PUHE!!!

ida

Pliis, auttakaa! Pitäis pitää äidinkielessä puhe, jonka tarkoituksena on pyrkiä vaikuttamaan ihmisiin. Itse puheenpitäminen ei mua niin hirveästi jännitä, mutta kun pitäisi keksiä jokin SOPIVA JA KIINNOSTAVA AIHE!! Onko hyviä ehdotuksia? Tai jos teillä on omakohtaisia kokemuksia, niin kertokaa! Kiitos!

29

25591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitus sulle

"I have a dream.."

• laiske

Klisee

• Kannattaa valita itseä kiinnostava aihe, josa tiedät myös jotain. Mä pidin aiheesta "eroa kirkosta", ja sain koko kurssista 10. Siihen toki vaikutti 10 kokeesta ja 9½ aineesta :P.

Autoin myös kaveria tekemään puheen aiheesta "Ylioppilaskirjotusten rakennemuutos". Lue kirjasta ne argumennoinnin ja vaikuttamisen ohjeet.

• mie

..teki puheen eläinkokeista. mutta eri tavalla kun ennen. se hyväksys ne ja käytti hyviä puolustuskeinoja "mascarana se pupu säilyy paljo kauemmin kuin elävänä":) ei sen puheen tarvii olla siis ihan vakavimmasta päästä!

• mie kirjoitti:

..teki puheen eläinkokeista. mutta eri tavalla kun ennen. se hyväksys ne ja käytti hyviä puolustuskeinoja "mascarana se pupu säilyy paljo kauemmin kuin elävänä":) ei sen puheen tarvii olla siis ihan vakavimmasta päästä!

Aika hyvä näkökulma

• <abiNa86>

Itse tuo puhekurssi oli lempparini lukioaikana..
      johtunee varmaan siitä että olen aika virtuoosi puhumaan, myös paskaa.. siksi kaikki äikän kurssit oli mulle varsinaisia puhekursseja kun olin ainut joka oli äänessä noilla kursseilla.. mut itse kysymyksees..

itse pidän aine puheeni ex tempore ja tajunnanvirtaa meininkillä, ne toimii parhaiten!! ei kannata kauheasti etukäteen jännittää.. itse en ajatellut edes aihetta kuin n. 2minuuttia ennen puhetta.. sain puheesta täydet pisteet!! opettaja tykkäs ja muu luokka halusi enemmän vastaavaa.. :)

ps. vaikutteeni olen saanut sarasvuon jarilta ym.

• muahahaha xDD

LoL
        xDD

• puer86

Jaajaa... Sanoisinko että aika riskialtis veto. Minä tosin keksin aiheen ja kirjoitin puheen vasta edellisenä iltana... Sain ysin.
        Puhe käsitteli suuret suomalaiset -äänestystä. Puhe oli humoristinen ja eteni loogisesti.
        Muita aiheita mitä ottivat oli terrorismi, eläinkokeet, liikenneturvallisuus, unen tärkeys, armeijan hyödyttömyys, ydinvoima, liian väkivaltaiset lastenohjelmat, ystävyys jne. Taisi sielläkin olla joku puhe melkein ex temporeena...

• Anonyymi
        puer86 kirjoitti:

Jaajaa... Sanoisinko että aika riskialtis veto. Minä tosin keksin aiheen ja kirjoitin puheen vasta edellisenä iltana... Sain ysin.
        Puhe käsitteli suuret suomalaiset -äänestystä. Puhe oli humoristinen ja eteni loogisesti.
        Muita aiheita mitä ottivat oli terrorismi, eläinkokeet, liikenneturvallisuus, unen tärkeys, armeijan hyödyttömyys, ydinvoima, liian väkivaltaiset lastenohjelmat, ystävyys jne. Taisi sielläkin olla joku puhe melkein ex temporeena...

kiitti annoit mulle aiheen ja pelastit 16 vuotta myöhemmin <3

• löytyy

Itse opiskelen äidinkielen opettajaksi ja luen sivuaineenani puheviestintää. Noh, tällaisia neivoja meille yliopistossa annetaan:pidä puhe jostain itsellesi tärkeästä aiheesta, joka sinua oikeasti kiinnostaa, harjoittele hyvin etukäteen. Sen sijaan, että pitäisit puheesi paperista, tee itsellesi postikortin kokoisia lappusia, joissa lukee muistisanoja tai lauseita, pidä puheesi seisten suorassa, älä syö purkkaa tai nojaile mihinkään, mieti voisitko käyttää jotain vaikuttamiskeinoja, piirtämääsi kuvaa, kaavioita, harrastusvälineitä tms., puhu tarpeeksi hitaasti, yleensä ihmiset puhuvat nopeammin kuin luulevatkaan, hymyile ja ota rohkeasti kontaktia ihmisiin. Älä aloita kliseellä, esim. "I have a dream", kuten alussa neuvottiin, käytä aiheesi tueksi sitaatteja, runoja tai tieteellistä näyttöä. Katso rohkeasti yleisöäsi ja tulevana opettajana toivoisin, että puhuja uskaltaisi katsoa myös minuun:) Anna oman persoonasi näkyä puheessasi rohkeasti!
      Onnea peliin!!!:)

• ida

kiitoksia tosiaan kaikille neuvoista. mutta lisääkin saisi tulla! etenkin niitä AIHEITA! en haluaisi pitää mistään hirvittävän vakavasta tai radikaalista aiheesta... esim. tyyliin eläinkokeista. mikä voisi olla sellainen viihdyttävä ja hauskakin aihe..? kun tuntuu, ettei itselle tule nyt oikein mitään mieleen...

• ida
        ida kirjoitti:

kiitoksia tosiaan kaikille neuvoista. mutta lisääkin saisi tulla! etenkin niitä AIHEITA! en haluaisi pitää mistään hirvittävän vakavasta tai radikaalista aiheesta... esim. tyyliin eläinkokeista. mikä voisi olla sellainen viihdyttävä ja hauskakin aihe..? kun tuntuu, ettei itselle tule nyt oikein mitään mieleen...

niin, kertokaa mistä te kuulijana olisitte kiinnostuneita?! kohderyhmähän olisi siis 17-18-vuotiaat...

• Anonyymi

"tse opiskelen äidinkielen opettajaksi"

Kappalejakoa ei vielä yliopistotasolla ole opetettu?

• anni

no mä pidin aiheesta erilaisten brändien merkityksestä nuorille ja siihen liittyvästä moskasta..ja ennakkoluuloista...esim.et miten erilaisiin vaatteisiin liitetää negatiivisia ennakkoluuloja...ihan kiva aihe jos on siitä painavia mielipiteitä..sain muistaakseni 9 1/2..

• .......

mä pidin oman puheeni ihan höpöhöpöstä. turhan vakavat aiheet, saa kuulijat haukottelee, eikä ne sitte jaksa keskittyä eikä kuunnella. tietysti vaati enemmän uskallusta puhua hölmöistä aiheista hölmöin mielipitein, mut ainaki mun puheen aikan yleisö oli messissä. vakavat aiheet, kuten irakin sota yms. voi myös olla hauskaa jos niihin ottaa hauskan näkökulman, mutta useimmin yleisö kyllästyy tollasiinaiheisiin jo aiheen kuultuaan. meillä noita puheita pidettiin vielä monta tuntii putkee, ni omaperäset oli mukava pirisrys siinä välissä

tsemppiä sulle, kyllä se hyvin menee, eikä kukssn kuitenkaan edes huomaa, jos jännität;)

• Äikän ope

Puhut selvästikin neloskurssin puheesta. Kun se paras aihe sinulle on sellainen, että se kiinnostaa sinua itseäsi, keksit siitä sanottavaa ja tunnet haluavasi siitä puhua, niin sitä ei kukaan toinen voi sinulle keksiä.

Äidinkielen materiaaleissa on yleensä aihevaihtoehtoja. Löytyisikö sieltä apua, jos ei ihan sellaisenaan hyvää aihetta, niin lievästi muunnellen.

• Satunnainen etelästä

Pidin puheen siitä miten porukka käyttäytyy naurettavasti ja miten he luulevat olevansa aikuisia vaikka ovat täysin tyhjäpäisiä. Haukuin heitä ties miksi käyttäen kärjistettyjä esimerkkejä ja porukalla oli hauskaa. Tarkoitin puheen vitsiksi, mutta kuitenkin herättämään joitakin ajatuksia. Iso osa ymmärsi.

Luultavasti on olemassa aihe, jonka puolesta haluat puhua. Asian täytyy tulla suoraan sydämestäsi ja persoonasi täytyy näkyä siinä. Voisin jopa sanoa, että joudut olemaan täysin alastomana arvostelevien tai tylsistyneiden katseiden edessä. Mielestäni kukaan ei voi auttaa sinua löytämään oikeaa aihetta. Sinun täytyy auttaa itse itseäsi välttääksesi pinnallisen ja kylmän suhtautumisen aiheeseen. Toivoakseni osaat ajatella itse sen verran, että löydät aiheen mielestäsi. Muista kuitenkin, että puhe ei ole itseäsi varten vaan sitä seuraavien ryhmäläisten täytyy osoittaa kiinnostusta sanoihisi. Tee puheestasi sellainen, että muut seuraavat kiinnostuneina mitä ihmettä seuraavaksi laukaiset suustasi. Tavoitteena ovat kommentit "sitä oli pakko kuunnella".

Kaivele mieltäsi ja löydät aiheesi. Olen kauhistunut jollei sinulla ole syvällisempiä ajatuksia mistään yleisestä ja kaikkia koskettavasta aiheesta. Ja sen aiheen ei sitten kannata olla kirjoitukset tai koulunkäynti- sellainen ei kiinnosta ketään. Miten olisi jokin nuorison käytökseen liittyvää höystettynä v*ttuilevalla sävyllä? Aivan parhaita aiheita, hehe. Tietysti jos itse olet samanlainen käytökseltäsi kuin muut niin ei ehkä kannata.

• miximaxi

mä tein alux tosi hyvän puheen jostai kasvissyönnista ja plaa plaa.. mut sit tuntii ennen ku oli se puhe, raivostuin psykan tunnilla ku ei ollu minkäänlaista järjestystä niin raivosin sit ihan ex-tempore äikän tunnil sitä kus#päistä meininkiä joka on ku suoraan jostain vit#n lastentarhasta.. samaan lyttyyn meni opettajatkin; niillä per#eleen ku#sipäillä ei oo enää minkäänlaista auktoritettiä niitten pirun oppilaiden yli, ku pitää kokoajan olla niin helve#in kohtelias ja ystävällinen.. mistä he#vetistä on kyse?!!!!!!! sanoin tietysti myös sen, että opettajat ovat kyllästyneet olemaan opettajia ja haluavat luistaa vastuustaan..
        kyllä luokka oli hiljaa, samoin opekin. Sain muistaakseni 10- tai vastaavaa.. et tunteet peliin! älä pelkää puhua kovalla äänellä, kunhan et karju/kilju, sitä ei jaksa kukaan kovin pitkään tehdä, ja sit joutuu vaan kuiskaamaan käheästi

• nostalgy

Bumppaan nyt 11 vuotta vanhaa lankaa. :)

• Masennuslevel1

Juu, minäkin. Mutta siis ei mulla oo mitään sanottavaa mistään, oon liian neutraali ihminen. JA siis puhe olis tiisataina :(

• beentheredonethatt

-harrastus (miks pitäis harrastaa sitä?)
        -kielien osaamisen merkitys
        -miksi pitäis lukea sanomalehtiä?

• apuaolenongelmissa

noniin, nyt on mullakin näitä ongelmia, puheen pitäis tosiaan kestää sen 20 minuuttia ja mulla on se huomenna aamulla.. haluaisin tehdä sellaisen piilovittuilevan muita koskettavan puheen niiden käyttäytymisestä mutta en keksi millään että miten.

• Ongelmat_loppu_tähän

Jätitpäs viime tippaan projektisi. Nou hätä ! Kerrot vaikka erilaisista tervehtimistavoista ja tuuletuksista. Pientä demonstrointia kanssa kehiin.

Kättely,Fist pump, ylävitoset, lentosuukot, victory voitonmerkit, keskisormitervehdys, V-merkki nurinpäin, sydämen kuva, poskipusut, nenänpäiden hieronta (eskimotervehdys), Kättä lippaan, silmäniskut, usain bolt poseeraus. näitä on vaikka kuinka monta. Keksi lisää.

Sopivasti demonstroit siinä luokan edessä ja pidät liikettä masiinassa yllä. Voit ottaa muutaman koekaniinin siihen eteen esiintymään ja vähän "pilailla" heidän kustannuksellansa. Saavat demonstoida niitä tervehdyksiä ja sinä orkestroit hommaa. Väitän että saat messevät aplodit. Tuossa helposti menee se 20 minsaa eikä riitäkään. Viimeinen repliikki porukalle voi olla se keskisormen heilautus. Tuo ei edes paljoa käsikirjoitustakaan tarvitse. Toki pahvilapulle voit kirjoittaa ihan listana: Kättelyt, Fist pump, lentosuukot, Ylävitoset, v-merkki., keskisormi jne...

• Anonyymi

yliopiston sana vaihtajat
      Puhe sanakin käännetään joka hetki
      Puhe sana
      Kirjoitus , kirjoittaa.
      Sammaa fysion väkivalta kuminauhaa väkivataaa sanalla jatkatte

• Anonyymi

covid-rokotteiden vastustus

• Anonyymi

Löytihän se rokoteöyhöyttähjä tännekin :)))

• Anonyymi

moi

• Anonyymi

Itse piti pitää 2 minuutin puhe Joteeen ei ollu paha muihin verrattuna... : D

Myöhässä btw... <3

• Anonyymi

mitä teiän mielestä on hyviä asioita joista pittäää puhe ku mun pittää pittää puhe joskus vähä ajan pääs§tä ni laittakaa vinkkejä kokmmentikenttään alas!1!1!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe