Liian tyhmä töihin

Anonyymi

Olen 30v mies, työkkäri pompotellut 18-vuotiaasta asti. 6 koulua olen heidän aloitteestaan aloittanut, ja myöhemmin lopettanut.
Mitään koulutusta ei ole, ja koulujen ja työkokeilujen välillä pompottelu jatkuu näemmä koko loppuelämäni ajan.
Ongelmani on se, että en yksinkertaisesti pärjää kouluissa, ja Suomessa ei saa töitä ilman papereita. Minulla on todennäköisesti jotain synnynnäisiä vaikeuksia matematiikan ja abstraktien asioiden hahmottamisen kanssa. Jopa putkimieslinjalla amiksessa koko homma tyssää siihen kun pitäisi ymmärtää matikkaa, kaavoja ja kolmiulotteista hahmottamista. En tietenkään ole missään myöntänyt ääneen että olen työtön siksi, että olen henkisesti vammainen. Ehkä pitäisi. Onko vinkkejä miten otan tämän asian pöydälle työkkärissä? Onko mitään testejä mitä voisin joko tehdä netissä, vai onko työkkärillä omat palikkatestit?
Olen vanha TYP-mies, ja siellä psykologi haastatteli ja testaili, mutta kykytesti oli lähinnä muistamista ja vastaavaa, pääsin läpi. En kuitenkaan ymmärrä yksinkertaisintakaan matikkaa ja 1 1=2 on lähinnä tulos jonka olen opetellut ulkoa enkä ymmärrä miten tuo lauseke toimii.

12

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi!
      Täällä vähän vastaava tilanne. 30 vuotiaaksi pompoteltu mihin sattuu ja mietitty miksei mikään onnistu, kunnes nyt vuosi sitten sain ajan Mielenterveys ja päihde yksikköön, tosin mulla vaa viiraa päässä ei päihde ongelmaa.

      Mulla todettiin ADHD, lievä masennus/ahdistus ja paniikkihäiriö. Puolisen vuotta potilaana tuolla aloitin koulun, joka sujuu hyvin. Auttaa pirusti kun saa oikeinlaista apua, jota et saa TYP yms.
      Sain jopa kohtauksen kun menin tonne osastolle ja pyörryin ulko-ovelle. Mulla on tollasia aina ollut isoissa tilauksuuksissa yms. ADHD on myös vahva mulla, joka näkyy erittäin pahana asioiden aloittamisissa. Masennus johtu siitä ku ei tiedä mikä on ja mihin musta on ylipäätään.

      En väitä että sulla on tälläsiä, mutta kannattaa yrittää löytää se oikea avun lähde.

    • Anonyymi

      Eikö ne häpeä!

      • Anonyymi

        en häpeä vaan otan ylpeästi naukun jos toisenkin


    • Anonyymi

      Kerro sun työkkärin virkailijalle noista ongelmista niin luultavasti sulle tehdään ne testit joissa selviää jos on haasteita eri osa-alueissa. En tiedä missä asut mutta esim täällä Helsingissä on eri koulutuksien järjestäjiä, joiden kurssit ja koulut on tarkoitettu enimmäkseen sellaisille joilla on haasteita jossakin/ joissakin asioissa.
      Esimerkiksi tämä https://www.liveopisto.fi/

    • Anonyymi

      Puhu asiasta työkkärissä. Sinulla on oppimisvaikeus,tai jokin hahmottamisen häiriö. Eksytkö kartan kanssakin vieraalla paikkakunnalla/hahmotatko rakennukset,kadut ym että pärjäät kulkiessasi omatoimisesti? Pystytkö askartelemaan käsin puusta,pahvista,jne erilaisia rakennelmia: esimerkiksi niinku vasta ja nauloja tyyliin vaikka leikkimökin,tai lemmikin harrastetarvikkeita tms? Mitkä asiat ovat helppoja sinusta? Kirjoittaminen,lukeminen? Visuaalinen eli teetkö maalauksia,sarjakuvia tms? Ootko ikinä tehnyt avo ammatinvalinta testiä? Vai mikä se te palvelujen sivuilta löytyvä testi nyt onkaan.. että työkkärin jne aloitteesta olet ollut milloin missäkin. Vaadi tukea siihen suuntaan,mihin itse haluat. Missään ei huomata oppimisvaikeuksia,ellet kerro. Luovi on erityisoppijoille suunnattu opinahjo,jossa opiskellessa otetaan huomioon erityiset opiskelun vaikeudet. Itse kävin aikuisena Luovin opintoja,ammatillista apua niistä oli vähän,mutta muussa paljon,opin ymmärtämään että minulla on ilmeinen traumamuisto(posttraumaattinen stressi häiriö) pitkittyneenä,ja ADHD piirteitä. Olen työelämässä,ammatissa toimiminen ei tuota vaikeutta. Kannustaisi sinua nyt etsimään sen kanavan,mistä saat ongelmiksi apua,että pääset työelämään käsiksi. Voi olla että erityisoppijuuttasi ei ole huomattu,joten syytä ei ole siksi selvitetty.

