" ikuiset" arvotalot VS muu rakennuskanta

Anonyymi

Ei Suomessa ole koskaan rakennettukaan ikuisia taloja.

Moni kuitenkin kuvittelee helsingin vanhojen "arvotalojen" olevan niitä ikuisia taloja ja se on väärä olettamus. Niistäkin suurin osa olisi ollut jo ajat sitten lähes purkukuntoisia ilman mittavia remontteja, eikä niitä kaikin osin ole muutenkaan rakennettu erityisen laadukkaasti alun alkaenkaan. Näiden "arvotalojen" rakentamisen aikaan kun Suomessa oli huutava pula kaikesta laadukkaasta rakennusmateriaalista.

Osa 1960-1970-lukujen isoista kerrostalo kohteista tulee kestämään aikaa siinä missä nämä "arvotalotkin", eli siis ne joista on pidetty pitkäjänteisesti huolta eli remontteja on tehty jopa hieman ennakoivasti ja jotka sattuvat sijaitsemaan tarpeeksi hyvällä alueella ja omalla tontilla. Näille hyvin hoidetuille kiinteistöille voi huoletta luvata ainakin 100-vuoden elinkaarta.

Itse näen laaduttomimpana Suomalaisena rakentamisena kenties 1960-1990-lukujen pien- ja etenkin monet rivitalot sekä näistä vielä erityisesti puurakenteiset/alun alkaen tasakattoisiksi rakennetut/valesokkelilla varustetut.
Monissa tämän aikakauden rivitaloissa ei ole vielä tehty mitään merkittäviä remontteja kenties katon pinnoitteen uusimisen tai piha-aitojen maalauksen lisäksi ja ne todella alkavat olla elinkaarensa päässä (1960-1980-lukujen rivitalot).

Toinen erityisen laaduttoman rakentamisen aikakausi on ollut noin viimeiset kymmenen vuotta niin kerros- kuin pääosin myös pientalo tuotannossakin.
Kiristyneet energiansäästö vaatimukset ovat tehneet taloista muoviin käärittyjä aikapommeja, jotka pilaantuvat alta aikayksikön mikäli ilmanvaihdossa ilmenee pientäkin ongelmaa. Tähän yhtälöön voi vielä lisätä, että valtaosan näistä taloista on rakentaneet itä-eurooppalaiset "ammattimiehet", materiaaleina on käytetty halvimpia mahdollisia rakennusmateriaaleja ja talot on kasattu pikatahdilla sekä puutteellisesti suojattuina vuokratontille.

7

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuokratontti tuhoaa talon ennätysajassa.

    • Anonyymi

      Kerrostalokaksio 50m2 maksaa 300.000euroa.
      Tämän lisäksi tulee hoitovastike 300euroa / kk, eli vajaa 4.000euroa vuodessa vesimaksun kanssa.
      Laina 20 vuotta (240kk) n. 1.500euroa / kk eli 360.000euroa.
      Vastike 240kk ajalle 84.000euroa (n. 350e/kk keskimäärin)
      Sähkö, auto-/tallipaikka, autolataus, saunamaksut yms. päälle.
      Taloyhtiön remontit /m2 joita tehdään 20 vuoden aikana, esim. 500e/m2, 25.000euroa.
      Varovaisesti laskien 20 vuoden aikana on tullut maksettua yhteensä n. 470.000euroa tuosta kaksiossa elämisestä, nuo mainitut muut kulut päälle.
      Se missä kunnossa talo ja talotekniikka tai itse huoneisto keittiöineen, kylppäreineen ja lattioineen on tuon 20 vuoden jälkeen onkin sitten jo oma kustannuksia nostava juttu. Silloin todennäköisesti niiden kunnostus maksaa kymppitonneja minimissäänkin.

      Asuminen on aika kallista, varsinkin pääkaupunkiseudulla.

      • Anonyymi

        Jos talo sijaitsee vielä vuokratontilla, tulee siitä melkoiset lisäkulut.
        Eikä asukas loppujen lopuksi omista talosta yhtään mitään, vain oikeuden asua ja maksella vastikkeita, lainoja ja tonttivuokria. Tuolla maksamisella saa osakekirjan mikä oikeuttaa asumaan talossa mutta ei oikeuta tekemään talossa mitään ilman muiden lupaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos talo sijaitsee vielä vuokratontilla, tulee siitä melkoiset lisäkulut.
        Eikä asukas loppujen lopuksi omista talosta yhtään mitään, vain oikeuden asua ja maksella vastikkeita, lainoja ja tonttivuokria. Tuolla maksamisella saa osakekirjan mikä oikeuttaa asumaan talossa mutta ei oikeuta tekemään talossa mitään ilman muiden lupaa.

        Mutta kerrostalossa on se hyvä puoli, ettei tarvitse tehdä itse mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kerrostalossa on se hyvä puoli, ettei tarvitse tehdä itse mitään!

        Pitää myös muistaa että parvekegrillaus on kerrostaloissa ankarasti kiellettyä.

        KT-Mato


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kerrostalossa on se hyvä puoli, ettei tarvitse tehdä itse mitään!

        Kerrostalossa asuessa ei ole tosiaan pakko tehdä itse mitään.

        Toisaalta, olen itse rempannut omat asuntoni ja saanut sitä kautta asunnon hinnan nousemaan siten että on jäänyt kunnon voitto myydessä.
        Kylppärin ja saunan uusiminen, keittiö, lattiat, ovet, seinäpinnat, jo pelkästään näiden tekeminen omalla työllä nostaa asunnon tasoa ja myyntihintaa.
        Reilut parikymmentä asuntoa on kulkenut käsien läpi. Kolmannesta asunnosta lukien ovat olleet jo ostaessa velattomia, myyntivoittojen ansiosta.

        Eli kerrostalossa asuessa ei ole pakko tehdä mitään, mutta voi toki tehdä.
        Sama se on muussakin elämässä.
        Ei suomessa asuessa ole pakko tehdä mitään, voi vaan olla ja maleksia. Kyllä yhteiskunta maksaa ja antaa sen verran erilaisia tukia että pärjää.

        Toisaalta, kyllä suomessa asuessa voi myös tehdä asioita mitkä tuovat hyvinvointia itselle, läheisille ja yhteiskunnallekin.
        Onneksi voi valita ja tehdä valintojen mukaan.


    • Anonyymi

      Talo on "ikuinen" silloin, kun sitä kannattaa pitää kunnossa.

      Savimajasta ei saa omiaan pois, joten ei sen kunnossapitoonkaan kannata latiakaan laittaa. Tosin arvon lasku johtuu osaksi juuri siitä, ettei savimajoja pidetä kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1778
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1251
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1077
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe