Kannattako 10 v auton huolto

Anonyymi

Iltalehti ranking osoittaa että autot hylätään katsatuksessa huoltamattomuuden vuoksi.
Etuakseliviat useimmin ovat helposti ja edullisesti korjattavissa.
Toisaalta miksi korjata jos autossa ei ole huomattu vikaa, siksi katsastus.
10 v sarjassa hyvimenestyneissä iskarit on sököt. Senhän TRÖÖLInkin pitää ymmärtää.
Jarrut vaativat vuosien kertyessä huoltoa, TRÖÖLI ei sitä tee vaan huutelee palstalla.
Etuakselistossa on 10 v keskivertoautossa 3 vikapaikkaa alapallo, raidetanko tai koiranluu
Jousituksessa on yleisimmin joko jousi poikki (MB) tai iskunvaimennusteho on loppu.
Mistään näista asioista ei peräkämmarin trooli ymmärrä.

35

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noista kirjoittamistasi vioista mikään ei korjaannu huoltamalla - ne pitää korjata.

      • Anonyymi

        Niin, mitäsminä sanoin pitää korjata!
        Mitäs se huolto oikeastaan on?
        Eikös kaikki vaihdot ole korjaamista, suodattimet öljyt jarrupalat, lamput jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mitäsminä sanoin pitää korjata!
        Mitäs se huolto oikeastaan on?
        Eikös kaikki vaihdot ole korjaamista, suodattimet öljyt jarrupalat, lamput jne.

        Mitä sitä suotta etukäteen lähtee korjailemaan. Tarjoaa koslaa katsastusinsinöörille, ja korjaa sitten ne viat jotka katsastaja huomaa. Voi olla, ettei se kaikkea edes huomaa, joten säästää rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä suotta etukäteen lähtee korjailemaan. Tarjoaa koslaa katsastusinsinöörille, ja korjaa sitten ne viat jotka katsastaja huomaa. Voi olla, ettei se kaikkea edes huomaa, joten säästää rahaa.

        Olet nero..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mitäsminä sanoin pitää korjata!
        Mitäs se huolto oikeastaan on?
        Eikös kaikki vaihdot ole korjaamista, suodattimet öljyt jarrupalat, lamput jne.

        Jokainen täysillä käyvä tietää mikä on korjaamista ja mikä huoltoa.Esim. jakopään vaihto on korjaamista. Öljyä syövän moottorin tai mäntien vaihto on korjaamista. Öljyjen ja muidenkin nesteiden ja suodattimien vaihto on huoltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä suotta etukäteen lähtee korjailemaan. Tarjoaa koslaa katsastusinsinöörille, ja korjaa sitten ne viat jotka katsastaja huomaa. Voi olla, ettei se kaikkea edes huomaa, joten säästää rahaa.

        Tuollaisten nerojen autot aiheuttavat vuosittain useita onnettomuuksia. Katsastuskuntoinen auto takaa paremmin auton oikean käyttäytymisen ääritilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisten nerojen autot aiheuttavat vuosittain useita onnettomuuksia. Katsastuskuntoinen auto takaa paremmin auton oikean käyttäytymisen ääritilanteissa.

        "Tuollaisten nerojen autot aiheuttavat vuosittain useita onnettomuuksia."

        Olisiko sinulla laittaa tuosta asiasta joku tutkimuslinkki, tai mahdollisesti vaikka joku linkki onnettomuuteen jonka tuollainen auto on aiheuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mitäsminä sanoin pitää korjata!
        Mitäs se huolto oikeastaan on?
        Eikös kaikki vaihdot ole korjaamista, suodattimet öljyt jarrupalat, lamput jne.

        Huolto=kunnossapito =korjaamista..
        Jos et korjaa autosi on epäkunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä suotta etukäteen lähtee korjailemaan. Tarjoaa koslaa katsastusinsinöörille, ja korjaa sitten ne viat jotka katsastaja huomaa. Voi olla, ettei se kaikkea edes huomaa, joten säästää rahaa.

        Sikäli oikein että tojot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mitäsminä sanoin pitää korjata!
        Mitäs se huolto oikeastaan on?
        Eikös kaikki vaihdot ole korjaamista, suodattimet öljyt jarrupalat, lamput jne.

        Huolto on öljy suodatin ja samalla laitetaan lamppu loistamaan koneelle tunnista kahteen ja asiakkaalle kirjoitetaan 250-350€ lasku.

        Todelliset asiat mitä ohjekirjassa kerrotaan huoltoon kuuluvaksi ovat vain höpinää kirjassa, ei niitä tarkasteta.

        Vielä hullumpaa olisi tarkastaa jotain ohjaukseen, jousitukseen tai jarruihin liittyvää ja kertoa asiakkaalle ikävästä turvallisuuteenkin vaikuttavista korjauksista, koska samalla pitäisi myöntää auton olevan paskaa laatua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen täysillä käyvä tietää mikä on korjaamista ja mikä huoltoa.Esim. jakopään vaihto on korjaamista. Öljyä syövän moottorin tai mäntien vaihto on korjaamista. Öljyjen ja muidenkin nesteiden ja suodattimien vaihto on huoltoa.

        Eihän jakopään vaihto voi olla korjaamista koska se on määrä aikais huolto-ohjelmassa.
        Vasta sitten kun remmi tai ketju katkeaa tarvitsee korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisten nerojen autot aiheuttavat vuosittain useita onnettomuuksia. Katsastuskuntoinen auto takaa paremmin auton oikean käyttäytymisen ääritilanteissa.

        Mikäs takaa kuskin oikean käyttäytymisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs takaa kuskin oikean käyttäytymisen?

        Ei mikään.

        Onnettomuuksissa kuskin merkitys taitaa olla 95% ja auton 5%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen täysillä käyvä tietää mikä on korjaamista ja mikä huoltoa.Esim. jakopään vaihto on korjaamista. Öljyä syövän moottorin tai mäntien vaihto on korjaamista. Öljyjen ja muidenkin nesteiden ja suodattimien vaihto on huoltoa.

        "Jokainen täysillä käyvä tietää mikä on korjaamista ja mikä huoltoa.Esim. jakopään vaihto on korjaamista. "
        Kerropa sitten, miksi autoni HUOLTO-OHJELMASSA on "jakopääsarjan vaihto joka
        175000 km/5 vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään.

        Onnettomuuksissa kuskin merkitys taitaa olla 95% ja auton 5%.

        Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne RENKAAT ovat se pääsyy onnettomuuksiin. Kuskilla ei ole siihen osaa, eikä arpaa. Aja nastarenkailla kesät talvet, niin olet turvassa! 😁😆


    • Anonyymi

      Kannattaa mikä kannattaa.

    • Anonyymi

      Jarrut ovat 10 vuotiaiden yleisin hylkäyssyy. Mikähän siinä on, että jarruremppaan ei tahdo löytyä rahaa, vaikka jarrut ovat tärkeä turvallisuustekijä. Korkeintaan haetaan ja vaihdetaan halpispalat ja kuvitellaan, että ne parantavat huonot jarrut, vaikka jarrulevytkin ovat lopussa.

      • Anonyymi

        Montako onnettomuutta tiedät tapahtuneen huonojen jarrujen vuoksi?


    • Anonyymi

      10 vuotta ei ole vielä kovin vanha auto, mulla 17 vuotta autolla ikää ja tähänasti se on mennyt aina eka kerralla läpi katsastuksesta, mutta huoltoa se vaatii.

    • Anonyymi

      Kyllähän kunnon biili kestää kummasti 10 vuotta huristella, korjaamatta??

    • Anonyymi

      Autolla voi ajaa montakin vuosikymmentä kun pitää huolen kulutusosien vaihtamisesta/korjaamisesta, öljyjen ja muiden nesteiden oikeasta tasosta,
      ruosteenestosta sekä puhtaudesta.
      Minulla on alla 33-vuotias jokapäivän käyttöauto.

    • Vai niin!

      Siihen ei kuitenkaan kelvanne 95E 10?

      • Anonyymi

        Kai se kelpais, mutta olen tarjoillut 98E 5:ttä niinkauan kun on ollut saatavilla.


    • Anonyymi

      Missä automerkissä 10 vuotta vanhana on mennyt niveliä? Omassa autossa ei ole koskettu moottoriinkaan 13 vuotta ajettuna. Edes säätönä, tulppina, vesipummpuna tai muuten. Ajettu vasta kylläkin 282 tkm.

      Samat jarrunesteet ja jäähdyttäjännesteet. Katsastaja aina kehuu autoa.

      • Anonyymi

        Ja samoilla bensoilla on menty alusta asti.


      • Anonyymi

        Nissan Qashqai:

        60 tkm huollosta soittivat, että etujarrulevyt ovat alle minimin kuluneet. Ihmettelyyni vastasivat, että tämä ESP kuluttaa jarruja nopeasti. Itse arvioin, että alkuperäislevyt ovat tehtaalla jo halpuutettu ohuiksi.

        70 tkm katsastuksessa määräsivät etuakselin alapallonivelet uusittaviksi väljyyden vuoksi.
        Laitettiin kuntoon ja käytiin vaihtamassa auto uuteen Toyotaan.

        En silti pitänyt Nissanin huonona autona. Mutta halpuutus on viety liian pitkälle.


    • Anonyymi

      Katsastusta vartenko te autoanne korjaatte tai huollatte? Mikäs siinä jos se leima todistuksessa pääasia. Painotan turvallisuuteen ja siksi voi hieman ennakoida olisiko jotain jo uusittava. 10 vuotias auto ei ole uusi, mutta ei myöskään käyttökelvoton.
      Automerkeissä on eroja kun alkaa tuon ikäisiä puntaroimaan paremmusjärjestykseen. Toyota on onnistunut luomaan hinta laatusuhteeltaan kilpailukykyisimmän auton ja ei ihme että myös suosituin.
      Osilla tietynlainen laskelmallinen käyttöikä. Toyotalla kokonaisuus balanssissa siksi auto kestää.

      • Anonyymi

        Josseioo leimoo polliisi kahteloo tietokonneelta, eipä jonnen auto oo katastettu. annetaas sakot.
        Siitä kun tullee niin hyvälle tuulelle kun sua sakottoo.


    • Anonyymi

      Mitä nykyauton huollossa oikeasti tehdään?, vai onko se vaan leima huoltovihkossa, osassa sekin on jo sähköisessä muodossa, mistä/miten sen voi omistaja/käyttäjä tarkastaa?
      Entäs käytetyn auton ostotilanteessa, miten voit katsoa "sähköisen" (hassu nimitys) huoltohistorian?, pitääkö olla joku sovellut yms. mistä sen tarkastaa, vai pitääkö myyjän se ostajalle pyydettäessä näyttää?

      • Anonyymi

        Määräaikais huollossa, varsinkaan niissä välihuolloissa ehkä öljyt vaihdetaan.
        Ne tarkastukset tehdään kynällä.
        Sen vuoksi autoa ei takuuajan jälkeen kannata ainakaan merkkihuollattaa.
        Öljyt vaihtoon ja menoksi.
        Kerran vuodessa suodattimien vaihto.
        Sadan tonnin välein remmit uusiksi.
        Siinä se, lopuista remonttitarpeista raportoi katsastaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määräaikais huollossa, varsinkaan niissä välihuolloissa ehkä öljyt vaihdetaan.
        Ne tarkastukset tehdään kynällä.
        Sen vuoksi autoa ei takuuajan jälkeen kannata ainakaan merkkihuollattaa.
        Öljyt vaihtoon ja menoksi.
        Kerran vuodessa suodattimien vaihto.
        Sadan tonnin välein remmit uusiksi.
        Siinä se, lopuista remonttitarpeista raportoi katsastaja.

        Meinaat ettei korjaamon kannata tehdä tarkastuksia huollossa, vaikka niiden seurauksena voisi olla töitä tarjolla, korjausten muodossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat ettei korjaamon kannata tehdä tarkastuksia huollossa, vaikka niiden seurauksena voisi olla töitä tarjolla, korjausten muodossa?

        Aika on rahaa korjaamossakin.
        Ei ne rupea siellä perushuollossa mitään pallonivelten väljyyttä tsekkaamaan. Tuskin käyvät edes pihaa kauempana koeajolla että kuulisivat lotinat.
        Jos asiakas raportoi jostain hämmingistä, niin sitten katsovat.

        Vikojen etsinnän merkkihuollot ovat ulkoistaneet katsastukselle, joka tuosta työstä myös laskuttaa.


    • Anonyymi

      10 vuotta vanha auto voi olla kolhuinen rämisevä romu tai se voi olla upea, katseet kääntävä uuden auton ominaisuudet tarjoava ranskatar. Tai sitten jotain tuolta väliltä.
      Auton pito on taito- ja tekniikkalaji. Kaikilta se ei onnistu, mutta osaaville henkilöille puoli miljoonaa kilometriä tai 10 vuotta ei ole vielä mitään.

      Osaatko sinä pitää autoasi?

      • Anonyymi

        Huoltaminen ja korjaaminen ennen kuin se aiheuttaa isompia ongelmia ja kertautuu muina vikoina on järkevää jos autolla on tarkoitus ajaa vielä pidempään, näin se tulee halvemmaksi ja vaihtoarvo pysyy parempana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltaminen ja korjaaminen ennen kuin se aiheuttaa isompia ongelmia ja kertautuu muina vikoina on järkevää jos autolla on tarkoitus ajaa vielä pidempään, näin se tulee halvemmaksi ja vaihtoarvo pysyy parempana.

        Autoihin, joihin viittasit ja "joilla ei ole tarkoitus ajaa enää pidempään" ei kannata puuttua edes pitkällä tikulla. Tämä riippumatta siitä, onko keulassa mersun vai Peugeotin merkki. Riesaa ja rahan menoa on tulossa varmasti ja paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      73
      5027
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3535
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      40
      3426
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      2984
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2748
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2219
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2081
    8. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1990
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      408
      1610
    10. Huomenta kulta

      En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1528
    Aihe