Koronavirus ja yhtiökokoukset

Anonyymi

Mitä yhtiökokouksille tapahtuu Koronaviruksen takia? Pidetäänkö myöhemmin keväällä eli kaikki yhtiökokoukset kesäkuulle?

30

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska tulee seuraava aloitus koronaviruksesta tälle palstalle?

      • Anonyymi

        Koska tulee seuraava kysely koskien uutta aloitusta seuraavan aloituksen ajankohdasta?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Etäyhteyden käyttö kokouksessa pitää olla mainittu jo kokouskutsussa. Jos ei ole niin uusi kutsu tai muuten ei ole laillinen kokous.


    • Anonyymi

      Ne on pidettävä yhtiöjärjestyksessä mainittuun ajankohtaan mennessä oli koronaa tai ei.
      Kokouksenhan voi pitää vaikka pihalla ja parvekkeilta voi kysellä ja äänestää

      • Anonyymi

        Jos hallitus valmiuslakia käyttäen niin päättäisi olisi ongelmaan ratkaisu.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö


      • Anonyymi

        No ei tarvi tässä tilanteessa! :) Jos yhtiökokous venyy vaikka syksyyn, niin karmeinta mitä voi tapahtua, on tilin/toiminnantarkastajan huomautus. Eiköhän näissä voi käyttää maalaisjärkeä, jos tärkeitä, talouteen vaikuttavia asioita, niin etäyhteydellä. Jos vain sääntömääräiset asiat, niin suosiolla myöhempään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tarvi tässä tilanteessa! :) Jos yhtiökokous venyy vaikka syksyyn, niin karmeinta mitä voi tapahtua, on tilin/toiminnantarkastajan huomautus. Eiköhän näissä voi käyttää maalaisjärkeä, jos tärkeitä, talouteen vaikuttavia asioita, niin etäyhteydellä. Jos vain sääntömääräiset asiat, niin suosiolla myöhempään!

        Juuri näin. Jättäkää pitämättä ja siirtäkää suosiolla hamaan tulevaisuuteen. Ja sitten kun kokous joskus pidetään, vaikka laissa määrätyn puolen vuoden jälkeenkin, niin ainahan kokoukseen osallistuvalla osakkeenomistajalla on oikeus jättää moitekanne. Aika outoa, jos joku sen tekee, ottaen huomioon tilanteen. Jos kukaan ei moitekanneta jätä, niin kaikkihan on silloin OK. Ehkä toiminnan- tai tilintarkastaja saattaa asiasta huomauttaa tai jättää huomauttamatta, mutta mitä sitten? Kaikki jatkuu kuten ennenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jättäkää pitämättä ja siirtäkää suosiolla hamaan tulevaisuuteen. Ja sitten kun kokous joskus pidetään, vaikka laissa määrätyn puolen vuoden jälkeenkin, niin ainahan kokoukseen osallistuvalla osakkeenomistajalla on oikeus jättää moitekanne. Aika outoa, jos joku sen tekee, ottaen huomioon tilanteen. Jos kukaan ei moitekanneta jätä, niin kaikkihan on silloin OK. Ehkä toiminnan- tai tilintarkastaja saattaa asiasta huomauttaa tai jättää huomauttamatta, mutta mitä sitten? Kaikki jatkuu kuten ennenkin.

        Unohdit sen ihmisen perusluonteen, että jos löydetään jotain pientäkin aihetta, asiasta käynnistetään hillitön valitusrumba.
        Yhtökokous on syytä pitää tavalla tai toisella ennen viimeistä määräaikaa, ellei valtiovalta nimenomaan asiasta livennystä määrää.


    • Anonyymi

      Meillä olisi kokous kuun lopussa. Todennäköisesti siirretään kokousta parilla kuukaudella.

      Kun siis kokoukseen olisi tulossa nimenomaan vanhaa väkeä.

      En ole kuullut mistään järjestelystä jonka avulla yhtiökokouksen voisi pitää etänä. On siis hieno teoria mutta ei käytännössä toteutettavissa.

    • Anonyymi

      Hallituksen tänään julistama kielto yli 10 henkilön kokoontumisista riittää syyksi siirtää yhtiökokousta myöhempään ajankohtaan. Kun uusista vastikkeista päättää vasta yhtiökokous niin voi tulla tarvetta ilmoittaa osakkaille vanhojen vastikkeiden jatkuvan aiemmansuuruisina yhtiökokouskuukauteen asti.

      Eli siis: yhtiökokoukset siirtyvät ja vastikkeita maksetaan aiemman suuruisina kunnes uusi vastike määräytyy,

    • Anonyymi

      Yhtiökokous ei ole julkinen tapahtuma joten kymmenen henkilön rajoitus ei koske sitä.

      • Anonyymi

        Trollaaminen on huono harraste.


      • Anonyymi

        Hallituksen listan perusteella "Yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet)" Miten he pystyvät osallistumaan yhtiökokoukseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen listan perusteella "Yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet)" Miten he pystyvät osallistumaan yhtiökokoukseen?

        Et ole koskaan kuullut sellaisesta asiasta kun "valtakirja"??


      • Anonyymi

        Pitää paikkansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen listan perusteella "Yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet)" Miten he pystyvät osallistumaan yhtiökokoukseen?

        Etänä esim netin kautta, tai antamalla valtakirjan tai ilmaisemalla s-postitse tai erillisellä kaavakkeella tahtonsa.


    • Anonyymi

      Riippuu osakkaista. Meillä jotkut taloyhtiöt siirsivät sen vähäksi ajaksi. Minusta ei ole mitään riskiä. Varatkaa isompi kokoustila.

      • Anonyymi

        Järjen käyttö on onneksi sallittua. Meillä isännöintitoimisto on juuri ryhtynyt peruuttamaan kohta vuorossa olevia yhtiökokouksia.


    • Anonyymi

      Puhutaan etäkouksesta, kuinka sellaisen muka voisi järjestää? Raahattaisiinko osakkaiden koteihin jotkut videomonitorit joista olisi live-yhteys kokouspaikalle, jossa vain puheenjohtaja ja isännöitsijä olisivat läsnä.

    • Anonyymi

      Kokouskutsut lähtivät jo ajat sitten ja yhtiökokous on ensi viikolla ja se pidetään.

      Eihän näihin ole ennenkään montaa tullut. Osakkaat voivat ilmaista tahtonsa muuten, esim antamalla valtakirjan toiselle.

      • Anonyymi

        Kokouksiin ei yleensä osallistu kovin moni


      • Anonyymi

        Juuri näin!


    • Anonyymi

      Yhtiökokouksia ei pidetä ainakaan yhtään isommissa yhtiöissä.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006447005.html

      "Aluehallintovirastot kielsivät myös yritysten ja yhdistysten yli kymmenen hengen kokoukset"

      "Nyt aluehallintovirastosta kerrotaan IS:lle, että kielto on yksiselitteinen, ja että se koskee myös yritysten ja yhdistysten kokouksia, joissa on fyysisesti läsnä enemmän kuin kymmenen henkilöä.

      – Yhtiökokoukset, taloyhtiöiden kokoukset, järjestöjen sekä yhdistysten kokoukset ovat yleisötapahtumia, jotka on kielletty, jos ne ovat yli kymmenen hengen tapahtumia, aluehallintovirastosta kerrotaan IS:lle."

      Jos yhtiönne on kutsut lähettänyt niin nyt on aika laittaa perässä kutsun peruutus sekä osakkaille, yhtiön porraskäytäviin että aiotun kokoustilan ovelle jos kokous olisi hyvin pian.

      • Anonyymi

        Aivojaan käyttäville ihmisille tämä yhtiökokousten kielto oli jo selvä asia aiemman ilmoituksen perusteella. Nyt AVI väänsi asian rautalangasta myös Suomi24 palstan trolleille.


    • Anonyymi

      Kannattaisi lukea itse asia jostain muualta kuin iltapäivälehdestä.
      Aluehallintoviraston sivulta:
      Yleisötilaisuuksina pidetään myös yhdistysten kokouksia ja yhtiökokouksia. Määräyksen rajana on 10 henkilöä, joten pienten yhtiöiden ja yhteisöjen kokoukset voidaan pitää.
      Isompia kokouksia kannattaa lykätä, jos sovellettava lainsäädäntö ja yhtiöjärjestys sen mahdollistavat

      Eli kuitenkin missään ei anneta lupaa rikkoa sovellettavaa lainsäädäntöä tai yhtiöjärjestystä.

      Sitten lisää neuvoja Avilta: toteuttaa se poikkeusjärjestelyillä kuten valtakirjoilla tai etäyhteyksillä tai jakamalla osallistujat useisiin pienempiin tiloihin, joissa on enintään 10 henkilöä kussakin.

      No niin eli pienessäkin toimistossa onnistuu kunhan ovat kuulo ja huuto etäisyydellä.

    • Anonyymi

      Kokouksiin voi ottaa mukaan esim. etäyhtyden. Lisäksi voi osallistua valtakirjalla tai postitse/sähköpostitse ilmoittamalla etukäteen kantansa.

    • Anonyymi

      Yhtiökokous pidetty tällä viikolla ja siihen osallistui ennätysmäärä osakkaita.

      30% poissa, 20% etäyhteydellä, 40% valtakirjoilla ja 10% paikalla ja riittävin etäisyyksin toisistaan.

      Meni erinomaisesti ja kaikki asiat saatin käsiteltyä ja päätettyä.

    • Anonyymi

      " Hallitus on jatkanut kokoontumisrajoituksen voimassaoloa 13.5. saakka. Oikeusministeriö tekee yhtiökokousten ja vuosikokousten järjestämistä poikkeustilanteessa koskevat lakiehdotukset, jotka se antaa eduskunnalle viikolla 16. "

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe