Fuden öljynvaihto

Fude 04

Olen ajanut Fudellani 12.000 km. Vain mittarinvaijeri ja jarrupalat ovat olleet varaosahankintani.Kone pelaa edelleen kuin uutena.

Suosittelen kaikille Fuden omistajille, että vaihdatte öljyt 500 km välein. Autossa öljy kiertää paperisen suodattimen läpi ja epäpuhtaudet eivät pääse uudelleen kiertoon. Fudessa ei ole kuin pieni metallinen sihti, jolla ei ole mitään merkitystä. Sama öljy kaikkine moskineen kiertää kehää. Siksi öljyn vaihdolla on SUURI merkitys pitemmän päälle. 500 km välein vaihdettu öljy jatkaa koneen ikää paljon.
4 litran kannu ei autotarvikkeessa paljoa maksa ja siitä vaihtaa öljyt 5 kertaa ! !
Öljyn laadulla , onko se synteettistä, ei ole niin väliä kesällä, kuin vaihtoväleillä.
Parempi huoltaa tältä osin alusta lähtien, kuin harmitella koneen kypsymistä myöhemmin.

20

3136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tommy

      No-joo,

      totta kyllä on, että "Fudeissa" tuo öljynsuodatus riittää lähinnä irtoavien muttereiden poispitämiseen voitelukierrosta :-)

      -Siitä huolimatta olen itse ottanut kuitenkin asenteen, että noudatan mukana seurannutta käyttöohjekirjaa, jonka mukaan vaihdot suoritetaan 300km:n ja 1000km:n jälkeen ja tämän jälkeen 2000km:n välein.

      Oman Streamyni mittarissa on n. 9tkm ympärivuotista, lähes päivittäistä ajoa (viime huhtikuulta lähtien). Moottori ei savuta eikä kuluta öljyä, vetokin tuntuu olevan hyvin kuosissaan ja käyntiin on lähtenyt hyvin sekä kylmänä, että kuumana. Venttiilit ovat vaatineet säätöä kerran (en muista, oliko 300km:n vaiko 1000km:n kohdalla), joten eipä tämä "pitkäkään" vaihtoväli ainakaan vielä ole mitenkään fataalilta vaikuttanut.

      Meinaan jatkaa näin tästä eteenpäinkin ja eipähän esim. tuo mäntä&sylinteripakettikaan nyt sitten ihan maltaita maksa - joskin vaistoni sanoo, että nykyisellä koneella mennään vielä hyvä taival eteenpäin.

      Olen käyttänyt alusta asti täyssynteettistä merkkiöljyä - enkä pelkästään talviajon takia. En tiedä ensimmäistäkään ominaisuutta mineraaliöljyssä hinnan lisäksi, mikä sen käyttöä puoltaisi.

      • Äijä

        Mielenkiintoista juttua.. välähti mieleeni että miten Tommy talvella on skootteri pelannu? ja oletko tehnyt mitään erityistä härveliin talvea silmällä pitäen?

        nimim. Minä kans suunnittelin ympärivuotista liikkumista


      • Tommy
        Äijä kirjoitti:

        Mielenkiintoista juttua.. välähti mieleeni että miten Tommy talvella on skootteri pelannu? ja oletko tehnyt mitään erityistä härveliin talvea silmällä pitäen?

        nimim. Minä kans suunnittelin ympärivuotista liikkumista

        Lähdin talveen sillä mielellä, että bensiini-käyttöinen nelitahtimoottori kyllä toimii ja käynnistyy, jos se vain on kunnossa - eli mitään sen kummempia juttuja en moottorin suhteen ole tehnyt.

        Noh - näinhän se on pitkälti mennytkin: vajaaseen kymmeneen pakkasasteeseen asti on kone hörähtänyt nappia painamalla käyntiin - sitä kylmemmillä keleillä polkimesta melko helposti => muutaman ampeeritunnin mp-akku ei ole ehkä niitä parhaita virranluovuttajia pakkaskeleillä :-). -Jossain vaiheessa tosin vedin akulta ylimääräisen plussa-johdon satulan alle (suojattuine liittimineen), että sain tosi kovan pakkasyön jälkeen helposti annettua apuvirtaa, jolloin starttaus kävi taas helposti nappulasta.

        Synteettinen öljy on pitänyt koneen notkeana käynnistyksestä alkaen.

        Venttiliikopasta ilmanpuhdistimeen menevä huohotinletku, jonka paksuus ei ole juuri akvaariokalan virtsajohdinta paksumpi, jäätyi jossain vaiheessa umpeen - onneksi öljyt eivät PSA- & VAG-konsernien nelipyöräisten tuotoksien mukaisesti karanneet koneesta ulos, vaan huohotuspaine vain pullautti letkun irti venttiilikopan nipasta (huomasin tämän, kun liikennevaloissa seistessä ilmassa oli lievä lämpimän öljyhöyryn tuoksu)... ...laitan letkun takaisin kiinni sitten "keväämmällä" - huohotus toimii näinkin ja venttiilikopan sisäpuolella oleva loiskelevy estää öljyn poistumisen tämän nipan kautta.

        Etujarrusylinteri alkoi jumittamaan jossain vaiheessa - purin sen ja totesin, että alkutalven suolakylpy ei ollut parasta voitelua tälle osalle. Kumitiisteet olivat ehjät, sylinteri suuaukko suolasta hapettunut, männän kromipinta ehjä => puhdistin osat huolella, rasvasin tiivisteet jarruasennus-rasvalla, laitoin paketin uudestaan kasaan ja sen jälkeen on toiminut taas oikein hyvin. -No täytyy todeta, että tuollainen pieni osa pienillä mittatoleransseilla ei ehkä ensisijasesti ole tosiaan tarkoitettu suolavedessä uitettavaksi...

        Ajoin aikanaan enduroprätkällä pääkaupunkiseudulla ympärivuotisesti, käytin siinä silloin nastoitettua nappularengasta => toimi hyvin ja samaan ratkaisuun päädyin "Fudessakin". Edessä ja takana on 3.50 x 10-nastoitetut nappulat, jotka ostin Helsingin Konalasta Storm-Motorista... ...otin hommaan vielä "automaisen" asennoitumisen, eli hankin talvirenkaille myös toiset vanteet, jotta renkaiden vaihto kävi sitten rivakasti kelien muuttuessa.

        Renkaiden suhteen ei ole ongelmia ollut, pito riittävää, etc. - tosin pieni pyöräkoko yhdistettynä rajuun takapainoisuuteen vaatii toki tilanteen mukaan tarkkaavaisuutta, etenkin loska- ja "lumipöpperö"-keleillä...

        Haasteita on mielestäni ollut huomattavasti vähemmän kuin etukäteen odotin ja kaiken kaikkiaan näin "loppusuoralla" olen kyllä niin tyytyväinen, että meinaan ajaa ensi talvenkin.


      • Jorma™
        Tommy kirjoitti:

        Lähdin talveen sillä mielellä, että bensiini-käyttöinen nelitahtimoottori kyllä toimii ja käynnistyy, jos se vain on kunnossa - eli mitään sen kummempia juttuja en moottorin suhteen ole tehnyt.

        Noh - näinhän se on pitkälti mennytkin: vajaaseen kymmeneen pakkasasteeseen asti on kone hörähtänyt nappia painamalla käyntiin - sitä kylmemmillä keleillä polkimesta melko helposti => muutaman ampeeritunnin mp-akku ei ole ehkä niitä parhaita virranluovuttajia pakkaskeleillä :-). -Jossain vaiheessa tosin vedin akulta ylimääräisen plussa-johdon satulan alle (suojattuine liittimineen), että sain tosi kovan pakkasyön jälkeen helposti annettua apuvirtaa, jolloin starttaus kävi taas helposti nappulasta.

        Synteettinen öljy on pitänyt koneen notkeana käynnistyksestä alkaen.

        Venttiliikopasta ilmanpuhdistimeen menevä huohotinletku, jonka paksuus ei ole juuri akvaariokalan virtsajohdinta paksumpi, jäätyi jossain vaiheessa umpeen - onneksi öljyt eivät PSA- & VAG-konsernien nelipyöräisten tuotoksien mukaisesti karanneet koneesta ulos, vaan huohotuspaine vain pullautti letkun irti venttiilikopan nipasta (huomasin tämän, kun liikennevaloissa seistessä ilmassa oli lievä lämpimän öljyhöyryn tuoksu)... ...laitan letkun takaisin kiinni sitten "keväämmällä" - huohotus toimii näinkin ja venttiilikopan sisäpuolella oleva loiskelevy estää öljyn poistumisen tämän nipan kautta.

        Etujarrusylinteri alkoi jumittamaan jossain vaiheessa - purin sen ja totesin, että alkutalven suolakylpy ei ollut parasta voitelua tälle osalle. Kumitiisteet olivat ehjät, sylinteri suuaukko suolasta hapettunut, männän kromipinta ehjä => puhdistin osat huolella, rasvasin tiivisteet jarruasennus-rasvalla, laitoin paketin uudestaan kasaan ja sen jälkeen on toiminut taas oikein hyvin. -No täytyy todeta, että tuollainen pieni osa pienillä mittatoleransseilla ei ehkä ensisijasesti ole tosiaan tarkoitettu suolavedessä uitettavaksi...

        Ajoin aikanaan enduroprätkällä pääkaupunkiseudulla ympärivuotisesti, käytin siinä silloin nastoitettua nappularengasta => toimi hyvin ja samaan ratkaisuun päädyin "Fudessakin". Edessä ja takana on 3.50 x 10-nastoitetut nappulat, jotka ostin Helsingin Konalasta Storm-Motorista... ...otin hommaan vielä "automaisen" asennoitumisen, eli hankin talvirenkaille myös toiset vanteet, jotta renkaiden vaihto kävi sitten rivakasti kelien muuttuessa.

        Renkaiden suhteen ei ole ongelmia ollut, pito riittävää, etc. - tosin pieni pyöräkoko yhdistettynä rajuun takapainoisuuteen vaatii toki tilanteen mukaan tarkkaavaisuutta, etenkin loska- ja "lumipöpperö"-keleillä...

        Haasteita on mielestäni ollut huomattavasti vähemmän kuin etukäteen odotin ja kaiken kaikkiaan näin "loppusuoralla" olen kyllä niin tyytyväinen, että meinaan ajaa ensi talvenkin.

        muistathan tommy varata kahvirahaa sitten ensi lauantaiksi ja sitä demonstraatio paperia kanssa sillä luulen että joudut tuonkin selittämään... esim piirtämään missäpäin se huohotin letku sijaitsee jne

        minäpä taasen meinasin ottaa omani tallista huomenissa sunnuntaina ja katsoa että kirmaako se kuten viime syksynä :o) ja samalla tulee katsottua miten toimii talvenaikana tehdyt muutokset vai täytyykö niitä vieläkin "muuttaa" että kehtaa tuoda "näytille" sinne kuusijärvelle ensi lauantaina 2.4 klo:15.00--> http://kartat.eniro.fi/query?what=map&mop=l3&streetname=kuusij%E4rventie&streetnumber=1&city=vantaa&zipcode=&mapstate=4%3B25.1110%3B60.3144%3B0%3B24.9453%3B60.3941%3B25.2767%3B60.2347%3B&mapcomp=%3B%3B%3BKUUSIJ%C4RVENTIE%3B1%3B%3B%3BVantaa%3B%3B%3B%3B%3B25.11104%3B60.314365%3B0%3B0&search_word=&content=&header_group_code=&heading_code=&company_name=&geo_area=&dir_area=&ns=&stq=0&symbols=&ax=

        toimikoon tämänkin lukijoille kutsuna jakamaan kokemuksia muiden kanssa,kahvia juoden ja lauantaita viettäen :)

        Jorma™


      • Tommy
        Jorma™ kirjoitti:

        muistathan tommy varata kahvirahaa sitten ensi lauantaiksi ja sitä demonstraatio paperia kanssa sillä luulen että joudut tuonkin selittämään... esim piirtämään missäpäin se huohotin letku sijaitsee jne

        minäpä taasen meinasin ottaa omani tallista huomenissa sunnuntaina ja katsoa että kirmaako se kuten viime syksynä :o) ja samalla tulee katsottua miten toimii talvenaikana tehdyt muutokset vai täytyykö niitä vieläkin "muuttaa" että kehtaa tuoda "näytille" sinne kuusijärvelle ensi lauantaina 2.4 klo:15.00--> http://kartat.eniro.fi/query?what=map&mop=l3&streetname=kuusij%E4rventie&streetnumber=1&city=vantaa&zipcode=&mapstate=4%3B25.1110%3B60.3144%3B0%3B24.9453%3B60.3941%3B25.2767%3B60.2347%3B&mapcomp=%3B%3B%3BKUUSIJ%C4RVENTIE%3B1%3B%3B%3BVantaa%3B%3B%3B%3B%3B25.11104%3B60.314365%3B0%3B0&search_word=&content=&header_group_code=&heading_code=&company_name=&geo_area=&dir_area=&ns=&stq=0&symbols=&ax=

        toimikoon tämänkin lukijoille kutsuna jakamaan kokemuksia muiden kanssa,kahvia juoden ja lauantaita viettäen :)

        Jorma™

        Jepulis,

        tulossa ollaan - ja toivon kovasti, että että kaikki lähiseudun muutkin "skootteripapat" jaksavat aktivoitua ja ilmaantua Kuusijärvelle! -"Näitä sentään pystyy rakentelemaan kahvipöydässä aj sen ulkopuolellakin - toisin kuin vaikkapa nykyautoja."

        Ja Jorma™:lle mukavaa kauden korkkausta!


      • timppa
        Tommy kirjoitti:

        Lähdin talveen sillä mielellä, että bensiini-käyttöinen nelitahtimoottori kyllä toimii ja käynnistyy, jos se vain on kunnossa - eli mitään sen kummempia juttuja en moottorin suhteen ole tehnyt.

        Noh - näinhän se on pitkälti mennytkin: vajaaseen kymmeneen pakkasasteeseen asti on kone hörähtänyt nappia painamalla käyntiin - sitä kylmemmillä keleillä polkimesta melko helposti => muutaman ampeeritunnin mp-akku ei ole ehkä niitä parhaita virranluovuttajia pakkaskeleillä :-). -Jossain vaiheessa tosin vedin akulta ylimääräisen plussa-johdon satulan alle (suojattuine liittimineen), että sain tosi kovan pakkasyön jälkeen helposti annettua apuvirtaa, jolloin starttaus kävi taas helposti nappulasta.

        Synteettinen öljy on pitänyt koneen notkeana käynnistyksestä alkaen.

        Venttiliikopasta ilmanpuhdistimeen menevä huohotinletku, jonka paksuus ei ole juuri akvaariokalan virtsajohdinta paksumpi, jäätyi jossain vaiheessa umpeen - onneksi öljyt eivät PSA- & VAG-konsernien nelipyöräisten tuotoksien mukaisesti karanneet koneesta ulos, vaan huohotuspaine vain pullautti letkun irti venttiilikopan nipasta (huomasin tämän, kun liikennevaloissa seistessä ilmassa oli lievä lämpimän öljyhöyryn tuoksu)... ...laitan letkun takaisin kiinni sitten "keväämmällä" - huohotus toimii näinkin ja venttiilikopan sisäpuolella oleva loiskelevy estää öljyn poistumisen tämän nipan kautta.

        Etujarrusylinteri alkoi jumittamaan jossain vaiheessa - purin sen ja totesin, että alkutalven suolakylpy ei ollut parasta voitelua tälle osalle. Kumitiisteet olivat ehjät, sylinteri suuaukko suolasta hapettunut, männän kromipinta ehjä => puhdistin osat huolella, rasvasin tiivisteet jarruasennus-rasvalla, laitoin paketin uudestaan kasaan ja sen jälkeen on toiminut taas oikein hyvin. -No täytyy todeta, että tuollainen pieni osa pienillä mittatoleransseilla ei ehkä ensisijasesti ole tosiaan tarkoitettu suolavedessä uitettavaksi...

        Ajoin aikanaan enduroprätkällä pääkaupunkiseudulla ympärivuotisesti, käytin siinä silloin nastoitettua nappularengasta => toimi hyvin ja samaan ratkaisuun päädyin "Fudessakin". Edessä ja takana on 3.50 x 10-nastoitetut nappulat, jotka ostin Helsingin Konalasta Storm-Motorista... ...otin hommaan vielä "automaisen" asennoitumisen, eli hankin talvirenkaille myös toiset vanteet, jotta renkaiden vaihto kävi sitten rivakasti kelien muuttuessa.

        Renkaiden suhteen ei ole ongelmia ollut, pito riittävää, etc. - tosin pieni pyöräkoko yhdistettynä rajuun takapainoisuuteen vaatii toki tilanteen mukaan tarkkaavaisuutta, etenkin loska- ja "lumipöpperö"-keleillä...

        Haasteita on mielestäni ollut huomattavasti vähemmän kuin etukäteen odotin ja kaiken kaikkiaan näin "loppusuoralla" olen kyllä niin tyytyväinen, että meinaan ajaa ensi talvenkin.

        Taitaa se Kiinalainen olla hyvinkin hintansa väärti, ja pelaa siinä varmaan kun kalliskin. Ensi viikolla haen Halpahallista tuon Baotian tuotteen.


      • Tommy
        timppa kirjoitti:

        Taitaa se Kiinalainen olla hyvinkin hintansa väärti, ja pelaa siinä varmaan kun kalliskin. Ensi viikolla haen Halpahallista tuon Baotian tuotteen.

        Jep,

        itse olen kyllä ollut hankintaan varsin tyytyväinen. Kyllähän näistä "kiinanihmeistä" paljon pahaakin kirjoitetaan ja enkä väitä, etteikö niissäkin tarinoissa olisi jotain perää - osa varmaan tosin selkeitä provojakin...

        Olen kokeillut merkkiskoottereitakin ja kyllähän esim "kolmen tonnin" ruisku-Apriliassa on vähän joka osa-alueella selkeät erot Fudeen, mutta kuten olen jossain aikaisemmassakin kirjoituksessani todennut, ei Fudessa ole mitään sellaista ominaisuutta, mikä erityisesti ärsyttäisi tai ei toimisi.


    • .-.-.-

      Miten fuden koneeseen saa mahtumaan 0,8 litraa öljyä johan se tulee tikusta yli vajaa 0,5 litraa ja tikku kastuu ylärajaan.

    • huoltokirjassa

      Tää on yksi parista puperteettipellestä, jotka tällä palstalla jauhaa loputonta paskaa kiinanpaskoista, 300km öljynvaihtoväleistä, heikosta laadusta jne. Ne on kirjoitellu samoja juttuja ankaralla kiihkolla koko sen vuoden, kun mä olen tätä palstaa seurannu. Niillä on ongelma jossain muualla, kun huoli skoottereista, you know!!!

    • kiki

      Niin täyttää vaan sen tankin välillä siin fudes, eli yhel öljytankillisella ajaa noin 500 km, ja sitten töytetään, ei siellä vaiheta ku vaihteistoöljy!

      • J.J.

        Mieluimmin 300 kilsassa kannatta vaihtaa ne öljyt. Kysykääpä kommentteja öljy-yhtiöiden neuvontapuhelimista ja muistakaa kertoa, että kyseessä on ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, jossa ei ole öljynsuodatusta ja kapasiteetti on 0,8 litraa.


      • ...-.-
        J.J. kirjoitti:

        Mieluimmin 300 kilsassa kannatta vaihtaa ne öljyt. Kysykääpä kommentteja öljy-yhtiöiden neuvontapuhelimista ja muistakaa kertoa, että kyseessä on ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, jossa ei ole öljynsuodatusta ja kapasiteetti on 0,8 litraa.

        Siis sitä moottoriöljyä ei vaihdeta, sitä vaan lisätään aina välillä (litra maksaa jotain 2€) ja tuo sama kulutus on kaikissa merkkiskoottereissakin, vaihteistoöljytkin pitää vaihtaa joskus 1000km välein


      • vaihdetaan öljyt
        ...-.- kirjoitti:

        Siis sitä moottoriöljyä ei vaihdeta, sitä vaan lisätään aina välillä (litra maksaa jotain 2€) ja tuo sama kulutus on kaikissa merkkiskoottereissakin, vaihteistoöljytkin pitää vaihtaa joskus 1000km välein

        4-tahtimoottoreissa vaihdetaan öljyt. Fudessa on 4-tahtimoottori, samoin Honda Monkeyssä.

        2-tahtimoottoreissa asia on juuri noin kun kerroitkin. Suzuki PV:ssä on kaksitahtimoottori ja monessa merkkiskootterissa.


      • -.-.-.-.
        vaihdetaan öljyt kirjoitti:

        4-tahtimoottoreissa vaihdetaan öljyt. Fudessa on 4-tahtimoottori, samoin Honda Monkeyssä.

        2-tahtimoottoreissa asia on juuri noin kun kerroitkin. Suzuki PV:ssä on kaksitahtimoottori ja monessa merkkiskootterissa.

        Niin vanhooissa fudeissa on 2-t mut ne olikin parempii


    • epäileväinen

      mulla meni 3000km :ssa sileeksi.

      • pitkään

        Fudessa on halpaa ja heikkolaatuista kaikki: myös renkaat.


      • Tommy

        Voisikohan ajotavalla olla asiaan mitään merkitystä? En väitä, että se olisi ainoa asia, mikä merkitsee, mutta oman Streamyni kummatkin kesäkiekot olivat 5.5tkm:n kohdalla (jollain vaihdoin nastapyörät alle) oikein hyvässä kunnossa - ovat 3.50 x 10" Barracuda-merkkiset ensiasennurenkaat...


      • pazi

        4000Km kohta mittarissa ja eipä tuo oo juurikaan kulunu. Ei sillä ole pakko koko ajan poltella
        kumia.


      • ilmeisesti streamya 2004
        Tommy kirjoitti:

        Voisikohan ajotavalla olla asiaan mitään merkitystä? En väitä, että se olisi ainoa asia, mikä merkitsee, mutta oman Streamyni kummatkin kesäkiekot olivat 5.5tkm:n kohdalla (jollain vaihdoin nastapyörät alle) oikein hyvässä kunnossa - ovat 3.50 x 10" Barracuda-merkkiset ensiasennurenkaat...

        toimitettiin eri kumilla.
        ps etukumi ei kulunut poikkeavasti.


    • Anonyymi

      ajan kolmessa viikossa sen 500km ja ei kyl minulla olisi varaa vaihtaa öljyjä 3 viikon välein

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe