Astmalääke ja äänen käheys

Moi,
mulla alkoi kortisonipitoinen astmalääkitys (Pulmicort) reilu viikko sitten. Sinänsä mahtavaa, että hengitysoireet loppuivat kuin seinään. Yöllisiä yskäkohtauksia ei ole ollut kertaakaan eikä rasituksessakaan ole toistaiseksi mitään ahdistavaa tunnetta.

Mutta sivuoireena tuli hillitön äänen käheys. Puhe on semmoista pihinää että ##tuttaa. Eikä yskimälläkään oikein lähde lima liikkeelle niin kuin ennenvanhaan. Ennen tosiaan jos rupesi hengitys vinkumaan, niin henkäys Ventolinea niin 30s ja lähti semmoset limat liikkeelle että oksat pois.

Onko kohtalotovereita? Neuvoja kaipaisin. Tuleeko lääkkeen vaihtaminen johonkin toiseen kysymykseen?
13978
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Kurkku täytyy kurlata kunnolla vedellä lääkkeen ottamisen jälkeen. Useampaan kertaan. Muute lääke takertuu kurkkuun/äänihuuliin ja tosiaan vie äänen. Hengitettävä kortisoni voi aiheuttaa myös ikävän hiivatulehduksen, ellei kurkkua huuhtele kunnolla.

Kurlaustekniikka siis ensin haltuun. Kyseinen lääke on pelkkää kortikosteroidia. On olemassa myös eri vahvuisia inhaloitavia astmalääkkeitä, joissa on hoitavan kortisonin lisäksi avaava lääke mukana.

Jos kurkku on kovin herkkä, vahvimmat hengitettävät lääkkeet saattavat viedä äänen päivittäin käytettynä huuhtelusta huolimatta. Etenkin astman pahenemisvaiheessa, kun lääkettä joutuu käyttämään paljon.

Pystyn esim. itse käyttämään vain keskivahvaa Symbicortia. Pahenemisvaiheissa käytä lisänä tuota samaa Pulmicorttia. Vaihtoehtoja lääkityksessä on. Mutta niitä kannattaa harkita vasta jos huolellinen huuhteleminen ei auta.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Moi,
mulla alkoi kortisonipitoinen astmalääkitys (Pulmicort) reilu viikko sitten. Sinänsä mahtavaa, että hengitysoireet loppuivat kuin seinään. Yöllisiä yskäkohtauksia ei ole ollut kertaakaan eikä rasituksessakaan ole toistaiseksi mitään ahdistavaa tunnetta.

Mutta sivuoireena tuli hillitön äänen käheys. Puhe on semmoista pihinää että ##tuttaa. Eikä yskimälläkään oikein lähde lima liikkeelle niin kuin ennenvanhaan. Ennen tosiaan jos rupesi hengitys vinkumaan, niin henkäys Ventolinea niin 30s ja lähti semmoset limat liikkeelle että oksat pois.

Onko kohtalotovereita? Neuvoja kaipaisin. Tuleeko lääkkeen vaihtaminen johonkin toiseen kysymykseen?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu