Totuus öljykamiinoista

Anonyymi

Tältäkin foorumilta tuttu lämmittimiä ja venetarpeita myyvä yrittäjä haukkui muinoin öljykamiinat. Nyt hän kuitenkin näyttää myyvän niitä itsekin.

Mikäköhän noista vehkeistä on totuus? Onko hajuhaittoja, kuinka varmaa on toiminta? Sytyttäminen vaatii vaivansa, automatiikkaa ei ole ja polttoaineen kulutuskin suhteessa tuotettuun lämpöön taitaa olla sähköisiä vempeleitä suurempi.

Öljykamiinan oletetuiksi eduiksi jäävät siis toimintavarmuus ja sähköttömyys, mutta onko oletus toimintavarmuudesta oikea vai väärä?

10

515

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Öljykamiinan mielekkyys ja soveltuvuus riippuu oleellisesti käyttötarkoituksesta. Veneeseen, jossa asutaan lämmityskauden aikaan haluaisin ilman muuta kamiinan ja vesikiertoisen lämmityksenjakojärjestelmän. Puhallinlämmittimet on helppoja ja nopeita lyhyeen käyttöön, kun esim kostean purjehduksen jälkeen on tarpeen saada vene nopeasti kuivattua. Puhallinlämmitin palvelee hyvin meidän kesäkauden tarpeissa.

    • Anonyymi

      Omassa veneessä ollut Reflex kamiina vuodesta 2005. En luovu ja seuraavaan veneeseenikin tulee kamiina. Onhan kamiinassa joksu omat jipponsa, mutta kun kamiina on oikein asennettu ja säännöllisesti huolettu (lähinnä putsattu), niin toimii ilman ongelmia. Huoltoa vaatii parin vuoden välein eli palotilan puhdistus.

      Plussat
      - tasainen lämpö (vesikeirto)
      - ei kuluta sähköä (painovoimainen kierto ja polttoaineen syöttö)
      - lämmittää lämpimän käyttöveden
      - kamiinan päällä voi keittää esim. vettä kattilassa (keittoa, kahvia, teetä tms)
      - ei pidä meteliä
      - voi jättää huoletta lämmöt päälle veneeseen (syksyisin)
      - pitää veneen kuivana ja mukavan lämpimänä
      - helppo sytytttää (sytytetään Sinolilla/Marinolilla)
      - säädin toimii, kun on puhdas eikä polttlöljylevät ja vedet päässeet sen sisään.
      - ei hajuhaittoa (kun on asennettu oikein)
      - piippu asennuskriittinen. Kamina ei toimi kunnolla jos ei ole oikein tehty.

      Miinukset
      - manuaalisytytys (sytytetään marinolilla). Webasto on helpompi
      - saattaa vaatia kamiinan sammutuksen ennen moottorin känistystä (*)
      - asennus pitää tehdä webastoa huolellisemmin.
      - piipun paikka ja pituus ovat kriittisiä. helppo mokata. Tällöin tuuli saattaa haitata.

      En kyllä keksi normaali käytössä mitään pahaa sanottaavaa.

      (*) Jos moottorin käynitys aiheutata veneen sisään alipaineen, niin saattaa olla ettei kamiina vedä kunnolla. Minulla konehuoneen tuuletus tapahtuu niin, että phallin imee ilmaa konehuoneestaeli siellä on alipaine. Konehuoneen luukut eivät ole tiiviit, joten hytissä missä kamina on, on veto. Joskus saattaa kamina sammua jos koneen psitää tulille.

    • Anonyymi

      Millä tavalla piipun pituus on kriittinen? Täytyykö sen olla juuri oikean mittainen vai olla vähintään jonkin tietyn mittainen?

      • Anonyymi

        Kokemukseni mukaan vähintään tietyn mittainen.

        Pitkä piippu vetää paremmin. Toisaalta sen lämpeneminen kestää pidempään, mutta Marinol/Sinoli sytytys lämmittää piippua jo sen verran että se vetää hyvin. Pitkä lämmin piippu tunnetusti vetää parhaiten. Oma piippuni on noin 3 metriä pitkä ja ulkona siitä on noin 1,2 metriä on. Savupiippua ei ole lainkaan eristetty. Kamina sijaitsee alhaalla nukkumatiloissa ja piippu tulee ajohytin läpi ja menee katolle, jossa on yläohjaamo. Piippu lämmittää osin myös ohjaamoa (jossa on myös pentri ja ruokailutila). Tässä ylemässä tilasssa on vain yksi vesikiertoinen patteri, joten piippu todella auttaa sen lämmityksessä.

        Piipun pään tulee olla paikassa, jossa veneen rakenteet eivät häiritse tuulta / muuta tuulen suuntaa. Jouduin kasvattamaan piipun korkeutta 50 cm tästä syystä. Sen jälkeen loppui kaminan satunnainen savutus erittäin kovalla tullella ja tietyllä suunnalla (lähes suoraan edestä minun tapauksessa).

        Eli tuo piipun pituus menee ihan vanhan kansan tietämyksen mukaan. Siten kun talojen piiput on aina mitoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan vähintään tietyn mittainen.

        Pitkä piippu vetää paremmin. Toisaalta sen lämpeneminen kestää pidempään, mutta Marinol/Sinoli sytytys lämmittää piippua jo sen verran että se vetää hyvin. Pitkä lämmin piippu tunnetusti vetää parhaiten. Oma piippuni on noin 3 metriä pitkä ja ulkona siitä on noin 1,2 metriä on. Savupiippua ei ole lainkaan eristetty. Kamina sijaitsee alhaalla nukkumatiloissa ja piippu tulee ajohytin läpi ja menee katolle, jossa on yläohjaamo. Piippu lämmittää osin myös ohjaamoa (jossa on myös pentri ja ruokailutila). Tässä ylemässä tilasssa on vain yksi vesikiertoinen patteri, joten piippu todella auttaa sen lämmityksessä.

        Piipun pään tulee olla paikassa, jossa veneen rakenteet eivät häiritse tuulta / muuta tuulen suuntaa. Jouduin kasvattamaan piipun korkeutta 50 cm tästä syystä. Sen jälkeen loppui kaminan satunnainen savutus erittäin kovalla tullella ja tietyllä suunnalla (lähes suoraan edestä minun tapauksessa).

        Eli tuo piipun pituus menee ihan vanhan kansan tietämyksen mukaan. Siten kun talojen piiput on aina mitoitettu.

        Kamiinan sytytyksessä auttaa hurjasti jos on käytettävissä pieni puhalluslamppu jolla esilämmittää piippua sytytyksen yhteydessä. Alkaa heti vetämään kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamiinan sytytyksessä auttaa hurjasti jos on käytettävissä pieni puhalluslamppu jolla esilämmittää piippua sytytyksen yhteydessä. Alkaa heti vetämään kunnolla.

        Suoli24 poisti tästä asiallisen vastuksen.

        Pää paino oli. Puhalluslampun käyttö tuntuu vaikealta. Käyttäkää Marinolia / Sinolia sytytyksessä. Ohje löytyy Refleks kamiinan käyttöohjeesta. Sillä tavalla onnistuu aina.

        Saatte itse etsiä kamiinan ohjeen netistä, kuntää paska suoli24 ei salli asiallista linkkiä kamiinan käyttöohjeeseen.

        Lopetan tähän tämän paskan Allerin palstan käytön. Pitäkää tunkkinne.


    • Itselläni oli kamina omassa veneessäni. Juuri nuo miinuspuolet nousivat minulla vahvemmaksi kuin plussat ja nykyään veneessä on Safire. Kamina oli ehkä väärässä paikassa ja ohjaamossa oli kyllä lämmin, mutta patterikierto ei sitä lämmittänyt tarpeeksi muualta. Samoin termostaatin puute häiritsi.

      No nykyään noihin saa termostaatin ja nyt kun tiedän hommista enemmän, osaisin jo sanoa miten se pitää sinne asentaa. Moneen kohteeseen tuolla refleksilä on sijaintinsa ja kun sen oikein asentaa, varmaan tulee hyvä. Uusia kohteita meille on ainakin ollut uudehkot purjeveneet, joissa on iso Salonki. Niissä on vaikea saada keula lämpimäksi millään lämmittmellä. Pieni 66 Refleks antaa peruslämpöä ja pitää veneen kuivana, siinä kun puhallin tasailee sen lämmön.

      Sellaista se some on, niin poliitikoilta kun lämmitinkauppiaita kaivetaan jeesuksenaikaiset mielipiteet ja kirjoitukset esiin ja vedotaan niihin hamaan loppuun asti. Ihmisellä on oikeus myös muuttaa mielipidettään. Eri valossa mielipide saattaa olla jo toinenkin. No en minä kyllä ainakaan tuohon veneeseen kaminaa laittaisi takaisin. Jossain toisessa voisin harkita,

    • Anonyymi

      "Sellaista se some on, niin poliitikoilta kun lämmitinkauppiaita kaivetaan jeesuksenaikaiset mielipiteet ja kirjoitukset esiin ja vedotaan niihin hamaan loppuun asti. "

      Sori jos tuli paha mieli, ei ollut tarkoitus syyttää. Monet kerrat olen itsekin mieltäni muuttanut.

      Ajattelin vain, että jos tuote olisi kelvoton, siitä olisi harmia kauppiaallekin, joten näinköhän se sittenkään niin kelvoton on, kun kauppias niitä kerran myy.

      • Eipä minulla helpolla tule paha mieli näistä. Olen näihin keskustelufoorumwihin kirjoittanut parikymmentä vuotta, ja saman verran aikaa ollut aktiivi veneilijä ja myöskin työskennellyt alalla. Ei ihan helpolla ota itseensä.

        Tuote itsestään on loistava. Tosiaankin yksinkertainen ja sähköön ja myöskin oikein asennettuna ja käytettynä turvallinen. Nimenomaa paino noilla kahdella sanalla, asennettuna ja käytettynä. Sen voi asentaa väärin ja yhdistettynä käyttövirheisiin, jika lähinnä voi tulla sytytylsessä, on pieni riski. Muuten homma toimii kuin buick.

        Jos kaminassa on liikaa dieseliä pohjalla, se pitää ensin kuivata tai polttaa hana suljettuna pois ja vasta sen jälkeen voi sytyttää.liika löpö voi aiheuttaa, ja aiheuttaa hallitsemattoman voimakkaan palamisen, syttymisvaiheessa. Itsellä kävi näin, mitään ei toki tapahtunut, mutta oli aika jännittävää, kun piippu ja pytty on punaisena ja lieskat tulee piipusta ulos. Se oli viimeinen niitti vaimolle ja myös minulle ja vaihdettiin ilmalämmittimeen. Toki se ilmalämmittimeen vaivattomuus houkutteli.

        Pari esimerkkiä viimeaikaisista asiakkaista.

        1. Sukellusyrityksen työalus, joka on lähtövalmiudessa koko avovesikauden. Sinne myytiin asuintiloihin Safire ,joka kestää pitkiä käyntijaksoja. Lisäksi veneeseen tuli Refleks 66MW, joka saa olla "aina" päällä pitämässä vene sulana ja lähtövalmiina.
        2. Lapissa toimiva matkailuyritys osti Brassmann kaminoita, jotka lämmittävät siirrettäviä telttoja turisteille ekologisella Neste My Dieselillä.
        3. Kalastusalus, joka korvasi vanhan puhki palaneen kaminan uudella.
        4. 12m sisävesillä oleva huvivene, johon tulee uudisaseenuksena Refleks koko veneen lämmöntuottajaksi. Uusi omistaja veneilee jäiden tulosta jäiden lähtöön.
        5. 18 metrinen purjevene, joka on vesillä ympäri vuoden. Veneessä on iso Eberi patterikiertoon, Refleks hoitaa toisen pään lämpimänä pidon talven yli.
        6. Pieni puinen Meriläinen, johon annettiin ainoaksi lämmönlähteeksi pieni kamina.

        Tuossa vain muutama esimerkki, jotka muistui samalla mieleen. Jotenkin tuo sähköttömyys ja yksinkertaisuus on kokenut uusrenessanssin ja itsekin olen aikalailla innoissaan noiden kanssa hääräämisestä. Kääntelin manuaalit suomeksi ja tein uudet esitteet ja Virittelin kaikki sivuille uusiksi. Ihan hauska puuhailla välillä jonkun mielenkiintoisen vintage tuotteen kanssa, jika herättää ihmisille muistoja ja tunteita.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Eipä minulla helpolla tule paha mieli näistä. Olen näihin keskustelufoorumwihin kirjoittanut parikymmentä vuotta, ja saman verran aikaa ollut aktiivi veneilijä ja myöskin työskennellyt alalla. Ei ihan helpolla ota itseensä.

        Tuote itsestään on loistava. Tosiaankin yksinkertainen ja sähköön ja myöskin oikein asennettuna ja käytettynä turvallinen. Nimenomaa paino noilla kahdella sanalla, asennettuna ja käytettynä. Sen voi asentaa väärin ja yhdistettynä käyttövirheisiin, jika lähinnä voi tulla sytytylsessä, on pieni riski. Muuten homma toimii kuin buick.

        Jos kaminassa on liikaa dieseliä pohjalla, se pitää ensin kuivata tai polttaa hana suljettuna pois ja vasta sen jälkeen voi sytyttää.liika löpö voi aiheuttaa, ja aiheuttaa hallitsemattoman voimakkaan palamisen, syttymisvaiheessa. Itsellä kävi näin, mitään ei toki tapahtunut, mutta oli aika jännittävää, kun piippu ja pytty on punaisena ja lieskat tulee piipusta ulos. Se oli viimeinen niitti vaimolle ja myös minulle ja vaihdettiin ilmalämmittimeen. Toki se ilmalämmittimeen vaivattomuus houkutteli.

        Pari esimerkkiä viimeaikaisista asiakkaista.

        1. Sukellusyrityksen työalus, joka on lähtövalmiudessa koko avovesikauden. Sinne myytiin asuintiloihin Safire ,joka kestää pitkiä käyntijaksoja. Lisäksi veneeseen tuli Refleks 66MW, joka saa olla "aina" päällä pitämässä vene sulana ja lähtövalmiina.
        2. Lapissa toimiva matkailuyritys osti Brassmann kaminoita, jotka lämmittävät siirrettäviä telttoja turisteille ekologisella Neste My Dieselillä.
        3. Kalastusalus, joka korvasi vanhan puhki palaneen kaminan uudella.
        4. 12m sisävesillä oleva huvivene, johon tulee uudisaseenuksena Refleks koko veneen lämmöntuottajaksi. Uusi omistaja veneilee jäiden tulosta jäiden lähtöön.
        5. 18 metrinen purjevene, joka on vesillä ympäri vuoden. Veneessä on iso Eberi patterikiertoon, Refleks hoitaa toisen pään lämpimänä pidon talven yli.
        6. Pieni puinen Meriläinen, johon annettiin ainoaksi lämmönlähteeksi pieni kamina.

        Tuossa vain muutama esimerkki, jotka muistui samalla mieleen. Jotenkin tuo sähköttömyys ja yksinkertaisuus on kokenut uusrenessanssin ja itsekin olen aikalailla innoissaan noiden kanssa hääräämisestä. Kääntelin manuaalit suomeksi ja tein uudet esitteet ja Virittelin kaikki sivuille uusiksi. Ihan hauska puuhailla välillä jonkun mielenkiintoisen vintage tuotteen kanssa, jika herättää ihmisille muistoja ja tunteita.

        Hienoa Mikko! Todella hyvä että tästäkin osa-alueesta kasaantuu tietämys ja osaaminen edes johonkin. kamiinan tarvitsija tietää kenen puoleen kääntyä.
        Vielä parempi, jos/kun osaat ja pystyt auttamaan asiakasta puntaroimaan eri ratkaisujen välillä. Harmillisen usein kauppias tuntee vaan oman tuotteensa ja vaikka tuntisi ja jopa edustaisi muita tuotteita keskittyy siihen mikä on itselle helpoin myydä ja luonnollisesti - missä on paras kate.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäläislehti: Yli 260 000 miestä on lähtenyt venäjältä

      liikekannallepanon jälkeen. FSB raportoi, että 261 000 miestä lähti maasta keskiviikon ja lauantain välisenä aikana. Mahtaa olla vaikea löytää niitä
      Maailman menoa
      347
      4510
    2. Ex-huippumalli, juontaja Anne Kukkohovi paljastaa: "Olen tosi röyhkeä ja päivän päätteeksi..."

      Anne Kukkohovi on juontanut Koko Suomi -leipoo -ohjelmaa ammattimaisesti jo vuosia. Kansainvälisen uran tehnyt ex-huippumalli tunnustaa itsekin hämmäs
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      2811
    3. Ymmärtääkö kaikki , että ydinsota on seuraava vaihe.

      Näin.. Ei ole mitään " Ukrainan sotaa " , jonka voisi rajata vain tuonne maantieteelliselle alueelle. Tähän sotaan ei tulla myöskään saamaan mitään
      Maailman menoa
      279
      2691
    4. Miksi "SUOMEN NUORISO" ajetaan suljetulle ?

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ae1cec69-b2b9-4f9d-ae8e-da3b9178e6f4 En ymmärrä, mihin katosi minun nuoruuteni rento Suomi ? 80- ja 90- luvulla S
      Maailman menoa
      287
      2210
    5. Joel Harkimo ei ole tanssinut edes kapakassa "Mitä tuo urpo tuossa heiluu"

      Poliitikko ja yrittäjä Joel "Jolle" Harkimo tippui Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Harkimo pudotti tiukassa treenissä kiloja, mutta hänen "säkkimäise
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1582
    6. Miksi tapasinkaan sinua

      Olen tavattoman harmissani, kun koskaan törmäsin sinuun. Olisi paljon parempi, ettemme olisi koskaan nähneetkään toisiamme.
      Ikävä
      48
      1208
    7. Anteeks rakas

      Eihän liekkisi muhun sammu ikinä Olet mun ainut onnenkipinä Matka tää on joskus kivinen Ja osaan olla raskas ihminen On päivä tää pilvinen Kun painaa
      Romantiikka
      222
      1097
    8. Kyllä minä ihan rakastan sinua

      Vaikka todella hassuahan se on lähes vierasta rakastaa. En voi tälle mitään.
      Ikävä
      58
      1042
    9. Oot leuhka

      ja ihan s***anan itteäs täynnä. En kyllä millään ymmärrä miksi. Oli ihan jees olo siihen asti taas että sun omahyväisen naaman näin. Kukaan toinen he
      Tunteet
      91
      1028
    Aihe