Verenpaineen takia tehdyssä vuosittaisessa rutiinikontrollista (sydänfilmi, verenkuva, kolesteroli ym tavallisia mitä asiaan kuuluu) todettiin kohonnut verensokeri, 6,2. Muut arvot olivat normaaleja (kolesteroli kylläkin jotain 5,3.. ). Olen menossa sokerirasituskokeeseen.
Minulla on mielestäni jotakin epämääräisiä oireita kuten lievää huimauksen tunnetta (olo on yhtäkkiä kuin olisin sukelluksista noussut, epätodellinen, se kestää vain hetken). Syön surutta mitä makeaa huvittaa, suklaata, pullaa, marmeladia ja lisäksi juon erittäin paljon ykkös-maitoa. Olisi kai syytä hieman rajoittaa näitä..muutenkin. - Autolla ajaminen hirvittää joskus! Tulee sellainen olo, että herranpieksut, missä mä olenkaan, mites tää tie nyt (asun maalla ja joka paikkaan on 'pitkä matka). Pelottaa, vaikka se menee ohi parissa sekunnissa..
Ikä 58, muuten olen ikäni ollut terveenä, paitsi verenpainetta 15 vuoden ajan (140/ 90 keskimäärin lääkityksen ansiosta - vaihtelee hurjasti sen mukaan onko tilaisuus tai pakko levätä (funssassa ollessani verenpaine laski 120/ 70 !..
Ei kai se puolikas kahvikupillinen, jonka siemaisin ennen verikokeisiin menoa, siis nyt kun verensokerin arvoksi todettiin 6.2, vaikuttanut niin että sokeriarvo oli sitten noin korkea.. Mokasinkohan.
Teen pikkutarkkaa työtä, se on rasittavaa, käy hermoille välillä, vaikka mitään 'raivokohtauksia' en kyllä saa, mutta välillä masentaa, uuvuttaa, en saa unta. Noin muuten olen aikas tasapainonen ja hyväntuulinen muija.
Huolestuttaa, en saa lopetettua tupakanpolttoa enkä myöskään liiku riittävästi, hikeen asti en juuri koskaan..
Ylipainoa ei ole (175cm, 67kg)
Mistä saisin äkkiä kunnollista tietoa aiheesta?
Syytä huolestua?
10
1785
Vastaukset
- Helinä H
..sokeritauti. Se todettiin kun hän oli n 55-v. Minulla on muistikuva, että hän ei oikein suostunut hoitoihin joita määrättiin. Hän kuoli 64-vuotiaana kaikkiin mahdollisiin verisuonitauteihin, ateroskleroosi, dementia, ja mitä kaikkea, etenivät nopeasti..
Pelottaa. - Yogi
Diabetesliiton Kohtauspaikan tyypin 2 kokouksessa asiasta on puhuttu paljon. Minulla paastosokeri oli 6,0-6,5 mmol/l noin kymmenen vuotta. Nyt on alkanut olla yli 7 mmol/l:n arvoja. Vähän riippuu, onko arvo kokoveri- vai plasma-arvo.
- Dia2
Suomenkielellä ehkä paras tietolähde on Diabetes-kirja:
http://www.diabetes.fi/aineisto/omahoit.htm#diabetes-kirja - Helinä H
Kiitos vastauksesta. Kaikki tähän liittyvä on uutta minulle, en esim tiedä toistaiseksi onko arvo kokoveriarvo vai plasma-arvo. Kaipa tässä nyt on edessä jonkinmoinen elämäntapojen muutos joka tapauksessa.
- Helinä H
Dia2 kirjoitti:
Suomenkielellä ehkä paras tietolähde on Diabetes-kirja:
http://www.diabetes.fi/aineisto/omahoit.htm#diabetes-kirjaTällä sivullahan on tosi kiinnostavia asioita ja linkkejä. Hyvä, tietoa löytyy netin kautta.
- auttavat
tiedon hankkimisessa.
- Helinä H
tässä kirjoitti:
jäi vahingossa pois äskeisestä.
http://www.diabetes.fi/Kiitosta,..
..jos muuten sattuisi kuusenpihkasta tietävä kurkkaamaan tänne, niin kysyisin onko eräästä luontaistuotekaupasta löytämäni Kuusenpihkavoide samaa kuin se, josta täällä oli paljon asiaa.
Pikkupurkissa lukee näin:
Kuusenpihkavoide, Aito luonnontuote, valmistaja Kietäväinen, Nurmes, Sisältää kuusenpihkaa, kasvisöljyä ja mehiläisvahaa. Purkin ympärillä on selvitystä millaisiin iho-oireisiin voidetta käytetään (pykimät, hiertymät, kovettumat, hilseily, syylät, rohtumat ja herpes).
Kuulin kuusenpihkalla hoidetuista, amputaation uhkaamien jalkojen hoidosta radiosta jokin aika sitten ja ajttelin vain, että sehän voisi olla hyvä lääkekaapissa ihan muuten vain, kaiken varalta, pienempiinkin ihon 'harmin kohtiin', (itsepintainen bakteeritulehdushaavauma nenän eteisessä). Vaikka sitä ei olekaan tieteellisesti testattu niin siitä ei kuitenkaan ole mitään vahinkoakaan. - Atikka
Helinä H kirjoitti:
Kiitosta,..
..jos muuten sattuisi kuusenpihkasta tietävä kurkkaamaan tänne, niin kysyisin onko eräästä luontaistuotekaupasta löytämäni Kuusenpihkavoide samaa kuin se, josta täällä oli paljon asiaa.
Pikkupurkissa lukee näin:
Kuusenpihkavoide, Aito luonnontuote, valmistaja Kietäväinen, Nurmes, Sisältää kuusenpihkaa, kasvisöljyä ja mehiläisvahaa. Purkin ympärillä on selvitystä millaisiin iho-oireisiin voidetta käytetään (pykimät, hiertymät, kovettumat, hilseily, syylät, rohtumat ja herpes).
Kuulin kuusenpihkalla hoidetuista, amputaation uhkaamien jalkojen hoidosta radiosta jokin aika sitten ja ajttelin vain, että sehän voisi olla hyvä lääkekaapissa ihan muuten vain, kaiken varalta, pienempiinkin ihon 'harmin kohtiin', (itsepintainen bakteeritulehdushaavauma nenän eteisessä). Vaikka sitä ei olekaan tieteellisesti testattu niin siitä ei kuitenkaan ole mitään vahinkoakaan.Moi. Ölen valmistanut pihkavoidetta kotitarpeisiin jo vuosia. Jos joku sitä haluaa voin toimittaa sitä. Ei mulla sitä paljoa ole, mutta tosi tarpeeseen voi toimittaa. Kuulin viime kesänä eräältä eläkkeellä olevalta eläinlääkäriltä pihkasta olevan apu myös sisäisesti nautittuna suoliston haavoihin. En tiedä pitäneekö paikkaansa, ei onneksi ole ollut lähipiirissä sellaisia vaivoja että olis päässy kokeileen.Oli niin herttainen mummeli tämä ent. eläinlääkäri etten usko hänen puhuneen pehmosia.
- santra56
kaikki arvosi on lievästi koholla, joten tilanteesi ei ole VIELÄ hirveän vakava. Mutta siihen tulee nyt kiinnittää huomiota. Liikuta laskee verenpainetta ja verensokeria. Kuitupitoista ruokaa ja paljon vihanneksia ja salaattia, sekä hedelmiä pitää lisätä ruokavalioon. Tupakka ehdotoomasti pois. Lainaappa sellainen kirja kuin Allen Carr, vihdoinkin irti tupakasta ja lue se!! Kun on koreka verenpaine, korekeat verensokeri ja korkea kolesteroli puhutaan metebolisesta oireyhtymästä ja pitemmän päälle se voi johtaa halvauksiin, että kyllä kannattaa hoitaa itseänsä. Arvosi ovat niin vähän koholla, että uskoisin niiden tippuvan neuvomillani konsteiila. Mikäli on vahva sukurasitus niin välttämättä se ei auta. Verenpainetta tulee seurata säännöllisesti ja jos ei ala tippumaan on olemassa lääkitys. Sinun arvoillasi ei vielä lääkitystä aloiteta. Ei mutta kun liikuntaa lisää ja tervellisesti syömään ni eiköhän se siitä. hyvää kevään jatkoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783