anonyymi

      Tämä kirjoitus ei mitenkään liity kaminoihin.Tekemällä tehty juttu.

    • Anonyymi

      Eikö Kabola tarvitse verkkovirran?

    • Anonyymi

      Ensimmäiseksi mainitsisin että Mika V. on siitä poikkeuksellinen venealan toimija että tietää mistä puhuu / kirjoittaa. Kamiina asiaan liittyen omassa matkaveneessäni on toistaiseksi vasta 10 vuoden ajan vesikierrolla varustettu Reflex (lämmittää myös käyttöveden niin halutessamme) pitänyt huolta lämmön riittävyydestä myös pakkasella ja purjehtiessa. Polttoaineen säädin on kamiinan kyljen sijasta ripustettu laipioon siten että pysyy liki vaakatasossa veneen kallistuessakin. Aiemmista veneistä on kokemusta myös puhallinlämmittimistä - edelliseen vaihdoin vanhan Eberin tilalle Safiren, joka oli ihan ok. Refleks nykyään lähinnä siksi että lämmitys toimii minimaalisella virrankulutuksella, eikä tarvitse miettiä milloin piirikortti tai jokin muu hajoaa silloin kun lämmityksen toimivuus on välttämätöntä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe