Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Mielipiteiden vaihto voi tunnetusti olla rakentavaa tai sitten aivan muuta, toki myös siltä väliltä.
Perinteisesti on neuvottu välttämään politiikkaa ja uskontoa keskustelunaiheina esimerkiksi liiketapaamisissa. Näistä aiheista syntyy helposti riitaa.
Sekä poliittisen tai uskonnollisen näkemyksen perusteita on vaikea osoittaa tieteellisesti tosiksi. Maailma on niin monimutkainen. Esimerkiksi Brexitin vaikutuksia on hankala ennustaa.
Kannattaako uskon asioista sitten keskustella, jos keskustelijoiden näkemykset eroavat kovin paljon toisistaan?
Usko Jumalaan ei ole tiedettä vaan nimensä mukaisesti uskoa. Sen perusteet esitellään Raamatussa. Ajattelen niin, että kun uskon Jumalaan, Raamattu on elämäni ohjenuora, vaikka kaikkea en siitä ymmärräkään. Minun olisi mahdotonta johtaa uskoani vaikkapa luonnonlaeista tai eettisistä periaatteista.
Olen osallistunut jonkin verran verkossa käytyihin uskomista koskeviin keskusteluihin. En tiedä onko panokseni hyödyttänyt ketään, mutta ainakin olen itse joutunut miettimään vakaumukseni perusteita.
Väittelytaitoa on arvostettu antiikin ajoista lähtien. Retoriikan keinoin jokainen voi kehittää kykyään vaikuttaa muihin ihmisiin. Sen, jonka perustelut ovat järkevimmät ja siten uskottavimmat, katsotaan yleensä voittaneen.
Poliittisen ja uskonnollisen väittelyn taustalla ovat usein henkilökohtaiset vakaumukset, jotka eroavat toisistaan. Niihin saattaa liittyä voimakkaita asenteita.
Keskustelulle tai väittelylle ei ole mielestäni eduksi, jos se äityy paatokselliseksi tai siinä käytetään latautuneita ilmaisuja kuten hihhuli tai viherpiipertäjä. Tällaisella lähestymisellä kommentoija asettuu vastapuolen yläpuolelle, ja keskustelua tuskin kannattaa jatkaa.
Osapuolet voivat myös vilpittömästi pyrkiä ymmärtämään keskustelukumppanien perusteluja. Voidaan olla sovussa eri mieltä.
Uskonasioita ei voi perustella muulla kuin Raamatulla. Jos vastakkain ovat puhdas järki ja Raamattuun pitäytyvä usko, synteesiä on lähes mahdotonta löytää. Jos keskustelukumppani edustaa sellaista näkemystä, että Raamatusta on tieteen vuoksi jätettävä osa huomiotta, keskustelu voi olla aika hedelmätöntä. Asetelma on hankala siksikin, että Raamatussa on hyvin vaikeasti avautuvia kohtia, joille tosin voi olla oma aikansa.
Ymmärrän, että Raamatun sanoma avautuu parhaiten Pyhän Hengen valossa. Tämä on arka aihe otettavaksi esiin, koska se voidaan tulkita ylimielisyydeksi.
Jos minulta kysytään uskoni perusteita, koen, että minulla on velvollisuus vastata. Jos Luoja suo, löydän sanoja asiani esittämiseen. Voin vain kertoa, miten asian ymmärrän. En voi pyrkiä kysyjän ja omien käsitysteni synteesiin.
Usein julkisuudessa esittävät käsityksiään edustamastani kristillisyydestä henkilöt, jotka eivät usko tai eivät usko enää samalla tavoin. Joku saattaa kuitenkin olla kiinnostunut myös vakaumuksen edustajien näkemyksistä.
Jos joku etsii elävää uskoa, hänellä saattaa olla vastaanottavainen mieli. Silloin keskustelun asetelma on erilainen. Tilanne on harvoin tällainen verkon keskustelupalstoilla, mutta kuitenkin mahdollinen. On hyvä huomata, että keskusteluilla voi olla merkitystä myös sellaisille keskustelun seuraajille, jotka eivät itse siihen aktiivisesti osallistu.
Heikki Honkala
Kannattaako uskon asioista väitellä?
16
<50
Vastaukset
Peräät synteesiä, sellaista ei voi tulla kuin keskustelun kautta, muuten se on sanelua.
Yksinkertaista matematiikkaa sinulle.
Teesi versus antiteesi= synteesi.Peräät synteesiä, sellaista ei voi tulla kuin keskustelun kautta, muuten se on sanelua.
Yksinkertaista matematiikkaa sinulle.
Teesi versus antiteesi= synteesi.- Anonyymi
Sitä ei koskaan tiedä miten asiat etenee puhuttaessa tai kirjoitettaessa.
Uskoa Kristukseen emme voi kenellekkään antaa, se annetaan hänelle YLHÄÄLTÄ, valkeuksien Isältä jos annetaan.
Mutta ellemme koskaan todista Jeesuksesta missään, niin miten tämä sanan siemen voi löytää kadoksissa olevia sydämiä?
Väittely ei tietenkään ole itsetarkoitus Kristuksesta todistettaessa. Mutta kuten Jeesuksen esimerkistä näemme Raamatusta, aina niitä väittelijöitä kuitenkin ilmaantuu. Eivätkä Jeesuksen kanssa väittelijät suinkaan olleet jumalattomia ihmisiä, vaan omasta mielestään parhaita ja erehtymättömiä uskovaisia.
Kantaisäänsä Aabrahamiin ja Moosekseen he luottivat, mutta Jeesuksen, tuon ainoan taivastien he hylkäsivät ylpeinä.- Anonyymi
Minusta uskonasioista ei pidä eikä tarvitse väitellä. On yksi ainoa totuus Jeesus. Kaikki mikä poikkeaa hänen sanastaan on ihmisten käsitystä ja oppia.
Se on niin kuin liikenteessä. Jos merkki ilmoittaa että tässä saa ajaa kuuttakymppiä niin yli sen on rikkomus josta rangaistaan. Sama pätee uskossakin. Ei pidä mennä uskomaan muuta kuin Jeesuksen sanaa. Jokainen sana mitä hän puhui oli Jumalasta.
Periaatteessa he jotka pysyvät totuudessa, ei heidän tarvitse vääntää uskostaan. Se on kaikilla sama. Uskonnolliset järjestöt ja kirkot ovat lähteneet omille teilleen ja siitä tulee rangaistus.
W. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta uskonasioista ei pidä eikä tarvitse väitellä. On yksi ainoa totuus Jeesus. Kaikki mikä poikkeaa hänen sanastaan on ihmisten käsitystä ja oppia.
Se on niin kuin liikenteessä. Jos merkki ilmoittaa että tässä saa ajaa kuuttakymppiä niin yli sen on rikkomus josta rangaistaan. Sama pätee uskossakin. Ei pidä mennä uskomaan muuta kuin Jeesuksen sanaa. Jokainen sana mitä hän puhui oli Jumalasta.
Periaatteessa he jotka pysyvät totuudessa, ei heidän tarvitse vääntää uskostaan. Se on kaikilla sama. Uskonnolliset järjestöt ja kirkot ovat lähteneet omille teilleen ja siitä tulee rangaistus.
W.Totta, mutta avaaja ei ole Jeesuksen oma, ei maininnut siitä, ja ilman Jeesusta, ei ole kontaktia Isään.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, mutta avaaja ei ole Jeesuksen oma, ei maininnut siitä, ja ilman Jeesusta, ei ole kontaktia Isään.
rPuuttuisko se paras opettaja Pyhä Henki? Se on totuuden henki. Jolla sellainen henki on hän on yhtä samassa hengessä Isän ja Pojan kanssa.
W. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puuttuisko se paras opettaja Pyhä Henki? Se on totuuden henki. Jolla sellainen henki on hän on yhtä samassa hengessä Isän ja Pojan kanssa.
W.On, mutta ensin täytyy löytää Jeesus; Joh. 14:6
Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Joten miten lestadiolaiset pääsevät suoraan Isän luokse.
Vastaus on se, että he ylittävät Jeesuksen, joka on kaikkivaltias tekemällä sitä työtä, jonka Jeesus teki? Jakamalla MUKA synnin sopivusta vakavasta naamasta.
Jos joku lestadiolainen luulee, että Jeesus ottaa omaan jonoonsa, nämä Raamatun sanan raiskaajat, on täysin harhassa, sekä kadotuksen tiellä.
