Naapurin tupakansavu kulkeutuu asuntoomme

Anonyymi

Mitä on tehtävissä kun uusi seinänaapuri tupakoi siten että savua tulee rappukäytävään ja meidän kylppäriimme? Soitin huoltoon joka sanoi ettei sille voi oikein mitään, mutta kehoitti ottamaan yhteyttä isännöitsijään. Isännöitsijä sanoi että taloyhtiömme ei ole hakenut tupakointikieltoa joten hankalaa puuttua, mutta lupasi ottaa yhteyttä tekniseen puoleen joka selvittää, pääseekö savua jostain mistä ei pitäisi.

Tämä kädettömyys näyttää siltä ettei ongelma ratkea ihan lähiaikoina. Olen jättänyt rappikseen viestin kuukausi sitten siirtyä ystävällisesti tupakoimaan parvekkeelle, mutta viesti ei ole vaikuttanut mitenkään. En haluaisi haistella ja hengittää tupakansavua rappiksessa enkä todellakaan omassa kylppärissäni viikko- tai kuukausitolkulla.

Ymmärrän että ihmisellä on oikeus tehdä asunnossaan mitä lystää, mutta eihän se voi olla niin että naapurit joutuvat kärsimään siitä? Itselläni on astma ja toinen lapsi syntyy pian, ja en haluaisi muuttaa pois siksi että naapurilla näyttää olevan oikeus aiheuttaa meille terveyshaittaa.

22

1447

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jep, siihen ei auta mikään, nää kessuttelija on niin lailla suojattuja, et ne saa häiritä naapureitaan ihan rauhassa. Edes parveketupakointi kieltoa ei saatu meidän taloon, vaikka alkuun useimmat oli sillä kannalla, no yhtiökokouksessa olin mielipiteideni vuoksi yksin. Otin selville kailki maksut ja muut asiat miten asiassa edetään kiinteistöliittoa myöten, soittelin joillekin isännöisijälle joiden talossa oli kielto saatu aikaiseksi, pohjatietoa oli, mutt ei ei ja ei,, sätkänkäry tulee parvekkeen ja ilmanvaihdon kautta asuntooni. Ei ole varaa muuttaakaan, ja onko se oikein? Savuton Suomi hanke, voi helvetti, kun saisi edes parvekkeensa savuttomaksi naapureiden savusta. Maailmaa on piipertäjät pelastamassa sätkä hampaissaan...

• Anonyymi

Juuri nyt kaduttaa että jaksoin ärsyyntyä edellisestä naapurista joka poltti sentään parvekkeella, toisin kuin tämä uusi jonka käryt tulee sisäkautta...

Soititko paikalle terveystarkastajan, mitä se sanoi?

• Anonyymi

Jos taloyhtiö ei saa kieltoa aikaiseksi, niin kannattaa ottaa yhteyttä kunnan viranomaisiin.
      Ote uudesta tupakkalaista:

"Kunnan viranomaisen tehtävänä olisi määrätä tupakointikielto huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin tai huoneistojen sisätiloihin, jos kyseisestä tilasta voi sen rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.
      Asuinhuoneiston asuintilaan tupakointikielto voitaisiin määrätä vain poikkeuksellisesti. Tupakointi saataisiin kieltää asuinhuoneiston asuintiloissa vain, jos savun kulkeutumista ei voida rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja huoneiston haltijalle on ennen kieltoa varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Koska asuinhuoneistojen välistä savuhaittaa voidaan yleensä hallita yksinkertaisilla ilmastoinnin säädöillä ja korjauksilla, asuntoyhteisön olisi käytännössä aina selvitettävä jo ennen hakemuksen tekemistä, voidaanko savun kulkeutuminen kohtuukustannuksin estää. Asuinhuoneiston asuintilaa koskeva tupakointikielto ei koskisi sähkösavukkeen käyttämistä. "

• Anonyymi

Ota terveystarkastajaan yhteyttä.
        Toinen konsti on että isännöitsijä tulee viuhkalla läpsyttämään savuja pois.

• Anonyymi

Itsehän poltan vanhat autonrenkaat parvekkeella grillissä.

• Anonyymi

Omituisesti toimii kylppärisi ilmanvaihto ottaessaan korvausilmaa asunnon ulko-oven takaa mieluummin kuin muualta asunnon vapaasta tilasta.

Aikanaan asuin vanhassa töölöläistalossa, jossa kylppärin vieressä oli vaatekaappi ja sen hormi oli suorassa vaakayhteydessä naapurin vaatekaappiin. Jos vaatekaappien ovet olivat auki, niin naapurin olohuoneen tavallista keskustelua pystyi kuulemaan.
      Tällaisesta kuvittelisin voivan kulkeutua tupakansavuakin paremmin kuin suljetun ulko-oven takaa.

• Anonyymi

Juurisyy voi olla korvausilmaventtiileiden sulkeminen. Onko vanhakin talo? Käy seinät läpi ja etsi kaikki umpeen tapetoidut korvausilmaventtiilit sekä avaa ne. Siskolla oli yhdessä kämpässä pahimmillaan 10 tapettikerrosta venttiilien päällä.

• Anonyymi

Rapussa ja kylppärissä tuntuu tupakka, mutta ei eteisessä siinä välissä. Aika valikoivaa tupakan asettautuminen. Eikö itsestäkin tunnu kummalliselta?

• Anonyymi

Tuo on nyt ihan normaalia että rapun hajut koukkaa suoraan kylpyhuoneeseen, koska poistoilmaventtiili on siellä, ja postiluukku toimii yhtenä korvausilmaventtiilinä. Ihan yleinen ilmiö perus kt-kämpässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on nyt ihan normaalia että rapun hajut koukkaa suoraan kylpyhuoneeseen, koska poistoilmaventtiili on siellä, ja postiluukku toimii yhtenä korvausilmaventtiilinä. Ihan yleinen ilmiö perus kt-kämpässä.

Tupakansavu tai -haju täytyy ensin olla täyttänyt eteisen ylätilan, jossa normaalisti ei ole poistoventtiiliä, ennenkuin se pääsee kylppärin oven ylärajan ali kylppäriin ja sitä kautta poistumaan.
        Jos eteisessä ei havaitse tupakansavua ja sen havaitsee vain kylppärissä, niin jotain vikaa on kylppärin ilmanvaihdossa tai siellä on jokin muu hajuhaitta.

Tupakansavu ei ole mikään taistelu- tai teollisuuskaasu, joka liikkuu sivusuunnassa lähellä maanpintaa tai pyrkien sen alapuolellekin vaan se nousee suoraan ylöspäin. Joskus katsoman palavaa tupakkaa tilassa, jossa ei jokin puhallin tai veto aiheuta ilman sivuliikkeitä.
        Samasta syystä huoneen ilmanpoistoventtiili on huoneen ylärajassa, ei lattian rajassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tupakansavu tai -haju täytyy ensin olla täyttänyt eteisen ylätilan, jossa normaalisti ei ole poistoventtiiliä, ennenkuin se pääsee kylppärin oven ylärajan ali kylppäriin ja sitä kautta poistumaan.
        Jos eteisessä ei havaitse tupakansavua ja sen havaitsee vain kylppärissä, niin jotain vikaa on kylppärin ilmanvaihdossa tai siellä on jokin muu hajuhaitta.

Tupakansavu ei ole mikään taistelu- tai teollisuuskaasu, joka liikkuu sivusuunnassa lähellä maanpintaa tai pyrkien sen alapuolellekin vaan se nousee suoraan ylöspäin. Joskus katsoman palavaa tupakkaa tilassa, jossa ei jokin puhallin tai veto aiheuta ilman sivuliikkeitä.
        Samasta syystä huoneen ilmanpoistoventtiili on huoneen ylärajassa, ei lattian rajassa.

Mitä ihmettä oikein sepustat 🤣🤣

• Anonyymi

Ei ole ilmanvaihto asiat kunnossa siinä talossa. Tupakkanaapuri on tukkinut oman asuntonsa poistoventtiilit, jolloin rappukäytävän poisto imee postiluukusta asunnon ilmaa käytävään. Toinen naapuri puolestaan on tukkinut asuntonsa korvausilman saannin, että hänen korvausilma tuleekin posiluukun kautta rapusta. Noh, onneksi asia on helppo korjata.

• Anonyymi

Rappukäytävän poistopuhallin voi myös olla säädetty liian kovalle huonehormeihin nähden.

• Anonyymi

Otan osaa. En ymmärrä miten kylpyhuoneessa haisee tupakka, ellei henkilö polta nimenomaan kylpyhuoneessa? Voihan näinkin olla.
      Itsellä tupakansavut tulevat alakerroksista, sivulta eli ympääriinsä, paitsi ei ylhäältä.
      Molemmat seinänaapurit ja alkerraksien asukkaat tupakoivat. Savut tulevat siis monesta eri suunnasta ja esteettä.
      Käytännössä elän ja olen tupakansavun keskellä useita tunteja päivässä, usein vuorokaudet läpeensä, haju on välillä miedompaa, välillä niin voimakasta että tuntuu kuin vieressä poltettaisiin. En enää välitä, kuolen syöpään tai johonkin sydän- ja verisuonisairauteen joka tapauksessa. Katson asuvani siis narkomaanien taloyhtiössä.. . . Jos joku heistä polttaisi hepoa tai crakkiä , olisi passiivinen narkkari. Kaikki löyhkät tulevat asuntooni sisälle. Minua voitaisiin syyttää huumausaineiden käytöstä, pää menisi sekaisin vain pelkästään oleskelemalla asunnossa.
      Nykyään vielä, tässä vaiheessa olen passiivinen tupakoija. . Kaikki on jaettu tässä taloyhtiössä ja rapussa naapureiden kanssa, ääni ja hajumaailma, epäterveet elintavat, . Pois ei pääse, eikä tarkastaja tule käymään iltamyöhään toteamaan, että savua on ja paljon! Nytkin tuuletin asuntoani, ties monennetta kertaa tänä päivänä, silti, tupakanhaju jää siitä ei pääse eroon kuin muuttamalla pois.

• Anonyymi

Anopin asunnon erääseen tuoneeseen tuli tupakansavua, vaikka siinä ei ollut tuuletusaukkoja, muut huoneet raikkaita. Tutkin lattianrajaa ja totesin, että eräässä kohdassa oli seinän vieressä lattiassa tummentuma ja jalkalistan alta veti. Siinä on kohdalla naapurin sisäänvedetty parveke, jossa tupakoitiin.

Jalkalistan irroituksen jälkeen näki, että talon rakennuselementtien väliin oli jäänyt rako. Paikkasin akryylimassalla ja homma hoidettu, 70-luvun alun elementtikerrostalo. Se "vanhanajan" hyvästä rakentamisesta.

• Anonyymi

Kiinnostava näkökulma.

Täällä katsoin jalkalistojen taakse, koko seinäelementin ja lattian välinen kiinnikekohta täydeltä pituudeltaan, toisesta päästä toiseen päähän läpitäynnä aukkoja, ei ollut edes tiivistetty millään. Sama ongelma koski jokaista seinää olohuoneessa ja eteisesä. Käytännössä elementit ovat vain lätkäisty pystyyn, mutta mitään muuta ei ole tehty.
        Elementtien reunat eivät ole tasaisia, vaan niissä on jo luonnostaan epätasaisuuksia ja kun niitä asetellaan pystyasentoon lattiaelementtiä vasten , jää väliin runsaasti ilmarakoja , aukkoja joista mm. tupakanhajut siirtyvät naapurihuoneistosta toiseen. Sama ongelma koskee itseasiassa kaikkia seinäelementtejä huoneesta riippumatta. Jos naapuri polttaa onassa huoneistossaa, savut leviävät noiden rakojen kautta toisen asunnon sisätiloihin.

Ulkoseinässä on elementtirakojen suojana tiivisteet, joita taloyhtiöjoutuu aika ajoin jout mös uusimaan. Samanlaista tiivisteiden laittamista ei noissa 70- luvun taloyhtiöissä ole koskaan tehty nimenomaan huoneistojen sisätiloissa , samanlaiset raothan niissä on mitä ulkopuolellakin? Eli, elementtiseinien olemassaolevat raot ja aukot on kyllä ulkopuolelta tiivistetty, mutta asuntojen, huoneistojen välisiä elementtisaumoja ei ole, niille ei ole tehty yhtään mitään. Toisaalta, myös pistorasioiden jja putkien läpivientien kaitta savut leviävät huoneesta toiseen.
        Siten on parvekkeiden ominaisuudet, saattavat olla toiselta seinustaltaan tai reunaltaan täysin avoimia ja useissa vanhoissa elementtitaloussa on myös sadeveden valumista varten aukot parveke- elementeissä. Ennen eiollut parvekelasituksiakaan.
        Käytännössä nimenomaan juuri noihin 60-70 -80- luvuillarakennettuohin taloihin pitäisi saada automaattisesti jo tupakointikielto sisä- ja parveketiloihin, koska rakenteet ovat sellaiset, että ne mahdollistavat savujen leviämisen.
        On uskomatonta, että joissain taloyhtiöissä on niin ajattelematonta porukkaa , joskus myös hallituksen jäsenissä, kuin myös taloyhtiöiden isännöitsijöissä, etteivät he tätä yksinkertaista perusfaktaa ymmärrä. Sallitaan vuosikausia tupakointi, mennään täysin tupakoijien ehdoilla, joskus heitä suosien ja etuja valvoen, kun juuri näissä tämäntyyppisissä, vanhoissa taloyhtiöissä pitäisi tupakointikielto olla itsestäänselvyys.
        Ei voida vaatia ja edellyttää, että asukkaat itse ryhtyvät puuhastelemaan ja tiivistelemaan elementtisaunoja sisäpuolelta, se kuuluu rakenteisiin ja rakenneosat kuuluvat taloyhtiön vastuualueeseen, ei asukkaiden.
        Jos rakenteita ei korjata, ei ole siihen rahaa, niin silloin tupakointikielto voimaan automaattisesti.
        Ei ole oikein se, että annetaan tupakansavujen vain levitä ja kehoitetaan keskustelemalla päätymään sopuratkaisuun, kun ne savut edelleenkin leviävät, koska rakenteet mahdollistavat sen. Ongelma ei siis ole ihmisten välinen, keskusteluyhteyden olemassaolon tai edes minkääntyyppisten sopimusten varassa oleva asia, vaan ongelma on talon rakenteissa, ei ihmisissä, paitsi siltä osin, että ihmiset, tiedostaessaan haitat toisille, eivät siltikään pysty muuttamaan tapojaan ja käyttäytymistään, eli vaikka lähtemään ulos tupakalle.
        Itse toki voi akryylimassalla tiivistää, mutta se kenen vastuulla, kenen tehtävä se on, taloyhtiön vai asukkaan?
        Kuinka monella on taitoa ja osaaamista ryhtyä tiivistämään elementtisaumoja sisäpuolelta?

• Anonyymi

Asun okt:ssa ja ympäristössä tupakoivien naapurien hajut tulee usein sisälle, tuulen suunnasta riippuen milloin miltäkin suunnalta (tontit on pieniä). Onneksi pahin eli lähin naapuri tajusi lopettaa polttamisen. Toinen naapuri saunoo päivittäin puusaunassa ja sopivalla ilmalla melkoiset katkut tulee siitäkin.

• Anonyymi

Ilmanvaihdon säätö on talossa sekaisin, jos yhdestä asunnosta ilma virtaa rappuun, ja toisesta asunnosta korvausilma otetaan rappukäytävästä.

• Anonyymi

Se on ongelma mutta tässä talossa kerran minua syytettiin tupakoinnista vaikka en ole koskaan polttanut. Piti oikein oikeudessa selvittää asiaa. Naapurissa asuva yksinhuoltaja nainen valitti että tupakan savuja tulee sen asuntoon ja oli tehnyt valituksia isännöitsijälle että se olen minä joka tupakoi.

Minua ei isännöitsijä uskonut vaikka sanoin että en ole koskaan edes polttanut. Aloin itse ottaa selvii kuka tupakoi ja se oli minun alapuolella asuva vanha mies. Sen asuntokin haisi helvetin tupakalta koska haistelin sen postiluukusta. No oikeuteen piti mennä koska minua ei uskottu ja isännöitsijä uhkasi häädöllä ja minä haastoin sitten kunnianloukkauksesta. Tässä talossa parveke tupakointi kiellettiin joskus yli vuosi sitten.

Ei isännöitsijä pystynyt todistamaan että tupakoin joten sain korvauksia. Minä sitten todistin että se on alakerran naapuri. Isännöitsijä ei edes koskaan käynyt tässä talossa selvittämässä kuka tupakoi. Se tupakoitsija kuoki tässä pari kuukautta sitten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33