Kuolinsiivous

Anonyymi

Olen 72 v ja sain kehoituksen miniältäni, että on syytä tehdä kuolinsiivous.
Miniäni ei ole käynyt yksin luonani, mutta yllätti eräänä päivänä soitollaan, että hänellä olisi puhuttavaa saako tulla käymään?
Tervetuloa vaan sanoin ja jäin mielenkiinnolla odottamaan mitä tulemaan pitää. Heti kun hän saapui sanoi ei tervitse keittää kahvia hänellä on vain vähän aikaa. Samalla hän katseli ympärilleen ja sanoi on täällä paljon "rojuja" jotka pitäis viedä kaatopaikalle.
Onkos anoppi kuullut sellaisesta kun kuolinsiivouksesta. Kyllä olen kuullut, mutta en ole katsonut vielä tarpeeliseksi.
Vielä hän jatkoi että vintti ja kellari on varmaan myös täynnä kamaa. Niitä on kyllä jo hyvissä ajoin raivattava tyhjäksi ja samoin nuo kirjahyllyt. Ei kukaan maksa vanhoista kirjoista enää mitään.
Sanoin kuinkas minä rollaattorilla liikkuva tyhjennä kaikki "rojut".
Vastaus; " kutsu vaihtolava ja kanna sinne on sulla aikaa".
Sanoin miniälleni, että saat olla varma siitä minä en tee kulinsiivousta ja nyt saat lähteä.
Miniän loppu lausuma oli;" ei sinulle järki puheet näköjään auta etkä puhu Erkille tästä mitään". Sanoin sen päätän minä poikani nimi on Erkki.
Joten 70 plus alkakaa vaan tehdä kuolinsiivousta, että jälkipolville ei jään "rojujen" hävitys vaivaa.

90

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietenkin puhut erkille. Se on aivan selvää. Tollaset miniän mitättömät ei sanele yhtään mitään. Ei ole edes perinnöissä mukana mitenkään.

    • Minä olen sellainen että on vaikea luopua tavaroista. Kaikenlaista on kertynyt vuosien mittaan.
      Naureskelin lapsenlapseni vaimolle ttä siellä sitten pilven päältä katselen melenkiinnolla kuinka rehkitte rojujeni kanssa.
      Naurettiin molemmat.

    • Pitää vielä lisätä. Huonokäytöksinen miniä on aloittajalla.
      Parempi kun hänet jättää perinnöttömäksi, rahat kuiten kelpaisivat.
      Minä olisin laittanut ulos kodistani ja sanonut että aion elää ainakin 100v.

      • Anonyymi


      • liekko kirjoitti:

        Outo katsottavaa. Coronaviruksen uhreja?
        Missä lasten vanhemmat ovat?

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
        Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
        Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
        Ihan täällä Stadissa asti.
        yhy...
        Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
        Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
        Huuuoks!

        H.

        Mitä sinä tuolla tahdot kertoa?
        Siskosi kuoleman olet kertonut noin sata kertaa, hirveä tragedia kun et voi unohtaa.


      • liekko kirjoitti:

        Mitä sinä tuolla tahdot kertoa?
        Siskosi kuoleman olet kertonut noin sata kertaa, hirveä tragedia kun et voi unohtaa.

        Se on jankutukseni jankutus-aloituksiin.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Se on jankutukseni jankutus-aloituksiin.

        H.

        Suosittelisin sinua soittamaan auttavaan puhelimeen


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Huh, miniä joutaa vaihtolavalle, kysy vaikka pojaltasi.
      Veikkaan että on harkinnassa.

      • Anonyymi

        Ja sun kannattaisi vaihtaa kovalevy korvaisi väliin. - Nm. Tai ainaki tuulettaa vanha


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin testamentin tekoon, jossa suljet pois miniäsi kaikesta sinuun ja sinun omaisuuteen liittyvistä asioista.
      Määrität testamentissa yksiselitteisesti, ettei miniälläsi ole minkäänlaista päätäntävaltaa sinun tuleviin hoitoihisi nähden, eikä miniälläsi ole oikeutta sinun jälkeesi jäävään perintöön edes lastenlastesi kautta (siis jos pojallasi ja miniällä yhteisiä lapsia on).
      Jos sinulla on useampi lapsi, määrität tarkkaan testamentilla kuka mitäkin saa. Ja säästät myös rahaa kuolinpesän tyhjentämiseen muutaman tonnin ja tietysti hautajaiskuluihisi myös.

      • Anonyymi

        Testamentti on jo tehty kun mieheni sairastui vakavasti. Mieheni kuolemasta on 2v ja meillä on vain yksi poika. Testamentissä on pois suljettu miniä.
        Pojallani ja miniällä on 3 lasta nyt jo elävät omillaan. Vanhin tytär on ilmetty äitinsä, mutta nämä toiset lapset tyttö ja poika ovat erittäin empaattisia ja aina valmiit auttamaan mummia niin tietokoneen kun älypuhelimen käytön kanssa. Vuoro viikoin käyvät aina luonani myös poikani on mukana elämässäni. En ole koskaan puuttunut poikani elämän tilanteisiin.
        Toivon, että joskus miniäni silmät avaatuvat ja osaisi otta huomioon vierellään kulkevat.


      • Anonyymi

        Ei miniä ole perillinen. Erkki on, ja muut lapset, mutta ei puolisot.
        Typerämmästä miniästä en ole koskaan kuullut. Kaikeksi onneksi hän ei usein käy.
        Voit huoleti sanoa hänelle kun ja jos tulee käymään, että perinnöt ovat täällä edelleen koskemattomina, kuolinsiivous menee perikunnan varoista..


    • Erikoinen tapaus sinulle sattunut... ei mitenkään mukavalta varmaankaan tuntunut tuo tapaaminen,
      herättää monenmoisia ajatuksia.

      Miksi me ikäihmiset emme saisi elää kuten elämme,
      että koko ajan pitäisi ajatella mitä lapset ja miniät ja lapsenlapset rojuistamme ajattelevat.
      Tykkään myös kaikista "rojuistani" ympärilläni, niillä kaikilla on oma tarinanansa,
      jonkun mielestä niitä voi olla liikaa jonkun toisen mielestä aivan tavallinen koti vain.

      Jos jotain hävitän, hävitän sen ihan omasta tahdostani, kirjojakin on paljon, ja jos niistä ei mitään saa, niin olkoot.
      Kuolinsiivoukseni tehkööt jäljellejäävät vasta kun olen kuollut tai silloin kun itsemääräämisoikeuteni on jonkun toisen käsissä.

    • Johan on miniä.
      Mutta jos omasta mielestään puhui järkipuhettä, miksi sitten kielsi kertomasta miehelle.
      Pelkäsikö ehkä, ettei mies ole samaa mieltä tuollaisesta käytöksestä äitiään kohtaan.
      Hyvä, kun käskit lähteä, niin minäkin olisin tehnyt.
      En osaa kuvitellakaan, että oma miniäni tulisi tuollaisia puhumaan.
      Kyllähän sitä tavaraa elämän matkalla kertyy. Poiskin olen vienyt paljonkin, mutten myöskään tekisi sitä kenenkään käskystä.
      On paljon fiksumpiakin tapoja, ennakoida tulevia asioita ja toimia yhdessä, hyvässä hengessä, mutta tulla nyt komentelemaan kuolinsiivouksen tekoon, ei hyvä tavaton.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että poikasi on tossun alla oleva lälläri.

      • Anonyymi

        Samaa "ällöttävyyttä" on joka puolella. Se siitä. Itse harjoitan kotiasketismia, ekologinenkin ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa "ällöttävyyttä" on joka puolella. Se siitä. Itse harjoitan kotiasketismia, ekologinenkin ratkaisu.

        Niin, kannattaako tehdä yleensäkään moista pesäeroa, vaikka olettekin eri luonteisiä, päätellen testamenttisi aiemmasta teosta!
        Klassinen tarina miniä-anoppisuhteesta. Itse en ole keräilijä, kiusaannun liiasta tavaramäärästä, silmäni kaipaavat avaruutta estettisenä visionäärinä. Jaoin kuolinpesän jo ajoissa, siivosin itse muuton edessä hakeuduttuani pienempään asuntoon.

        Silti en pystyisi sanomaan kenellekään rollaattorilla liikkuvalle noin, varsinkin jos anoppi viihtyy, ja kiintynyt oman kodin tavaroihin ja muistoihin. Kokisin miniänä vain luonteen erilaisuuden, mahtuuhan maailmahan meitä!

        Muuten mikä ettei pesäntyhjennys autolavoineen muka käy, kun ei anoppia enää ole ?
        Ilkeä on ihminen joka tuollaista patistaa!


      • Anonyymi

        Todella vätys, jos akka pystyy tuolla lailla käyttäytymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella vätys, jos akka pystyy tuolla lailla käyttäytymään.

        Älä nyt, miniä oli ilmeisesti koettanut saada miehensä, sen Erkin, puhumaan äidilleen "järkeä" mutta poika oli kieltäytynyt. Sopuisa kaveri vaan se Erkki, niin luulisin, niinkuin äitinsäkin. Mutta varmaan oikeassa paikassa osaa pitää omankin päänsä, niinkuin äitinsäkin. ;D).


    • Pitäähän Erkille jotain jättää perinnöksi.
      Eihän sitä tiedä vaikka Erkki jäisi leskeksi jo ennen sinun kuolemaasi.

      Otaisin minä pikkusen uhkailuna sen, jos joku tulisi sanomaan, että nyt on aika alkaa tekemään kuolinsiivousta. Ilmoittaisin poliisille, että kävi yksi joka uhkailee tappaa minut.

    • Anonyymi

      Kylläpä on törkeätä.

    • Anonyymi

      Olen itse 50 yksin elävä työssä käyvä mies.
      Olen tehnyt kuolinsiivousta jo 5vuotta.
      Kantanut jätesäkeissä turhaan säilöttyjä tavaroita.

      Kuolinsiivous ei tarkoita että "teen kuolemaa" vaan
      se meinaa sitä että turhat tavarat heitetään pois.

    • Anonyymi

      Korkeintaan uskon, että sinulla on joutavaa 'rojua vintillä', mutta muuten pidän tuota sepitelmääsi erittäin epäuskottavana.

      Bessie

    • Anonyymi

      alottajalle :

      Olipas törkeää käytöstä,
      voit hyvin elää vielä 10 - 20 vuotta,
      ei sinulla ole mitään kiirettä alkaa tyhjentämään kotiasi,
      tiedän omasta kokemuksesta
      olen syd sairas ollu lähes 20 vuotta
      ja vielä elossa,
      sua melkein kymmenen vuotta vanhempi,
      eikä kuolema kolkuta vieläkää oventakana
      vaikka kipee olenki,
      kaikenlisäksi aion jättää koko huuhollin jälkeläisteni hommaksi tyhjentää sitten kun elämä on poistunu kehostani lopullisesti,
      en tee kuolin-pesän siivousta etukäteen,
      ei tulis kuulookaan,
      jaksamista sinulle,,,,,,,

    • Anonyymi

      oikein ! Rojut veks ei niitä kukaan arvosta kun kamaa on yllinkyllin jokapaikassa !

      • Anonyymi

        ei sitä roinaa tarvikkaa arvostaa,
        mutta
        tehköön kodin tyhjennyksen perintösä kunniaksi
        jotain vaivaa niilläki pitää olla
        kun elin aika ei käyty edes katsomassa,


      • Mutta sehän riittääkin, että niitä itse arvostaa.
        Miksi toisten pitäisikään arvostaa, sillä minunhan ne on ja minun kotonani?

        Heitäkööt sitten menemään, kun en itse ole enää niitää arvostamassa enkä tarvitse.
        En minä ala kotiani toisten takia kuolinsiivoamaan. Se homma on aina ollut ja tulee olemaan perikunnan vastuulla. Ottakoot vastuunsa ja tehkööt sen, mikä heille kuuluukin tehtäväksi.
        Niin on menneet sukupolvetkin tehneet edesmenneille ja saman tehkööt nykyisetkin curlinkisukupolvet, jotka muuten ovat tottuneet niin valmiille kaikessa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mutta sehän riittääkin, että niitä itse arvostaa.
        Miksi toisten pitäisikään arvostaa, sillä minunhan ne on ja minun kotonani?

        Heitäkööt sitten menemään, kun en itse ole enää niitää arvostamassa enkä tarvitse.
        En minä ala kotiani toisten takia kuolinsiivoamaan. Se homma on aina ollut ja tulee olemaan perikunnan vastuulla. Ottakoot vastuunsa ja tehkööt sen, mikä heille kuuluukin tehtäväksi.
        Niin on menneet sukupolvetkin tehneet edesmenneille ja saman tehkööt nykyisetkin curlinkisukupolvet, jotka muuten ovat tottuneet niin valmiille kaikessa.

        Kaikki maallinen on katoavaista.

        "Kysymyksiä" laulun sanat ovat hienot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki maallinen on katoavaista.

        "Kysymyksiä" laulun sanat ovat hienot.

        Niin.
        No siinähän se katoaa, kun itsekin katoan, mutta ei ole minun asiani tehdä toisille kaiken valmiiksi jopa asunnon tyhjentämistä myöten ennen kuolemaani.

        Eihän nyt ihminen voi pelkässä kuolinpaidassaan istua läpi elämänsä odottelemassa noutajaa. Minnullekin olisi ollut jo melkein 72 vuoden odottelu tähän mennessä.
        Niin kauan, kun eletään, niin eletään tämän maallisen ympäröimänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sitä roinaa tarvikkaa arvostaa,
        mutta
        tehköön kodin tyhjennyksen perintösä kunniaksi
        jotain vaivaa niilläki pitää olla
        kun elin aika ei käyty edes katsomassa,

        Oletko koskaan ikinä miettinyt, millainen osuus itselläsi aiheeseen on? Siis siihen, etteivät lapset käy. Asenne huokuu kommentistasi. - Nm. Tutki sitä


    • Anonyymi

      Nysse on myöhäistä mutta poika olisi pitänyt kasvattaa niin että se osaa valita miniäksi mukavan ja ETTÄ PYSTYY PYYTÄMÄTTÄ pitämään aisoissa miniän, onko se miniä edes hyvä sängyssä?

      Toimenpiteet

      1. Testamentti jossa koko omaisuus eläinsuojeluun. Ehdotan Aasian gorillaa eli orangijärjestöjä, googlaa, kaikki auttaa norsuja ja gorilloja mitta oranki on harvinaisempi

      Testamenttiin sitten määräys että järjestö hoitaa siivoukset ensin

      2. Pojalle puhuttelu: pistä se miniä kuriin
      Jotain suukapulaa ja rajaa

      3. Hyvää jatkoa vanhaan malliin

      • Voihan se olla niinkin, että Erkki on pitänyt paapatusta eukolleen, että kun noita sinun kenkiäsi, vaatteitasi, meikkejäsi ja muuta roinaasi on niin joka paikka täynnä, ettei tässä meinaa mahtua asumaan.
        Miniän sisu kuohahti ja päätti kostaa anopilleen.


    • Anonyymi

      Aika epäuskottava juttu aloittajalla. Mutta "kuolinsiivous" on kyllä aivan hyvä ja kannatettava ajatus, jos osaa ajatella asian oikein päin eikä loukkaannu siitä, että joku uskaltaa ääneen sanoa. - Nm. Totuuden puhujilla harvoin yösijaa

    • Anonyymi

      Mun olis pitänyt aloitta tuo siivous jo 4 vuotta sitten :(

      • Anonyymi

        Tuttua, olen kyllä kohdannut ällöttäväämpäkin!


      • Anonyymi

        Eihän tässä asiassa ole iästä kysymys lainkaan. Kuka meistä tietää, missä kohdassa ja minä hetkenä poistuminen tapahtuu. Mutta kun on jo ikää riittävästi ja vaikka muillekin jakaa, niin voi itse aloittaa roinansa hävittämisen ja pois korjaamisen. Miksi se pitäisi jättää kenenkään ulkopuolisen korjattavaksi? - Nm. Ajatusta kehiin nyt


    • Anonyymi

      Tommonen sikaminiä saunantaa.

      • Anonyymi

        Sekopäitä, niitä vaan riittää!


    • Anonyymi

      Paljon nollia ja moni uskoo.

    • Anonyymi

      Paljon nollia ja moni uskoo.

      • Anonyymi

        Netti jossain hidas, ehkä minulla ei ole oma.


    • Anonyymi

      Äitini kuoli ja sain hautajaisten jälkeen tekstarin jossa kerrottiin kuolin uutinen, no laitoin kirjeen leskelle joka ei vastaa.

      • Anonyymi

        No voi hellanduudelis. Sinä sentään parhaasi yritit kun kirjeenkin kirjoitit.
        Kiittämättömyys on maailman palkka. Niin se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi hellanduudelis. Sinä sentään parhaasi yritit kun kirjeenkin kirjoitit.
        Kiittämättömyys on maailman palkka. Niin se on.

        Paha saa palkkansa, muistetaan se. Minäkin kadun tekojani ja sanojani, nyt elän etsikkoaikaa. Sillä tiellä saa yksin käydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paha saa palkkansa, muistetaan se. Minäkin kadun tekojani ja sanojani, nyt elän etsikkoaikaa. Sillä tiellä saa yksin käydä.

        Kävikin ilmi, lesken saatua sairaskohtauksen meni puhekyvyttömäksi joten kommunikointi ei siitä syystä ollut mahdollista.
        näin ollen edellä olevat komentoijat jotka musta valko ajatelullaan osoittavat olevansa ymmärrstä vailla olevia ennakko luuloisia. jättäkää komentoinnit.


    • Anonyymi

      En voi ymmärtää ,mikä teitä yli seitsemänkymppisiä nyrppii tässä kuolinsiivouksessa. On varmasti monia , joita itseäänkin ahdistaa tännä pursuavat kaapin , kirjahyllyn laatikot pieni rivarin varasto tai omakotitalon iso varasto. Siis kaikki nämä tilat , jossa ei ole enää käden ei jalan sijaa koska pursuavat täynnä tavaraa, jota ri ole yli kymmeneen vuoteen käyttänyt ja jota kukaan ei tule koskaan käyttämään.

      Teitä taitaa vaan harmittaa ,kun olette niin aikaansaamattomia. Jos ette itse pysy, kyllä jälkipolvi tulisi monesti mielellään viemään kamoja kierrätyskeskukseem tai kaatopaikalle.
      Olisi teillä paljon kevyempi olo ja mieli. Monet raukat ,kun muuttaa omakotitalosta juuri kieneen kerrostakömmänään , kun ahdistaa se tavaramäärä talossa.
      Kykkä aloittajan miniä oli ihan oikeassa muuten,mutta jos aloittaja oikeasti on pyörätuolissa , olisi voinut sanoa ,että me erkin kanssa voidaan
      kamat.

      Kovin on kuvottavaa sanoa meidän ikäisen , jotta sittenpähän jälkeläiset tyhjentäkööt ,kun olen mullan alla. Tätä kuulee- typerää.
      Meillä,on pari yli 100m2 huushollia, josta kuolinsiivoukset tehty. On kevyt olo. 72/76 vuotiaat.

      • Anonyymi

        Paha saa palkkansa, muistetaan se.

        Jos miniä muituttaa noin julmasti kuolemasta suoraan päin naamaa, kuinka paljon hän onkaan Erkkiä kuormittanut jo ilkeyksillään! Varmaan mies on joutunut eukkonsa takia alamäkeen. Kammottava nainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paha saa palkkansa, muistetaan se.

        Jos miniä muituttaa noin julmasti kuolemasta suoraan päin naamaa, kuinka paljon hän onkaan Erkkiä kuormittanut jo ilkeyksillään! Varmaan mies on joutunut eukkonsa takia alamäkeen. Kammottava nainen!

        Miniän huomautus ei tarkalleen ottaen koskenut kuolemaa, vaan nurkkien siivoamista eli tyhjentämistä. - Nm. Aiheellista liian monessa tapauksessa


      • Anonyymi

        Täyskymppikommentti. - Nm. Twelve points


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miniän huomautus ei tarkalleen ottaen koskenut kuolemaa, vaan nurkkien siivoamista eli tyhjentämistä. - Nm. Aiheellista liian monessa tapauksessa

        No jos päin naamaa sanotaan, että on aika tehdä kuolinsiivous, kyllä se selvä viittaus on, että kuolemaa toivotaan. Ihan siivous-sana olisi riittävä asian ilmaisemiseksi.
        Tottamooses nurkkien siivoominen ja turhan tavaran raivaus, on aina paikallaan.
        Mutta itse ymmärsin, että aloituksen poitti ei ollutkaan käytännön toimissa, vaan siinä miehen äidin kohtelussa.
        Sitäpaitsi asiat voi esittää niin monella eri tavalla.


    • Anonyymi

      Jos miniä ei ole kovin laiskansorttinen, niin hän itsekin voisi avustaa anoppiaan kuolinsiivouksessaan, esim. tyhjentämällä hänen pankkitilinsä, sekä hamstrata itselleen mahdolliset arvokorut.

      • Anonyymi

        Miniä on myös oikeassa, jotain tarttis tehdä anopin, mutta miniä voisi tarjoutua auttamaan, valkkaamalla parhaat päältä itselleen ja Ärkki miehelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miniä on myös oikeassa, jotain tarttis tehdä anopin, mutta miniä voisi tarjoutua auttamaan, valkkaamalla parhaat päältä itselleen ja Ärkki miehelleen.

        Asiat voivat mennä yli ymmärryksen, huh huh. Onhan niitä lukeneita jotka ymmärtävät nämäkin asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiat voivat mennä yli ymmärryksen, huh huh. Onhan niitä lukeneita jotka ymmärtävät nämäkin asiat.

        Olen aloitteen tekijä Kuolinsiivous ja haluan vielä tämän kerran lisätä niistä "rojuista"
        Ennen mieheni sairastumista myimme omakotitalomme ja muutimme kerrostaloon.
        Siinnä vaiheessa mietimme tarkkaan mitä viemme uuteen kotiin ja mitkä poistetaan.
        Suurin osa niin huonekaluista, liina- ja sänkyvaatteista annoimme Pelastusarmijalle.
        Pelastusarmeija otta niitä mielellään.
        Ei ne olisi kelvannut miniälle ja heillä taitaa sitä "rojua" olla itselläänkin
        Mitä vinttiin ja kellariin tulee siellä ei ole rojua, kellari on tyhjä ei edes ovessa ole lukkoa.
        Vintillä on mieheni isän vanha kikkutuli ja äidinsä vanha rukki ne hän haluisi säilyttää muistona vanhemmistaan. Kun minusta aika jättää poikani saa otta tai ne kaksi lapsenlasta jos huolivat niitä. Kaikki mitä kotonani on arvostan niitä ne ovat yhdessä mieheni kanssa hankittuja.
        Sanon vielä kerran, en tee kuolinsiivusta ole tehnyt jo siivousta tarpeeksi.


    • Anonyymi

      Minä, lähes 70 v, sanoin tässä taannoin puhelimessa tyttärelleni, että en sitten ala tekemään mitään kuolinsiivousta. On kertynyt vaatetta yllin kyllin ja aina ostan kirppareilta hyvää, laadukasta vaatetta, vaikka en tarvitse mitään koskaan.

      Tytär sanoi, että hän ei halua keskustella tuosta aiheesta yhtään. Kai se mamman kuoleman ajattelu on hänelle liian vaikeaa.
      Meillä tämä meni näin. Ei voi mitään.

      • Mulla on yksi poika 52v.
        Muutama vuosi taapäin satuin saamaan vatsavaivoja, kun oltiin yhtä aikaa möillä, joita olin saanut silloin tällöin.
        Poika siitä hermostui heti ja alkoi jankuttamaan. Sitten tilaat lääkärin ja meet tutkituttaan, taikka minä tilaan ja vien sut sinne.
        No kävin, onneksi ei vakavanpaa.
        Joskus aina kurillani sanon, kun, jostain tulevista suunnitelmista puhutaan, että jos sitten elossa olen.
        Heti tulee, mitäh, onko sulla jotain vaivaa? Niinpä en vaivoistani paljon valittele.
        Samanlainen haloo nousee, jos en saman päivän aikana vastaa puheluun tai ´´vatsappiin´´.
        Jonkun kerran jääny eteiseen taskuun känny, etten ole hälytystä kuullut.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Mulla on yksi poika 52v.
        Muutama vuosi taapäin satuin saamaan vatsavaivoja, kun oltiin yhtä aikaa möillä, joita olin saanut silloin tällöin.
        Poika siitä hermostui heti ja alkoi jankuttamaan. Sitten tilaat lääkärin ja meet tutkituttaan, taikka minä tilaan ja vien sut sinne.
        No kävin, onneksi ei vakavanpaa.
        Joskus aina kurillani sanon, kun, jostain tulevista suunnitelmista puhutaan, että jos sitten elossa olen.
        Heti tulee, mitäh, onko sulla jotain vaivaa? Niinpä en vaivoistani paljon valittele.
        Samanlainen haloo nousee, jos en saman päivän aikana vastaa puheluun tai ´´vatsappiin´´.
        Jonkun kerran jääny eteiseen taskuun känny, etten ole hälytystä kuullut.

        Vois olla ihan hyväksesi hommata rakastaja, niin saisit vielä kokea nautintoja elämäsäs.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vois olla ihan hyväksesi hommata rakastaja, niin saisit vielä kokea nautintoja elämäsäs.

        Elämässä on paljon muitakin nautintoja, kuin rakastaja ja mistäs Sinä luulet minun rakastajieni lukumäärän tietäväsi.
        Enkä taatusti kerro täällä, en rakastajistani, enkä naimisistani.


    • Anonyymi

      Kun se kuolema voi tulla minuutin kuluttua tai 30 vuoden päästä. Niin meillä kyllä sanotaan selvästi sana kuolema, ihan samoin kuin syntymäkin. Ihan luonnollinen asia se on. Kaikki tarpeeton kannattaa laittaa kiertoon tai kaatikselle silloin ,kun vielä itse siihen kykenee. Mitä järkeä on jättää ne toisten siivottavaksi kirjoittaa täällä rouva 72v.

    • Anonyymi

      Aloittajan miniä on tyhmä. Ei kukaan viisas mene tuollaista ehdottamaan anopille. Mutta läheisten lapsien siivotessa isänsä perintöä tiedän että lopun siivous on kauhea, viikkoja kestävä homma. Jokainen asiakirja on käytävä läpi ettei mene hukkaan sellaista mitä tarvitsisi. Tavaroissa oli arvokasta, mutta kun heillä oli jo kaikkea, he lahjoittivat hyväntekeväisyskirpparille. No uteliaisuuttani menin sinne kirpparille just ovien avautuessa, oikeastaan vähän ennen kun oli siihen tuttavan kautta oikeus. Ei ollut pohjalaista helavyötä ja tuppipuukkoa, ei arvokkaita kalvosinnappeja vain muutamia mainitakseni. Paljon puuttui. Ikävää sanon minä.
      Itse tein jo kuolinsiivouksen. Laitoin pari mappia, jotka aakkosjärjestyksessä selaamalla tietävät mikä on arvokasta, muut vain kantavat lavalle, joutuvathan he sen hommata kuitenkin. Elelen tässä sekamelskan keskellä luovasti siivoillen.

      • Anonyymi

        Anteeksi, kun kyselen, mutta ihmettelen mitä arvokasta on mapeissa.

        Itselläni on ainut arvokas paperi asunnon osakekirjat ja nekin kohta siirtyy sähköiseen muotoon.

        Silloin, kun jäin eläkkeelle, hävitin kaikki koulu/opiskelutodistukset, työtodistukset ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, kun kyselen, mutta ihmettelen mitä arvokasta on mapeissa.

        Itselläni on ainut arvokas paperi asunnon osakekirjat ja nekin kohta siirtyy sähköiseen muotoon.

        Silloin, kun jäin eläkkeelle, hävitin kaikki koulu/opiskelutodistukset, työtodistukset ym.

        Sopimus puheliyhtiön kanssa, että tietävät katkaista. Tietokoneen turva-sopimus, sähkösopimus, nettiyhteys-sopimus, lehtitilaukset. Osakkeiden ostot, jos on vaihtanut pankkia, ostohinnat eivät siirry mukana, että näkyisivät pankin omaisuus-sivulla, myydessä ne täytyy itse tietää, aina ei hankintameo-olettama ole järkevin. Talletukset eri pankeissa, ei suuret mutta turha niitä sinne on jättää. Sukuselvitys toisen puolen suvustani, jos lapsia kiinnostaa. Vähäiset sairauteni, joitakin arvoja, jos perintötekijät kiinnostavat. Auton osto-paperit ja huollot ja asunnon tietenkin. Siinä enimmät, en nyt selailemaan tästä lähde, saattaa jotain asiakirjoja vielä olla lisäksi.


    • Anonyymi

      ”Aloittajan miniä on tyhmä. Ei kukaan viisas mene tuollaista ehdottamaan anopille. Mutta läheisten lapsien siivotessa isänsä perintöä tiedän että lopun siivous on kauhea, viikkoja kestävä homma. ”

      Niinpä ,ensin haukut ja sitten kerrot kuinka kauheaa se toisten jälkien siivous on.

      Elikkä miniä oli oikealla asialla.

      • Anonyymi

        Taustalla on mielisairauksia, kaikkea ei voi tunnistaa. Moni on "piilossa" yksinkertasesti vaan sairas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taustalla on mielisairauksia, kaikkea ei voi tunnistaa. Moni on "piilossa" yksinkertasesti vaan sairas.

        tuollaisen miniän käytös oli/on kylläkin täysin: ala-arvoista !!
        toinen asia,
        - itse, (63 v), olen tehnyt "kuolinsiivousta", jatkuvasti koko elämäni aikana, nimittäin, kaikki tarpeeton, turha tavara parempi vaikka kierrättää !!
        Ihan oikeesti, ei niillä mitään kukaan tee, eikä tarvitse !
        TAVARAA, nykyisin on kaikilla jo liiaksikin.
        Valokuvat, lasiesineet, maljakot, tms. säästän, samoin, TARVITTAVAT tavarat.
        itse kyllästynyt, vuosi toisensa jälkeen siivoileen kaappeja, pelkästään pölystä, kun taaskaan ei niistä mitään käytetty.
        ei nuoret säästele, niinkuin "joskus maailmassa", sitä paitsi kirpputorit täynnä tavaraa, useitakin joka kaupungissa, sieltä kyllä löytyy, jos jotain vanhaa joku haluaa.
        - itsellänikin 100 vuotta vanhaa tavaraa, voisin antaa nytkin pois, mihin niitä "säästää" ??
        ainoa mistä en luopuisi, on; aito kulta. siinä arvo pysyy.


    • Anonyymi

      Miksi miniää syyllistetään? Voihan se olla niinkin, että aloittajan poika on niiin munaton vässykkä, ettei saa itse sanotuksi vanhemmalleen, että olisi aika ryhtyä joihinkin toimiin nurkkien tyhjentämiseksi.

      Ja kun ei pysty eikä kykene, on pannut vaimonsa asialle. Se on sitten aivan eri ja muu juttu, että miniällä ei ole ollut hienotunteisuutta asian ääneen esittämisessä. - Nm. Monipiippuiset menot

    • Anonyymi

      nykyajan nuoret, on aika suoria puheissaan. Ovat kyllä realistisen oikeassakin, - vaan ikääntyneempi sukupolvi ei tietenkään voi ymmärtää kaikkia kommentteja heiltä.
      vaan, siitä kuolin siivouksesta tarvi kenenkään ottaa loppujen lopuksi stressiä, kyllä joku kierrätys, tms. hakee ja penkoo kaikki tavarat, niin ei jää miniälleKÄÄN, siitä työvaivaa. . .

      • Anonyymi

        Ei tuolla anopilla taida enää turhaa rojua olla koska vintti ja kellarikin on tyhjä.
        Taitaa olla niin, että miniä on jostain syystä ylittänyt valtuutensa ja sysää syyt anopin kannettavaksi. Olisiko syynä kateus, kakeruus ja osittain lastensa pitäminen mummista? Mitä anopin kirjoituksista päättelen hänellä on kuitenkin hyvät välit kahden lapsenlapsensa kanssa. Terveellä järjellä varustetut lapset ymmärtävät mikä on oikein ja toimivat sen mukaan.
        Tutkimuksien mukaan äidit voivat olla hyvinkin kateellisia lapsistaan, jopa omille vanhemmilleen saatikka anopille.
        Meidän ulkopuolisten on hyvin vaikea tietää todellisiä syitä.
        Toivon voimia kaikille joilla on vaikeuksia niin lastensa, kun heidän elämän kumppanin kanssa.

        Martin Lutber King on sanonut; " Rakkaus on ainut mahti, joka kykenee muuttamaan vihollisen ystäväksi.


    • Anonyymi

      Reipas miniä. Poika varmaan samanlainen romppeenkerääjä kun äitinsä.
      Viimein asunnossa vain polku jota sahaa ees taas rollaatorillaan.

      • Anonyymi

        "Viimein asunnossa vain polku jota sahaa ees taas tollaatorillaan".

        Ymmärsitkö edelliset kirjoitukset?
        Voiko tyhmemmin enää kommentoida?
        Vai oletko kyseinen miniä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viimein asunnossa vain polku jota sahaa ees taas tollaatorillaan".

        Ymmärsitkö edelliset kirjoitukset?
        Voiko tyhmemmin enää kommentoida?
        Vai oletko kyseinen miniä?

        Miksi hemmetissä hän olisi "kyseinen miniä"? Miksi sellaista pitää luulotella? Kommentti on sillä lailla hyvin realistinen, että nyky-yhteiskunnassa valitettavan suuri määrä iäkkäämmistä kansalaisista asuu kaatopaikalla, jossa on vain "polku" yhdestä paikasta toiseen, ei muuta tyhjää, asuttavaa tilaa.

        Sitten kun kaatopaikalla ei enää kykene syystä tai toisesta olemaan, joutuu tk-osastolle ja sisään kirjauksessa lukee: "sosiaaliset syyt". - Nm. Yleistyvä ilmiö


    • Anonyymi

      Luin juuri tänään, että kuolinsiivouksista on tullut muotia. Vanhukset aktivoivat itsensä perkaamalla komeroitaan ja laatikoitaan. Hävitetään pois liiat ja käyttämättömät.
      Nyt on aika lasten ja lastenlasten terhentyä. Kaapeissa voi olla rahanarvoista tavaraa, joka on mummon mielestä kaatopaikkatavaraa. Taulut! Katsokaa, onko taiteilija tunnettu. Mummulla voi olla joku nuoruudenaikainen työ siltä ajalta, jolloin taiteilija ei ollut tunnettu.
      Esineistö! Arabiaa! Ehkä perintönä tullutta venäläistä hopeaa, Wirkkalan tuhkakuppeja, Finchin keramiikkamuki. Mummu ei ymmärrä mitä hänellä kaapeissaan on, ehjänä ja turvassa.
      Valokuvat, kirjeet, postikortit, hyvänen aika, älkää päästäkö mummua siivoamaan yhtään mitään!
      Miniä varmaan tarkoitti, että hän halusi itse tehdä inventaarion mummun jäämistöstä, ajoissa, ennen kuin muuta tulevat saaliinjaolle.

      • Anonyymi

        Historia toistaa aina itseään, mistään ei opita. Sama ikuinen jankutus huoneistoissa vaan jatkuu, vuosista vuosikymmeniin.

        Ymmärrettävää että varallisuus kiinnostaa, sitten ajaudutaan ällöttävyyksiin.

        Jokainen voi opiskella työn ja talouden sekä elää tulojensa mukaan mitä verojen jälkeen jää. Tunnettu totuushan on että kellekkään ei jää yhtään mitään. Vain hautausmaan hiljaisuus, ikuinen rauha maailman pahuudesta.


      • Anonyymi

        Miten niin mummo ei ymmärrä. Tuskin semmoinen mummo, jolla ei ole ymmärrys tallella , edes ymmärtää siivota. Täällö on mummo ,joka tasan tarkkaan ymmärtää omaisuutensa arvon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin mummo ei ymmärrä. Tuskin semmoinen mummo, jolla ei ole ymmärrys tallella , edes ymmärtää siivota. Täällö on mummo ,joka tasan tarkkaan ymmärtää omaisuutensa arvon.

        Tuollaisen miniän käytös oli / on kylläkin täysin: ala-arvoista !!


    • Anonyymi

      Ei tuolla anopilla taida enää turhaa rojua olla koska vintti ja kellarikin on tyhjä.
      Taitaa olla niin, että miniä on jostain syystä ylittänyt valtuutensa ja sysää syyt anopin kannettavaksi. Olisiko syynä kateus, kakeruus ja osittain lastensa pitäminen mummista? Mitä anopin kirjoituksista päättelen hänellä on kuitenkin hyvät välit kahden lapsenlapsensa kanssa. Terveellä järjellä varustetut lapset ymmärtävät mikä on oikein ja toimivat sen mukaan.
      Tutkimuksien mukaan äidit voivat olla hyvinkin kateellisia lapsistaan, jopa omille vanhemmilleen saatikka anopille.
      Meidän ulkopuolisten on hyvin vaikea tietää todellisiä syitä.
      Toivon voimia kaikille joilla on vaikeuksia niin lastensa, kun heidän elämän kumppanin kanssa.

      Martin Lutber King on sanonut; " Rakkaus on ainut mahti, joka kykenee muuttamaan vihollisen ystäväksi."

    • Tee testamentti jossa rajaat miniän pois.

      • Anonyymi

        Tiedän muutaman vanhan parin jotka ovat tehneet testamentin lastensa hyväki aiis maininneet testamentissa ettei lasten puolisolla ole oikeutta mihinkään. He olivat ajatelleet että kun nykyään ihmiset eroavat niin ei koskaan tiedä millaiset riidat tulee ja vieraat ihmiset ovat ottamassa toisen vanhemmilta saatu perintöä. Aika viisaasti sinänsä heiltä. Sillä niinhän se on monelle käynyt että kun on eronnut niin on puoliso ollut ottamassa toisen vanhempien perintöjä.
        Hyvä ajatella jo etukäteen.
        Ja tuosta kuolin siivouksesta sitten , minä olen jo kolmena keväänä suunnitellut sitä siivousta kun tulee kesä , vaan siitä ei ole tullut mitään , joten en vaan ole jaksanut jotenkin.
        Romua on täälläkin yläkerrasta kellariin ja vielä ulkovarastotkin täpö täynnä , joten varmaan tarvitsisi muutaman päivän työvoimaa sitä selvittelemään. Mutta se työvoimaministeri maksaa.
        Minun miniäni kovasti on myös ehdotellut taloni myyntiä ! Mutta olen vaan niin tyhmän näköisenä kun hän luulee minun olevan , enkä muka käsitä mitä ajaa takaa.
        Käsketään kirjoittaa sellainen mummo kirja että jälkipolvet tietävät juurensa.
        Ja kun lapsen lapsetkin sanovat että kun mummo olet niin vanha jo.
        Joten itsellenikin vasta viime aikoina jotenkin tullut selväksi että olen iältäni vanha mutta en vielä mikään ikäloppu sentään.
        Kokeilin tässä yksi päivä josko vielä polkan tanssi askeleet sujuisi, ja hyvin meni , mutta hengästytti kovasti , niin että jonkin verran sitä on puhtia vielä tässäkin mummossa.
        Jospa sitten ensi kesänä sen kuolin siivouksen pitäisin , nähtäväksi jää .


    • Anonyymi

      Hei, ap:een minä on niin oikeassa, kun vaan voi olla. Itsekin olen seitenvitonen ja kauan jo hävittänyt kaikkea turhaa kamaa pois. Kun olet ap jo roollaattorilla kulkeva ,etä voi itse kuljettaa tavaroita enää pois, niin pyydä jätesäkkejä ja ikeakasseja miniältä ja pojaltasi. Ladot niihin kaikki ylimääräisen kaapeista ,kirjahyllystöä ja kellarikomerosta.

      On aivan helvatan itsekästä jättää ne turhat roinat nuorempien selviteltäväksi-hyi olkoon.
      Tietty on eri asia jos rouva todella lukee niitä kymmeniä /satoja kirjoja, käyttää kolkut vuotta vanhoja vaatteitaan jne .
      Ei kun kaikki turhat mäkeen. Virkistävää ostaa joskus esin uudet luxus lakanat ja pyyheliinat ym petivaatteet. Miniä tietää, että Erkki on saamaton nahjus , ja kikki jää miniän kontolle.

      • Anonyymi

        Ei mielestäni ole miniän asia tulla selvittelemään mitä ihmisen on laitettava pois, ja luetella ettei kirja hyllystä kukaan maksa mitään. Antaa ihmisen pitää kirjahyllyssä .
        , ja kirjatkin on monelle tärkeitä, itse ottaisin kirjani kyllä hautaan mukaani jos se olisi mahdollista. Sitten on niinkin että ei se mitenkään itsekästä ole jos haluaa pitää omat tavaransa ympärillään. Saahan ne lapset sitten perintöä että voivat palkata roina auton siivoamaan äei tartte osoittaa vanhemmalle että alkaa olla tiellä jotenkin
        Ei ihminen joka kävelee rollaattorilla voi isompia siivouksia tehdä , ihan vaikuttaa ettei tuo miniä ottanut edes huomioon toisen tunteita vaan on tramppaamassa sellaisiin asioihin mitkä eivät hänelle kuulu . Kukin tekee tavallaan omien asioittensa kanssa , ja se mikä on oikein yhdelle ei ehkä ole oikein toiselle. Niin että nämä jotka nyt ovat tehneet jo kuolin siivousta , saavat sen tehdä jos voimia riittää ja se on oikein juuri sen henklön kohdalla . Mutta sitten on meissä iäkkäissä sellaisiin joilla voimat ei riitä ja on tasapainon kanssa ongelmia , joten saisivat ehkä auttaa jos mummo haluaa itse vähentää tavaroitaan. Ei kiiruhdeta toisen kuolemaa kyllä se jokaiselle tulee aikanaan


    • Anonyymi

      No olipa ikävää. Vanha aloitus ja ajatteliko miniä että nyt korona vie tai piikit? Ei flunssaan kuole. Minun monisairas äitini eli yli 90v. Ja on ollut tekemistä,käydä kaikki kirjeet,paperit,laskut yms läpi kymmenien vuosien ajalta ja poistaa roskiin muuta tavaraa. Asunto ei ole vieläkään tyhjä 3v jälkeen. Kuoli tavanomaiseen keuhkokuumeeseen sairalassa ennen korona showta. Olen valikoinut käsitöitä, tauluja, seinävaatteita jokunen lasiesine. Vaatteita ja huonekaluja jäi. Aika ei ole ollut sopiva myynnille enkä tarvitse rahaa en ole pyytänyt tyhjentämän jätteisiin. Vierasta apua pyydettävä tai palkattava. Aion saada ne myytyä tai annettua tarvitseville.Kirjoja on levyjä myös minun omianai joita en halua säilyttää. Itsellä on kaikki komerot ja kaapit täynnä. Omaa tavaraa on paljon. Enkä pysty nyt muuttamaan isompaan eikä ole sopivaa tarjolla kun tämä ei ole iso kaupunki.
      Lähin sukulainen -set ei ole auttanut mitenkään. Sain haukkuma kirjeen vuoden kuluttua kuolemasta kun en pitänyt hautajaisia. Eikä tuhkaus ollut heidän mieleen. Muistolaattakaan ei ollut heti siitäkin haukuttiin koska ne ei tiedä ettei niitä kiinnitetä talvella. Kun ei ole elossa enää juuri ketään niin vaikeata on hoitaa asioita. Kun on itselläkin ikää ja sairauksia mikään ei ole helppoa. Onhan se huvittavaa kun kuulen joidenkin talon asukkaiden puhuvan : " Eikö se ole laittanut asuntoa myyntiin muutaman kuukauden jälkeen." Työtä on ollut paljon. Ehkä keväällä saan myyntiin. Sittem voin itse katsella isompaa asuntoa koska olen ollut jumissa tästä nyt vuosia. Kaupaksi meniks mutta en myy halvalla hyvässä taloyhtiössä.

      • Anonyymi

        Näinhän se usein on, muilamon niin paljon sanomista toistenasumisiin jopa siihen miten vanhus haudataan . Kunhan ymmärtäisivät että kullakin on oma tyylinsä näissäkin asioissa jossa on työtä yhdelle tarpeeksi, ja yleensä juuri ne haukkuvat ihmiset eivät ole koskaan edes auttaneet mitenkään. Mutta sanomista heillä on aina. Älä välitä heistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se usein on, muilamon niin paljon sanomista toistenasumisiin jopa siihen miten vanhus haudataan . Kunhan ymmärtäisivät että kullakin on oma tyylinsä näissäkin asioissa jossa on työtä yhdelle tarpeeksi, ja yleensä juuri ne haukkuvat ihmiset eivät ole koskaan edes auttaneet mitenkään. Mutta sanomista heillä on aina. Älä välitä heistä.

        Tavarat tuovat muistoja.
        Vasta sitten kun on valmis luopumaan siitä ja siitä muistosta, niin sitten vasta on aika heittää.

        On tullut lohdullista tietoa täältä.
        Ei minun tarvitse itse heittää (paitsi ne, jotka ovat tosi henkilökohtaisia).
        Lapset perivät, hoitakoot!
        On oppia heille niistä kirjoista, jotka olen säilyttänyt. (Tosin epäilen, mutta ehkä joku).

        Minun aikakauden elämässä poimin esim kaikki naulat, mitkä oli maassa. Samoin myös pestiin muovipussit, narunpätkät säilytettiin, paperia ei heitetty. Olen huomannut saman itsessäni, ja yritän päästä siitä irti (vaikeaa).
        Ajat ovat muuttuneet.


    • Anonyymi

      Ymmärtäkää hyvät ihmiset, että on todella inhottavan itsekästä ja typerää jättää vanhat vaatteensa, astiansa ,paperinsa ja KAIKKI MITÄ EI VARMASTI TARVITSE lastensa siivottavaksi ja hävitettäväksi.
      Jokainen vanha ,siis yli seitenkymppinen tietää ja voi kysyä, mikä kelpaa lapsilleen tai lapsenlapsille. Olen itse 75 ja keskustellut nämä asiat. Siispä ,vielä ,kun jaksan, siivoan ja heitän pois , poltan turhat paperit , ryysyt , astiat ,mitä en ole käyttänyt kymmeneen vuoteen ect.
      Suosittelen lämpimästi.

      • Anonyymi

        Näin on!
        Minäkin olen 75, ja en halua jättää lasten siivottavaksi omia törkyjäni.
        Olen kirjoittanut niistä tavaroista, jotka haluan jättää. pienen lapun, että kenelle ja että miksi.


    • Anonyymi

      alotus on vanha,

      mutta olipa r ö y h k e ä miniä, huh,

      jokaisella on oikeus itse päättää jättääkö roinan jälkeläisten siivottavaksi vai ei,
      miniälle saisi Erkki antaa kenkää, varmasti on tyhmä ja röyhkeä puolisolleenki noin röyhkeä minä.

    • Anonyymi

      No olipa minjä huonolla pällä.Mitä hän murehtii sinun koti ja tavaramäärä? Elät siellä miten haluat tavaroitesi kanssa. Kun kuoet et ole näkemässä tekemässä työtä pesäsi hävitys.Jos he eivät sitä tee.Ei tarvikaan.Otttakoon sosialivirasto yhteys hoitavat homman,Toki laskutulee kuolinpesälle. Jos ovat peset käden perunkirjotus ja toimeksi anto kaikki sossun.Sossu hoitaa asiat,Jos jänyt rahaa tililes? Otavat omansa pois.Jos tilis tyhjä valtionpiikin mene kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe