Näin se vain on. Kaikkien pitäisi olla aina samasta puusta veistettyjä. Erilaisuus pelottaa muita. Lapsesta lähtien tämä on ollut minulle tuttua, yksin olen ollut jo ala-asteelta lähtien. Miksi tämä tästä enää muuksi muuttuisi? Kun on erilainen, eikä omana itsenään muille kelpaa, niin ollaan sitten yksin. En minä ketään tarvitsekaan. Ainakaan heikkoja ja teeskentelijöitä elämääni pilaamaan. Olen liian vahva ja liian hyvä sellaiseen.
Ihmiset pelkäävät erilaista ihmistä
18
251
Vastaukset
- Anonyymi
Pelko erilaisia ihmisiä kohtaan kasvaa räjähdysmäisesti. Suomalaiset pelkäävät mustalaisia ja nykyään pakolaisia. Mutta niinkun Sauli Niinistö taasen persuja pitää pilkkanaan ja vainoaa. Persut ovat nyt suomalaisten ja Suomen ainoa toivo yhtenäisyydellä, niinkuin ennen kommunistit sanoivat taistohon käymme rivin suorin ja pystyssä päin.
- Anonyymi
Minä en käsitä yhtään erilaisuuden pelkoa. Itse en kärsi semmosesta yhtään.
Tykkään kun on paljon erilaista, laidasta laitaan. Ei tuu mitään pelkoreaktioo mulle mistään erilaisuudesta, Ihmettelen vähän miten jollain semmosesta sit tulee.
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tykkään kun on paljon erilaista, laidasta laitaan. Ei tuu mitään pelkoreaktioo mulle mistään erilaisuudesta, Ihmettelen vähän miten jollain semmosesta sit tulee.
"poiuytrfghj"Faktahan on että jokainen on erilainen....samanlaisuus on harhaa...
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faktahan on että jokainen on erilainen....samanlaisuus on harhaa...
"poiuytrfghj"Ja asja
Ja ajatelkaapa vielä että jokaiselka ihmisellä on erilaiset aivot, että mitö kaikkea niissä liikkuukaan niin ettei voi yhtään tietää toisesta. .
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"poiuytrfghj""Sinä poiuytrfghj" käytätkin, pelkuri selainta, jota google ei pysty tavoittamaan. En nyt muista sen selaimen nimeä.
Satuilet tolkuttomia yli 500 viestin ketjuja. Myös vanhemmistasi muka elävinä. Hehän kuolivat jo 1900 luvun loppupuolella. Tor-selain se olikin. - Anonyymi
Persuissa ei ole kyllä paljon mitään toivoa, ja erilaisuutta, aitouttakin tuntuvat lähinnä vihaavan (kun ei elämänkokemus, -näkemys riitä sellaisiin?). Varsinainen taantumuksellinen voima senkin suhteen, että erilaiset ja yksinäiset saisivat olla omia itsejään...
Suomalaisuudessahan taas ei ole mitään vikaa, suomalaisessa kulttuurissa, perinteikkyydessä, ja epä-"muodikkuudessa" vaikkapa. Mutta ne ovat ihan eri asioita kuin nämä poliittiset ahdasmielisyydet ja ideologiat, joita vaikkapa persut edustavat.
- Anonyymi
Erilaisuuteen liittyvä pelko johtuu yleensä siitä kun joku asia on ihmiselle vieras niin se herättää pelon tunteita.
Esimerkkinä jokin sairaus; jos ihmisellä ei ole mitään tietoa sairaudesta, hänellä ei ole mitään mielikuvaa minkälainen se on, ja minkälainen on ihminen joka sairastaa.
Useimmiten ihmisillä on sitten vain luuloja kun ovat ehkä kuulleet muilta juttuja esim. jostain sairastavasta ihmisestä.
Yleensäkin on typerää uskoa kuulopuheita, niiden perusteella ei pysty luomaan mistään asioista omaa näkemystään.
Ja ehkä enemmänkin se mitä ajatellaan erilaisuudesta johtuvaksi peloksi, johtuukin ihmisellä omasta pelosta omaa tunnettaan kohtaan joka tulee kun kohtaa jonkun erilaisen. Ihminen ei oikein osaa ajatella miten itse omassa mielessään suhtautuu erilaisen ihmisen kohtaamiseen.
Oikeastaan missään yhteydessä ei pitäisi edes puhua ihmisistä erilaisina mutta on vaikea keksiä sopivaa sanaa tähän kohtaan.
Loppujen lopuksi ihmiset ovat kovin samanlaisia, jokaisella on vaan erilainen omanlaisensa elämä, käytös, luonne, tunteet jne.
Toisilla on helpompaa, toiset menevät vaikeamman kautta, eivätkä näin eroavat ihmiset osaa kohdata toisiaan ns. henkisellä tasolla. Tavallaan nuokin voisivat olla täysin päinvastoin, kuinkas sitten kävisi. Se ei ihmistä ihmisenä muuta miksikään.- Anonyymi
Erilaiset kiinostuksen kohteet jo riittävät syyksi pysyä kaukana. Kyllä se on niin että liian erilaiset ihmiset eivät kauaa toistensa kanssa viihdy. Pelotti tai ei, niin vähänkään muista poikkeava jää helpommin yksin, kuin ns. tavis. Itse kun en ole tavos vaan erikoinen ja muista poikkeava monessakin suhteessa, niin yksinhän tässä ollaan.
Eivät ihmiset ole samanlaisia vaan erilaisia, tämä johtuu luonteesta, kasvatuksesta, kiinostuksen kohteista, persoonallisuudesta yms.
Terveisiä vieraalta planeetalta. Täällä maan päällä on kovin yksinäistä☹️ - Anonyymi
No se taitaa olla pelkoa omia tunteita kohtaan.
- Anonyymi
Minä olen pian 25 vuotta vakituisesti ulkomailla asuva suomalainen, ja kyllä täytyy sanoa että elämäni kävisi vallan mahdottomaksi jos pelkäisin erilaisuutta!
Pelkästään työkavereissa on varmaan kymmentä eri kansalaisuutta, ruotsalaisia, tanskalaisia, columbialaisia, japanilaisia, on Sri Lankasta, Intiasta, Saksasta ja pari suomalaistakin minun lisäkseni, jne Työskentelen isossa sairaalassa ja täällä on sairaanhoitajia ja lääkäreitä maailman joka kolkasta. Plus sitten muut työntekijät.
Täällä maailmalla on ollut pakko tottua erilaisuuteen ja hyväksyä se. Tai sitten palata Suomeen ja paeta omaan rotankoloonsa pelkäämään kaikkea mikä on uutta ja outoa.
Jo lapsena minulla oli ulkomaalaisia ystäviä, oli japanilainen tyttö jonka isä oli lääkäri. Oli amerikkalaiset sisarukset, tyttö ja poika, paras ystävä oli ja on edelleen venäläinen tyttö, nyt tietysti jo aikuinen nainen ja äiti ja asuu muuten Turkissa tätä nykyä. En ole koskaan pelännyt uutta ja outoa. Olen aina ollut valtavan utelias oppimaan ja tutkimaan uusia asioita. On hienoa tutustua asioihin joista ei ole ollut harmainta aavistusta!
Oma miehenikin on ulkomaalainen mutta ei tästä maasta jossa asumme. Ammatissani olen oppinut kohtaamaan monenlaisia ja näköisiä ihmisiä. Tarkoitan lähinnä ruumiillisesti jotenkin poikkeavia. Amputoituja, sokeita, syövän takia hiukset menettäneitä. Jos minkä laista vammaa ja poikkeavuutta. Mutta kaikki he ja kaikki me olemme kuitenkin pohjimmiltamme ihan samaa ihmislajia, ulkokuori voi olla erilainen, tavat erilaiset jne. mutta ihminen on ihminen.
Joku on puhelias joku hiljainen. Mitä pelkäämistä on erilaisissa ominaisuuksissa? Sehän on rikkautta ja oppimisen mahdollisuus! - Anonyymi
Oot periaatteessa oikeassa. Maailmassa asetelma on sikäli karu että erilaisten ihmisten saappaisiin on valtaväestön hankala asettua. Joidenkin ihan mahdoton. Hei eivät ymmärrä miksi tuo on kehtysvammainen, homoseksuaali tai Asperger-ihminen. Ja erilaisten ihmisten on hankala luoda syviä, hyviä ihmissuhteita, mutta ei mahdotonta. Tsemppiä sinulle aloittaja! Itekki ollu kohta 30 vuotta yksin. Hautaan menen yksinäni niinku joka paikkaan muuallekin.
- Anonyymi
Mitä enemmän ihminen näkee ja kokee sitä paremmin hän hyväksyy erilaisia asioita kun elämänkatsomus paranee ja laajenee.
Itse en ole ikinä elänyt ulkomailla mutta kyllä täällä koto-Suomessa on tullut nähtyä ja koettua varmaan senkin edestä, ei ole tarvinnut lähteä mihinkään. Tosin se olisi ollut opettavainen kokemus lisänä sekin. - Anonyymi
Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä, sen parempani pidän koiraani.
- Anonyymi
Näissä ongelmissa on luultavasti kyse enemmän "sujuvuudesta" kuin erilaisuudesta. Kaikki olemme erilaisia (outoja jopa), mutta toisille arkinen "sujuvuus" on käynyt etäisemmäksi kuin toisille. Eli siis yksinäiset ovat pudonneet sellaisista sovinnaisista kanssakäymisen muodoista, jotka yleiselle "massalle" ovat tavallisimpia. Yksinäisten kanssakäymisen tavat ovat helposti "poikkeavia", huomiota herättäviä, ja siksi heitä helposti eri tavoin vieroksutaan kanssakäymisessä.
Ei ole syytä lannistua tästä. On myöskin niin, että melkein aina, kun kaksi ihmistä vaikkapa tulee hyvin läheisiksi, niin ylitetään sellaisia rajoja, joiden kohdalla vastaavanlainen "epäsujuvuus" ja "outous" nousee esiin. Eli nämä seikat kuuluvat ihan kanssakäymiseen. Eivät välttämättä aina niin "normaaliin" - normaaliushan onkin hieman yliarvostettua helposti; sillä monet tärkeimmät asiat ovat "epänormaaleja"... - Anonyymi
Olisi kiva saada jostain kunnon selvitys siitä mitä se on se " normaali " silloin kun puhutaan ihmisestä.
Minkälainen on normaali ihminen, osaako joku kertoa?Ihmiset eivät varsinaisesti pelkäävät erilaista ihmistä, ei vältämättä. Epänormaali määrää normaalin ja yhteiskunta koostuu yksilöistä ja heistä tulee ryhmä. Yhteiskunnassa tehdään ryhmätöitä lähes koko ajan ja "meidän täytyy luottaa toisiimme jossain määrin. Normaali ihminen on yleensä aika ennalta arvattava, jos häneltä kysytään vaikka "mikä sinun nimesi on" hän ei vastaa "talossa punaisessa numero 21." Joskus kauan sitten ihmisten historiassa oli jo vielä tärkeämpi pysyää yhdessä. Ryhmä jossa kikki olivat samanlaisia oli yhtä kuin turvallisuus. Tietysti yksinkertainen selitys, eikä ole täsmällisiä rajoja, ja jotkut tai jopa monet asiat ovat suhteellisia, mutta kai jotakin se kertoo meistä.
- Anonyymi
hibiskus kirjoitti:
Ihmiset eivät varsinaisesti pelkäävät erilaista ihmistä, ei vältämättä. Epänormaali määrää normaalin ja yhteiskunta koostuu yksilöistä ja heistä tulee ryhmä. Yhteiskunnassa tehdään ryhmätöitä lähes koko ajan ja "meidän täytyy luottaa toisiimme jossain määrin. Normaali ihminen on yleensä aika ennalta arvattava, jos häneltä kysytään vaikka "mikä sinun nimesi on" hän ei vastaa "talossa punaisessa numero 21." Joskus kauan sitten ihmisten historiassa oli jo vielä tärkeämpi pysyää yhdessä. Ryhmä jossa kikki olivat samanlaisia oli yhtä kuin turvallisuus. Tietysti yksinkertainen selitys, eikä ole täsmällisiä rajoja, ja jotkut tai jopa monet asiat ovat suhteellisia, mutta kai jotakin se kertoo meistä.
Vaikea kysymys.
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea kysymys.
Näkökulmasta riippuen voi olla sekä vaikea että yksinkertainen asia. Jos katsotaan mitän tapahtuu esimerkiksi hyönteiskunnassa vaikuttaa aika yksinkertaiselta, siitä näkökulmasta vaikuttaa myös ihmiskunta aika yksinkertaiselta. Mutta meillä on monimutkainen tietoisuus ja siitä seuraa lähes vaikka mitä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368