Saksassa se on jo huomattu,siellä ei näy täysperä rekkoja joita kotomaassa vilisee.On sanomattakin selvää että puoliperän hallinta on paljon helpompaa kun koukusta ja kääntöpöydästä taipuvan täysperän.Nämähän muodostavat huomattavan riskin etenkin liukkailla tienpinnoilla.Etenkin vaunujen jarrulaitteet ei ollenkaan tunnu vakuuttavilta,toimivat miten sattuu.Apseissa tosin mennään parempaan päin mutta harvinaisia vielä.Vastaisko tosikuskit!
Täysperät pois
10
4700
Vastaukset
- Arska
Tokihan sakemanneillakin täysperiä on! Mutta ne on vaan 18-19 metrisiä!
Ja taloudellisuuden vuoksi sinnekin yritetään saada 25 metriset tietyille tieosuuksille vähentämään puolikkaiden määrää!! mut kaksakselinen rekanveturi on kyl vihoviiminen värkki liukkaalla.
- Rekkanainen
2-akselinen todellakin on väärä vehje Suomen talveen!
- Ykä 58
Juu, tämä oli jo selvä edistys siitä edellisestä, jossa ehdotettiin koko tavarankuljetuksiin pakettiautoja.
- Yli 2 miljoonaa kilometriä
Olen 17 vuotta ajanut yhdistelmiä, noin 15 v täysperiä ja 2v puolikkaita. Mielestäni NORMAALI täysperä (ei mikään moduli häkytin) on paljon helpommin hallittavissa kuin puolikas, ainakin liukkaalla. Täysperä kun ei lähde varoittamatta kovinkaan usein mihinkään eikä kärry pääse tönimään veturia koska siinä on kaks niveltä välissä. Puolikas taas monesti rupee kevittämään veturia kun kärry työntää/kallistelee. Ps: yks kolari ja sekin nuorena ja kaiken osaavana typeryksenä molemmat on jääneet=(osaavuus ja nuoruus)
- hohoijaa
Mites puut haetaan metästä,ei onnistu puolikkaalla vaikka miten asiaa vääntäisit?
Asfaltoidut ja suolatut metsätiet tai ajetaan vaan
nupeilla puut kallista tulee. - Ajellut
No sinä et ainakaan ole raskaan liikenteen ammattiilaisia, etkä ole perillä Suomen, Keski-Euroopan, etkä EU:n raskaaseen kalustoon liittyvistä asioista. EU:n ja Saksalaisten suunnitelmista en viitsi myöskään kirjoittaa. Saattaisit huomata kirjoituksesi olevan aika naurettava.
- 22 v ulkomailla
"ABS:t harvinaisia vielä." Oletko aivan ajasta jäljessä vai juovuksissa?
- pöllimatti
Ontuva on tuo sinun tekstisi, mutta teenpä samantasoisen vastaehdotuksen. Täysperävaunujen turvallisuutta parannetaan huomattavasti tekemällä kääntyvistä nivelrakenteista kiinteitä. Kun kääntöpöytä ja vetokita ovat kiinteässti lukittu, niin yhdistelmä ei voi lähteä heittelehtimään. Kääntyminen voi tietenkin olla vähän ongelmallista. Tämä ehdotus on samaa tasoa kirjoituksesi kanssa.
- rommeli28
jos aateltas että tuommonen toteutuis että ajeltas pelkillä puolikkailla niin sehän tietäs yhtä "lisä-autoa" jokaisen poistetun kärrin tilalle eli lisää raskasta liikennettä=lisää onnettomuuksia? Täysp. ja puolikas ovat miltei yhtä vaikeita hallittavia liukkaalla ja jarruthan kyllä pelaa hyvin mutta kun kyytillä on montakytä tonnia romua niin ei semmosta rengasta oo keksitty vielä joka pitäs...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223027- 392627
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381493- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125903- 32816
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621