Heille Jeesus sanookin; Matt. 7:23
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät! Siihen on hankala vasta, ei auta sanoa, että Lahkomme käski, johon Kaikkivaltias sanoo Raamatusta; - Minä täytin Lain edestänne, omalla kuoleman verelläni, te vain teitte businesta sillä.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puuttuisko se paras opettaja Pyhä Henki? Se on totuuden henki. Jolla sellainen henki on hän on yhtä samassa hengessä Isän ja Pojan kanssa.
W.Keneltä se uupuu, siis Henki.
Henki ei kirkasta Isää, ainoastaan Poikaa, ja Henki tulee keneen tahtoo ja antaa armolahjoja halunsa mukaan.
Mutta teillä niitä ei ole, ei kielillä puhumista, ei paranamista??
Joten? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On, mutta ensin täytyy löytää Jeesus; Joh. 14:6
Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Joten miten lestadiolaiset pääsevät suoraan Isän luokse.
Vastaus on se, että he ylittävät Jeesuksen, joka on kaikkivaltias tekemällä sitä työtä, jonka Jeesus teki? Jakamalla MUKA synnin sopivusta vakavasta naamasta.
Jos joku lestadiolainen luulee, että Jeesus ottaa omaan jonoonsa, nämä Raamatun sanan raiskaajat, on täysin harhassa, sekä kadotuksen tiellä.
Heille Jeesus sanookin; Matt. 7:23
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät! Siihen on hankala vasta, ei auta sanoa, että Lahkomme käski, johon Kaikkivaltias sanoo Raamatusta; - Minä täytin Lain edestänne, omalla kuoleman verelläni, te vain teitte businesta sillä.
rPitää tehdä ero ihmisoppien ja käsitysten sekä Jeesuksen julistaman totuuden kanssa. On vain ja ainoastaan yksi totuus johon uskomalla saa toivon pelastuksesta. Se totuus on Jeesuksen sana. Muuta pelastukseen vievää tietä ei ole. Puhukoot lestat omilleen mitä hyvänsä, mutta jokaisesta sanasta pitää tehdä tili.
W.
- Anonyymi
Hyvä kirjoitus muslimilta. Usko teillä on vahva, Jumalaan.
Osalla Suomen lahkoista Rahaan, osalla politiikkaan ja osalla kovapyöräkärryyn.
Meillä Kristityillä, jotka uskovat Jeesukseen, luvattuna Messiaana, ei ole ongemia.
Olemme vastaan ottaneet Jeesuksen ja uudestsiyntyneet Häneen, silloin ei mietä ihmiset lahkoineen ohjaa: Gal. 5:1
Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Saatanakin uskoo Jumalaan mm lestadiolaiset, josta Jaakob sanoo; Jaak. 2:19
Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.
Olisit edes kerran maininnut eesuksen nimen, ei me kerrota kenelekään.- Anonyymi
Kesitas yrittää saatanan tavoin väheksyä Raamatun sanomaa.
Mark. 11:22
Jeesus sanoi heille: "Uskokaa Jumalaan.
Joh. 14:1
"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. [Joh. 14:27 | Mark. 11:22; Joh. 12:44]
Ap. t. 16:34
än vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]
Ap. t. 27:25
Pysykää siis rohkeina, miehet! Minä luotan Jumalaan ja uskon, että käy niin kuin minulle on sanottu.
Room. 4:5
Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi. [Joh. 6:29; Room. 3:28; 2. Kor. 5:19; Fil. 3:9]
Room. 4:17
niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]
Kol. 2:12
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
1. Tess. 1:8
Teidän keskuudestanne on Herran sana kaikunut Makedoniaan ja Akhaiaan, onpa uskonne Jumalaan tullut tunnetuksi kaikkialla muuallakin. Meidän ei tarvitse siitä puhua, [Room. 1:8; Kol. 1:4; Filem. 1:5]
1. Tim. 4:10
Siksihän me näemme vaivaa ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten pelastaja, varsinkin uskovien.
Tit. 3:8
Tämä sana on varma, ja haluan sinun tähdentävän näitä asioita, jotta ne, jotka uskovat Jumalaan, tekisivät ahkerasti hyvää. Tällainen on ihmisille hyväksi ja hyödyksi.
Hepr. 6:1
Älkäämme siis enää viipykö Kristuksen opin alkeissa, vaan edetkäämme täyteen tietoon. Emme voi uudestaan laskea perustusta ja opettaa sellaisia asioita kuin parannus kuolemaan johtavista teoista, usko Jumalaan,
1. Piet. 1:21
Hänen kauttaan te uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että te uskoessanne myös panette toivonne Jumalaan. [Ap. t. 2:24]
Vapaat suunnat ovat omineet vapauden jeesustella täysillä vastoin Raamattua ja luterilaista oppia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. [Joh. 14:27 | Mark. 11:22; Joh. 12:44]
än vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]
Pysykää siis rohkeina, miehet! Minä luotan Jumalaan ja uskon, että käy niin kuin minulle on sanottu.
Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi. [Joh. 6:29; Room. 3:28; 2. Kor. 5:19; Fil. 3:9]
niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
Teidän keskuudestanne on Herran sana kaikunut Makedoniaan ja Akhaiaan, onpa uskonne Jumalaan tullut tunnetuksi kaikkialla muuallakin. Meidän ei tarvitse siitä puhua, [Room. 1:8; Kol. 1:4; Filem. 1:5]
Siksihän me näemme vaivaa ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten pelastaja, varsinkin uskovien.
Tämä sana on varma, ja haluan sinun tähdentävän näitä asioita, jotta ne, jotka uskovat Jumalaan, tekisivät ahkerasti hyvää. Tällainen on ihmisille hyväksi ja hyödyksi.
Älkäämme siis enää viipykö Kristuksen opin alkeissa, vaan edetkäämme täyteen tietoon. Emme voi uudestaan laskea perustusta ja opettaa sellaisia asioita kuin parannus kuolemaan johtavista teoista, usko Jumalaan,
Hänen kauttaan te uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että te uskoessanne myös panette toivonne Jumalaan. [Ap. t. 2:24]
Vapaat suunnat ovat omineet vapauden jeesustella täysillä vastoin Raamattua ja luterilaista oppia.Siinäpä se, Lutherkin on totuus. Mokomakin juoppo munkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaat suunnat ovat omineet vapauden jeesustella täysillä vastoin Raamattua ja luterilaista oppia.Kuulehan loppi.
Jos kerrot jostain anonyymistä nimen, allekirjoita myös oma nimesi, vaikuttaisit enemmän terveeltä.
Nimestä saata muuten olla hakoteillä.
Käydäänpä läpi tekstisi.
>>Mark. 11:22
Alkukielellä; 22. Ja Jeshua vastasi ja sanoi heille, ”olkoon teissä Jumalan uskollisuus.” (siinä puhutaan uskollisuudesta, ei uskosta)
Olikohan painovirhe pakolainen.
Alkukielellä sama, mutta tyhmäkin tajuaa, että Jos on Poika, niin on Isäkin, se on tajunnankin tulos. Hehän ovat yhtä.
Mutta vain usko Poikaan, Jeesukseen pelastaa, ei usko Isään.
Alkuteksti; 34. Ja hän vei heidät ylös hänen kotiinsa ja laittoi heille sen pöydän, ja hän riemuitsi, hän ja hänen kotinsa asukkaat, siinä Jumalan uskollisuudessa ( Ei mitään usko, vaan uskollisuutta Hänen juttuihinsa, joka ilmenee meille Pojassaan Jeesuksessa).
>>Pysykää siis rohkeina, miehet! Minä luotan Jumalaan ja uskon, että käy niin kuin minulle on sanottu.** Ei kai vain Vl pastori sanonut, ole varovainen niiden kanssa, raiskaavat Raamattua.
Alkuteksti; 5. Mutta hänelle, joka ei palvele, vaan ainoastaan uskoo häneen, joka puhdistaa syntisen, hänelle luetaan se hänen uskollisuutensa puhtaudeksi. ( Häneen on Jeesus, ei Jumala ).
Alkuteksti; 17. Kuten kirjoitettu on, että, ”minä osoitin sinut olemaan kansakuntien paljouden isä, Jumalan edessä, sillä sinä uskoit häneen, joka antaa elämän kuolleille, ja kutsuu niitä, joita ei ole, niin kuin he ovat.
( Mieti, - Kukahan se on JUMALAN EDESSÄ, se on Jeesus, mutta Abram oli Israelin perustaja, Jumalan silmäterän perustaja, ja kuului Vanhaan Liittoon).
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room.
• Alkuteksti; 11. Ja hänen kauttaan teidät on ympärileikattu, ei käsin tehdyllä ympärileikkauksella, vaan poistamalla se synnin liha, Messiaan ympärileikkauksen kautta.
• 12. Ja te olitte haudatut hänen kanssaan siinä kasteessa, ja sen kautta te nousitte hänen kanssaan, kun te uskotte siihen Jumalan voimaan, joka nosti hänet kuolleista.
• 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet syntienne ja lihanne ympärileikkaamattomuuden kautta, hän on tehnyt eläviksi hänen kanssaan, ja hän on päästänyt meidän kaikista meidän synneistämme.
(Onko Sinut ympärileikattu? UT;n mukaan se ei toimi, vaan pitää ympärileikata sydämen, ja uudestsytyä Herrassa Jeesuksessa. Mikään näistä ei toimi lestadiolaisuudessa, ei edes kaste, upotuskaste.
Jo Jesaja tiesi tämän uuden käskyn, mutta SRK ei;
Jer. 4:4 Ympärileikatkaa itsenne Herralle kuuluviksi, ympärileikatkaa sydämenne, te Juudan ja Jerusalemin asukkaat! Muuten minun vihani leimahtaa teidän pahojen tekojenne tähden ja palaa kuin tuli, eikä kukaan voi sitä sammuttaa
****************'
-jatkuu- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulehan loppi.
Jos kerrot jostain anonyymistä nimen, allekirjoita myös oma nimesi, vaikuttaisit enemmän terveeltä.
Käydäänpä läpi tekstisi.
Alkukielellä; 22. Ja Jeshua vastasi ja sanoi heille, ”olkoon teissä Jumalan uskollisuus.” (siinä puhutaan uskollisuudesta, ei uskosta)
Alkukielellä sama, mutta tyhmäkin tajuaa, että Jos on Poika, niin on Isäkin, se on tajunnankin tulos. Hehän ovat yhtä.
Alkuteksti; 34. Ja hän vei heidät ylös hänen kotiinsa ja laittoi heille sen pöydän, ja hän riemuitsi, hän ja hänen kotinsa asukkaat, siinä Jumalan uskollisuudessa ( Ei mitään usko, vaan uskollisuutta Hänen juttuihinsa, joka ilmenee meille Pojassaan Jeesuksessa).
>>Pysykää siis rohkeina, miehet! Minä luotan Jumalaan ja uskon, että käy niin kuin minulle on sanottu.** Ei kai vain Vl pastori sanonut, ole varovainen niiden kanssa, raiskaavat Raamattua.
Alkuteksti; 5. Mutta hänelle, joka ei palvele, vaan ainoastaan uskoo häneen, joka puhdistaa syntisen, hänelle luetaan se hänen uskollisuutensa puhtaudeksi. ( Häneen on Jeesus, ei Jumala ).
Alkuteksti; 17. Kuten kirjoitettu on, että, ”minä osoitin sinut olemaan kansakuntien paljouden isä, Jumalan edessä, sillä sinä uskoit häneen, joka antaa elämän kuolleille, ja kutsuu niitä, joita ei ole, niin kuin he ovat.
( Mieti, - Kukahan se on JUMALAN EDESSÄ, se on Jeesus, mutta Abram oli Israelin perustaja, Jumalan silmäterän perustaja, ja kuului Vanhaan Liittoon).
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room.
• Alkuteksti; 11. Ja hänen kauttaan teidät on ympärileikattu, ei käsin tehdyllä ympärileikkauksella, vaan poistamalla se synnin liha, Messiaan ympärileikkauksen kautta.
• 12. Ja te olitte haudatut hänen kanssaan siinä kasteessa, ja sen kautta te nousitte hänen kanssaan, kun te uskotte siihen Jumalan voimaan, joka nosti hänet kuolleista.
• 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet syntienne ja lihanne ympärileikkaamattomuuden kautta, hän on tehnyt eläviksi hänen kanssaan, ja hän on päästänyt meidän kaikista meidän synneistämme.
(Onko Sinut ympärileikattu? UT;n mukaan se ei toimi, vaan pitää ympärileikata sydämen, ja uudestsytyä Herrassa Jeesuksessa. Mikään näistä ei toimi lestadiolaisuudessa, ei edes kaste, upotuskaste.
Jer. 4:4 Ympärileikatkaa itsenne Herralle kuuluviksi, ympärileikatkaa sydämenne, te Juudan ja Jerusalemin asukkaat! Muuten minun vihani leimahtaa teidän pahojen tekojenne tähden ja palaa kuin tuli, eikä kukaan voi sitä sammuttaa
****************'
-jatkuu-1. Tess. 1:8
Alkuteksti 8. Sillä teistä on kuultu meidän Herramme sanaa, ei yksin Makedoniassa ja Akaiassa, vaan kaikissa paikoissa, jotka ovat Jumalassa, on kuultu samoin, ettei teistä tarvitse mitään puhuakaan! ( Jumalassa kuultu? Ei uskottu. Jae 6 kertoo, kuka Herra oikein on, - 6. Ja te jäljittelitte meitä ja meidän Herraamme, vastaanottaen sen sanan suuressa ahdistuksessa ja pyhän hengen ilossa.
Tämä aluksi, vastaan loputkin, jos haluat Pyhää tietoa.
Sitten tuo viimeinen jakeesi; Vapaat suunnat ovat omineet vapauden jeesustella täysillä vastoin Raamattua ja luterilaista oppia.
Se jolla on Mersu, ajaa sillä, mutta se jolla on Jeesus kertoo Hänen suurista teoistaan ja pelastuu sillä.
1. Joh. 2:23 Joka kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, mutta joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä
Ja Sinulle henkilökohtaisesti;
Luuk. 12:8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.
Myös alkutekstiä; 23. Ja hän, joka kieltää sen Pojan, hän ei usko Isäänkään. Ja joka tunnustaa Pojan, tunnustaa myös Isän.
Mikä se luerilainen oppi on, Lutherhan oli juutalaisten vihaaja, jonka itse Jumala tuomitsee Gen 12;1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.
Näin käy, kun kulkee harhauttaja juoppojen perässä.
r, ei Kesistas. On varmaan ollut fiksu, kun Häntä noin vihaatte. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulehan loppi.
Käydäänpä läpi tekstisi.
****************'
-jatkuu-1. Tess. 1:8
Alkuteksti 8. Sillä teistä on kuultu meidän Herramme sanaa, ei yksin Makedoniassa ja Akaiassa, vaan kaikissa paikoissa, jotka ovat Jumalassa, on kuultu samoin, ettei teistä tarvitse mitään puhuakaan! ( Jumalassa kuultu? Ei uskottu. Jae 6 kertoo, kuka Herra oikein on, - 6. Ja te jäljittelitte meitä ja meidän Herraamme, vastaanottaen sen sanan suuressa ahdistuksessa ja pyhän hengen ilossa.
Tämä aluksi, vastaan loputkin, jos haluat Pyhää tietoa.
Sitten tuo viimeinen jakeesi; Vapaat suunnat ovat omineet vapauden jeesustella täysillä vastoin Raamattua ja luterilaista oppia.
Se jolla on Mersu, ajaa sillä, mutta se jolla on Jeesus kertoo Hänen suurista teoistaan ja pelastuu sillä.
1. Joh. 2:23 Joka kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, mutta joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä
Ja Sinulle henkilökohtaisesti;
Luuk. 12:8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.
Myös alkutekstiä; 23. Ja hän, joka kieltää sen Pojan, hän ei usko Isäänkään. Ja joka tunnustaa Pojan, tunnustaa myös Isän.
Mikä se luerilainen oppi on, Lutherhan oli juutalaisten vihaaja, jonka itse Jumala tuomitsee Gen 12;1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.
Näin käy, kun kulkee harhauttaja juoppojen perässä.
r, ei Kesistas. On varmaan ollut fiksu, kun Häntä noin vihaatte.
- Anonyymi
Raamattu antaa selkeän todellisuuden siitä miten uskova elää eikä hänellä ole hengestä eikä viisaudesta puutetta jos elää Herran yhteydessä. Silloin on jos yrittää yksin kaikenlaista viisastella.
Esim. laista väittely kielletään ja heti perään mainitaan harhaoppi. Eli jos ihminen alkaa väittämään, että hänellä on joku erityinen ymmärrys laista ja miten sitä pitää noudattaa, niin pitää hälytyskellojen soida, että tämä ei ole Herrasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175006
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2182686- 301820
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341775Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731707Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301608Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641237- 1531187
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81164Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti43974