Pennulle vaihtelua

marjaana

meillä pentu syönyt nyt alusta saakka pennulle tarkoitettuja nappuloita. Milloin muussattuna milloin kuivana, milloin kokonaisena. Nyt pitäisi keksiä jotain laittaa siihen joukkoon että maistuisi paremmin. Kun ei tahdo millään mennä enään alas mokoma mömmö. (en kyllä itsekään pahalle haisevaa mömmöä söisi, ja aina sitä yhtä ja samaa) Miten koira muuten oppii monipuolisempaa ravintoa syömään jos aina vaan on tarjolla tuota yhtä ja samaa pahallehaisevaa tötkyä. Luulisin itseltäni tulevan korvistakin ulos jos aina joutuisin samaa ruokaa syömään. Säkki kuitenkin ostettiin kun pentukin haettiin joten ei sitä poiskaan viitsi heittää tai uutta tilalle ostaa. Mitä voisimme laittaa ruoan joukkoon että maistuisi paremmin ja olisi vaihtelevampaa.

Miettikää nyt itse söisittekö te kuukaudesta toiseen jotain yhtä ja samaa, kun kaikenmaailman ihanat tuoksut vähän väliä leijailee ilmassa ja
muut syö muuta kuin sitä sotkua jota itse pitää syödä päivästä toiseen.

Pentu n. 5 kuukauden vanha.

9

1059

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bobby25

Meillä on laitettu kuivaravinnon sekaan toisinaan hieman juustoa muruina, raaka kananmunan keltuainen tai nokare raakaa jauhelihaa, toisinaan maustettu jauhamalla sekaan pari maksamakupalaa. Haittapuolena on sitten se, että koira ei enää mielellään syö, jos ei ole laittanut mitään lisukkeita.

• 2dogs

pennulle olen liottanut nappulat ja ostan aina niin pienen säkin ettei se kestä kuukausikaupalla..eli vaihdan välillä nappulamerkkiä..
      sekaan olen laittanut jauhelihaa,sydäntä,maksaa,silloin tällöin ripaus purkkiruokaa makua antamaan..
      joskus laitan hieman raastettua porkkanaa, riisiä ja vähän öljyä..
      hyvin on maistunut..
      lisäksi liotan nappulat aina lämpimään veteen, mikä on tehnyt syömisen ainakin meillä mukavammaksi..

Juu, en mieti miltä tuntuisi syödä samaa mössöä kuukaudesta toiseen, kun en ole koira. Koira taas ei suhtaudu ruokaan samoin kuin ihminen. Ruoka on sille polttoainetta, ei hedonismia. Koiran ruokaa ei tule vaihdella vain siinä pelossa, että koira ns. kyllästyy. Mutta se paatoksesta.

Voit hyvin lisätä ruokaan raakaa lihaa, hapanmaitotuotteita, kananmunaa jne. Ja kun pentu on kasvuvaiheensa ohittanut, niin heitä ne nappulat mäjelle, ota selvää koiran koti/tuoreruokinnasta ja lupaan, että sun koirasi ei sen päivän jälkeen nirsoile syyttä.

• marjaana

kun olen kuullut että kananmunassa olisi jotain sellaista ettei sitä saisi missään nimessä pennulle syöttää? Mitä on hapanmaitotuotteet joita koiran ruokaan voi sekoittaa ilman että tulee kamala ripuli heti. Ja osaatko sanoa kuinka paljon suurinpiirtein, noin. ;) kiitos vastauksistanne, melkein olin jo epätoivoinen täällä, kun ei syö ja laihtuu kun on nuo papanat niin pahoja sen mielestä.

Uskon kyllä että koirakin osaa ajatella jotain ja tietää että parempaakin ruokaa olisi saatavilla jos joku vain hoksaisi sitä sillekin tarjota. On niin surullista katsottavaa kun se niin haluaisi kaikkien muiden ruoat maistaa. Ja kurjaa sitä on komentaakin pois kokoajan jos sillä on nälkä ja papanat ei maistu.

• marjaana kirjoitti:

kun olen kuullut että kananmunassa olisi jotain sellaista ettei sitä saisi missään nimessä pennulle syöttää? Mitä on hapanmaitotuotteet joita koiran ruokaan voi sekoittaa ilman että tulee kamala ripuli heti. Ja osaatko sanoa kuinka paljon suurinpiirtein, noin. ;) kiitos vastauksistanne, melkein olin jo epätoivoinen täällä, kun ei syö ja laihtuu kun on nuo papanat niin pahoja sen mielestä.

Uskon kyllä että koirakin osaa ajatella jotain ja tietää että parempaakin ruokaa olisi saatavilla jos joku vain hoksaisi sitä sillekin tarjota. On niin surullista katsottavaa kun se niin haluaisi kaikkien muiden ruoat maistaa. Ja kurjaa sitä on komentaakin pois kokoajan jos sillä on nälkä ja papanat ei maistu.

aikaan aika helpostikin. Olet jo noita vastauksia saanut. Hapanmaito tuotteista esim. piimä ja viili. Itse ostan silloin tällöin raaan kanan ja keitän sen niin kypsäksi että liha irtoaa luista. Keitinliemeen keitän riisiä. Riisi kana ja muona sekoitettuna niin ettei se pysty noukkimaan herkkupaloja pois. Sitten maksalaatikko ja älä missään nimessä unohda kalaa silloin tällöin. Itse laitan esimerkikisi uunisilakoita ja kieritän ne silakat mm. ruisjauhossa. Yritä aina laittaa myös nappuloita mukaan. Muutama tuttavani antavat aamulla pelkkää muonaa, siten että muonakuppi on aina esillä ja illaksi keittävät muuta. Tämä on heillä normaalia ruokintaa eli pennusta alkaen. Itse en noin tee. Syy siihen on se että meillä on niin kovin eri-ikäisiä koiria ja heidän ravinnon tarpeensa on erilainen.

marjaana kirjoitti:

Onko nyt varma, että on nirsoilusta kyse? Koira ei yleensä niin kauan nirsoile, että laihtumaan pääsee - pentu varsinkaan. Mä lähtisin purkamaan ruokahaluttomuutta kyllä eläinlääkärin kautta. Jotkut koirat ovat myös niin fiksuja, että osaavat kieltäytyä aineista, jotka eivät niille sovi, eli lievästä allergiastakin toki voi olla kysymys.

Kananmunassa on aineita, jotka voi heikentää vitamiinien imeytymistä. Niitä on hyvin vähän ja jos munan kypsentää, niin ei ole sitä ongelmaa ollenkaan. Maitotuotteista itse suosin piimää ja viiliä. Jos on herkkävatsainen, niin nykyään saa Valion täysin laktoositonta piimää, ikävä kyllä taitaa olla vaan rasvatonta, mikä ei toki haittaa, mutta saisi se jytkyäkin olla ihan hyvin. Voit kokeilla hylapiimää ja viiliä. Suurin osa syöttänee koiralleen AB-piimää, asidofilusta, muita, missä on vatsaystävällinen bakteerifloora. Aloita antamaan hyvin vähän kerrallaan. 1rkl-2rkl-3rkl-1/2dl-1dl-> Mä annan aikuiselle koiralle piimää ruuan joukkoon "lorauksen", oiskohan tossa desi tai puoltoista. Naudanmaha on muuten sitten yksi vatsaa tasapainottava ja koiran mielestä usein maailman paras herkku. Ihmisen nenään se ei toki juuri ruusuille haise... :D

Mä luulen, että ihan yhtä lailla se pentu kerjäisi teiltä, vaikka teillä olisi sitä samaa nappulaa... :DD. Hyvä laumanjohtaja kun jättää saaliistaan aina alemmille. Toki koirillakin jotain mieltymyksiä on, mutta ei koira kykene sellaiseen ajatteluun, että "saispas nyt huomenna kinkkua". Kokeilepa eläinkaupasta hakea vaikka NEU:ta (tuoreruoka pakasteena), on yleensä varsin maistuvaista. Nappulan syöminen ei tosiaan ole koiralle mikään elinehto, joskin voimakkaimpana luuston kasvun aikana toki se helpoin tapa saada kaikki tarvittava.

