Uudet hybridi 500 ja Panda

Anonyymi

Uuden TM:n pienen autouutisen mukaan otsikon malleista on tullut hybridi -versiot. Niiden päästöt jopa 30% pienemmät. Tarkoittanee kaupunkiajoa? Eikös hybridit kuluta maantiellä saman kuin ilman hybridiä?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asia ei ole noin yksinkertainen. Hybridimallissa moottori ainakin itseään kunnioittavilla valmistajilla on nimenomaan hybridikäyttöön kehitetty. Sen ominaikulutus on pienempi kuin perinteisen polttomottorin. Tyypillisen polttomottorin hyötysuhde on n. 25%. Hybridikäyttöön kehitetyilä ja kapealla toiminta-alueella käytettävällä polttomoottorilla hyötysuhde voi olla jopa 40%.

      Täyshybridissä sähkömoottori avustaa kiihdytyksessä ja vähentää polttomoottorin kuormaa ja kulutusta. Hidastuksessa liike-energia ladataan akuun sen sijaan, että se häviäisi lämpönä jarruista ilmaan. Myös mantieajossa auton kuormitus vaihtelee maaston ja liikennetilanteiden mukaan. Näissä muutoksissa moottorin apuna toimiva(t) sähkömoottori(t) vähentävät polttomoottorin kuormaa ja kulutusta.

      Täyshybridiautossa polttomoottori pysäytetään myös maantienopeudessa, jos hybridiakkuun on varautunut riittävästi virtaa sähkömoottorin käyttöön.

      Kaikki tämä vähentää kulutusta verrattuna perinteiseen vain polttomoottorilla toimivaan autoon.


      Fiatin tapauksessa on kyse kevythybridistä, missä polttomoottori voi pysähtyä vain alle 30 km/h nopeudessa. Kysymyksessä on start/stop-tekniikalla ja laturilla sekä 12V litiiumioniakulla varustettu hybridinkaltainen ratkaisu. Käytännössä laturi, mikä voi hetkellisesti avustaa polttomoottoria käynnistyksessä ja liikkellelähdöissä ja syöttää sähköä apulaitteelle moottorin ollessa pysäytettynä. Hybridi on melko voimakas ilmaisu tuolle tekniikalle. Siksi puhutaan kevythybrisistä.

      Täyshybrideissä, mikä Fiat ei toistaiseksi ole, on on DC-suurjänniteakku jännitteltään esim 201.6V ja sähkömoottorit, jotka toimivat jopa 600V jännitteellä. Jännite sähkömoottoreille invertoidaan akkuun varatusta tasavirrasta. DC- suurjänniteakun jännite on valittu kytkemällä sarjaan yksittäisiä kennoja.

      Vastaavasti hidastuksessa täyshybridin moottorit toimivat generaattoreina 600V AC-jännitteellä. Tämä jännite konvertoidaan 201.6V DC-suurjänniteakkuun.

      On selvää, että yli 200V suurjännitteakkuun saadaan varastoitua enemmän energiaa kuin 12V akkuun. Siitä syystä 12V järjestelmän akusta ei saada invertoitua riittävästi energiaa oikealle sähkömoottorille. Tämä sähkömoottori on kevythybridistä jätetty pois. Nissä käytetään perinteistä hihnakäyttöistä laturia, joilla ei juuri voi polttomoottoria avustaa. Mutta moottori polttomoottori voidaan toki sammuttaa jo enenkuin auto on pysähtynyt. Tämä vähentää kulutusta kaupunkiajossa.

      Maantiellä Fiatin tapauksessa säästö on vähäinen. Uusi vaihteisto ja muotoilu voi vähentää maantienopeudessa Fiatin kulutusta enemmän kuin valittu kevythybriditekniikka.

      Kaupungissa säästöä sattaa oikeasti syntyäkin. Mutta tuskin niin paljon, että se kattaa tuosta tekniikasta aiheutuvat lisääntyvät huoltokulut (kalliimpi akku, laturin hihnapyörän laakerien lisääntynyt kuluminen, käyttölaitehihna).

      • Anonyymi

        Hyvä tarkennus asiaan


    • Anonyymi

      Tuo oli varmaan jostain tojon mainosesitteestä kopioitu.

      Ensikättelyssä kannatta kytkeä aivot päälle ja havaita, ettei Panda eikä etenkään 500 ole mitään 100 tkm vuoteen ajavan kaupparatsun autoja. Enemmäkin nämä ovat "kauppakasseja" ja liikennevaloista toisiin ajettaessa perinteinen polttomoottori on heikoimmillaan. Ehkä kevythybdisissä tässä tapauksessa on järkeä. Ehkä - toistaiseksi ei tällä ratkaisulla kylläkään ole juuri etua saatu. Paljon paremmin nurkkapörräyksessä toimii täyssähköauto tai lataushybridi.... tosin molemmat vaativat sen latausmahdollisuuden, mitä pelkän kadunvarsipysäköinnin varassa olevilla onnettomilla ei ole. Lisäksi painoakin tulee lisää ja tekniikan sovittaminen etenkin 500:n koppaan lienee haastavaa.

      • Anonyymi

        Kyllähän näiden 500:n ja Pandan (etenkin nelivedon) maantieominaisuuksia moni on kehunutkin. Aikanaan vuonna 1989 veljeni osti 2-3 vuotiaan Unon jolla oli ajettu jo 100 tkm eli ikään nähden kokoisekseen melko paljon. Se Uno 60S olikin erittäin hyväkyytinen ja vakaa kulkija. Lieneekö mitään viritystä tehoon ja alustaan tehty. Meni niin älyttömän tasaisesti ja kiihtyi pirteästi. Mittarin sai lievässä alamäessä näyttämään 180 km/h lukemaa ja kulki siinäkin noeudessa kuin juna. Uskomattoman hyvä ajolleen Uno oli, voittikin kaikki vertailutestit....
        Mutta tästä uutuus 500 hybridistä. Ilmeisen edullinen valmistaa kun hinta on 500 € edullisempi kuin perinteisellä tekniikalla. Tosin perinteisessä on automaattivaihteisto ja enemmän varustultu lounge.


      • Anonyymi

        "Tuo oli varmaan.."

        Ehkä. Ehkä. Ehkä .Tosin. Ei mutta sittenkin mahdollista.
        Mitähän mieltä lopulta olet tuosta. Jäi epäselväksi. Kannattaa hakeutua politiikoksi.

        Olet loistava sanomaan ei mitään ei mistään. Ja kaikki kirjoittamasi arvailua. Kuten aina ennenkin on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo oli varmaan.."

        Ehkä. Ehkä. Ehkä .Tosin. Ei mutta sittenkin mahdollista.
        Mitähän mieltä lopulta olet tuosta. Jäi epäselväksi. Kannattaa hakeutua politiikoksi.

        Olet loistava sanomaan ei mitään ei mistään. Ja kaikki kirjoittamasi arvailua. Kuten aina ennenkin on ollut.

        Paraskin selittäjä. Siis selitystä piisaa, asiaa ei.

        500 kaltaisten autojen kulutus on joka tapauksessa pieni, joten monimutkaisen, kalliin ja tilaavievän hybriditekniikan änkeäminen sellaiseen on vähän outo veto. Eniten hybriditekniikka säästää isossa ja painavassa autossa, jollaisen kaupunkikulutus voi muutoin olla pitkälti yli 10 l/100 km.

        Ja kun puhutaan pienestä autosta on aika outoa ryhtyä vouhottamaan auton sopivuudesta kaupparatsulle. Ei voi fysiikan laeille mitään -vaikka ajettavuus olisi pikkuautoksi hyvä, niin kyllä tällainen on lyhyen akselivälinsä vuoksi levottomampi huonolla talvikelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paraskin selittäjä. Siis selitystä piisaa, asiaa ei.

        500 kaltaisten autojen kulutus on joka tapauksessa pieni, joten monimutkaisen, kalliin ja tilaavievän hybriditekniikan änkeäminen sellaiseen on vähän outo veto. Eniten hybriditekniikka säästää isossa ja painavassa autossa, jollaisen kaupunkikulutus voi muutoin olla pitkälti yli 10 l/100 km.

        Ja kun puhutaan pienestä autosta on aika outoa ryhtyä vouhottamaan auton sopivuudesta kaupparatsulle. Ei voi fysiikan laeille mitään -vaikka ajettavuus olisi pikkuautoksi hyvä, niin kyllä tällainen on lyhyen akselivälinsä vuoksi levottomampi huonolla talvikelillä.

        "Paraskin selittäjä."

        Sorry, mutta lainasit väärää kirjoitusta. En ole kirjoittanut sanaakaan kaupparatsusta.

        Ja olen samaa mieltä, että hybriditekniikan sovittaminen tuon kokoluokan autoon on kyseenalaista. Mutta myös Fiatin on tehtävä kaikkensa, jotta ainakin paperilla vähäpäästöisiä autoja myydään mahdollisimman paljon. Muuten tulee sakkoa EU:lta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paraskin selittäjä."

        Sorry, mutta lainasit väärää kirjoitusta. En ole kirjoittanut sanaakaan kaupparatsusta.

        Ja olen samaa mieltä, että hybriditekniikan sovittaminen tuon kokoluokan autoon on kyseenalaista. Mutta myös Fiatin on tehtävä kaikkensa, jotta ainakin paperilla vähäpäästöisiä autoja myydään mahdollisimman paljon. Muuten tulee sakkoa EU:lta.

        Eikös tuo ns. kevythybridi ole teknisesti melko yksinkertainen, kun hintakin sillä tekniikalla edullinen. Kyllähän tuo voi 1-2 litraa säästääkin kaupunkiajossa, eli melko paljon. Testeissä nähdään tarkemmin.
        Uudessa 500:ssa on muutakin ympäristöystävällistä, olikohan sisustan materiaaleissa käytetty merestä kerättyä muovia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe