Olen ajanut Fudellani 12.000 km. Vain mittarinvaijeri ja jarrupalat ovat olleet varaosahankintani.Kone pelaa edelleen kuin uutena.
Suosittelen kaikille Fuden omistajille, että vaihdatte öljyt 500 km välein. Autossa öljy kiertää paperisen suodattimen läpi ja epäpuhtaudet eivät pääse uudelleen kiertoon. Fudessa ei ole kuin pieni metallinen sihti, jolla ei ole mitään merkitystä. Sama öljy kaikkine moskineen kiertää kehää. Siksi öljyn vaihdolla on SUURI merkitys pitemmän päälle. 500 km välein vaihdettu öljy jatkaa koneen ikää paljon.
4 litran kannu ei autotarvikkeessa paljoa maksa ja siitä vaihtaa öljyt 5 kertaa ! !
Öljyn laadulla , onko se synteettistä, ei ole niin väliä kesällä, kuin vaihtoväleillä.
Parempi huoltaa tältä osin alusta lähtien, kuin harmitella koneen kypsymistä myöhemmin.
Fuden öljynvaihto
20
3200
Vastaukset
- Tommy
No-joo,
totta kyllä on, että "Fudeissa" tuo öljynsuodatus riittää lähinnä irtoavien muttereiden poispitämiseen voitelukierrosta :-)
-Siitä huolimatta olen itse ottanut kuitenkin asenteen, että noudatan mukana seurannutta käyttöohjekirjaa, jonka mukaan vaihdot suoritetaan 300km:n ja 1000km:n jälkeen ja tämän jälkeen 2000km:n välein.
Oman Streamyni mittarissa on n. 9tkm ympärivuotista, lähes päivittäistä ajoa (viime huhtikuulta lähtien). Moottori ei savuta eikä kuluta öljyä, vetokin tuntuu olevan hyvin kuosissaan ja käyntiin on lähtenyt hyvin sekä kylmänä, että kuumana. Venttiilit ovat vaatineet säätöä kerran (en muista, oliko 300km:n vaiko 1000km:n kohdalla), joten eipä tämä "pitkäkään" vaihtoväli ainakaan vielä ole mitenkään fataalilta vaikuttanut.
Meinaan jatkaa näin tästä eteenpäinkin ja eipähän esim. tuo mäntä&sylinteripakettikaan nyt sitten ihan maltaita maksa - joskin vaistoni sanoo, että nykyisellä koneella mennään vielä hyvä taival eteenpäin.
Olen käyttänyt alusta asti täyssynteettistä merkkiöljyä - enkä pelkästään talviajon takia. En tiedä ensimmäistäkään ominaisuutta mineraaliöljyssä hinnan lisäksi, mikä sen käyttöä puoltaisi.- Äijä
Mielenkiintoista juttua.. välähti mieleeni että miten Tommy talvella on skootteri pelannu? ja oletko tehnyt mitään erityistä härveliin talvea silmällä pitäen?
nimim. Minä kans suunnittelin ympärivuotista liikkumista - Tommy
Äijä kirjoitti:
Mielenkiintoista juttua.. välähti mieleeni että miten Tommy talvella on skootteri pelannu? ja oletko tehnyt mitään erityistä härveliin talvea silmällä pitäen?
nimim. Minä kans suunnittelin ympärivuotista liikkumistaLähdin talveen sillä mielellä, että bensiini-käyttöinen nelitahtimoottori kyllä toimii ja käynnistyy, jos se vain on kunnossa - eli mitään sen kummempia juttuja en moottorin suhteen ole tehnyt.
Noh - näinhän se on pitkälti mennytkin: vajaaseen kymmeneen pakkasasteeseen asti on kone hörähtänyt nappia painamalla käyntiin - sitä kylmemmillä keleillä polkimesta melko helposti => muutaman ampeeritunnin mp-akku ei ole ehkä niitä parhaita virranluovuttajia pakkaskeleillä :-). -Jossain vaiheessa tosin vedin akulta ylimääräisen plussa-johdon satulan alle (suojattuine liittimineen), että sain tosi kovan pakkasyön jälkeen helposti annettua apuvirtaa, jolloin starttaus kävi taas helposti nappulasta.
Synteettinen öljy on pitänyt koneen notkeana käynnistyksestä alkaen.
Venttiliikopasta ilmanpuhdistimeen menevä huohotinletku, jonka paksuus ei ole juuri akvaariokalan virtsajohdinta paksumpi, jäätyi jossain vaiheessa umpeen - onneksi öljyt eivät PSA- & VAG-konsernien nelipyöräisten tuotoksien mukaisesti karanneet koneesta ulos, vaan huohotuspaine vain pullautti letkun irti venttiilikopan nipasta (huomasin tämän, kun liikennevaloissa seistessä ilmassa oli lievä lämpimän öljyhöyryn tuoksu)... ...laitan letkun takaisin kiinni sitten "keväämmällä" - huohotus toimii näinkin ja venttiilikopan sisäpuolella oleva loiskelevy estää öljyn poistumisen tämän nipan kautta.
Etujarrusylinteri alkoi jumittamaan jossain vaiheessa - purin sen ja totesin, että alkutalven suolakylpy ei ollut parasta voitelua tälle osalle. Kumitiisteet olivat ehjät, sylinteri suuaukko suolasta hapettunut, männän kromipinta ehjä => puhdistin osat huolella, rasvasin tiivisteet jarruasennus-rasvalla, laitoin paketin uudestaan kasaan ja sen jälkeen on toiminut taas oikein hyvin. -No täytyy todeta, että tuollainen pieni osa pienillä mittatoleransseilla ei ehkä ensisijasesti ole tosiaan tarkoitettu suolavedessä uitettavaksi...
Ajoin aikanaan enduroprätkällä pääkaupunkiseudulla ympärivuotisesti, käytin siinä silloin nastoitettua nappularengasta => toimi hyvin ja samaan ratkaisuun päädyin "Fudessakin". Edessä ja takana on 3.50 x 10-nastoitetut nappulat, jotka ostin Helsingin Konalasta Storm-Motorista... ...otin hommaan vielä "automaisen" asennoitumisen, eli hankin talvirenkaille myös toiset vanteet, jotta renkaiden vaihto kävi sitten rivakasti kelien muuttuessa.
Renkaiden suhteen ei ole ongelmia ollut, pito riittävää, etc. - tosin pieni pyöräkoko yhdistettynä rajuun takapainoisuuteen vaatii toki tilanteen mukaan tarkkaavaisuutta, etenkin loska- ja "lumipöpperö"-keleillä...
Haasteita on mielestäni ollut huomattavasti vähemmän kuin etukäteen odotin ja kaiken kaikkiaan näin "loppusuoralla" olen kyllä niin tyytyväinen, että meinaan ajaa ensi talvenkin. - Jorma™
Tommy kirjoitti:
Lähdin talveen sillä mielellä, että bensiini-käyttöinen nelitahtimoottori kyllä toimii ja käynnistyy, jos se vain on kunnossa - eli mitään sen kummempia juttuja en moottorin suhteen ole tehnyt.
Noh - näinhän se on pitkälti mennytkin: vajaaseen kymmeneen pakkasasteeseen asti on kone hörähtänyt nappia painamalla käyntiin - sitä kylmemmillä keleillä polkimesta melko helposti => muutaman ampeeritunnin mp-akku ei ole ehkä niitä parhaita virranluovuttajia pakkaskeleillä :-). -Jossain vaiheessa tosin vedin akulta ylimääräisen plussa-johdon satulan alle (suojattuine liittimineen), että sain tosi kovan pakkasyön jälkeen helposti annettua apuvirtaa, jolloin starttaus kävi taas helposti nappulasta.
Synteettinen öljy on pitänyt koneen notkeana käynnistyksestä alkaen.
Venttiliikopasta ilmanpuhdistimeen menevä huohotinletku, jonka paksuus ei ole juuri akvaariokalan virtsajohdinta paksumpi, jäätyi jossain vaiheessa umpeen - onneksi öljyt eivät PSA- & VAG-konsernien nelipyöräisten tuotoksien mukaisesti karanneet koneesta ulos, vaan huohotuspaine vain pullautti letkun irti venttiilikopan nipasta (huomasin tämän, kun liikennevaloissa seistessä ilmassa oli lievä lämpimän öljyhöyryn tuoksu)... ...laitan letkun takaisin kiinni sitten "keväämmällä" - huohotus toimii näinkin ja venttiilikopan sisäpuolella oleva loiskelevy estää öljyn poistumisen tämän nipan kautta.
Etujarrusylinteri alkoi jumittamaan jossain vaiheessa - purin sen ja totesin, että alkutalven suolakylpy ei ollut parasta voitelua tälle osalle. Kumitiisteet olivat ehjät, sylinteri suuaukko suolasta hapettunut, männän kromipinta ehjä => puhdistin osat huolella, rasvasin tiivisteet jarruasennus-rasvalla, laitoin paketin uudestaan kasaan ja sen jälkeen on toiminut taas oikein hyvin. -No täytyy todeta, että tuollainen pieni osa pienillä mittatoleransseilla ei ehkä ensisijasesti ole tosiaan tarkoitettu suolavedessä uitettavaksi...
Ajoin aikanaan enduroprätkällä pääkaupunkiseudulla ympärivuotisesti, käytin siinä silloin nastoitettua nappularengasta => toimi hyvin ja samaan ratkaisuun päädyin "Fudessakin". Edessä ja takana on 3.50 x 10-nastoitetut nappulat, jotka ostin Helsingin Konalasta Storm-Motorista... ...otin hommaan vielä "automaisen" asennoitumisen, eli hankin talvirenkaille myös toiset vanteet, jotta renkaiden vaihto kävi sitten rivakasti kelien muuttuessa.
Renkaiden suhteen ei ole ongelmia ollut, pito riittävää, etc. - tosin pieni pyöräkoko yhdistettynä rajuun takapainoisuuteen vaatii toki tilanteen mukaan tarkkaavaisuutta, etenkin loska- ja "lumipöpperö"-keleillä...
Haasteita on mielestäni ollut huomattavasti vähemmän kuin etukäteen odotin ja kaiken kaikkiaan näin "loppusuoralla" olen kyllä niin tyytyväinen, että meinaan ajaa ensi talvenkin.muistathan tommy varata kahvirahaa sitten ensi lauantaiksi ja sitä demonstraatio paperia kanssa sillä luulen että joudut tuonkin selittämään... esim piirtämään missäpäin se huohotin letku sijaitsee jne
minäpä taasen meinasin ottaa omani tallista huomenissa sunnuntaina ja katsoa että kirmaako se kuten viime syksynä :o) ja samalla tulee katsottua miten toimii talvenaikana tehdyt muutokset vai täytyykö niitä vieläkin "muuttaa" että kehtaa tuoda "näytille" sinne kuusijärvelle ensi lauantaina 2.4 klo:15.00--> http://kartat.eniro.fi/query?what=map&mop=l3&streetname=kuusij%E4rventie&streetnumber=1&city=vantaa&zipcode=&mapstate=4%3B25.1110%3B60.3144%3B0%3B24.9453%3B60.3941%3B25.2767%3B60.2347%3B&mapcomp=%3B%3B%3BKUUSIJ%C4RVENTIE%3B1%3B%3B%3BVantaa%3B%3B%3B%3B%3B25.11104%3B60.314365%3B0%3B0&search_word=&content=&header_group_code=&heading_code=&company_name=&geo_area=&dir_area=&ns=&stq=0&symbols=&ax=
toimikoon tämänkin lukijoille kutsuna jakamaan kokemuksia muiden kanssa,kahvia juoden ja lauantaita viettäen :)
Jorma™ - Tommy
Jorma™ kirjoitti:
muistathan tommy varata kahvirahaa sitten ensi lauantaiksi ja sitä demonstraatio paperia kanssa sillä luulen että joudut tuonkin selittämään... esim piirtämään missäpäin se huohotin letku sijaitsee jne
minäpä taasen meinasin ottaa omani tallista huomenissa sunnuntaina ja katsoa että kirmaako se kuten viime syksynä :o) ja samalla tulee katsottua miten toimii talvenaikana tehdyt muutokset vai täytyykö niitä vieläkin "muuttaa" että kehtaa tuoda "näytille" sinne kuusijärvelle ensi lauantaina 2.4 klo:15.00--> http://kartat.eniro.fi/query?what=map&mop=l3&streetname=kuusij%E4rventie&streetnumber=1&city=vantaa&zipcode=&mapstate=4%3B25.1110%3B60.3144%3B0%3B24.9453%3B60.3941%3B25.2767%3B60.2347%3B&mapcomp=%3B%3B%3BKUUSIJ%C4RVENTIE%3B1%3B%3B%3BVantaa%3B%3B%3B%3B%3B25.11104%3B60.314365%3B0%3B0&search_word=&content=&header_group_code=&heading_code=&company_name=&geo_area=&dir_area=&ns=&stq=0&symbols=&ax=
toimikoon tämänkin lukijoille kutsuna jakamaan kokemuksia muiden kanssa,kahvia juoden ja lauantaita viettäen :)
Jorma™Jepulis,
tulossa ollaan - ja toivon kovasti, että että kaikki lähiseudun muutkin "skootteripapat" jaksavat aktivoitua ja ilmaantua Kuusijärvelle! -"Näitä sentään pystyy rakentelemaan kahvipöydässä aj sen ulkopuolellakin - toisin kuin vaikkapa nykyautoja."
Ja Jorma™:lle mukavaa kauden korkkausta! - timppa
Tommy kirjoitti:
Lähdin talveen sillä mielellä, että bensiini-käyttöinen nelitahtimoottori kyllä toimii ja käynnistyy, jos se vain on kunnossa - eli mitään sen kummempia juttuja en moottorin suhteen ole tehnyt.
Noh - näinhän se on pitkälti mennytkin: vajaaseen kymmeneen pakkasasteeseen asti on kone hörähtänyt nappia painamalla käyntiin - sitä kylmemmillä keleillä polkimesta melko helposti => muutaman ampeeritunnin mp-akku ei ole ehkä niitä parhaita virranluovuttajia pakkaskeleillä :-). -Jossain vaiheessa tosin vedin akulta ylimääräisen plussa-johdon satulan alle (suojattuine liittimineen), että sain tosi kovan pakkasyön jälkeen helposti annettua apuvirtaa, jolloin starttaus kävi taas helposti nappulasta.
Synteettinen öljy on pitänyt koneen notkeana käynnistyksestä alkaen.
Venttiliikopasta ilmanpuhdistimeen menevä huohotinletku, jonka paksuus ei ole juuri akvaariokalan virtsajohdinta paksumpi, jäätyi jossain vaiheessa umpeen - onneksi öljyt eivät PSA- & VAG-konsernien nelipyöräisten tuotoksien mukaisesti karanneet koneesta ulos, vaan huohotuspaine vain pullautti letkun irti venttiilikopan nipasta (huomasin tämän, kun liikennevaloissa seistessä ilmassa oli lievä lämpimän öljyhöyryn tuoksu)... ...laitan letkun takaisin kiinni sitten "keväämmällä" - huohotus toimii näinkin ja venttiilikopan sisäpuolella oleva loiskelevy estää öljyn poistumisen tämän nipan kautta.
Etujarrusylinteri alkoi jumittamaan jossain vaiheessa - purin sen ja totesin, että alkutalven suolakylpy ei ollut parasta voitelua tälle osalle. Kumitiisteet olivat ehjät, sylinteri suuaukko suolasta hapettunut, männän kromipinta ehjä => puhdistin osat huolella, rasvasin tiivisteet jarruasennus-rasvalla, laitoin paketin uudestaan kasaan ja sen jälkeen on toiminut taas oikein hyvin. -No täytyy todeta, että tuollainen pieni osa pienillä mittatoleransseilla ei ehkä ensisijasesti ole tosiaan tarkoitettu suolavedessä uitettavaksi...
Ajoin aikanaan enduroprätkällä pääkaupunkiseudulla ympärivuotisesti, käytin siinä silloin nastoitettua nappularengasta => toimi hyvin ja samaan ratkaisuun päädyin "Fudessakin". Edessä ja takana on 3.50 x 10-nastoitetut nappulat, jotka ostin Helsingin Konalasta Storm-Motorista... ...otin hommaan vielä "automaisen" asennoitumisen, eli hankin talvirenkaille myös toiset vanteet, jotta renkaiden vaihto kävi sitten rivakasti kelien muuttuessa.
Renkaiden suhteen ei ole ongelmia ollut, pito riittävää, etc. - tosin pieni pyöräkoko yhdistettynä rajuun takapainoisuuteen vaatii toki tilanteen mukaan tarkkaavaisuutta, etenkin loska- ja "lumipöpperö"-keleillä...
Haasteita on mielestäni ollut huomattavasti vähemmän kuin etukäteen odotin ja kaiken kaikkiaan näin "loppusuoralla" olen kyllä niin tyytyväinen, että meinaan ajaa ensi talvenkin.Taitaa se Kiinalainen olla hyvinkin hintansa väärti, ja pelaa siinä varmaan kun kalliskin. Ensi viikolla haen Halpahallista tuon Baotian tuotteen.
- Tommy
timppa kirjoitti:
Taitaa se Kiinalainen olla hyvinkin hintansa väärti, ja pelaa siinä varmaan kun kalliskin. Ensi viikolla haen Halpahallista tuon Baotian tuotteen.
Jep,
itse olen kyllä ollut hankintaan varsin tyytyväinen. Kyllähän näistä "kiinanihmeistä" paljon pahaakin kirjoitetaan ja enkä väitä, etteikö niissäkin tarinoissa olisi jotain perää - osa varmaan tosin selkeitä provojakin...
Olen kokeillut merkkiskoottereitakin ja kyllähän esim "kolmen tonnin" ruisku-Apriliassa on vähän joka osa-alueella selkeät erot Fudeen, mutta kuten olen jossain aikaisemmassakin kirjoituksessani todennut, ei Fudessa ole mitään sellaista ominaisuutta, mikä erityisesti ärsyttäisi tai ei toimisi.
- .-.-.-
Miten fuden koneeseen saa mahtumaan 0,8 litraa öljyä johan se tulee tikusta yli vajaa 0,5 litraa ja tikku kastuu ylärajaan.
- huoltokirjassa
Tää on yksi parista puperteettipellestä, jotka tällä palstalla jauhaa loputonta paskaa kiinanpaskoista, 300km öljynvaihtoväleistä, heikosta laadusta jne. Ne on kirjoitellu samoja juttuja ankaralla kiihkolla koko sen vuoden, kun mä olen tätä palstaa seurannu. Niillä on ongelma jossain muualla, kun huoli skoottereista, you know!!!
- kiki
Niin täyttää vaan sen tankin välillä siin fudes, eli yhel öljytankillisella ajaa noin 500 km, ja sitten töytetään, ei siellä vaiheta ku vaihteistoöljy!
- J.J.
Mieluimmin 300 kilsassa kannatta vaihtaa ne öljyt. Kysykääpä kommentteja öljy-yhtiöiden neuvontapuhelimista ja muistakaa kertoa, että kyseessä on ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, jossa ei ole öljynsuodatusta ja kapasiteetti on 0,8 litraa.
- ...-.-
J.J. kirjoitti:
Mieluimmin 300 kilsassa kannatta vaihtaa ne öljyt. Kysykääpä kommentteja öljy-yhtiöiden neuvontapuhelimista ja muistakaa kertoa, että kyseessä on ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, jossa ei ole öljynsuodatusta ja kapasiteetti on 0,8 litraa.
Siis sitä moottoriöljyä ei vaihdeta, sitä vaan lisätään aina välillä (litra maksaa jotain 2€) ja tuo sama kulutus on kaikissa merkkiskoottereissakin, vaihteistoöljytkin pitää vaihtaa joskus 1000km välein
- vaihdetaan öljyt
...-.- kirjoitti:
Siis sitä moottoriöljyä ei vaihdeta, sitä vaan lisätään aina välillä (litra maksaa jotain 2€) ja tuo sama kulutus on kaikissa merkkiskoottereissakin, vaihteistoöljytkin pitää vaihtaa joskus 1000km välein
4-tahtimoottoreissa vaihdetaan öljyt. Fudessa on 4-tahtimoottori, samoin Honda Monkeyssä.
2-tahtimoottoreissa asia on juuri noin kun kerroitkin. Suzuki PV:ssä on kaksitahtimoottori ja monessa merkkiskootterissa. - -.-.-.-.
vaihdetaan öljyt kirjoitti:
4-tahtimoottoreissa vaihdetaan öljyt. Fudessa on 4-tahtimoottori, samoin Honda Monkeyssä.
2-tahtimoottoreissa asia on juuri noin kun kerroitkin. Suzuki PV:ssä on kaksitahtimoottori ja monessa merkkiskootterissa.Niin vanhooissa fudeissa on 2-t mut ne olikin parempii
- epäileväinen
mulla meni 3000km :ssa sileeksi.
- pitkään
Fudessa on halpaa ja heikkolaatuista kaikki: myös renkaat.
- Tommy
Voisikohan ajotavalla olla asiaan mitään merkitystä? En väitä, että se olisi ainoa asia, mikä merkitsee, mutta oman Streamyni kummatkin kesäkiekot olivat 5.5tkm:n kohdalla (jollain vaihdoin nastapyörät alle) oikein hyvässä kunnossa - ovat 3.50 x 10" Barracuda-merkkiset ensiasennurenkaat...
- pazi
4000Km kohta mittarissa ja eipä tuo oo juurikaan kulunu. Ei sillä ole pakko koko ajan poltella
kumia. - ilmeisesti streamya 2004
Tommy kirjoitti:
Voisikohan ajotavalla olla asiaan mitään merkitystä? En väitä, että se olisi ainoa asia, mikä merkitsee, mutta oman Streamyni kummatkin kesäkiekot olivat 5.5tkm:n kohdalla (jollain vaihdoin nastapyörät alle) oikein hyvässä kunnossa - ovat 3.50 x 10" Barracuda-merkkiset ensiasennurenkaat...
toimitettiin eri kumilla.
ps etukumi ei kulunut poikkeavasti.
- Anonyymi
ajan kolmessa viikossa sen 500km ja ei kyl minulla olisi varaa vaihtaa öljyjä 3 viikon välein
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1394269- 892059
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152041Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi641725Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541492Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1371467VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021362- 741266
- 981201
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181090