Kertokaahaan, viisaammat, sinkkianodin idea. Minkälaisissa veneissä sitä tarvitaan ja mikä on oikeaoppinen koko ja sijoituspaikka?
Sinkkianodit
33
12643
Vastaukset
- syöpyy
Idea on, että merivedessä olevat metalliosat syöpyvät epäjaloimmasta alkaen. Sinkki-anodi siis syöpyy ensimmäisenä.
Muoviveneessä yleensä riittää vetolaitteessa (esim. potkuriakselissa) oleva anodi.
Anodi on sopivan kokoinen, kun siitä syöpyy kesän aikana puolet pois.- kyselijä
paljon selityksestä!
Eli jos syöpyy alle puolet, sinkki on liian iso, mutta ehkä seuraavana vuonna syöpyykin jo puolet, jolloin se oli sopiva?
Jos syöpyy yli puolet, sinkki oli turhan pieni.
Sopivan kokoinen kestää siten 2 vuotta eli kahden vuoden välein vaihto?
- reaktio
Veneen vedenalaiset metalliosat syöpyvät hiljalleen korroosion vaikutuksesta. Yksi syöpymistä aiheuttava korroosion laji on sähkökemiallinen korroosio, joka johtuu eri metallien veden välityksellä tapahtuvasta sähköisestä reaktiosta. Heikompi metalli syöpyy. Sinkki on sähköisesti heikoipia metalleja, joten se uhrautuu eli syöpyy jalompien kustannuksella. Tällöin potkuri, akseli ym. metalliosat pysyvät kunnossa.
Sijoituspaikka riippuu veneestä. Metallirungossa sinkkejä kiinnitetään pitkin runkoa. Muovi/puuveneessä sinkit kiinnitetään potkurioakseliin/potkuriin/peräsimeen. Tärkeää on, että kaikki vedenalaiset metalliosat on yhdistetty toisiinsa tähtimäisen maadoituksen kautta, jolloin niiden potentiaalierot ovat mahdollisimman samat.- kyselijä
Toisin sanoen, jos on sekä rautaköli että moottori, molemmilla on aina oltava oma sinkkianodinsa, koska ja sikäli kuin muoviveneissä ovat eristettyinä toisistaan?
Rautakölissä omansa ja vedenalaisella moottoriakselilla tai potkurilla omansa. - Luxu
kyselijä kirjoitti:
Toisin sanoen, jos on sekä rautaköli että moottori, molemmilla on aina oltava oma sinkkianodinsa, koska ja sikäli kuin muoviveneissä ovat eristettyinä toisistaan?
Rautakölissä omansa ja vedenalaisella moottoriakselilla tai potkurilla omansa.useimmiten suojataan pinnoittamalla eli maalaamalla.
Potkuri ja vetolaite tai akseli sinkkianodilla. - oikein
>Tärkeää on, että kaikki vedenalaiset metalliosat on >yhdistetty toisiinsa tähtimäisen maadoituksen >kautta, jolloin niiden potentiaalierot ovat >mahdollisimman samat.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Kun heikompi metalli syöpyy se johtuu siitä kun virta kulkee. (Vrt paristo, jos napoja ei kytketä paristo ei kulu.) Miksi muka pitäisi vedenalaiset osat kytkeä toisiinsa? Sinkki kyllä pitää kytkeä niihin osiin joita haluaa suojella, esim potkurin akseliin sähköisesti. - rust never sleeps
Luxu kirjoitti:
useimmiten suojataan pinnoittamalla eli maalaamalla.
Potkuri ja vetolaite tai akseli sinkkianodilla.kokemukseni mukaan estä ruostumista. Korkeistaan hidastaa sitä. Kyllä se ruostuminen helposti etenee lyijymönjästä huolimatta rautakölissä.
Olisiko sinkkianodi sitten ratkaisu? - maadoittaminen
oikein kirjoitti:
>Tärkeää on, että kaikki vedenalaiset metalliosat on >yhdistetty toisiinsa tähtimäisen maadoituksen >kautta, jolloin niiden potentiaalierot ovat >mahdollisimman samat.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Kun heikompi metalli syöpyy se johtuu siitä kun virta kulkee. (Vrt paristo, jos napoja ei kytketä paristo ei kulu.) Miksi muka pitäisi vedenalaiset osat kytkeä toisiinsa? Sinkki kyllä pitää kytkeä niihin osiin joita haluaa suojella, esim potkurin akseliin sähköisesti.Veneen erillisiin metalliosiin muodostuu erillainen sähkövaraus. Sähkövaraus pyrkii kumoutumaan jollain lailla, jolloin suolaveden ionit toimivat eletroninkuljettajinna metallista toiseen. Kun eri metalliosat yhdistetään tähtimäisesti samaan pisteeseen ei potentiaalieroja synny veneen osien välille (ei ainakaan niin suuria).
Venen metalliosat toimivat vähän samaan tapaan kuin veteen pudotettu paristo. Eli virta alkaa kulkemaan.
Jotta asia menisi vielä hankalammaksi, muodostuu veneen metalliosien ja laiturin tai naapuriveneen metalliosien välille potentiaalieroja ym. Lisäksi maasähköjärjestelmien vuotovirrat saattavat välillä aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia. - jatkovastaaja
kyselijä kirjoitti:
Toisin sanoen, jos on sekä rautaköli että moottori, molemmilla on aina oltava oma sinkkianodinsa, koska ja sikäli kuin muoviveneissä ovat eristettyinä toisistaan?
Rautakölissä omansa ja vedenalaisella moottoriakselilla tai potkurilla omansa.Jokainen osa kannattaa varustaa omalla sinkillä. Lisäksi sinkki suojaa vain tietyn pinta-alan, joten sinkkejä kannattaa laittaa kölin kummallekkin puolelle. Isoon köliin pari kappaletta/puoli.
Moottorin maadoituspiste ja rautaköli samoinkuin metallimasto ja vantit sekä metallikaiteet ym. kannattaa yhdistää samaan pisteeseen jo ukkossuojauksen takia. - mutta
maadoittaminen kirjoitti:
Veneen erillisiin metalliosiin muodostuu erillainen sähkövaraus. Sähkövaraus pyrkii kumoutumaan jollain lailla, jolloin suolaveden ionit toimivat eletroninkuljettajinna metallista toiseen. Kun eri metalliosat yhdistetään tähtimäisesti samaan pisteeseen ei potentiaalieroja synny veneen osien välille (ei ainakaan niin suuria).
Venen metalliosat toimivat vähän samaan tapaan kuin veteen pudotettu paristo. Eli virta alkaa kulkemaan.
Jotta asia menisi vielä hankalammaksi, muodostuu veneen metalliosien ja laiturin tai naapuriveneen metalliosien välille potentiaalieroja ym. Lisäksi maasähköjärjestelmien vuotovirrat saattavat välillä aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia.Niin niin. Kun yhdistetään tähtiverkkoon eri metalliosat ei potentiaalieroja synny, koska ne tasaantuvat virran kulkiessa johtimessa. Ja se virrankulku juuri aiheuttaa syöpymisen. Se potentiaaliero sinänsä ei aiheuta käsittääkseni syöpymistä. Vertaa siihen jos sinkkimurikka laitetaan muoviveneen pohjaan ilman kytkentää metalliosiin, paljonko syöpyy?
Laiturisähköt ym on sitten erikseen. - vielä
mutta kirjoitti:
Niin niin. Kun yhdistetään tähtiverkkoon eri metalliosat ei potentiaalieroja synny, koska ne tasaantuvat virran kulkiessa johtimessa. Ja se virrankulku juuri aiheuttaa syöpymisen. Se potentiaaliero sinänsä ei aiheuta käsittääkseni syöpymistä. Vertaa siihen jos sinkkimurikka laitetaan muoviveneen pohjaan ilman kytkentää metalliosiin, paljonko syöpyy?
Laiturisähköt ym on sitten erikseen.>Venen metalliosat toimivat vähän samaan tapaan kuin >veteen pudotettu paristo. Eli virta alkaa >kulkemaan.
Ne metalliosat eivät toimi kuin veteen pudotettu paristo. Ne OVAT veteenpudotettu paristo. Ja paristo pysyy ehjänä niinkauan kun sitä ei kuluteta kytkemällä napoja yhteen. Ja nyt kun kaikki metalliosat vedetään tähteen on navat oikosuljettu. Kun jonain napana on sinkki se syöpyy. Mutta miksi vetää tähteen läpivientejä??? - lisää
vielä kirjoitti:
>Venen metalliosat toimivat vähän samaan tapaan kuin >veteen pudotettu paristo. Eli virta alkaa >kulkemaan.
Ne metalliosat eivät toimi kuin veteen pudotettu paristo. Ne OVAT veteenpudotettu paristo. Ja paristo pysyy ehjänä niinkauan kun sitä ei kuluteta kytkemällä napoja yhteen. Ja nyt kun kaikki metalliosat vedetään tähteen on navat oikosuljettu. Kun jonain napana on sinkki se syöpyy. Mutta miksi vetää tähteen läpivientejä???Vedenalaiset metalliosat ovat sähköisesti yhteydessä toisiinsa meriveden suolaisuudesta johtuvien ionien välityksellä vaikka metalliosia ei johdotettaisi yhteen. Sähkövaraus siirtyy veden välityksellä metalli-ionien kuljettaessa varausta eli metallia siirtyy epäjalommasta jalompaan. Tällöin epäjalompi syöpyy.
Mikäli metalliosat yhdistetään toisiinsa potentiaalierot tasoittuvat kaapeleita pitkin, jolloin metalli-ioneita ei siirry ja korroosiota ei tapahdu.
Napojen oikosuluss on se tarkoitus, että virta kulkee haluttua reittiä kaapeleissa eikä hallitsemattomasti aiheuttaen sähkökemiallista korroosiota.
Läpiviennit ovat yleensä pronssia tai messinkiä, joka on sähkökemialliselta arvoltaan asteikon keskiarvon paremmalla puolella. Mikäli läpivientejä ei yhdistetä niin esim rautakölin ja läpiviennin välillä tapahtuu ioninsiirtoa.
Kaikki vedenalaiset metalliosat tulee yhdistää toisiinsa ja vielä varustaa sinkkianodeilla. - kyselijä
lisää kirjoitti:
Vedenalaiset metalliosat ovat sähköisesti yhteydessä toisiinsa meriveden suolaisuudesta johtuvien ionien välityksellä vaikka metalliosia ei johdotettaisi yhteen. Sähkövaraus siirtyy veden välityksellä metalli-ionien kuljettaessa varausta eli metallia siirtyy epäjalommasta jalompaan. Tällöin epäjalompi syöpyy.
Mikäli metalliosat yhdistetään toisiinsa potentiaalierot tasoittuvat kaapeleita pitkin, jolloin metalli-ioneita ei siirry ja korroosiota ei tapahdu.
Napojen oikosuluss on se tarkoitus, että virta kulkee haluttua reittiä kaapeleissa eikä hallitsemattomasti aiheuttaen sähkökemiallista korroosiota.
Läpiviennit ovat yleensä pronssia tai messinkiä, joka on sähkökemialliselta arvoltaan asteikon keskiarvon paremmalla puolella. Mikäli läpivientejä ei yhdistetä niin esim rautakölin ja läpiviennin välillä tapahtuu ioninsiirtoa.
Kaikki vedenalaiset metalliosat tulee yhdistää toisiinsa ja vielä varustaa sinkkianodeilla.Elikkäs kun vedenalaisia metalliosia ovat: rautaköli, moottoriakseli/potkuri, peräsinakseli ja kaikki läpiviennit, olisi kaikkiin niihin asennettava oma sinkkianodi SEKÄ lisäksi yhdistettävä ne sähköjohdolla toisiinsa.
Rautaköliin ja moottori/akseliin sinkin kiinnittäminen lienee suhthelppoa, mutta peräsinakselin ja läpivientien suhteen se on erittäin vaikeaa, käytännössä melkeinpä mahdotonta, koska esillä vain pieni kohta. Mikä on suositeltava koko sinkille?
Tapahtuuko osien yhdistäminen veneen sisällä sitten sähköjohdoilla kölipulteista moottoriakseliin ja läpivientien venttiileihin ja peräsin akseliin? Sähköjohtavuus vaihtelee johminen paksuudesta ja materiaalista riippuen. Mikä on suositeltava paksuus? - Luxu
rust never sleeps kirjoitti:
kokemukseni mukaan estä ruostumista. Korkeistaan hidastaa sitä. Kyllä se ruostuminen helposti etenee lyijymönjästä huolimatta rautakölissä.
Olisiko sinkkianodi sitten ratkaisu?on riittävän paksuisena vesitiivis.
Hyvin puhdistettuun rautapintaan maalattuna hidastaa ruostumista vuosikausia, eikä kuki pohja. - näin tehden
kyselijä kirjoitti:
Elikkäs kun vedenalaisia metalliosia ovat: rautaköli, moottoriakseli/potkuri, peräsinakseli ja kaikki läpiviennit, olisi kaikkiin niihin asennettava oma sinkkianodi SEKÄ lisäksi yhdistettävä ne sähköjohdolla toisiinsa.
Rautaköliin ja moottori/akseliin sinkin kiinnittäminen lienee suhthelppoa, mutta peräsinakselin ja läpivientien suhteen se on erittäin vaikeaa, käytännössä melkeinpä mahdotonta, koska esillä vain pieni kohta. Mikä on suositeltava koko sinkille?
Tapahtuuko osien yhdistäminen veneen sisällä sitten sähköjohdoilla kölipulteista moottoriakseliin ja läpivientien venttiileihin ja peräsin akseliin? Sähköjohtavuus vaihtelee johminen paksuudesta ja materiaalista riippuen. Mikä on suositeltava paksuus?Läpiviennit eivät tarvitse sinkkiä, sillä jalompana se ei yleensä syövy. Rauta ym. epäjalompiin sinkit.
Moottori/akseli/potkuri ovat toisiinsa sähköisessä kontaktissa, mikäli liitoslaipat ovat puhtaat. Moottorin/vaihteisto/akselilaipan voi lenkittää lisäksi kaapelinpätkillä liitoslaippojen eri puolilta toisiinsa. Yleensä vaihteiston ja moottorin väliltä tällainen langanpätkä löytyykin, jos metalli ei ole metallia vasten.
Purjeveneessä valitsisin yhteiseksi maakohdaksi metallikölin. Tuo mastosta, moottorista, peräsinakselista, läpivienneistä, kaiteista, vanteista kunnon kuparikaapeli jonhonkin kölipulttiin. Älä kierrätä kaapelia eri pisteiden välillä vaan tuo jaka pisteestä oma johdinyhteiseen pisteeseen. Käytä vaikka 8mm2 kaapelia. Samalla kun tasaat potentiaaleja rakennat veneeseesi hyvän ukkossuojauksen. Salaman sähkövaraus eteneen johtimen ulkopinnalla, joten riki, kaiteet ja maadoitusjohtimet muodostavat faradayn häkin ja salama pääsee samalla suorinta tietä veteen. - Luxu
näin tehden kirjoitti:
Läpiviennit eivät tarvitse sinkkiä, sillä jalompana se ei yleensä syövy. Rauta ym. epäjalompiin sinkit.
Moottori/akseli/potkuri ovat toisiinsa sähköisessä kontaktissa, mikäli liitoslaipat ovat puhtaat. Moottorin/vaihteisto/akselilaipan voi lenkittää lisäksi kaapelinpätkillä liitoslaippojen eri puolilta toisiinsa. Yleensä vaihteiston ja moottorin väliltä tällainen langanpätkä löytyykin, jos metalli ei ole metallia vasten.
Purjeveneessä valitsisin yhteiseksi maakohdaksi metallikölin. Tuo mastosta, moottorista, peräsinakselista, läpivienneistä, kaiteista, vanteista kunnon kuparikaapeli jonhonkin kölipulttiin. Älä kierrätä kaapelia eri pisteiden välillä vaan tuo jaka pisteestä oma johdinyhteiseen pisteeseen. Käytä vaikka 8mm2 kaapelia. Samalla kun tasaat potentiaaleja rakennat veneeseesi hyvän ukkossuojauksen. Salaman sähkövaraus eteneen johtimen ulkopinnalla, joten riki, kaiteet ja maadoitusjohtimet muodostavat faradayn häkin ja salama pääsee samalla suorinta tietä veteen.uudestaan ukkosen johtamisen vaatimaa poikkileikkauspintaa.
- vieläkin
lisää kirjoitti:
Vedenalaiset metalliosat ovat sähköisesti yhteydessä toisiinsa meriveden suolaisuudesta johtuvien ionien välityksellä vaikka metalliosia ei johdotettaisi yhteen. Sähkövaraus siirtyy veden välityksellä metalli-ionien kuljettaessa varausta eli metallia siirtyy epäjalommasta jalompaan. Tällöin epäjalompi syöpyy.
Mikäli metalliosat yhdistetään toisiinsa potentiaalierot tasoittuvat kaapeleita pitkin, jolloin metalli-ioneita ei siirry ja korroosiota ei tapahdu.
Napojen oikosuluss on se tarkoitus, että virta kulkee haluttua reittiä kaapeleissa eikä hallitsemattomasti aiheuttaen sähkökemiallista korroosiota.
Läpiviennit ovat yleensä pronssia tai messinkiä, joka on sähkökemialliselta arvoltaan asteikon keskiarvon paremmalla puolella. Mikäli läpivientejä ei yhdistetä niin esim rautakölin ja läpiviennin välillä tapahtuu ioninsiirtoa.
