Mitä tehdä sekavassa tilassa olevalle

Anonyymi

Nainen katseli korttelin isoa ikkunaa, joka oli lähes peitetty manoskuvalla. Kuvassa oli ainakin mies. Nainen huusi ja karjui kamalasti, haukkui ja selitti niinkuin olisi sitä kuvaa torunut. Jatkoin ohi. Pitkän ajan kuluttua kävelin takaisin, sama tilanne. En ole nähnyt psykoosissa olevaa, mutta mahdollista, pahasti sekaisin ja pää jotenkin keikkui tai tärisi. En vain uskaltanut mennä tarjoamaan apua sen meuhkaamisen takia, pelkäsin että hyökkää päälle. Nyt vaivaa olisiko pitänyt soittaa hätänumeroon.

15

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos omalle kohdalle tuonkaltainen tilanne, ja sekava ihminen on outo, niin en menisi kyllä rauhoittelemaan. Tieten se hätäkeskukseen soitto olisi ollut paikallaan. Poliisit on koulutettu tuonkaltaisiin tilanteisiin.
      Itse, jos tilanteeseen menee, niin voi saada ikuisen riesan, kun kuitenkin sekavasta ihmisestä on kyse.
      Siinä voi joutua vihan kohteeksi tai vaikeiden hetkien terapeutiksi.
      Itse jouduin " terapeutiksi " yhdelle "heikkohermoiselle", ei sekään niin hääppöstä ole.
      Parempi pysytellä tervejärkisten porukoissa

• Anonyymi

Ehkä poliisilta olisi voinut kysyä, tulevatko he apuihin.
      Jää varmaan mietityttämään, löytääkö henkilö kotiinsa tai mahd.
      hoitopaikkaansa takaisin, mutta eiköhän joku muu ole tarttunut asiaan.

• Anonyymi

Äitiäni aikoinaan kadulta pyydystettiin, kun siellä riehui skitsopsykoosissaan ja sairaalaan pakkopaidassa kuskattiin. Oli niin agressiivinen ja väkivaltainen, ettei muuten rauhoittunut.

• Anonyymi

Mikähän ikkuna?

Oisko jokin firma, missä tullut kusetetuksi ja siitä käärmeissään. Ihminen voi kyllä hermostua ilman mt- ongelmia ja päihteitäkin.

Sinällään joissain tapauksissa syytä kilauttaa hätänumeroon, jos pahalta näyttää. Asia erikseen reagoiko kukaan yhtään mitenkään. Asiaan muuten sekaantumista pitää kyllä välttää, siitä voi tulla itelle vaan ongelmia.

=DW=

• Anonyymi

Kyllä!
        Varmasti se oli joku sellainen loispummieläkeläinen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä!
        Varmasti se oli joku sellainen loispummieläkeläinen...

Pointsit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pointsit.

Loismaanisdepressiivinen, loisskitsofreeninen, loishuutolainen.

• Anonyymi

Olen ollut sivullisena samantapaisessa tilanteessa parikin kertaa ja
      äkkiä mietin,
      miten haluaisin minua autettavan, jos olisi itse sekavana jossain.
      Haluaisin, että joku soittaisi apua. Niin tein heti, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, vaikka yksi avuntarvitsijoista pisti kaikin voimin hanttiin, kun ambulanssi tuli.

• Anonyymi

Mistä sitten päättelit että hyväksi osoittautui, jos yksi kovin hanttin pisti, ahdistuiko enemmän?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sitten päättelit että hyväksi osoittautui, jos yksi kovin hanttin pisti, ahdistuiko enemmän?

Kun osoittautui että ihminen ei ole orientoitunut aikaan eikä paikkaan,
        päättelin, että on parempi, että joku otti asiakseen huolehtia hänestä.

• Anonyymi

Kirottu olkoon se, joka ei apua soita tai huutele.

• Anonyymi

Kirottu olkoon se, joka ei apua soita tai huutele.

• Minä olen ollut sellaisissa tilanteissa näillä palstoilla useinkin, että on haukuttu ihmisiä, joita on nähty vain kuvissa.
      Olisiko ollut hätänumero paikallaan?

• Anonyymi

Muistuu mieleeni tapaus, kun huomasin vanhemman miehen tuupertuneen polkupyöränsä kanssa pyörätielle. Päästessäni paikalle hän ei ollut tajuissaan, mutta ainakaan alkoholi ei haissut, kun varmistin hengittikö kaveri. Siihen tuli samalla pari muutakin ihmistä ja soitimme tietenkin hätäkeksukseen. Kaveri tuli tajuihinsa ja kyselimme oireita hätäkeskusta varten. Ei aikaisempaa pyörtyilyä eikä epilepsiaa. Aamulla oli kuulemma vähän ottanut pumpusta.
        Hetken juteltuaan kaveri hyppäsi fillarin selkään ja lähti varoitteluistamme huolimatta polkemaan pois. Lanssi pyörsi takaisin ja jäimme vähän hölmöinä katselemaan toisiamme. Mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Kyselin myöhemmin tutulta lääkäriltä ja hän oli sitä mieltä, että teimme sen, minkä voimme. Jos ihminen ei ole syyntakeettomassa tilassa, ei häntä voi pakottaa ottamaan vastaan apua.

Erikoinen kokemus kuitenkin. Odottelin jonkin aikaa ja lähdin ajelemaan samaan suuntaan, mihin mies oli lähtenyt. Aattelin, että jos tuupertuu vaikka uudelleen. Miestä ei kuitenkaan enää näkynyt.

Kokomusta.

• Sinun asiasi ei ole tehdä diagnoosia vaan reagoida poikkeavaan käytökseen. Itse olisin soittanut tuossa tilanteessa hätäkeskukseen, jos vaikka polliisit oisivat käyneet tsekkaamassa tilanteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5604
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4940
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2834
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2384
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1621
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      26
      1582
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1509
    Aihe