Saksassa se on jo huomattu,siellä ei näy täysperä rekkoja joita kotomaassa vilisee.On sanomattakin selvää että puoliperän hallinta on paljon helpompaa kun koukusta ja kääntöpöydästä taipuvan täysperän.Nämähän muodostavat huomattavan riskin etenkin liukkailla tienpinnoilla.Etenkin vaunujen jarrulaitteet ei ollenkaan tunnu vakuuttavilta,toimivat miten sattuu.Apseissa tosin mennään parempaan päin mutta harvinaisia vielä.Vastaisko tosikuskit!
Täysperät pois
10
4746
Vastaukset
- Arska
Tokihan sakemanneillakin täysperiä on! Mutta ne on vaan 18-19 metrisiä!
Ja taloudellisuuden vuoksi sinnekin yritetään saada 25 metriset tietyille tieosuuksille vähentämään puolikkaiden määrää!! mut kaksakselinen rekanveturi on kyl vihoviiminen värkki liukkaalla.
- Rekkanainen
2-akselinen todellakin on väärä vehje Suomen talveen!
- Ykä 58
Juu, tämä oli jo selvä edistys siitä edellisestä, jossa ehdotettiin koko tavarankuljetuksiin pakettiautoja.
- Yli 2 miljoonaa kilometriä
Olen 17 vuotta ajanut yhdistelmiä, noin 15 v täysperiä ja 2v puolikkaita. Mielestäni NORMAALI täysperä (ei mikään moduli häkytin) on paljon helpommin hallittavissa kuin puolikas, ainakin liukkaalla. Täysperä kun ei lähde varoittamatta kovinkaan usein mihinkään eikä kärry pääse tönimään veturia koska siinä on kaks niveltä välissä. Puolikas taas monesti rupee kevittämään veturia kun kärry työntää/kallistelee. Ps: yks kolari ja sekin nuorena ja kaiken osaavana typeryksenä molemmat on jääneet=(osaavuus ja nuoruus)
- hohoijaa
Mites puut haetaan metästä,ei onnistu puolikkaalla vaikka miten asiaa vääntäisit?
Asfaltoidut ja suolatut metsätiet tai ajetaan vaan
nupeilla puut kallista tulee. - Ajellut
No sinä et ainakaan ole raskaan liikenteen ammattiilaisia, etkä ole perillä Suomen, Keski-Euroopan, etkä EU:n raskaaseen kalustoon liittyvistä asioista. EU:n ja Saksalaisten suunnitelmista en viitsi myöskään kirjoittaa. Saattaisit huomata kirjoituksesi olevan aika naurettava.
- 22 v ulkomailla
"ABS:t harvinaisia vielä." Oletko aivan ajasta jäljessä vai juovuksissa?
- pöllimatti
Ontuva on tuo sinun tekstisi, mutta teenpä samantasoisen vastaehdotuksen. Täysperävaunujen turvallisuutta parannetaan huomattavasti tekemällä kääntyvistä nivelrakenteista kiinteitä. Kun kääntöpöytä ja vetokita ovat kiinteässti lukittu, niin yhdistelmä ei voi lähteä heittelehtimään. Kääntyminen voi tietenkin olla vähän ongelmallista. Tämä ehdotus on samaa tasoa kirjoituksesi kanssa.
- rommeli28
jos aateltas että tuommonen toteutuis että ajeltas pelkillä puolikkailla niin sehän tietäs yhtä "lisä-autoa" jokaisen poistetun kärrin tilalle eli lisää raskasta liikennettä=lisää onnettomuuksia? Täysp. ja puolikas ovat miltei yhtä vaikeita hallittavia liukkaalla ja jarruthan kyllä pelaa hyvin mutta kun kyytillä on montakytä tonnia romua niin ei semmosta rengasta oo keksitty vielä joka pitäs...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221310
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä501194Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221173- 1381013
- 99863
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten323809Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602