Täysperät pois

Mosuri

Saksassa se on jo huomattu,siellä ei näy täysperä rekkoja joita kotomaassa vilisee.On sanomattakin selvää että puoliperän hallinta on paljon helpompaa kun koukusta ja kääntöpöydästä taipuvan täysperän.Nämähän muodostavat huomattavan riskin etenkin liukkailla tienpinnoilla.Etenkin vaunujen jarrulaitteet ei ollenkaan tunnu vakuuttavilta,toimivat miten sattuu.Apseissa tosin mennään parempaan päin mutta harvinaisia vielä.Vastaisko tosikuskit!

10

4746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

      Tokihan sakemanneillakin täysperiä on! Mutta ne on vaan 18-19 metrisiä!
      Ja taloudellisuuden vuoksi sinnekin yritetään saada 25 metriset tietyille tieosuuksille vähentämään puolikkaiden määrää!!

    • mut kaksakselinen rekanveturi on kyl vihoviiminen värkki liukkaalla.

      • Rekkanainen

        2-akselinen todellakin on väärä vehje Suomen talveen!


    • Ykä 58

      Juu, tämä oli jo selvä edistys siitä edellisestä, jossa ehdotettiin koko tavarankuljetuksiin pakettiautoja.

    • Yli 2 miljoonaa kilometriä

      Olen 17 vuotta ajanut yhdistelmiä, noin 15 v täysperiä ja 2v puolikkaita. Mielestäni NORMAALI täysperä (ei mikään moduli häkytin) on paljon helpommin hallittavissa kuin puolikas, ainakin liukkaalla. Täysperä kun ei lähde varoittamatta kovinkaan usein mihinkään eikä kärry pääse tönimään veturia koska siinä on kaks niveltä välissä. Puolikas taas monesti rupee kevittämään veturia kun kärry työntää/kallistelee. Ps: yks kolari ja sekin nuorena ja kaiken osaavana typeryksenä molemmat on jääneet=(osaavuus ja nuoruus)

    • hohoijaa

      Mites puut haetaan metästä,ei onnistu puolikkaalla vaikka miten asiaa vääntäisit?
      Asfaltoidut ja suolatut metsätiet tai ajetaan vaan
      nupeilla puut kallista tulee.

    • Ajellut

      No sinä et ainakaan ole raskaan liikenteen ammattiilaisia, etkä ole perillä Suomen, Keski-Euroopan, etkä EU:n raskaaseen kalustoon liittyvistä asioista. EU:n ja Saksalaisten suunnitelmista en viitsi myöskään kirjoittaa. Saattaisit huomata kirjoituksesi olevan aika naurettava.

    • 22 v ulkomailla

      "ABS:t harvinaisia vielä." Oletko aivan ajasta jäljessä vai juovuksissa?

    • pöllimatti

      Ontuva on tuo sinun tekstisi, mutta teenpä samantasoisen vastaehdotuksen. Täysperävaunujen turvallisuutta parannetaan huomattavasti tekemällä kääntyvistä nivelrakenteista kiinteitä. Kun kääntöpöytä ja vetokita ovat kiinteässti lukittu, niin yhdistelmä ei voi lähteä heittelehtimään. Kääntyminen voi tietenkin olla vähän ongelmallista. Tämä ehdotus on samaa tasoa kirjoituksesi kanssa.

    • rommeli28

      jos aateltas että tuommonen toteutuis että ajeltas pelkillä puolikkailla niin sehän tietäs yhtä "lisä-autoa" jokaisen poistetun kärrin tilalle eli lisää raskasta liikennettä=lisää onnettomuuksia? Täysp. ja puolikas ovat miltei yhtä vaikeita hallittavia liukkaalla ja jarruthan kyllä pelaa hyvin mutta kun kyytillä on montakytä tonnia romua niin ei semmosta rengasta oo keksitty vielä joka pitäs...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe