Missä ajassa vanhenee Suomessa polkupyörävarkaus?
Polkupyörävarkaus vanheneminen
11
1379
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu siitä minkälainen polkupyörä ? Jos pyörä on erittäin arvokas, niin kyse on varkaudesta, jonka syytteeseenpanon vanhenemisaika on viisi vuotta. Jos pyörä on ns. tavallinen, niin kyse on näpistyksestä, jonka vanhenemisaika on kaksi vuotta.
- Anonyymi
On olemassa yli 5000 euron pyöriäkin ja jos tuollaisen varastat varsinkin ansiotarkoituksessa niin voi tulla törkeä varkaus ja noita yleensä jo tutkitaankin vähän enemmän kuin alempia kategorioita. Näitä on muutama lukenut ihan lehdissäkin että on selvinnyt.
- Anonyymi
Ei se ole varkaus vaan lievä luvaton käyttö, koska rosvolla ei ollut aikomusta pitää sitä pyörää. Tällaisesta lainaamisesta tulee korkeintaan sakkoa ja vanhentumisaika rikokselle on kaksi vuotta.
- Anonyymi
Vähän sinne päin. Jos pyörä löydetään hylättynä, niin silloin kyse on luvattomasta käytöstä, koska rosvo on ajanut pyörällä jonkun matkaa ja sen jälkeen sen hylännyt. Mutta, jos pyörää ei löydy, niin silloin kyse on näpistyksestä, tai varkausrikoksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän sinne päin. Jos pyörä löydetään hylättynä, niin silloin kyse on luvattomasta käytöstä, koska rosvo on ajanut pyörällä jonkun matkaa ja sen jälkeen sen hylännyt. Mutta, jos pyörää ei löydy, niin silloin kyse on näpistyksestä, tai varkausrikoksesta.
Vähän sinne päin meni sinuillakin. Se, löytyykö pyörä, ei ole merkityksellistä. Ratkaisevaa on rikoksen subjektiivinen puoli, eli mitä tekijä mietti päässään. Yleensä näillä pyörillä ajellaan hetken aikaa ja sitten jätetään "kiertoon". Teko on lievä luvaton käyttö, koska anastustahtoa ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän sinne päin meni sinuillakin. Se, löytyykö pyörä, ei ole merkityksellistä. Ratkaisevaa on rikoksen subjektiivinen puoli, eli mitä tekijä mietti päässään. Yleensä näillä pyörillä ajellaan hetken aikaa ja sitten jätetään "kiertoon". Teko on lievä luvaton käyttö, koska anastustahtoa ei ole.
Jaa, en tiennytkään, että olet noin viisas. Vaikka varkaasta ei ole hajuakaan, niin kuitenkin tiedät, mikä on kyseisen rikoksen subjektiivinen puoli ja mitä tekijä mietti päässään ja oliko hänellä anastustahto pyörän ottaessaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, en tiennytkään, että olet noin viisas. Vaikka varkaasta ei ole hajuakaan, niin kuitenkin tiedät, mikä on kyseisen rikoksen subjektiivinen puoli ja mitä tekijä mietti päässään ja oliko hänellä anastustahto pyörän ottaessaan.
Kysymys onkin siitä, mitä voidaan katsoa toteennäytetyksi, ei siitä, että pitäisi katsoa varkaa pään sisään.
- Anonyymi
Jos henkilö on varastanut pyörän niin se on näpistys tai varkaus, jos on löytänyt ja ominut niin lievä kavallus tai kavallus, jos taas on tieten ostanut varastetun pyörän niin kätkemisrikos.
- Anonyymi
Kun se pyöränäpistys on rikoksena vanhentunut niin kuka lain mukaan omistaa pyörän?
- Anonyymi
Sanotaan, että minkä nuoren varastaa sen vanhana omistaa ei pidä paikkaansa. Jos varastettu pyörä löytyy varkaan hallusta sen jälkeen, kun rikos on vanhentunut, niin häntä ei voi asettaa teostaan syyteeseen, mutta ei pyörä muutu varkaan omaisuudeksi. Jos pyörän omistaja tiedetään, niin pyörä luovutetaan hänelle. Jos ei tiedetä, niin pyörä konfiskoidaan valtion omaisuudeksi.
- Anonyymi
Kuulin että Market-Jukka tietää paljon näistä fillariasioista
https://medium.com/@janusjiipee/kerään-rahaa-sano-salokangas-c990a4cb7179
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342625- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732229Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512171Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 621894
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191783- 861622