    • Anonyymi

      Kognitiivisten vaikeuksien (riittävän pahojen) surkeat tulokset huomioidaan palikkatesteissä. Ei muuta kuin työkyvyttämyyseläke vireille!

      työkyvyttömyyseläke-expertti. Jolla on lähes missä tahansa spyko-fyysisessä toiminnoissa ylipääsemättömiä vaikeuksia missä tahansa työssä, on oikeutettu tietysti työkyvyttömyyseläkkeen hakuun ja useimmiten sen saamiseen!

    • Anonyymi

      Tutulta kuulostaa, ei koulutusta, ei työpaikkaa.. Tai, oikeastaan töitä VOI "saada" niistä paikoista joihin kukaan muu mene, palkka huono ja tulee milloin tulee, jatkuvaa "räyhäämistä" pomolta "kyllä tämä pitäisi osata heti" (ekasta päivästä alkaen), tunnit lasketaan jatkuvasti väärin (liian vähän), jne. Sitä jaksaa tovin, lopulta on pakko itse lopettaa työsuhde (karenssi tulee varmasti), ei sellaista alistamista jaksa edes kouluttamaton. Ja kun se kouluttautuminen ei onnistu, on em. kierre valmis.

    • Anonyymi

      Tsemppiä elämääsi.

      • Anonyymi

        Tack ska du ha!


    • Anonyymi

      Oletko ajatellut basistin uraa..? Vitsivitsi. Hienoa, että sinulla on realiteetit kunnossa ja yrität löytää työtä/koulutusta missä pärjäisit, etkä nähtävästi ole vielä sillä linjalla, että tk-eläkkeelle pitäisi päästä? Täältä https://www.aikuis-koulutus.fi/koulutushaku/ammattitutkinnot/a309 löytyy vaikka mitä tutkintoja. Yritä löytää mahdollisuus vaikka oppisopimuksella hoitaa joku tutkinto itsellesi, jonka avulla on jotain saumaa päästä töihin. Työkkärissä/jossain tohtorilla puheeksi mahdolliset keskittymisongelmat jne. Tunnen yhden adhd- tapauksen. Hänellä meni päivistä riippuen kaikki opiskeluja myöten puihin, kun ajatus vaelsi ihan muualle, vaikka piti keskittyä opiskelemaan. Lääkärikeikka ja diagnoosina jo aikaisemmin mainittu adhd. Lääkkeet siihen, niin jo alkoi kummasti opiskelu ja arvosanat muuttumaan. Et ole kuitenkan liian tyhmä, koska hahmotat ongelmasi. Jos olisit liian tyhmä, niin tuskin kirjoittelisit täällä. Tsemppiä ja varmasti ongelmaan löytyy ratkaisi, jos vain otat asian puheeksi oikean tahon kanssa. Jos vain päivittelet ongelmaa täällä, niin ratkaisu pysyy edelleen kaukana.

    • Anonyymi

      Jollei ole ollut masentunut ,niin tuollaisen pompottelun jälkeen on ihme jos ei ole. Noiden kanssa vehdatessa menee keltä tahansa mielenterveys, ne tekee tahallaan kaiken niin vaikeaksi kun vaan voivat .

    • Anonyymi

      Työttömän rahalla kun ei sirkus temppuja tehdä , tt tuesta puhumattakaan. Aika mahrotonta. Nuo tietävät sen itsekin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe