Asumistuessa paikkakunnalla on hyvin ratkaiseva merkitys asumistuen suuruuteen. Vuokrat Helsingissä ovat hyvinkin 2-3 kertaiset verrattuna esimerkiksi Itä-Suomen maaseutuun.
Nyt kysynkin, otetaanko sähkön siirtohintakin paikkakunnittain huomioon asumistuessa, koska siirtohintoja tutkiessani huomasin yllättävän samankaltaisen siirtohinnan vaihtetlun: Siirtohinnat vaihtelevat myös 2-3 kertaisesti riippuen sähköyhtiöstä. Sähkö on asumiskulu ja oletan, että tämä on huomioitu asumistuessa, mutten ole varma.
Asumistuki ja sähkön siirtohinta
6
272
Vastaukset
- Anonyymi
Asumistuessa ei oteta sähkökuluja huomioon ollenkaan. Asuu siis missä hyvänsä, ei sähkölaskuja hyväksytä menoiksi asumistuessa.
- Anonyymi
Ne maksatetaan toimeentulotuessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne maksatetaan toimeentulotuessa.
Toimeentulotuessakin on joku "normi" pääluvun mukaan jossa ei huomioida tätä eroa paikkakuntien eroja siirtomaksuissa ollenkaan.
- Anonyymi
Toimeentulotuessa hyväksytään sähkömenoksi tietääkseni 45 euroa/kk, tosin asiassa on tapauskohtaisiakin eroja esim. onko sähkölämmityskuluja tai muuta erityistä sähkön tarvetta. Alueittain vaihtelevan sähkön hinnan erot ei varmaankaan tuossa ole mukana mitenkään, eli se on varmaankin sitten harkinnanvaraisia asioita mitä hyväksyvät.
Asumistukeen tuo sähkön hinta ei varmasti kuulu mitenkään. Asunnon peruskorjaus ymv. sen sijaan voi tietääkseni vaikuttaa jotenkin eli luullakseni asumistuki voi olla vähän korkeampi jos asunto remontoitu äskettäin jonkin kriteerien mukaan.
Kannattaa tarkistaa, nämä vain ulkomuistista. - Anonyymi
Asunnon kunto ei vaikuta mitenkään asumistukeen. Ikä ja varustetaso ei myöskään vaikuta.
https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot- Anonyymi
Perusparannus/peruskorjaus ne on asioita joilla on vaikutusta asumistukeen, summista tosin en tiedä minkä verran.
Kelan sivuilta löytyy lisää, muistaakseni tarkoitus oli se että näin kannustetaan pitämään talot kunnostettuina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187