Vettä näppiksellä

Anonyymi

Vettä kaatui läppärin näppikselle. Kone on nyt kuivunut muutaman päivän, nyt bootatessa q-kirjain on koko ajan pohjassa estäen bootin, loputtomien q-kirjainten jälkeen tulee ilmoitus File name too long. Muut näppäimet tuntuvat toimivan.
Onko mitään tehtävissä?

16

644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voihan sen avata ja puhdistaa. Siellä voi olla vettä vieläkin, tai kyseinen näppäin on ollut painon alla ja liimautunut kiinni.
      Voit vielä kokeilla kuivattamista ylösalaisin ja kansi auki. Ota myös akku pois palovaaran vuoksi.
      Liimautunut näppäin voi myös irrota varovaisella taputtelulla koneen ollessa ylösalaisin.

• Anonyymi

Tuollaisissa tapauksissa ensimmäinen toimenpide on aina akun ja virtalähteen irroittaminen. Kuivumisen hoitaa aika. Voihan kuivumista nopeuttaa vaikkapa hiustenkuivaajalla. Tuo nappula varmaan on kevyesti kiinni joten varovainen vääntö nappulan alapuolelta varmaan auttaa. Ihmettelen kuitenkin. Ei pelkkä vesi mitään liimaa.

¨´´

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuollaisissa tapauksissa ensimmäinen toimenpide on aina akun ja virtalähteen irroittaminen. Kuivumisen hoitaa aika. Voihan kuivumista nopeuttaa vaikkapa hiustenkuivaajalla. Tuo nappula varmaan on kevyesti kiinni joten varovainen vääntö nappulan alapuolelta varmaan auttaa. Ihmettelen kuitenkin. Ei pelkkä vesi mitään liimaa.

¨´´

Ei hiustenkuivaajaa! Jo siitä lähtee niin lujasti lämpöä että voi sulattaa koneen muoviosat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei hiustenkuivaajaa! Jo siitä lähtee niin lujasti lämpöä että voi sulattaa koneen muoviosat.

Ei hiustenkuivaajaa. Pitääkö kaikki opettaa miten sillä kuivatessa toimitaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei hiustenkuivaajaa. Pitääkö kaikki opettaa miten sillä kuivatessa toimitaan?

Koneen sisälle mennyt neste ei lähde hiustenkuivaajalla kuitenkaan. Turhaa vaivaa ja vaarallista.

• Anonyymi

Pura laite kokonaan! Vettä on aivan varmasti mennyt laitteen sisuksiin muutenkin!

Laitetta ei saa missään tapauksessa pitää päällä. Oikosulun vaara olemassa!

Pitemmän päälle laite saattaa myös alkaa hapettua. Eli seurauksena vikoja joita ei voikaan korjata ja laite voi ollakin kohta romu.

Eli siis purkamaan ja sen jälkeen tutkimaan minne vesi on tunkeutunut. Sitten pitää antaa kuivua kunnolla ja kokonaan.

Jos neste on ollut muuta kuin tavallista puhdasta vettä, esim. jotain sokerista hapanta limujuomaa tilanne on vielä pahempi hapettumisen kannalta.

• Anonyymi

Täydennetään vielä, että pilalle menneen näppämistön voi vaihtaa. Riippuu kyllä laitteesta paljon, että voiko ja kannattaako.

Uuden näppäimistön voi vaikka ulkomailta tilata. Mutta nykyisessä tilanteessa ei ainakaan Kiinasta kannata lähteä tilaamaan, koska toimitusaika vähintäänkin venyy, voi olla ettei saa tavaraa ollenkaan.

• Anonyymi

Vai vettä.. mitähän sen veden seassa oli. Joskus aikoinaan tuli kaadettua punkku-lasi näppikselle, onneksi oli pöytäkoneen, siitä näppiksestä ei enää seuraavana aamuna toimivaa saanut kun oli yön yli punkut jämähtäneet sisälle.

• Anonyymi

Minulla oli kahvimuki läppärin vieressä ja kerran toissa syksynä satuin huitaisemaan mukin nurin ja kahvia, jossa maitoa, ei sokeria, meni näppäimistöön ja läppärin alle puoli mukillista...

Sammutin, ravistelin enimmät juomat pois ja kuivasin talouspaperilla. Sitten taas virta päälle ja jatkoin käyttöä (kun olin palaverissa). Pari isompaa nappia (eniten kahvia saaneiden joukossa olleet Caps Lock ja tab) olivat vähän tahmean tuntuisia, mutta sekin meni ohi muutamassa viikossa.

Siitä on jo 1,5 vuotta eikä mitään ongelmia. Mutta jotkut läppärit onkin tehty kestämään kaatuneet juomat.

• Anonyymi

Joissain kannettavissa on nesteen kestäviä näppäimistöjä.

Mutta tuollekin koneellesi olisi ollut hyödyllistä purkaa se heti ensi tilassa onnettomuuden jälkeen ja tutkia minne se neste meni ja poistaa se.

Ei se tahma koneen sisällä miksikään iloksi ja riemuksi ole. Ja sitä paitsi purkamisen yhteydessä voi puhdistaa tuulettimen ja vaihtaa tahnat.

• Anonyymi

Mulla kaatu pontikkapullo läppärille. Pölyimurin harjasuuttimella imasin kuivaksi. Pari näppäintä irtosi imuroidessa. Eiku pölypussi halki ja näpyt takasi. 3 vuotta on toiminu häiriöttä

• Anonyymi

Aluksi ota patteri irti. Jos osaat niin pura kuoret läppäristä. Vie joka tapauksessa se lämpimään paikkaan, esimerkiksi pannuhuoneeseen tai aseta se lämpöpatterin päällä ja anna olla vaikka viikonpäivät. Voit ja pitää välillä sitä käännellä, kerran päivässä. Pidempi aikakaan ei ole haitaksi, koska noita ei ole suunniteltu poistamaan kosteutta ilman ilmavirtaa. Älä käytä sitä laitetta johon olet nesteet valuttanu!

• Anonyymi

Minulla kaatui mehua näppikselle. Pikaisesti läppäri ylösalaisin ja ravistelemaan mehu pois. Akku tietenkin irti heti. Nyppäsin kokeeksi yhden kastuneen näppäinhatun irti ja huomasin että alta löytyi periaatteessa roiskeveden pitävä alusta, niin uskalsin varovasti huuhdella puhtaalla vedellä ja kone edelleen ylösalaisin pari päivää. Harmi vaan että en saanut näppäintä takaisin kun siinä oli joku kummallinen muovinen saksirakenne. Onneksi oli näppäin jolle on korvaava numeronäppiksellä. Mutta numeronäppäimistölle jäi mehusta sokeria joten muutama näppäin ei toimi, onneksi kaikki muut toimii ja numerothan saa muualtakin näppikseltä. Tällä vähän vajavaisesti toimivalla näppiksellä on pärjäilty jo reilu vuosi.

• Anonyymi

Youtube on pullolaan ohjeita joilla irronnut näppäin saadaan takaisin. Lapsiperheissä liki joka iltainen operaatio ja haku "laptop key repair" ahkerassa käytössä

• Anonyymi

Noita yksittäisiä näppäimiä kiinnittimineen voi netin kautta tilatakin jos on sellaisesta kiinnostunut. Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko näppäimistö. Kolmas on ostaa romukone tai näppäimistö josta saa korvaavan nappulan.

• Anonyymi

Kuivata vähän pidempään, ota virta kokonaan pois, ettei korroosio iske enempää.

Jos huonosti kävi, niin näppäimistö on vaihdettavissa.

Hyvä tuuri, jos itse kone ei hajonnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe