Uudet hybridi 500 ja Panda

Anonyymi

Uuden TM:n pienen autouutisen mukaan otsikon malleista on tullut hybridi -versiot. Niiden päästöt jopa 30% pienemmät. Tarkoittanee kaupunkiajoa? Eikös hybridit kuluta maantiellä saman kuin ilman hybridiä?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asia ei ole noin yksinkertainen. Hybridimallissa moottori ainakin itseään kunnioittavilla valmistajilla on nimenomaan hybridikäyttöön kehitetty. Sen ominaikulutus on pienempi kuin perinteisen polttomottorin. Tyypillisen polttomottorin hyötysuhde on n. 25%. Hybridikäyttöön kehitetyilä ja kapealla toiminta-alueella käytettävällä polttomoottorilla hyötysuhde voi olla jopa 40%.

      Täyshybridissä sähkömoottori avustaa kiihdytyksessä ja vähentää polttomoottorin kuormaa ja kulutusta. Hidastuksessa liike-energia ladataan akuun sen sijaan, että se häviäisi lämpönä jarruista ilmaan. Myös mantieajossa auton kuormitus vaihtelee maaston ja liikennetilanteiden mukaan. Näissä muutoksissa moottorin apuna toimiva(t) sähkömoottori(t) vähentävät polttomoottorin kuormaa ja kulutusta.

      Täyshybridiautossa polttomoottori pysäytetään myös maantienopeudessa, jos hybridiakkuun on varautunut riittävästi virtaa sähkömoottorin käyttöön.

      Kaikki tämä vähentää kulutusta verrattuna perinteiseen vain polttomoottorilla toimivaan autoon.


      Fiatin tapauksessa on kyse kevythybridistä, missä polttomoottori voi pysähtyä vain alle 30 km/h nopeudessa. Kysymyksessä on start/stop-tekniikalla ja laturilla sekä 12V litiiumioniakulla varustettu hybridinkaltainen ratkaisu. Käytännössä laturi, mikä voi hetkellisesti avustaa polttomoottoria käynnistyksessä ja liikkellelähdöissä ja syöttää sähköä apulaitteelle moottorin ollessa pysäytettynä. Hybridi on melko voimakas ilmaisu tuolle tekniikalle. Siksi puhutaan kevythybrisistä.

      Täyshybrideissä, mikä Fiat ei toistaiseksi ole, on on DC-suurjänniteakku jännitteltään esim 201.6V ja sähkömoottorit, jotka toimivat jopa 600V jännitteellä. Jännite sähkömoottoreille invertoidaan akkuun varatusta tasavirrasta. DC- suurjänniteakun jännite on valittu kytkemällä sarjaan yksittäisiä kennoja.

      Vastaavasti hidastuksessa täyshybridin moottorit toimivat generaattoreina 600V AC-jännitteellä. Tämä jännite konvertoidaan 201.6V DC-suurjänniteakkuun.

      On selvää, että yli 200V suurjännitteakkuun saadaan varastoitua enemmän energiaa kuin 12V akkuun. Siitä syystä 12V järjestelmän akusta ei saada invertoitua riittävästi energiaa oikealle sähkömoottorille. Tämä sähkömoottori on kevythybridistä jätetty pois. Nissä käytetään perinteistä hihnakäyttöistä laturia, joilla ei juuri voi polttomoottoria avustaa. Mutta moottori polttomoottori voidaan toki sammuttaa jo enenkuin auto on pysähtynyt. Tämä vähentää kulutusta kaupunkiajossa.

      Maantiellä Fiatin tapauksessa säästö on vähäinen. Uusi vaihteisto ja muotoilu voi vähentää maantienopeudessa Fiatin kulutusta enemmän kuin valittu kevythybriditekniikka.

      Kaupungissa säästöä sattaa oikeasti syntyäkin. Mutta tuskin niin paljon, että se kattaa tuosta tekniikasta aiheutuvat lisääntyvät huoltokulut (kalliimpi akku, laturin hihnapyörän laakerien lisääntynyt kuluminen, käyttölaitehihna).

      • Anonyymi

        Hyvä tarkennus asiaan


    • Anonyymi

      Tuo oli varmaan jostain tojon mainosesitteestä kopioitu.

      Ensikättelyssä kannatta kytkeä aivot päälle ja havaita, ettei Panda eikä etenkään 500 ole mitään 100 tkm vuoteen ajavan kaupparatsun autoja. Enemmäkin nämä ovat "kauppakasseja" ja liikennevaloista toisiin ajettaessa perinteinen polttomoottori on heikoimmillaan. Ehkä kevythybdisissä tässä tapauksessa on järkeä. Ehkä - toistaiseksi ei tällä ratkaisulla kylläkään ole juuri etua saatu. Paljon paremmin nurkkapörräyksessä toimii täyssähköauto tai lataushybridi.... tosin molemmat vaativat sen latausmahdollisuuden, mitä pelkän kadunvarsipysäköinnin varassa olevilla onnettomilla ei ole. Lisäksi painoakin tulee lisää ja tekniikan sovittaminen etenkin 500:n koppaan lienee haastavaa.

      • Anonyymi

        Kyllähän näiden 500:n ja Pandan (etenkin nelivedon) maantieominaisuuksia moni on kehunutkin. Aikanaan vuonna 1989 veljeni osti 2-3 vuotiaan Unon jolla oli ajettu jo 100 tkm eli ikään nähden kokoisekseen melko paljon. Se Uno 60S olikin erittäin hyväkyytinen ja vakaa kulkija. Lieneekö mitään viritystä tehoon ja alustaan tehty. Meni niin älyttömän tasaisesti ja kiihtyi pirteästi. Mittarin sai lievässä alamäessä näyttämään 180 km/h lukemaa ja kulki siinäkin noeudessa kuin juna. Uskomattoman hyvä ajolleen Uno oli, voittikin kaikki vertailutestit....
        Mutta tästä uutuus 500 hybridistä. Ilmeisen edullinen valmistaa kun hinta on 500 € edullisempi kuin perinteisellä tekniikalla. Tosin perinteisessä on automaattivaihteisto ja enemmän varustultu lounge.


      • Anonyymi

        "Tuo oli varmaan.."

        Ehkä. Ehkä. Ehkä .Tosin. Ei mutta sittenkin mahdollista.
        Mitähän mieltä lopulta olet tuosta. Jäi epäselväksi. Kannattaa hakeutua politiikoksi.

        Olet loistava sanomaan ei mitään ei mistään. Ja kaikki kirjoittamasi arvailua. Kuten aina ennenkin on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo oli varmaan.."

        Ehkä. Ehkä. Ehkä .Tosin. Ei mutta sittenkin mahdollista.
        Mitähän mieltä lopulta olet tuosta. Jäi epäselväksi. Kannattaa hakeutua politiikoksi.

        Olet loistava sanomaan ei mitään ei mistään. Ja kaikki kirjoittamasi arvailua. Kuten aina ennenkin on ollut.

        Paraskin selittäjä. Siis selitystä piisaa, asiaa ei.

        500 kaltaisten autojen kulutus on joka tapauksessa pieni, joten monimutkaisen, kalliin ja tilaavievän hybriditekniikan änkeäminen sellaiseen on vähän outo veto. Eniten hybriditekniikka säästää isossa ja painavassa autossa, jollaisen kaupunkikulutus voi muutoin olla pitkälti yli 10 l/100 km.

        Ja kun puhutaan pienestä autosta on aika outoa ryhtyä vouhottamaan auton sopivuudesta kaupparatsulle. Ei voi fysiikan laeille mitään -vaikka ajettavuus olisi pikkuautoksi hyvä, niin kyllä tällainen on lyhyen akselivälinsä vuoksi levottomampi huonolla talvikelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paraskin selittäjä. Siis selitystä piisaa, asiaa ei.

        500 kaltaisten autojen kulutus on joka tapauksessa pieni, joten monimutkaisen, kalliin ja tilaavievän hybriditekniikan änkeäminen sellaiseen on vähän outo veto. Eniten hybriditekniikka säästää isossa ja painavassa autossa, jollaisen kaupunkikulutus voi muutoin olla pitkälti yli 10 l/100 km.

        Ja kun puhutaan pienestä autosta on aika outoa ryhtyä vouhottamaan auton sopivuudesta kaupparatsulle. Ei voi fysiikan laeille mitään -vaikka ajettavuus olisi pikkuautoksi hyvä, niin kyllä tällainen on lyhyen akselivälinsä vuoksi levottomampi huonolla talvikelillä.

        "Paraskin selittäjä."

        Sorry, mutta lainasit väärää kirjoitusta. En ole kirjoittanut sanaakaan kaupparatsusta.

        Ja olen samaa mieltä, että hybriditekniikan sovittaminen tuon kokoluokan autoon on kyseenalaista. Mutta myös Fiatin on tehtävä kaikkensa, jotta ainakin paperilla vähäpäästöisiä autoja myydään mahdollisimman paljon. Muuten tulee sakkoa EU:lta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paraskin selittäjä."

        Sorry, mutta lainasit väärää kirjoitusta. En ole kirjoittanut sanaakaan kaupparatsusta.

        Ja olen samaa mieltä, että hybriditekniikan sovittaminen tuon kokoluokan autoon on kyseenalaista. Mutta myös Fiatin on tehtävä kaikkensa, jotta ainakin paperilla vähäpäästöisiä autoja myydään mahdollisimman paljon. Muuten tulee sakkoa EU:lta.

        Eikös tuo ns. kevythybridi ole teknisesti melko yksinkertainen, kun hintakin sillä tekniikalla edullinen. Kyllähän tuo voi 1-2 litraa säästääkin kaupunkiajossa, eli melko paljon. Testeissä nähdään tarkemmin.
        Uudessa 500:ssa on muutakin ympäristöystävällistä, olikohan sisustan materiaaleissa käytetty merestä kerättyä muovia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe