Raamatun sapatti on lauantai

Anonyymi

Kristikunnassa yksi suurimmista kiistakysymyksista on pyhapaivakasky. suurin osa on sita mielta etta oikea pyhapaiva on sunnuntai. Toiset taas sitamielta etta launtai ja jotkut sita mielta,etta voi valita minka paivan tahansa tai ei tarvi viettaa mitaan paivaa. Mika naista on totuus. Sehan selviaa tietenkin Raamattua tutkimalla, myos tuntemalla hieman historiallisia tosiasioita.
Kun lahdemme tata asiaa tutkimaan, heti alussa voidaan poispyyhkia viimeiset nakemykset. Jeesus opetti vuorisaarnassa,etta laki on aina voimassa, eika siita poistu eika muutu mikaan kasky. (Matt.5:17-21) 10 kaskyssa taas pyhapaiva-sapatti maaritellaan seitsemanneksi paivaksi. Jumala on maaritellyt pyhapaivan, paivan valintaa ei ole jatetty meille. Eli jaljella jaa 2 vaihtoehtoa, joka sunnuntai tai sapatti-lauantai.
Kumpi on oikea pyhapaiva. Kun Jumala julisti 10 kaskyn lain Israelin kansalle Hoorebilta ja kansa alkoi pyhapaivaa viettaa. Mita paivaa he pyhittivat? Samaa paivaa, jota juutalaiset nykyaankin pyhittavat, vaikkakin ehka usein vahan eri tavalla, eli sapatti-lauantaita, joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja paattyy lauantain auringonlaskuun. Eli Vanhan Testamentin aikaan Jumalan kansa pyhitti sapatti-lauantaita. Ja vuorisaarnasta luemme etta laista ei katoa yksikaan kirjain, siis ei myoskaan muutu mikaan kasky.
Eli tassa on vastaus: Oikea Raamatullinen pyhapaiva on sapattilauantai, perjantain ja lauantain auringonlaskujen valinen vuorokausi. Vahvana lisatodisteena myos nama, etta Jeesus ja apostolit, myos Paavali pyhittivat sapattia. Jeesus myos sanoi sapatin olevan Herran paivan, ei sunnuntain. Ja kun selaat Uuden Testamentin alusta loppuun, et loyda yhtaan mainintaa, etta pyhapaiva olisi muutettu toiselle paivalle.
Kirkkohistoria kertoo, etta 300-luvun alkupuolella Rooman kirkko muutti pyhapaivan lauantailta sunnuntaille, koska sunnuntai oli silloin Rooman yhteiskunnan virallinen pyhapaiva. Sunnuntai oli alkuaan aurinkopalvontauskonnon pyhapaiva ns.aurinkopaiva, vrt. sunday -- sun-day. Mies muutoksen takana oli paavi Sylvester, joka laati oman viikkokalenterin kirkkonsa kayttoon ja yrittipa sita saada myos Rooman yhteiskunnan viikkokalenteriksi, muttei onnistunut. Tahan kalenteriin han nimesi nykyisen sunnuntain Herran paivaksi, ja maarasi kirkkonsa jasenet tata paivaa pyhittamaan sapatin asemesta. Muutos vahvistettiin vahan myohemmin Laodikean kirkolliskokouksessa, jossa julistettiin myos kirkonkirous sapatinviettajille. Katolinen kirkko pitaa sunnuntaita myos ylivaltansa merkkina ja ihmettelee miksi protestantit ovat erossa katolisesta kirkosta, vaikka viettavat heidan kirkkonsa saatamaa pyhapaivaa. (Huom! ilm.kirjan pedon merkki). Tasta lisaa Ellen Whiten kirjassa Suuri Taistelu, jonka voi kuunnella nykyaan myos Youtubesta (kirjoita youtubeen esim. Suuri Taistelu 8/10)
Jos haluat ikuiseen elamaan, tulee tassakin asiassa totella enemman Jumalaa kuin Katolista kirkkoa ja paavia.

17

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      perinnäissääntöjä

    • Sabatti kuten koko vanha liitto loppui jo 2000 vuotta sitten Jeesuksen Kristuksen kuolleista ylösnmousemiseen.

      Mitään ongelmaa ei siis ole.

      • Anonyymi

        > Sabatti kuten koko vanha liitto loppui jo 2000 vuotta sitten Jeesuksen Kristuksen kuolleista ylösnmousemiseen.

        Eli sunnuntai ei myöskään ole lepopäivä?

        Itse uskon Jeesusta, joka sanoo:

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
        Mat. 5:17-19


    • Anonyymi

      luoja teki töitä 6 piävää ja piti lepopäivän.

      kun maanantai on viikon eka työpäivä, niin siitä 6 päivää eteenpäin niin päästään sunnuntaihin. eli sunnuntai on pyhäpäivä.

      • Anonyymi

        Oletteko te aivan sekaisin ?


    • Anonyymi

      Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja silloin oli valmistupäivä ja sapatti oli alkamaisillaan, joten sapatti on lauantai, jonka Jeesuksen lähimmät seuraajat pyhittivät vielä Jeesuksen ristinkuoleman jälkeenkin.

      • Anonyymi

        Kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten kanssa tuli paljon muitakin ongelmia, mm. pitääkö pakanoista kristinuskoon kääntyneet ympärileikata juutalaisiksi. Sabatti ei kuulu enään uuteen liittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten kanssa tuli paljon muitakin ongelmia, mm. pitääkö pakanoista kristinuskoon kääntyneet ympärileikata juutalaisiksi. Sabatti ei kuulu enään uuteen liittoon.

        Kristus nousi haudasta sunnuntaina. Sen jälkeen kristityt ovat pitäneet sunnuntaita pyhäpäivänä. Johannenkin kirjoittaa:

        10. Minä olin hengessä yhtenä sunnuntaina ja kuulin minun jäljessäni suuren äänen, niinkuin basunan,
        11. Sanovan: minä olen A ja O, ensimäinen ja viimeinen. Mitäs näet, kirjoita kirjaan ja lähetä Asian seurakunnille, jotka Ephesossa ovat, ja Smyrnassa, ja Pergamossa, ja Tyatirassa, ja Sardissa, ja Philadelphiassa, ja Laodikeassa.
        12. Ja minä käännyin sitä ääntä katsomaan, joka minun kanssani puhui, ja minun kääntyessäni näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa,
        13. Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, vaatetetun pitkällä hameella ja vyötetyn rinnoilta kultaisella vyöllä.
        14. Mutta hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkiat niinkuin valkia villa ja niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki,
        15. Ja hänen jalkansa valantovasken kaltaiset, niinkuin pätsissä palavaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljon veden kuohina.
        16. Ja seitsemän tähteä oli hänen oikiassa kädessänsä, ja hänen suustansa kävi ulos kaksiteräinen terävä miekka, ja hänen kasvonsa, niinkuin aurinko paistaa voimassansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristus nousi haudasta sunnuntaina. Sen jälkeen kristityt ovat pitäneet sunnuntaita pyhäpäivänä. Johannenkin kirjoittaa:

        10. Minä olin hengessä yhtenä sunnuntaina ja kuulin minun jäljessäni suuren äänen, niinkuin basunan,
        11. Sanovan: minä olen A ja O, ensimäinen ja viimeinen. Mitäs näet, kirjoita kirjaan ja lähetä Asian seurakunnille, jotka Ephesossa ovat, ja Smyrnassa, ja Pergamossa, ja Tyatirassa, ja Sardissa, ja Philadelphiassa, ja Laodikeassa.
        12. Ja minä käännyin sitä ääntä katsomaan, joka minun kanssani puhui, ja minun kääntyessäni näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa,
        13. Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, vaatetetun pitkällä hameella ja vyötetyn rinnoilta kultaisella vyöllä.
        14. Mutta hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkiat niinkuin valkia villa ja niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki,
        15. Ja hänen jalkansa valantovasken kaltaiset, niinkuin pätsissä palavaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljon veden kuohina.
        16. Ja seitsemän tähteä oli hänen oikiassa kädessänsä, ja hänen suustansa kävi ulos kaksiteräinen terävä miekka, ja hänen kasvonsa, niinkuin aurinko paistaa voimassansa.

        Juuri näin. Adventisteilla on jokin tärkeä kohta Raaamatusta mennyt ohitse, he elävät vanhan testamentin aikaa vieläkin.


      • Anonyymi

        > Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja silloin oli valmistupäivä ja sapatti oli alkamaisillaan, joten sapatti on lauantai, jonka Jeesuksen lähimmät seuraajat pyhittivät vielä Jeesuksen ristinkuoleman jälkeenkin.

        Jeesus ristiinnaulittiin todennäköisemmin keskiviikkona tai torstaina. Pääsiäisenä on myös toinen sapattipäivä ja sen valmistelupäivä. Eli esim. tämän aikataulun mukaan:

        http://www.kolumbus.fi/r.berg/Kuvat/Paasiainen.png
        http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Monta_päivää_haudassa


    • Anonyymi

      Pitkästäperjantsista 50 päivää Helluntaihin, mikä päivä ??? Olisko Sunnuntai

    • Anonyymi

      Kristikunnassa on lukematon määrä kiistakysymyksiä, sabatti ei kuulu näihin lainkaan. Se on vain adventtikirkon oma ongelma.

      Mutta kaikki kiistat kristittyjen välillä ovat hedelmiä paholaisen pussiin.

      Kiistelevien kristittyjen sanoma maailman silmissä on epäuskottava, siksi kiistoja on ollut kristinuskon alusta saakka.

      Nämä (yhä lisääntyvät) määrät kiisteleviä joukkoja erilaisine Raamatun tulkintoineen, ovat "ainoita oikeassa olevia". - Todella kornia.

    • Anonyymi

      Sunnuntai (sun) on auringon päivä. Lauantai (saturday = Saturnus) on Saturnuksen päivä. Perjantai Friday on vapaapäivä.
      Aurinkoahan sitä ennen palvottiin ja nokkelasti siirrettiin auringonjumalan juhlien päälle ties mitä kristillistä. Kristilliset kirkot, pappien asut jne. ovat täynnä edelleenkin aivan täynnä aurinkosymboliikkaa. Ja täysin tarkoituksella. Auringon palvonta on vielä hyvin voimissaan muulloinkin kuin kesäkuukausina.

      • Anonyymi

        Höpö höpö.


    • Anonyymi

      Eikö se ole juutalaisten sapatti? Ei kristittyjen?

      • Anonyymi

        Mooseksenuskoisten. Mutta heillä on eri kalenterikin. Eikä siinä uskossa saa painaa sabattina edes hissin nappia ja kävelykin on sabattina rajoitettu reiluun kilometriin. Adventistien höpinät sabatista ovat pelkkää pullshittia.


    • Anonyymi

      Tämä tapahtui 1960 luvulla. Adventisti meni navettaan ja näki siellä sikoja. Hän totesi isännälle, että "ai jaa täälläkin on noita synnin välikappaleita." 😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      465
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      192
      464
    Aihe