Kaikki vedenalaiset metalliosat tulee yhdistää toisiinsa ja vielä varustaa sinkkianodeilla.Mutta miksi sinkkiparisto ei kuluta kuortaan kuin jos navat kytketty yhteen(eli siitä otetaan virtaa)
Miksi veneen pohjaan laitettu sinkki ei kulu jos sitä ei sähköisesti kytketä muuhun metalliin?
Eikös syynä ole se kun virta joka kulkee yhteenliitettyjen sinkin ja muun metallin välillä saa aikaan ionivaihdon meriveden välityksellä?
Eli vieläkään en ymmärrä miksi pohjaläpiviennit pitää laittaa koneen maan potentiaaliin? Toisiinsa kytketty akseli ja potkuri eriaineisina on eri juttu. - miettijä
Luxu kirjoitti:
uudestaan ukkosen johtamisen vaatimaa poikkileikkauspintaa.
Ukkosen virta on kymmeniä tuhansia ampeereita eikä siinä käsivarren paksuinenkaan kaapeli riitä. Salamaniskussa metallijohdin toimii purkauskanavan ytimenä ja ionisoitunut ilma/kosteus/materia johtaa varsinaisen energian.
Suorassa salamaniskussa vene kärsii aina vaurioita, mutta jos suojaus on kunnossa säästyy todennäköisemmin henkiä. - lisää
vieläkin kirjoitti:
Mutta miksi sinkkiparisto ei kuluta kuortaan kuin jos navat kytketty yhteen(eli siitä otetaan virtaa)
Miksi veneen pohjaan laitettu sinkki ei kulu jos sitä ei sähköisesti kytketä muuhun metalliin?
Eikös syynä ole se kun virta joka kulkee yhteenliitettyjen sinkin ja muun metallin välillä saa aikaan ionivaihdon meriveden välityksellä?
Eli vieläkään en ymmärrä miksi pohjaläpiviennit pitää laittaa koneen maan potentiaaliin? Toisiinsa kytketty akseli ja potkuri eriaineisina on eri juttu.Kyllä sinkki kuluu yksinäänkin vaikkei sitä kytketä metalliin. Kuluu vain hitaammin ja samalla metallikin kuluu. Jos sinkki kytketään metalliin se kuluu metallin puolesta.
Jos et kytke eri metalleja toisiinsa, vaikka niissä olisi sinkit, muodostuu eri osien välille suurempia virtoja veden välityksellä ja sinkit kuluvat nopeammin kuin kytkemällä metallit samaan maadoituspisteeseen.
Eli ideana on saada kaikkien metallien potentiaalit samoiksi ja sitten vielä kiinnittää sinkit, jotka syöpyvät koko ajan suojaten kalliimpia metalliosia.
Pohjaläpivientejä ei laiteta koneen maapotentiaaliin, vaan pohjaläpiviennit ja kone kytketään yhteiseen maadoituspisteeseen.
Ethän sekoita sähköjärjestelmän maatasoa (akun miinusta) ja metalliosien potentiaalien tasausta toisiinsa? Ne ovat kaksi eri asiaa, mutta kytketään myös yhdestä pisteestä toisiinsa. - vain
lisää kirjoitti:
Kyllä sinkki kuluu yksinäänkin vaikkei sitä kytketä metalliin. Kuluu vain hitaammin ja samalla metallikin kuluu. Jos sinkki kytketään metalliin se kuluu metallin puolesta.
Jos et kytke eri metalleja toisiinsa, vaikka niissä olisi sinkit, muodostuu eri osien välille suurempia virtoja veden välityksellä ja sinkit kuluvat nopeammin kuin kytkemällä metallit samaan maadoituspisteeseen.
Eli ideana on saada kaikkien metallien potentiaalit samoiksi ja sitten vielä kiinnittää sinkit, jotka syöpyvät koko ajan suojaten kalliimpia metalliosia.
Pohjaläpivientejä ei laiteta koneen maapotentiaaliin, vaan pohjaläpiviennit ja kone kytketään yhteiseen maadoituspisteeseen.
Ethän sekoita sähköjärjestelmän maatasoa (akun miinusta) ja metalliosien potentiaalien tasausta toisiinsa? Ne ovat kaksi eri asiaa, mutta kytketään myös yhdestä pisteestä toisiinsa.Niin kuluuhan sinkki yksinäänkin, mutta kovin vähän. Ja kuluuhan sinkkiparistokin yksinään, mutta kestää päiväykseen asti jos ei käytetä.
>Pohjaläpivientejä ei laiteta koneen >maapotentiaaliin, vaan pohjaläpiviennit ja kone >kytketään yhteiseen maadoituspisteeseen.
Tämä on näillä virroilla sama asia. Jos virtaa menisi reilusti enemmän voisi johtimien vastus vaikuttaa.
>Ethän sekoita sähköjärjestelmän maatasoa (akun >miinusta) ja metalliosien potentiaalien tasausta >toisiinsa? Ne ovat kaksi eri asiaa, mutta >kytketään myös yhdestä pisteestä toisiinsa.
En sekoita. Mutta akun miinus ei ole hyvä olla koneen rungossa ja sitä kautta potkurissa. Käytännössä laturista johtuen pakko. Vuotovirrat jostain saa sitten kunnonsyöpymän aikaiseksi(kokemusta on):-)
Mutta vieläkin, en ole saanut yksinäisiä osia syöpymään jotka eivät ole jollain galvaanisesti kiinni muissa. Kun ovat erimetallit toisissaan kiinni galvaanisesti voi virta kulkea ja syöpyy. Oletko sitämieltä että jos laitan muoviämpäriin merivettä ja siihen haponkestävän teräksen palan ja pronssinpalan siten että ne eivät koske toisaan pronssi syöpyy? Väitän että aika mitättömästi. Mutta jos pistät ne nojaamaan toisiinsa tai sitten ihan johtimella kiinni niin hyvä ettei vesi porise. - viimeinen
vain kirjoitti:
Niin kuluuhan sinkki yksinäänkin, mutta kovin vähän. Ja kuluuhan sinkkiparistokin yksinään, mutta kestää päiväykseen asti jos ei käytetä.
>Pohjaläpivientejä ei laiteta koneen >maapotentiaaliin, vaan pohjaläpiviennit ja kone >kytketään yhteiseen maadoituspisteeseen.
Tämä on näillä virroilla sama asia. Jos virtaa menisi reilusti enemmän voisi johtimien vastus vaikuttaa.
>Ethän sekoita sähköjärjestelmän maatasoa (akun >miinusta) ja metalliosien potentiaalien tasausta >toisiinsa? Ne ovat kaksi eri asiaa, mutta >kytketään myös yhdestä pisteestä toisiinsa.
En sekoita. Mutta akun miinus ei ole hyvä olla koneen rungossa ja sitä kautta potkurissa. Käytännössä laturista johtuen pakko. Vuotovirrat jostain saa sitten kunnonsyöpymän aikaiseksi(kokemusta on):-)
Mutta vieläkin, en ole saanut yksinäisiä osia syöpymään jotka eivät ole jollain galvaanisesti kiinni muissa. Kun ovat erimetallit toisissaan kiinni galvaanisesti voi virta kulkea ja syöpyy. Oletko sitämieltä että jos laitan muoviämpäriin merivettä ja siihen haponkestävän teräksen palan ja pronssinpalan siten että ne eivät koske toisaan pronssi syöpyy? Väitän että aika mitättömästi. Mutta jos pistät ne nojaamaan toisiinsa tai sitten ihan johtimella kiinni niin hyvä ettei vesi porise.Asia no juuri niin kuin esität. Syöpyminen on erillään olevissa metalleissa hidasta, mutta varmaa. Tosin välillä jokin pieni epäpuhtaus metallissa voi aiheuttaa hyvinkin nopeaa korroosiota.
Sinkkipala on paljon halvenpi kuin esim potkuriakseli ja kaiken lisäksi helpompi vaihtaa. Potkuriakseli kestäisi varmasti parikymmentäkin vuotta syöpymättä samoin veneen köli tai jopa runko, mutta syöpyisi kuitenkin jonkin verran. Akseli, köli, runko maksaa hyvin paljon enemmän kuin parikymmentä sinkkiä, joita on vuosien mittaan vaihdettu.
Eli syöpyminen on hidasta vaikka vaikka metalliosia ei mitenkään liitä toisiinsa tai edes käytä sinkkejä. Syöpuminen on hidasta silloinkin, jos laitat vain sinkit, muttet yhdistä metalleja. Tosin silloin jonkin metalliosan sinkki saattaa hävitä hyvinkin nopeasti, jolloin metalliosa alkaa syöpyä. Mutta jos yhdistät kaikki metalliosat ja laitat sinkkejäkin sinne tänne, tapahtuu korroosio paljon hallitummin ja sinkkien kestoikä on helpommin hallittavissa.
Eli homman ideana hallita sähkökemiellista syöpymista ja kohdistaa se vain sinkkeihin. Jos oikein huonosti sattuu, saattaa joku suojaamaton läpivienti syöpyä vuosien mittaan niin hauraaksi, että napsahtaa poikki pienestäkin väännöstä.
Minun on ehkä turha yrittää selittää asiaa sinulle enempää, sillä en itsekään hallitse asian teoriapohjaa. Tiedän kuitenkin käytännössä kuinka homma on toteutettu jo paljon ennen minun veneilyuraani.
Asiasta voisi löytyä enemmän googleamalla esim. metallien korroosiosta, vesirakentamisen puolelta ym. - teräsveneistä
viimeinen kirjoitti:
Asia no juuri niin kuin esität. Syöpyminen on erillään olevissa metalleissa hidasta, mutta varmaa. Tosin välillä jokin pieni epäpuhtaus metallissa voi aiheuttaa hyvinkin nopeaa korroosiota.
Sinkkipala on paljon halvenpi kuin esim potkuriakseli ja kaiken lisäksi helpompi vaihtaa. Potkuriakseli kestäisi varmasti parikymmentäkin vuotta syöpymättä samoin veneen köli tai jopa runko, mutta syöpyisi kuitenkin jonkin verran. Akseli, köli, runko maksaa hyvin paljon enemmän kuin parikymmentä sinkkiä, joita on vuosien mittaan vaihdettu.
Eli syöpyminen on hidasta vaikka vaikka metalliosia ei mitenkään liitä toisiinsa tai edes käytä sinkkejä. Syöpuminen on hidasta silloinkin, jos laitat vain sinkit, muttet yhdistä metalleja. Tosin silloin jonkin metalliosan sinkki saattaa hävitä hyvinkin nopeasti, jolloin metalliosa alkaa syöpyä. Mutta jos yhdistät kaikki metalliosat ja laitat sinkkejäkin sinne tänne, tapahtuu korroosio paljon hallitummin ja sinkkien kestoikä on helpommin hallittavissa.
Eli homman ideana hallita sähkökemiellista syöpymista ja kohdistaa se vain sinkkeihin. Jos oikein huonosti sattuu, saattaa joku suojaamaton läpivienti syöpyä vuosien mittaan niin hauraaksi, että napsahtaa poikki pienestäkin väännöstä.
Minun on ehkä turha yrittää selittää asiaa sinulle enempää, sillä en itsekään hallitse asian teoriapohjaa. Tiedän kuitenkin käytännössä kuinka homma on toteutettu jo paljon ennen minun veneilyuraani.
Asiasta voisi löytyä enemmän googleamalla esim. metallien korroosiosta, vesirakentamisen puolelta ym.Kirjoititko teräsveneistä? Minä taas pähkäilin muoviveneitä. Minua askarruttaa tässä muoviveneiden läpivientien yhdistämisessä se, että kun muoviveneeseen ei yleensä laiteta sinkkiä kuin potkuriakseliin tai vetolaitteeseen ja kauimmaisetnen läpivienti voi olla 10 päässä. Se sinkki ei kyllä oikein toimi katodina sinne asti. Ja jos vaikka keulassa on pari erilaista läpivientiä yhdistettynä johtimella voi läpivienti syöpyä tästä syystä. Jos sitä ei olisi kytketty muihin osiin olisi syöpyminen olematonta. Noniin tämä on taas teoriaa. Mutta hyvä ajatella näitäkin.
- kyselijä
Katsoin yhdestä purjehduskirjasta. Siinä läpiviennyt ja jopa kansirakenteet oli maadoitettu yhteen johtimella ja tämä johdin oli lopulta viety ulkopohjassa olevaan sinkkianodiin.
Yksi sinkki siis riittäisi jos metallit ovat maadoitulsella ovat yhdistetyt? kyselijä kirjoitti:
Katsoin yhdestä purjehduskirjasta. Siinä läpiviennyt ja jopa kansirakenteet oli maadoitettu yhteen johtimella ja tämä johdin oli lopulta viety ulkopohjassa olevaan sinkkianodiin.
Yksi sinkki siis riittäisi jos metallit ovat maadoitulsella ovat yhdistetyt?Mikäli läpiviennit, köli, potkurin akseli ja potkuri ovat galvaanisesti yhdistetty on melko vaarallista luottaa ainoastaan yhteen anoodiin.
Läpivientien messingissä on yhtenä osana myös zinkkiä ja "pariston" lähin zinkki uhrautuu.
Olen nänyt 3/4":n läpivienti katkeavan kun olutkori sijoitettiin varovasti pilssiin.
Eli riittävästi anoodeja ja laadukkaita (ei Bilteema).
Ja sitten tyhmä kysymys: Miksi läpivientiä pitäisi lainkaan maadoittaa?- guttaperkkaan
teräsveneistä kirjoitti:
Kirjoititko teräsveneistä? Minä taas pähkäilin muoviveneitä. Minua askarruttaa tässä muoviveneiden läpivientien yhdistämisessä se, että kun muoviveneeseen ei yleensä laiteta sinkkiä kuin potkuriakseliin tai vetolaitteeseen ja kauimmaisetnen läpivienti voi olla 10 päässä. Se sinkki ei kyllä oikein toimi katodina sinne asti. Ja jos vaikka keulassa on pari erilaista läpivientiä yhdistettynä johtimella voi läpivienti syöpyä tästä syystä. Jos sitä ei olisi kytketty muihin osiin olisi syöpyminen olematonta. Noniin tämä on taas teoriaa. Mutta hyvä ajatella näitäkin.
Esim. kaikki lujitemuovisten jenkkiveneitten läpiviennit ym. on yhdistetty tähtiverkossa toisiinsa ja sinkkeihin. Sähkövirta kulkee tällöin kuluttaen sinkkiä ei läpivientiä.
- korroosiosta
LonelyBird kirjoitti:
Mikäli läpiviennit, köli, potkurin akseli ja potkuri ovat galvaanisesti yhdistetty on melko vaarallista luottaa ainoastaan yhteen anoodiin.
Läpivientien messingissä on yhtenä osana myös zinkkiä ja "pariston" lähin zinkki uhrautuu.
Olen nänyt 3/4":n läpivienti katkeavan kun olutkori sijoitettiin varovasti pilssiin.
Eli riittävästi anoodeja ja laadukkaita (ei Bilteema).
Ja sitten tyhmä kysymys: Miksi läpivientiä pitäisi lainkaan maadoittaa?Siksi että läpivientien metalliseokset sisältävät useita eri metalleja. Tällöin on mahdollista, että läpivientiin syntyy esim. pistekorroosio joka alkaa syömään metallia. Sinkki on aika yleinen seosmetallin raaka-aine. Esim. messingissä on sinkkiä.
- Mittaajako
miettijä kirjoitti:
Ukkosen virta on kymmeniä tuhansia ampeereita eikä siinä käsivarren paksuinenkaan kaapeli riitä. Salamaniskussa metallijohdin toimii purkauskanavan ytimenä ja ionisoitunut ilma/kosteus/materia johtaa varsinaisen energian.
Suorassa salamaniskussa vene kärsii aina vaurioita, mutta jos suojaus on kunnossa säästyy todennäköisemmin henkiä.Salaman aiheuttama virta on muutamia amppeereita..Ei tuhansia.
- Akseli
Potkuri akseleineen ei ole "sähköisessä yhteydessä" moottoriin eikä vaihteistoon.
Välissä on rasvassa uivia laakereita jotka eivät yhdistä kunnolla tai jos yhdistävät ollaan jo "metsässä".
Potkuriakseliin sekä potkurin suojaksi on laitettava ihan ona sinkkinsä, joka on sähköisesti kiinni siinä.- kyselijä
että moottoriin itseensä kiinnitetään myös sinkkipala potkurin/potkuriakselin lisäksi?
Venenalaisissa osissa riittänee, että sinkki on joko potkuriakselin varressa laippana tai akselin päässä sinkkimutterina. - Akseli
kyselijä kirjoitti:
että moottoriin itseensä kiinnitetään myös sinkkipala potkurin/potkuriakselin lisäksi?
Venenalaisissa osissa riittänee, että sinkki on joko potkuriakselin varressa laippana tai akselin päässä sinkkimutterina.On useita moottoreita joissa on sinkkejä myös moottorissa, eli siis siellä merivesikanavistoissa.
Ja kuten sanoit pitää laittaa aina erillinen sinkki potkuriakseliin tai potkuriin jotenkin.
- pitäisi laittaa
hienoa ja mielenkiintoista kuulla asiasta noinkin monien kokemuksien ja teorioiden näkökulmasta, mutta käytäntöön. miten se asennetaan? olisiko jollain pieniä vihjeitä sillä potkurin tyvestä ei sitä enään löydä. anteeksi aloittelijuuteni ja kumarrukset vaastauksista.
- 6927486
Sinkkiarkku on hyvä anodi
- Anonyymi
Onko nykyisin vielä noita "sinkkimöykkyjä" veneissä/laivoissa käytössä ja mikä hyöty niistä on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002