Narsistin haamu

Anonyymi

Monelle vapaus koittaa, kun fyysisesti pääsee eroon, lopettaa yhteydenpidon.
Mutta mitä kun narsistin aiheuttama trauma jää kummittelemaan?
Se hätyytetty olo. Vaikka olisi aihetta jo käsitellyt joka kantilta, lukenut, kuunnellut, yrittänyt selvitä.

Kun asiasta sanoo ääneen, saa kuulla että itsehän annoit sen toimia niinkuin toimit ja että oma syy kun sitä vielä mietit. Aivan kuin ei itse nyt jälkeenpäin tajuaisi, että olisi pitänyt silloin olla varuillaan. Kun toinen esitti ystävää, kun oli jo yhteistä historiaa yhteisten kokemusten pankissa. Kun narsisti oli pitkään ollut niin normaali.

Ja sitten aluksi, se hiuksenhieno hätyyttäminen. Pitkäaikainen sopeutuminen, että se nyt vaan on tuollainen "temperamentiltaan", että yhtäkkiä muuttaa mieltään. Aivan kuin taaperolla, impulssien ajamana, heti pitää toisen järjestää, antaa ruokaa, tyydyttää. Sillä onko huono käytös pahuutta vai huonoutta, ei ole väliä. Tarve kiusata, jotta saa huomiota. Jos ei saanut reaktiota, kiusasi kovemmin.

Teit niin tai näin, koko ajan oma osuus omaan elämään tuntui kutistuvan. Mikä nautinto, kun jouduin eläkkeelle mielenterveyssyystä. Sitten alkoi ystävän kukoistus, mitä vain hän teki, se oli minun hulluuteni syytä.
Lopullisesta lopusta on aikaa, mutta se vuosia kestänyt hätyytettynä oleminen. Milloin helpottaa.

9

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika helpottaa. Ajan myötä narsisti tulee yhä harvemmin mieleesi ja hänen mieleen tuleminen aiheuttaa ajan myötä yhä vähemmän tunnereaktiota. Vertaistukiryhmästä voisi olla myös apua?

      • Anonyymi

        Ongelma liittyy kotiin. Kun tuli mun kotiin. Vaikka koti olisi missä osoitteessa, on se tunne että mun kotiin tullaan päähänpistosta milloin huvittaa. Perusturvallisuus on niin järkkynyt. Oot rauhassa kotona, saatana päättää piipahtaa, tulee vaikka saranapuolelta. Sen tunteen se halusi aiheuttaa ja sen sai aiheutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma liittyy kotiin. Kun tuli mun kotiin. Vaikka koti olisi missä osoitteessa, on se tunne että mun kotiin tullaan päähänpistosta milloin huvittaa. Perusturvallisuus on niin järkkynyt. Oot rauhassa kotona, saatana päättää piipahtaa, tulee vaikka saranapuolelta. Sen tunteen se halusi aiheuttaa ja sen sai aiheutettua.

        Vähän_hymyilyttää

        "Oot rauhassa kotona, saatana päättää piipahtaa, tulee vaikka saranapuolelta."
        Vähän hymyilyttää tuo... Noinhan se on.
        Tärkeää on luoda ennenkaikkea itselleen se kokemus että kotini on linnani eikä sinne tule narsistia ilman lupaani.
        Tunne helpottaa ajan kanssa. Tärkeää on tehdä itselleen selväksi että narsistila ei ole asiaa elämääni mitään kautta. Kotihan on ennenkaikkea olotila.


    • Anonyymi

      Kun on ollut pitkään luonnehäiriöisen perseilyn armoilla, muuttuu ihmisenä pysyvästi, koska trauma jättää jälkensä. Moni uhri päätyy selvittelemään kokemuksiaan yksin, lukuunottamatta netistä löytyvää vertaistukea.

      Itsellä on takana vuosien altistus sekopäiden harjoittamalle terrorille. Päätekijä oli psyko, jolla oli hovin lisäksi joka puolella uskollisia liittolaisia. Vaikka helvetistä on jo aikaa ja törmään pahimpiin paskiaisiin sattumalta ehkä kerran vuodessa, ikävät kokemukset käyvät mielessä miltei päivittäin. Jos näen valokuvan kiusaajista tai kuulen puhuttavan heistä, saatan tulla fyysisesti huonovointiseksi.

      Koska aikaa on kulunut paljon, olen hyväksynyt, että haamujen kummittelun. Luulen, että eläkkeelle pääseminen aikanaan tulee helpottamaan, kun enää ei ole konkreettisia asioita, eikä ihmisiä muistuttamassa vanhoista tapahtumista.

    • Anonyymi

      Englanniksi löytyy googlaten Post narciccist stress disorder eli narsistin jälkeinen stressi.

    • Anonyymi

      Taustalle poistunut narsisti voi tulla ihan oikeasti kummittelemaan uhrin sosiaaliseen ympäristöön tämän itse siitä tietämättä. Narsisti on mestari levittelemään puheita naapurustoihin ja työympäristöihin. Hänen ei itse tarvitse olla tai edes käydä paikalla. Narsistin paskapuheet leviävät otollisissa oloissa kuin virus konsanaan.

      • Anonyymi

        Ja mikä se silloin on ongelmana, kun tämä "uhri" ei edes tiedä mitään siitä "kummittelusta"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä se silloin on ongelmana, kun tämä "uhri" ei edes tiedä mitään siitä "kummittelusta"?

        Narsistin liikkeelle laskemat valheet voivat johtaa isoihinkin ongelmiin. Paskapuheilla voi myrkyttää ihmisten käsityksen henkilöstä. Tämä ei itse tiedä, millaisia huhuja tai ""varmaa tietoa" on liikkeellä, havaitsee vain ihmisten käytöksen muuttuneen jäätäväksi. Kyllä tätä voisi kummitteluksi sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistin liikkeelle laskemat valheet voivat johtaa isoihinkin ongelmiin. Paskapuheilla voi myrkyttää ihmisten käsityksen henkilöstä. Tämä ei itse tiedä, millaisia huhuja tai ""varmaa tietoa" on liikkeellä, havaitsee vain ihmisten käytöksen muuttuneen jäätäväksi. Kyllä tätä voisi kummitteluksi sanoa.

        Näin_Itse

        Näin. Itse olen muuttanut sitten narsisti-psykopaattini ammattia ja monta kertaa työpaikkaa... Nyt työssä vähän vaikeasti löydettävässä kohteessa...
        Mielessä käynyt muutaman kerran että sukunimen vaihto olisi ollut hyvä tehdä. Toisaalta odotan nyt jos tuo virus löytäisi riskiryhmään kuuluvan narsistin tai jotenkin heikentäisi sitä edes että ei jaksaisi kehuhkota niin paljoa.

        Oikeasti olen ajatellut kun se liikkuu niin paljon eikä pysty olemaan eristyksissä kun se nyt on mikä on. Narsistinhan täytyy olla aina menossa. Ja sehän luulee että siihen ei mikään tartu eikä sitä mikään taltuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe