Onko kannattavaa tasapainottaa vajaa kesä ajettu alut renkaat setti ennen allelaittoa? Siis muuttuuko painotus ratkaisevasti renkaiden kuluessa?
Tasapainotus vuosittain??
17
6763
Vastaukset
- Setä
Voi "muuttua" kun pyörät irrotetaan ja pannaan takaisin. Eli laita alle, ja jos väpättää vie painotukseen. Mieluiten liikkeeseen jossa on kone joka arpoo painot pyöriä irrottamatta, ja mies joka osaisi konetta käyttää.
Viimeksimainittua on Suomesta vaikea löytää, Saksassa onnistuu. - rengas apina
Tarve on kiinni ajomäärästä, rengaspaineista ja varsinkin ajotavastasi.Jos ajat normaalin rauhallisesti, et siis aja kiinni katukiviin ,kiihdyttele,jarruttele,sudittele,kurvaile ym. Tai ajomääräsi on korkeintaan 10000km kesällä .Ja olet huolehtinut/ huolehdit oikeista rengaspaineista,niin todennäköisesti painotus on ok seuraavanakin kesänä.Yleensä kahden käyttökauden jälkeen on jo muutoksia painotuksessa selvästi.Rengaspaineista senverran,että noudata nimenomaan renkaanvalmistajan ohjeita.Älä huoltokirjan. Niissä on nykyään paljon eroja,johtuen siitä,että alunperin autoon laitetaan yleensä peltivanteilla olevat perusrenkaat.Ja huoltokirjan tiedot perustuvat yleensä niihin.
- köh
Yleensä auton painoon ja lastiin.
- valmistajat
köh kirjoitti:
Yleensä auton painoon ja lastiin.
ilmoittaa yleensä rengaspaineen alhaisemmaksi kuin renkaan valmistaja ja syy on selvä.
Mitä alhaisempi (määrättyyn rajaan asti) paine on sitä pehmeämmältä se tuntuu ja toimii autossa jousituksen osana. Renkaan valmistaja antaa oman luvun sellaisena jossa renkaan pito ym ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset. Useinkin nämä kaksi intressiä poikkeavat kovasti toisistaan....
Jos haluut pehmeyttä.....lue käyttöohjekirjaa mutta jos haluat renkaista turvallisuutta niin käytä valmistajan suositusta.
- Jamppa1
tosi paljon olosuhteista kuten jo mainittu. Merkittävä tekijä on myös itse rengas. Jotkut on niin hirveitä ettei niitä saa ikinä painoon, itsellä oli aikanaan nrt:t ja ne oli sen max. kuukauden painossa ja taas väpätti 80 nopeudessa. Toiset pysyvät tosi hyvin painossa ja kuluvat tasaisesti. 5 grammaa heittoa ei vielä ravista mutta 10 kohdalla ja yli alkaa jo tuntua. Eli ei se paljoa tarvi heittoa.
Eli jos laaturenkaat ja nätisti ajettu niin tuskin tarvii painottaa. kun tasapainotat merkkaa renkaan pintaan
pysyvällä liidulla tai muulla venttiilin kohta
josta näet onko rengas pyörähtänyt vanteella,
tämä suurin syy ettei tasapainotus pysy pitkään
varsikaan jos juuri asennetut renkaat ja jarrutetaan tai kiihdytetään rajusti.
Jos rengas tasaisesti kuluu ei se paljon muuten muutu.Itellä on tapana tarkkailla jo ennen kuin vaihtaa renkaat että onko tarvetta tasapainottaa ennen kuin seuraavan kerran taas laittaa alle. Eli nyt voi esim. tarkkailla täristääkö talvirenkaat ennen kuin vaihtaa kesät alle ja syksyllä taas päinvastoin.
Kokemusta esim. Michelinin nastarenkaista joissa oli alkuperäinen tasapainotus 11 vuotta kunnes kuluivat loppuun eikä täristänyt.tasapainotus tehdään kunnolla, pysyvät renkaat tasapainossa loppuun asti. Kokemusta omista renkaista yli 30 vuodelta. Tasapainotuskin on helppo tehdä kunnolla, mutta valitettavasti on niitäkin, jotka vain rahastavat kelvottomasta työstä. Suurissa ja tunnetuissa rengasliikkeissäkin.
Kirjoitan kokemuksesta, olen itsekin aikanaan tasapainottanut muutamia satoja tai tuhansia renkaita monilla erilaisilla laitteilla sekä autossa paikallaan että irrallaan.- Einomies Porkkakoski
11 vuotta samat nastat? Ilmeisesti oli samat renkaatkin? Eipä noita kilometrejä tainnut vuodessa kertyä paljoakaan.
- poeka tarkemmin
Einomies Porkkakoski kirjoitti:
11 vuotta samat nastat? Ilmeisesti oli samat renkaatkin? Eipä noita kilometrejä tainnut vuodessa kertyä paljoakaan.
eipä kysinen kirjoittaja nastoista tahi niiden kulumisesta kirjoottanut.Jos et osaa lukea mee vaikka apukouluun.
- poeka tarkemmin
Einomies Porkkakoski kirjoitti:
11 vuotta samat nastat? Ilmeisesti oli samat renkaatkin? Eipä noita kilometrejä tainnut vuodessa kertyä paljoakaan.
eipä kysinen kirjoittaja nastoista tahi niiden kulumisesta kirjoottanut.Jos et osaa lukea mee vaikka apukouluun.
Einomies Porkkakoski kirjoitti:
11 vuotta samat nastat? Ilmeisesti oli samat renkaatkin? Eipä noita kilometrejä tainnut vuodessa kertyä paljoakaan.
Suunnilleen tasan 100tkm talvirenkaat alla.
Juu nastoista ei ollut lopuksi paljon hajuakaan ja pintaa sen verran että sakot olisi tullut.
- Michelin
Joo-hei! Suosittelen vaihtamaan ainakin alustan siihen sun takavetoiseen Corollaasi; Pyörän ripustus, iskarit, jouset, nivelet, osv. on oltava kondiksessa renkaiden kunnossapysymiseksi. Tai jos se ei auta, vaihda koko bilika, niin ei tarvi huolehtia ainakaan ko. renkaiden tasapainoisuudesta. t: Balance
- puupää
TAsapainoitan renkaat jolloin DX corolla on parhaimmillaan, kannattaa painoittaa itse eli tunkilla pyörä ylös ja sitten vaan pyöritelään ja aina alimpaan kohtaan laitetaan paino.
- Juuso
Jos "talous on tasapainossa", niin kannattaa painotus tarkistaa. Renkaat kuluvat epätasaisesti, joten puhdista renkaat ja vanteet ja sitten tasapainoita.
Se, kuinka paljon epätasapainoa renkaissa on, ei ole arvattavissa keskustelemalla. Pistä siis koneeseen ja katso.
Olen tasapainotuttanut käytettyja renkaita, ja varmasti kannattaa.
Tasapaino muuttuu renkaan kuluessa. Painotus muuttu myös, kun käytät kumia pois vanteelta. Tosin, jos laitat renkaan täsmällisesti samaan asentoon takaisin, niin muutos on pienehkö, Kuten "Kawasaki" kertoi.(terveisiä "juusolta")
Ja tuolle Michelinille...Niin tarkistappas mitäs sillä Balancella tarkoitetaan. Onhan se mukavä vääntää "slangia", vaikka niiden tarkoituksesta ei olisi hajuakaan. OSV ei myöskään ole suomenkielinen lyhennys. Millainen sun Bilica Corrollas mahtaa olla!
Samoin "Puupää" kertoo tahallaan asiattomia tasapainotusohjeita, mutta nei eivät ole harvinaisia näillä palstoilla.
Eli tasapainota renkaat. Olet ainakin seuraavana kesänä tietoinen asiasta.- rinkula
Jes, pitääpä vielä harkita jos jaksais käyttää painotuksella. Eihän se kyllä paljoa maksa. Setti on käytettynä ostettu, joten viime kesän vipatuksesta ei minulla ole tietoa. Tasaiseti on kyllä kuluneet ja renkaat on GoodYearin nakit.
Paljonkohan noihin renkaisiin sitten painetta pitäis laittaa? Koko on 205/55 R16. Hiukan isompi kuin auton alkuperäinen, joten ohjekirjan suosituksista ei taida olla apua. Auton omapaino on noin 1350 kg. (Ja ei ole DX :)
Talvirenkaat painotutin uudelleen ensimmäisen talven jälkeen ja niissä oli kyllä korjattavaa. Saattoi kyllä johtua ensimmäisen painottajan hutiloinnistakin. En ollut itse näkemässä ja joku harjoittelija teki. Alkuun kyllä olivat aikaslailla tasapainossa.
- AsentajaKake
ei tarvitse tasapainottaa, jos niissä ei tunnu ravistusta.
Vaikka rengas kuluukin, niin se kuluu yhtä paljon joka puolelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243