Frusciante

Mepelpeepe

Mitenkäs RHCP-faneihin iskee John Fruscianten soolotuotanto? "To record only water for ten days" on allekirjoittaneen suosikki, näistä uudemmista kolahtaa "A sphere in the heart of silence", sekä Ataxian levy.

RHCP:stä vielä sen verran, jotta bändi on mielestäni nyt jättämässä taakseen ns. taiteellista murrospistettä, funkimmat jutut ovat jäämässä pois ja tuntuu että musiikki on vapautuneempaa, bändi pystyy ja saa tehdä mitä haluaa. Tämä on mielestäni ehdottomasti hyvä juttu. Oma suosikkini on edelleenkin "Blood sugar sex magic", mutta silti mielestäni uusimmilla levyillään bändi menee yhä mielenkiintoisempaan suuntaan. Osasyynä tähän luulisin olevan mm. herra Fruscianten vahvan musiikillisen vaikutuksen...vai mitä mieltä muut ovat?

26

4231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • backwood

      olen ehdottomasti samaa mieltä että rhcp:n musiikillisiin kokeiluihin on suurimpana vaikuttamassa john. hänhän on uskomattoman lahjakas ja tuottelias myös, kun on julkaissut niin paljon myös soolomateriaalia. täytyy tunnustaa etten ole vielä osatnut kaikki uusimpia levyjä, niistä olen kuunnellut vasta the will to deathia ja dc ep:tä. niistä mitä olen kuunnellut, johnin paras soololevy on ehdottomasti shadows collide with people. se on yksi kaikista lempilevyistäni, enkä kyllästy siihen koskaan. tykkään tunnelmista jotka vaihtuvat kesken biisin ja fruscianten ja josh klinghofferin äänestä. yllätyin myös siitä että niandra la des and usually just a t-shirt oli niin hyvä. kuunneltuani sen monia monia kertoja pääsin levyyn 'sisälle'. tykkään todella paljon kuunnella sitä. toisaalta lopun raidoista olisi ehkä joitain voinut jättää pois...
      to record water...-levyltä suosikkikappaleeni on invisible movement sekä ramparts. mainitkaa omianne?
      ja vielä, rhcp:n uuden albumin valmistumisen kestoon on varmaan ollut syynä johnin vilkas soolotuotanto, mutta toivotaan nyt kaikkien 6:n levyn ilmestymisen jälkeen että hänkin voi antaa kaiken panoksensa taas bändille ja uusi levy ilmestyisi vihdoin pian!

      • Ti-ia

        Mulla taas on just päinvastoin. Tykkään rhcp:n musiikista aivan älyttömästi, mutta Johnin musiikki ei jotenkin iske yhtään. En tiedä syytä :(


      • Frusciante-fani
        Ti-ia kirjoitti:

        Mulla taas on just päinvastoin. Tykkään rhcp:n musiikista aivan älyttömästi, mutta Johnin musiikki ei jotenkin iske yhtään. En tiedä syytä :(

        eiköhän tuo miun nimimerkki paljasta jo paljon!!!
        olen ihan hurahtanu johniin!!!


    • patajan

      Olen kuullut yhden Fruscianten soolobiisin ja oon sitä mieltä, että hän on parempi taustalaulajana, kuin soololaulajana. Mutta erinomainen laulaja silti.

      • patajan

        Löytyykö tuo seuraava biisi joltain levyltä;
        http://www.hyfntrak.com/johnfrusciante/fromafriend/

        Toivottavasti linkki toimii.


      • Mepelpeepe
        patajan kirjoitti:

        Löytyykö tuo seuraava biisi joltain levyltä;
        http://www.hyfntrak.com/johnfrusciante/fromafriend/

        Toivottavasti linkki toimii.

        Jos tuota Past recedes - biisiä tarkoitit, niin sehän löytyy Johnin viimeisimmältä Curtains -levyltä.


      • patajan
        Mepelpeepe kirjoitti:

        Jos tuota Past recedes - biisiä tarkoitit, niin sehän löytyy Johnin viimeisimmältä Curtains -levyltä.

        Kiitoksia kovasti vastauksestasi ;)


      • patajan
        Mepelpeepe kirjoitti:

        Jos tuota Past recedes - biisiä tarkoitit, niin sehän löytyy Johnin viimeisimmältä Curtains -levyltä.

        Onko nuo Curtains-levyn biisit yhtään saman tyylisiä kuin Past Recedes?


      • Mepelpeepe
        patajan kirjoitti:

        Onko nuo Curtains-levyn biisit yhtään saman tyylisiä kuin Past Recedes?

        Täytynee myöntää, etten ole Curtainsia paljoa kuunnellut, mutta totta on että levy on rauhallisen oloinen, akustisvoittoinen ja tunnelmallinen, eli aika lailla Past recedes-biisin hengessä muutkin kappaleet.

        "It was recorded on an Ampex 8-track tape machine from 1970 and was recorded at his house. He sat on his living room floor and played and sang his songs and then did overdubs. The overdubs were assisted by Carla Azar of Autolux on drums, Ken Wylde on upright bass and Omar Rodriguez of The Mars Volta, who played lead guitar on two songs. It is a very warm album. It is also very sad, with additional doses of happiness, strength and humor for good measure."

        Tässä vielä linkki, josta voi kuunnella näytteitä biiseistä: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00069YE0W/qid=1114345479/sr=8-1/ref=pd_csp_1/103-2474937-6959008?v=glance&s=music&n=507846


      • patajan
        Mepelpeepe kirjoitti:

        Täytynee myöntää, etten ole Curtainsia paljoa kuunnellut, mutta totta on että levy on rauhallisen oloinen, akustisvoittoinen ja tunnelmallinen, eli aika lailla Past recedes-biisin hengessä muutkin kappaleet.

        "It was recorded on an Ampex 8-track tape machine from 1970 and was recorded at his house. He sat on his living room floor and played and sang his songs and then did overdubs. The overdubs were assisted by Carla Azar of Autolux on drums, Ken Wylde on upright bass and Omar Rodriguez of The Mars Volta, who played lead guitar on two songs. It is a very warm album. It is also very sad, with additional doses of happiness, strength and humor for good measure."

        Tässä vielä linkki, josta voi kuunnella näytteitä biiseistä: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00069YE0W/qid=1114345479/sr=8-1/ref=pd_csp_1/103-2474937-6959008?v=glance&s=music&n=507846

        Kävin kuuntelemassa niitä biisejä, ja tulin siihen tulokseen, että haluan kyseisen levyn! Levyt on vaan niin kalliita, etten tiedä milloin saan sen!!


      • grape
        patajan kirjoitti:

        Kävin kuuntelemassa niitä biisejä, ja tulin siihen tulokseen, että haluan kyseisen levyn! Levyt on vaan niin kalliita, etten tiedä milloin saan sen!!

        ladata parhaat biisit netistä suoraan koneellesi, niin ei muutaman biisin takia tartte koko levyä ostaa. Kuuntelin osaa RHCP:n uusista biiseistä, tuntui istuvan, soundi oli hyvää ja tempaava. Mp3- wma tiedostoina saat biisit kätetävästi käyttöösi, eikä hintakaan kovin korkealla ole, tosin ns. vertaisverkkojen kautta ne saa ilmaiseksi.


      • patajan
        grape kirjoitti:

        ladata parhaat biisit netistä suoraan koneellesi, niin ei muutaman biisin takia tartte koko levyä ostaa. Kuuntelin osaa RHCP:n uusista biiseistä, tuntui istuvan, soundi oli hyvää ja tempaava. Mp3- wma tiedostoina saat biisit kätetävästi käyttöösi, eikä hintakaan kovin korkealla ole, tosin ns. vertaisverkkojen kautta ne saa ilmaiseksi.

        Itse en ole kopioimisen kannalla..eli tuen artistia ostamalla levyn..


    • Mepelpeepe

      Jep, ehkäpä Johnin musiikki on sen verran erilaista verrattuna RHCP:n tyyliin ettei se välttämättä iske kaikkiin RHCP-faneihin. Tosin tuo backwoodin mainitsema "Shadows collide with people" on Johnin ehkä helpoiten lähestyttävä levy, tunnelmaltaan paikoitellen jopa chilipeppersmäinenkin. Suosittelen sitä eka levyksi RHCP-faneille, jos haluaa tutustua Johnin musiikkiin. Mikään laulajahan John ei perinteisessä mielessä ole, mutta miehen äänessä on jotain elettyjen vuosien tuomaa inhimillisyyttä.

      Josh Klinghoffer on muuten erinomainen parivaljakko Johnin levyillä, mieshän soittelee myös Bicycle Thief-nimisessä orkesterissa http://www.goldenvoice.com/recordco/bicycle.html
      bändin biisinpätkiä voi kuunnella osoitteessa http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00005IAFF/qid=1111829965/sr=1-1/ref=sr_1_1/103-9936121-4785416?v=glance&s=music

      Niin, omat suosikkini "To record..."-levyltä on Going inside, Away & anywhere, Invisible movement, Representing ja Saturation. Noh, eipä siellä nyt heikompia biisejä olekaan.

      • H33nuu

        MIstä ton bicycle thiefin levyn you come and go like a pop song voi ostaa? oon ettiny sitä tosi kauan eikä näytä löytyvän sitten mistään. ja Johnista vielä että omistan jokaisen Fruscianten ja Chilien levyn ja tykkään paljon mutta
        Chilien kulta aika loppui kun californicationin kiertuekin loppui. Fruscianten musiikki vain paranee.


    • pink.triangle

      Minulla on jäänyt koko soolotuotanto väliin. Syy ei ole se että en pitäisi siitä, olen kuullut vain pari biisiä radiosta, mutta se kun mietin mitä levyjä voisin ostaa niin Frusciante on aina jäänyt pois mielestä. Nyt olisi ehkä pakko saada joku levy..

    • duff

      kyllä tykkään ja paljon.
      hyllystä löytyvät kyllä toistaiseksi
      vain 'shadows collide with people'
      ja 'to record only water for ten days'.
      pitäisi kyllä hankkia ne uusimmatkin.

      parasta biisiä noilta levyiltä on kyllä paha sanoa, kun ne toimivat mielestäni parhaiten kokonaisuuksina,
      mutta mm. 'ricky', 'away & anywhere' ja 'saturation' ovat ainakin jäänneet mieleen.
      se ykkössuosikki taitaa kuitenkin olla johnin virallisilla sivuilla ladattavissa oleva 'cut myself out'.

      rhcp:n vanhasta tuotannosta tykkään kyllä vähän enemmän kuin uudesta, vaikka frusciante iskeekin.
      blood sugar ja uplift ovat mielestäni parhaat levyt.

    • Dani

      Mutta mielestäni Chili Pepperseillä on aina ollut se etuoikeus, että miehet ovat saaneet tehdä mitä haluavat. Eiväthän ne koskaan kysyneet keltään että josko sopis nyt pistää tämmöinen biisi levylle. Ja Johnista sen verran että kuuntelen kyllä mieluusti miehen soolotuotantoa myös, omistan tosin itse vain will to deathin sekä a sphere in the heart of silencen. Jälkimmäiseksi mainittu kirii hieman toisen edelle. Ja sitten seuraava levyhankinta luultavasti tulee koskemaan Niandra Ladesia.

      • kantrihai

        to record... on kyllä hyvä levy ja dc ep aivan loistava! ketkä ei oo kuullu johnin soololevyjä, kantsii käyä miehen kotisivuilla. siel oli ainaki jossain vaihees pari ihan kokonaista levyä tyrkyllä:)


    • Red Hot

      Omistan kaksi Johnin levyä Inside of Emptiness ja Shadows Collide With People ja pidän niistä molemmista erittäin paljon.Varsinkin SCWP on niin helvetin hieno levy, että ei voi muuta kun suositella kaikille.Silti toivoisin, että John hiukan hillitsisi levyjen tekoa,ettei itse pääprojekti hidastuisi tai jäisi taka-alalle.

    • takia

      Fruscianten levyillä pitää olla sitä hemmetin ulinaa joka biisin alku monta minuuttia. Äijä on ainakin omasta mielestäni eräs maailman parhaita kitaristeja, niin miksi ei käytä hyödyksi näitä taitoja? Toki Johnilla on hyviäkin kappaleita ja pidänkin Johnin musiikista yleisesti ottaen, mutta -00 Ghost 27 - tyyliset ulinat ovat täysin perseestä. Jos joku todella pitää niistä niin olisi kyllä kiva kuulla.

      • Red Hot

        oon kanssa samaa mieltä, että "-00Ghost27", "Failure33Object" tai "23 go in to end" tyyppiset biisit on ihan turhia.Biisit vain pitkittää muuten hyvää kokonaisuutta tai ehkä en ole riittävän älykäs ymmärtämään niiden tuomaa suunnatonta taiteellisuutta


      • Emit
        Red Hot kirjoitti:

        oon kanssa samaa mieltä, että "-00Ghost27", "Failure33Object" tai "23 go in to end" tyyppiset biisit on ihan turhia.Biisit vain pitkittää muuten hyvää kokonaisuutta tai ehkä en ole riittävän älykäs ymmärtämään niiden tuomaa suunnatonta taiteellisuutta

        Ehkä ne kappaleet ovat niin taiteellisia, että me emme voi käsittää niitä. Tai sitten ei.
        Ei ne minusta millään tavalla "turhia" ole. En silti kuuntelisi niitä urakalla, esim. laittaisi aina soimaan samalla kun olen kotona, tulisi outo tunnelma.


      • Red Hot
        Emit kirjoitti:

        Ehkä ne kappaleet ovat niin taiteellisia, että me emme voi käsittää niitä. Tai sitten ei.
        Ei ne minusta millään tavalla "turhia" ole. En silti kuuntelisi niitä urakalla, esim. laittaisi aina soimaan samalla kun olen kotona, tulisi outo tunnelma.

        joo no niin onhan se sellanen juttu, että jos ne taiteilijan mielestä kuuluu siihen kokonaisuuteen niin enpä mä niitä sitten turhiksi voi sanoa, ei ne mulle ainakaan mitään tähtihetkiä edusta ennemmin mä olisin noiden paikalla kuunnellu perinteisempiä instrumentaali biisejä


    • Kiedis

      Frusciante biisit ovat kaikki vähän samanlaisia eikä niitä tahdo välillä erottaa toisistaan. Onneksi muutama parempikin biisi löytyy. Omission.

    • Marcus44444444

      melko hyvi. perustunnelmaltaan melko haikeaa ja surullista kaikki levyt, mutta todella kaunista ja taiteellista sekä tunnelmallista. Itse tykkään eniten Shadows collide with peoplesta, siitä erityisesti kappaleet Wednesday`s song, Chances ja Time goes Back aivan loistavia biisejä. Myös Curtains- levyllä hienoja biisejä. Itsehän fanitan Johnia yli kaiken ja mielestäni hän on yksi parhaimmista kitaristeista, mitä tosin hän ei valitettavasti tuo kovin usein esiin soololevyillään, paitsi kappaleen The past recedes soolonäppäilyssään.

      • Funky Monk

        no niin.. nytpä siis tiedetään et John on itse ihastunut soolouraansa siinä määrin et jättää Peppersit.
        ja, kaikki soolot omaavana & superluukuttavana, korvat höröllä oottelenkin näitä pieteetillä väännettyjä soololevyjä. ehkäpä kaikki oli niin megamegamega, et Johnista tuntuu helpottavalta ja vapauttavalta olla taas ns. nöyrä käsityöläinen, kunnianhimoinen muusikko huom. omilla ehdoillaan.. mut kauan eläköön Chiliukot, yhdessä ja erikseen- ja mahtavaa vuoden 2010 alkua kaikille Chili- ja John- faneillle..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2664
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    Aihe