• Puppeliksi

Tosiaan kasvuvaiheessa on tärkeää, että pentu saa riittävästi tarpeellisia ravinteita ja oikeissa suhteissa. Isokokoisilla koirilla erityisen tarkkaa. Meillä pennuille annetaan ihan pienestä asti ab-piimää n. 1,5 dl päivässä. Auttaa luuston kasvussa. Jos pentu ei ole piimää aina saanut, niin kannattaa aloittaa pienemmistä määristä. Sitten ihon kunnossapidossa näin talviaikaan auttaa tilkka oliivi tai rypsiöljyä nappuloiden päälle. Saattavat auttaa maistumiseenkin. Itse keittelen välillä riisiä ja makaronia nappuloiden joukkoon. Myös vateen keitetyt puurot piimän kera ovat maistuvia. Välillä annan maksalaatikkoa, koiranmakkaraa, jauhelihaa ym. Pääasiassa ravintona kuitenkin nappulat, niistä kun tietää sitten tarkkaan mitä tarpeellista koira saa. Ja meillä on aina nappuloita kipossa (kuivana) ja raikasta vettä saatavilla. Eivät ole koskaan syöneet nappuloita liikaa. Siitä sitten on montaa näkemystä, että mikä on paras ja eettisin merkki. Kokeilemalla löytyy jokaiselle maistuvin ja sopivin vaihtoehto.

Ja jos koira on pitkään ollut syömättä, kannattaa ehdottomasti ottaa yhteys eläinlääkäriin. Tarkistaminen ei pahaa tee.

• Ripsi

Tärkeää on kuitenkin muistaa, että pentu saa kaiken tarvittan niistä pentunappuloista, ihan älyttömiä määriä muuta ei kannata nappuloiden sekaan tunkea, mauksi vain. Eikä kannata joka päivä harrastaa sitä, muuten eivät pelkät nappulat maistu.
      Kaupoissa on myytävänä pullossa koiranruokaosastoilla koirille tarkoitettua kastiketta, jota voi lurauttaa nappuloiden joukkoon (muillekin vinkiksi, jos nappulat ei maistu) ja mielyttävämpää niitä nappuloita on syödä, kun ne on liotettu haaleaan veteen.
      Sekaan voi kokeilla vaikka maksalaatikkoa, koiranmakkaraa, nakkipaloja, tonnikalaa, purkkivalmisteita, juuston kannikka palasina, hapanmaitotuotteita. Meillä koira saa välillä ruokailujen välissäkin lorauksen piimää, viilin tai raejuustoa.

• surffailija

voi syöttää pennulle kuivamuonan lisänä/sijasta.
      Lohta, erilaisia jauhe.tms-lihoja, mahaa, kotiruuan tähteitä, maksalaatikkoa. Ja jos pentu on lihovaa sorttia mutta ei halua kuivamuonaa vaihtaa, voi sitä lantrata esim.riisillä.
      Einesruokia en muuten antaisi suolapitoisuuden takia, enkä nakkeja tms.ihmisten makkaroita.
      pennun ruokinnassa saa olla 1/3 muuta kuin kuivamuonaa ja vitamiini ja kivennäsisaanti on taattu. Kunhan vaan laskee ettei esim. kalsiumia tule liikaa(maitotuotteet) tai fosforia(liha) .
      Pennulle annettavan kuivamuonan tulis olla liotettua, imeytyy paremmin ja saa siitä myös nestettä kun usein nuoret koirat juovat liian vähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      186
      3525
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2196
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2062
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      449
      1189
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      994
    Aihe