Kristikunnassa yksi suurimmista kiistakysymyksista on pyhapaivakasky. suurin osa on sita mielta etta oikea pyhapaiva on sunnuntai. Toiset taas sitamielta etta launtai ja jotkut sita mielta,etta voi valita minka paivan tahansa tai ei tarvi viettaa mitaan paivaa. Mika naista on totuus. Sehan selviaa tietenkin Raamattua tutkimalla, myos tuntemalla hieman historiallisia tosiasioita.
Kun lahdemme tata asiaa tutkimaan, heti alussa voidaan poispyyhkia viimeiset nakemykset. Jeesus opetti vuorisaarnassa,etta laki on aina voimassa, eika siita poistu eika muutu mikaan kasky. (Matt.5:17-21) 10 kaskyssa taas pyhapaiva-sapatti maaritellaan seitsemanneksi paivaksi. Jumala on maaritellyt pyhapaivan, paivan valintaa ei ole jatetty meille. Eli jaljella jaa 2 vaihtoehtoa, joka sunnuntai tai sapatti-lauantai.
Kumpi on oikea pyhapaiva. Kun Jumala julisti 10 kaskyn lain Israelin kansalle Hoorebilta ja kansa alkoi pyhapaivaa viettaa. Mita paivaa he pyhittivat? Samaa paivaa, jota juutalaiset nykyaankin pyhittavat, vaikkakin ehka usein vahan eri tavalla, eli sapatti-lauantaita, joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja paattyy lauantain auringonlaskuun. Eli Vanhan Testamentin aikaan Jumalan kansa pyhitti sapatti-lauantaita. Ja vuorisaarnasta luemme etta laista ei katoa yksikaan kirjain, siis ei myoskaan muutu mikaan kasky.
Eli tassa on vastaus: Oikea Raamatullinen pyhapaiva on sapattilauantai, perjantain ja lauantain auringonlaskujen valinen vuorokausi. Vahvana lisatodisteena myos nama, etta Jeesus ja apostolit, myos Paavali pyhittivat sapattia. Jeesus myos sanoi sapatin olevan Herran paivan, ei sunnuntain. Ja kun selaat Uuden Testamentin alusta loppuun, et loyda yhtaan mainintaa, etta pyhapaiva olisi muutettu toiselle paivalle.
Kirkkohistoria kertoo, etta 300-luvun alkupuolella Rooman kirkko muutti pyhapaivan lauantailta sunnuntaille, koska sunnuntai oli silloin Rooman yhteiskunnan virallinen pyhapaiva. Sunnuntai oli alkuaan aurinkopalvontauskonnon pyhapaiva ns.aurinkopaiva, vrt. sunday -- sun-day. Mies muutoksen takana oli paavi Sylvester, joka laati oman viikkokalenterin kirkkonsa kayttoon ja yrittipa sita saada myos Rooman yhteiskunnan viikkokalenteriksi, muttei onnistunut. Tahan kalenteriin han nimesi nykyisen sunnuntain Herran paivaksi, ja maarasi kirkkonsa jasenet tata paivaa pyhittamaan sapatin asemesta. Muutos vahvistettiin vahan myohemmin Laodikean kirkolliskokouksessa, jossa julistettiin myos kirkonkirous sapatinviettajille. Katolinen kirkko pitaa sunnuntaita myos ylivaltansa merkkina ja ihmettelee miksi protestantit ovat erossa katolisesta kirkosta, vaikka viettavat heidan kirkkonsa saatamaa pyhapaivaa. (Huom! ilm.kirjan pedon merkki). Tasta lisaa Ellen Whiten kirjassa Suuri Taistelu, jonka voi kuunnella nykyaan myos Youtubesta (kirjoita youtubeen esim. Suuri Taistelu 8/10)
Jos haluat ikuiseen elamaan, tulee tassakin asiassa totella enemman Jumalaa kuin Katolista kirkkoa ja paavia.
Raamatun sapatti on lauantai
17
84
Vastaukset
- Anonyymi
perinnäissääntöjä
Sabatti kuten koko vanha liitto loppui jo 2000 vuotta sitten Jeesuksen Kristuksen kuolleista ylösnmousemiseen.
Mitään ongelmaa ei siis ole.- Anonyymi
> Sabatti kuten koko vanha liitto loppui jo 2000 vuotta sitten Jeesuksen Kristuksen kuolleista ylösnmousemiseen.
Eli sunnuntai ei myöskään ole lepopäivä?
Itse uskon Jeesusta, joka sanoo:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
Mat. 5:17-19
- Anonyymi
luoja teki töitä 6 piävää ja piti lepopäivän.
kun maanantai on viikon eka työpäivä, niin siitä 6 päivää eteenpäin niin päästään sunnuntaihin. eli sunnuntai on pyhäpäivä.- Anonyymi
Oletteko te aivan sekaisin ?
- Anonyymi
Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja silloin oli valmistupäivä ja sapatti oli alkamaisillaan, joten sapatti on lauantai, jonka Jeesuksen lähimmät seuraajat pyhittivät vielä Jeesuksen ristinkuoleman jälkeenkin.
- Anonyymi
Kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten kanssa tuli paljon muitakin ongelmia, mm. pitääkö pakanoista kristinuskoon kääntyneet ympärileikata juutalaisiksi. Sabatti ei kuulu enään uuteen liittoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten kanssa tuli paljon muitakin ongelmia, mm. pitääkö pakanoista kristinuskoon kääntyneet ympärileikata juutalaisiksi. Sabatti ei kuulu enään uuteen liittoon.
Kristus nousi haudasta sunnuntaina. Sen jälkeen kristityt ovat pitäneet sunnuntaita pyhäpäivänä. Johannenkin kirjoittaa:
10. Minä olin hengessä yhtenä sunnuntaina ja kuulin minun jäljessäni suuren äänen, niinkuin basunan,
11. Sanovan: minä olen A ja O, ensimäinen ja viimeinen. Mitäs näet, kirjoita kirjaan ja lähetä Asian seurakunnille, jotka Ephesossa ovat, ja Smyrnassa, ja Pergamossa, ja Tyatirassa, ja Sardissa, ja Philadelphiassa, ja Laodikeassa.
12. Ja minä käännyin sitä ääntä katsomaan, joka minun kanssani puhui, ja minun kääntyessäni näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa,
13. Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, vaatetetun pitkällä hameella ja vyötetyn rinnoilta kultaisella vyöllä.
14. Mutta hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkiat niinkuin valkia villa ja niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki,
15. Ja hänen jalkansa valantovasken kaltaiset, niinkuin pätsissä palavaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljon veden kuohina.
16. Ja seitsemän tähteä oli hänen oikiassa kädessänsä, ja hänen suustansa kävi ulos kaksiteräinen terävä miekka, ja hänen kasvonsa, niinkuin aurinko paistaa voimassansa. Anonyymi kirjoitti:
Kristus nousi haudasta sunnuntaina. Sen jälkeen kristityt ovat pitäneet sunnuntaita pyhäpäivänä. Johannenkin kirjoittaa:
10. Minä olin hengessä yhtenä sunnuntaina ja kuulin minun jäljessäni suuren äänen, niinkuin basunan,
11. Sanovan: minä olen A ja O, ensimäinen ja viimeinen. Mitäs näet, kirjoita kirjaan ja lähetä Asian seurakunnille, jotka Ephesossa ovat, ja Smyrnassa, ja Pergamossa, ja Tyatirassa, ja Sardissa, ja Philadelphiassa, ja Laodikeassa.
12. Ja minä käännyin sitä ääntä katsomaan, joka minun kanssani puhui, ja minun kääntyessäni näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa,
13. Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, vaatetetun pitkällä hameella ja vyötetyn rinnoilta kultaisella vyöllä.
14. Mutta hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkiat niinkuin valkia villa ja niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki,
15. Ja hänen jalkansa valantovasken kaltaiset, niinkuin pätsissä palavaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljon veden kuohina.
16. Ja seitsemän tähteä oli hänen oikiassa kädessänsä, ja hänen suustansa kävi ulos kaksiteräinen terävä miekka, ja hänen kasvonsa, niinkuin aurinko paistaa voimassansa.Juuri näin. Adventisteilla on jokin tärkeä kohta Raaamatusta mennyt ohitse, he elävät vanhan testamentin aikaa vieläkin.
- Anonyymi
> Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja silloin oli valmistupäivä ja sapatti oli alkamaisillaan, joten sapatti on lauantai, jonka Jeesuksen lähimmät seuraajat pyhittivät vielä Jeesuksen ristinkuoleman jälkeenkin.
Jeesus ristiinnaulittiin todennäköisemmin keskiviikkona tai torstaina. Pääsiäisenä on myös toinen sapattipäivä ja sen valmistelupäivä. Eli esim. tämän aikataulun mukaan:
http://www.kolumbus.fi/r.berg/Kuvat/Paasiainen.png
http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Monta_päivää_haudassa
- Anonyymi
Pitkästäperjantsista 50 päivää Helluntaihin, mikä päivä ??? Olisko Sunnuntai
- Anonyymi
Kristikunnassa on lukematon määrä kiistakysymyksiä, sabatti ei kuulu näihin lainkaan. Se on vain adventtikirkon oma ongelma.
Mutta kaikki kiistat kristittyjen välillä ovat hedelmiä paholaisen pussiin.
Kiistelevien kristittyjen sanoma maailman silmissä on epäuskottava, siksi kiistoja on ollut kristinuskon alusta saakka.
Nämä (yhä lisääntyvät) määrät kiisteleviä joukkoja erilaisine Raamatun tulkintoineen, ovat "ainoita oikeassa olevia". - Todella kornia. - Anonyymi
Sunnuntai (sun) on auringon päivä. Lauantai (saturday = Saturnus) on Saturnuksen päivä. Perjantai Friday on vapaapäivä.
Aurinkoahan sitä ennen palvottiin ja nokkelasti siirrettiin auringonjumalan juhlien päälle ties mitä kristillistä. Kristilliset kirkot, pappien asut jne. ovat täynnä edelleenkin aivan täynnä aurinkosymboliikkaa. Ja täysin tarkoituksella. Auringon palvonta on vielä hyvin voimissaan muulloinkin kuin kesäkuukausina.- Anonyymi
Höpö höpö.
- Anonyymi
Eikö se ole juutalaisten sapatti? Ei kristittyjen?
- Anonyymi
Mooseksenuskoisten. Mutta heillä on eri kalenterikin. Eikä siinä uskossa saa painaa sabattina edes hissin nappia ja kävelykin on sabattina rajoitettu reiluun kilometriin. Adventistien höpinät sabatista ovat pelkkää pullshittia.
- Anonyymi
Tämä tapahtui 1960 luvulla. Adventisti meni navettaan ja näki siellä sikoja. Hän totesi isännälle, että "ai jaa täälläkin on noita synnin välikappaleita." 😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137400- 495541
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa603070Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101588Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001427Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926