Sosiaalihuollon asennoituminen

Anonyymi

Nykyään on ilmeisesti Suomella rahasta pulaa ja kyllä huomaa, että tukia ei haluta antaa millään edes rehdille raittiille opiskelijalle. Olen pyöritellyt totupäätöstä valituskierroksella tammikuusta asti ja aina vaan hakemus hylätään. Koskaan en pääse edes kunnolla selittämään asiaani. Saan lyhyesti kirjoittaa perusteluni, ja sieltä tulee bumerangina aina takaisin samat lauseet aivan kuin kukaan ei olisi edes lukenut perustelujani. Monesti mietin, että jollainhan kaupungin pelivelkaiset juopotkin pidetään hengissä, eli jotenkinhan nekin saa rahaa. Itse olen raitis opiskelija jolta on rahat loppu (pitkä tarina, mutta viinaan ne eivät menneet), mutta sanotaan että ei tipu.
Olen nimenomaan korostanut hakemuksessa, että minulla rahat eivät ole menneet riippuvuuksiin tai mihinkään tyhmyyksiin, vaan olen esim. maksanut omasta pussistani tonnilla sähkölaskuja, lääkärilaskuja, kotivakuutuksen ja vastaavaa.

Kaikki hakemukseni hylätään ja tällä hetkellä seuraavat rahat tulevat syksyllä. Elän kai satasella syyskuuhun. Perusteluiksi sosiaalitoimi sanoo aina seuraavat: asun kuulemma liian kalliissa asunnossa, koska kaupungilleni laskettu kohtuuvuokra on 450 euroa. Totuushan on se, ettei tuolla saa nykypäivänä kämppää. Kuin tahallaan eivät päivitä tuota summaa vastaamaan vuokrien todellista tasoa. He sanovat etteivät halua "tukea ylikallista asumista", mikä on kummallinen päätös koska tuen määrähän on aina sama, minä itse päätän syödä vähemmän kustantaakseni asunnon. Todellisuudessa tuo on tekosyy saada laillinen oikeus tukien hylkäämiselle. Vaihtoehtoakaan ei nimittäin ole: eihän ne voi olettaa että edes saan mistään heidän siunaamaansa kämppää. Etsikööt itse sopivan minulle sitten. Olen siis opiskelija joka on sen verran herkkä ettei pärjäisi soluasunnossa, ja sanoin heillekin että jos he mielivät minun opiskelevan, niin tarvitsen ihan kunnon asunnon siinä missä työtönkin. Miksi työttömillä olisi kaksioita ja aikuisopiskelijan pitäisi oletusarvoisesti asua jossain 5 neliön huoneessa? En yksinkertaisesti kykene asumaan toisen ihmisen kanssa. Sosiaalihuollon tehtävä on tukea jokaisen yksilöllistä selviytymistä ja ottaa henkilökohtaiset asiat huomioon, mutta ilmeisesti minun kohdalla näin ei tehdä. Jostain syystä kaikki muut saavat totua vaikka he eivät edes tekisi elämällään mitään, itsehän olen koulussa ja tätä pitäisi tukea. Sanoin sossulle suoraan että minulla on nyt sellainen tilanne että saatan oikeasti tipahtaa koulusta jos ei tueta. Ei tuettu. No, kai heistä on sitten parempi että olen loppuelämäni heidän luukullaan kuin että tuetaan minua hetken aikaa jotta saan ammatin.
Kaikista parasta on kun totuhylkäyksen perusteet ovat luokkaa "olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä.." Kuten esimerkiksi olisi pitänyt säästää rahaa viime vuonna, olisi pitänyt odottaa että löytyy halvempi asunto.. Olisi pitänyt. Takautuvaa syyllistämistä. Mistä lähtien sosiaalitoimen tehtävä on ollut heitellä ilmaan tällaisia saivartelevia toiveita miten asioiden olisi pitänyt mennä? Siis totta kai näiden olisi pitänyt tapahtua. Minun olisi myös pitänyt voittaa lotossa mutta ei vaan tapahtunut.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun tulevaisuudessa 50-vuotiaana olen sossupalaverissa hakemassa tukia toistakymmentä vuotta putkeen, muistutan että olin nuorena Tampereen teknillisessä korkeakoulussa ja minusta olisi voinut tulla insinööri jos pari kertaa olisivat antaneet minulle toimeentulotukea. Nyt antavat sitten kuukausittain koko pitkän elämäni ajan.

      • Anonyymi

        Joku tuolla urpo Tv ssä veisteli noista sinun kuvaamia henkilöitä, sosiaaliturva sankareiksi jotka ei nyt korna aikana voi olla jelppimässä ja pitämässä työttömille näitä luvatun maan kaivattuja työttömien palveluja pystyssä.


    • Anonyymi

      Aloitus on täyttä soopaa. Toimeentulotukea saa vaikka asumismenot ylittää ns."kohtuulliset asumismenot", maksat itse loput. Sosiaalitoimi ei anna vuokraan mitään, koska se ei kuulu täydentävään toimeentulotukeen. Ainoa syy ettei toimeentulotukea saa on, että tuloja on "liikaa".

    • Anonyymi

      Niin siis tästä postauksesta on rivien välistä luettavissa että olet saanut jonkun isomman summan rahaa aiemmin?
      Ja miten ihmeessä olet yksinasuvana maksanut tonnilla sähkölaskuja?

      • Anonyymi

        Aurinkolamput tarvitsevat sähköä paljon ja pilven tuotoilla sitten maksanut sähkölaskut...


    • Anonyymi

      Jos on omaisuutta tai säästöjä, niin toimeentulotukea tai asumis tukea ei tipu, vaikkei olisi muita tuloja ollenkaan.

      • Anonyymi

        Moni ei tiedä eikä asiaa paljon mainosteta ainakaan viranomaisten taholta että asumistukea saa myös omistusasuntoon ja sellaista omistusasuntoa jossa itse asuu ei lasketa varallisuudeksi toimeentulotuessa.
        Heti kun on tiedossa tai vaikka vain arvattavissa että tulot vähenee tai loppuu lähitulevaisuudessa kokonaan niin on syytä tehdä sopivia omaisuusjärjestelyjä asian suhteen. Virkanilit voivat rutista tuollaisesta mutta käytännössä eivät mahda mitään. Tosin nykyisin saattaa toimeentulotukipäätöksessä lukea että "olisi pitänyt ...", nuo sanat ei kelpaa hylkyperusteeksi eikä niitä siellä pitäisi muutenkaan olla koska tulot ja varat ptää lain mukaan huomioda vain siltä ajanjaksolta kun toimeentulotukea on haettu. .


      • Anonyymi

        Täyttä paskaa ainankin säästöjen ja asumistuen osalta. Minulla 68000€ tilillä ja saan asumistuen täysimääräisenä.

        Nyt kun aktiivimallista luovuttiin ja 21,5 kerroin käytössä en saisi kelasta kuin vuokraan noin 50€ sähköt moisten pennien takia en varallisuutta kätkemään.


    • Anonyymi

      Joihinkin asioihin valtiolta rahaa riittää, joihinkin ei. Sinänsä yllätys, ettei tukeen, koska sosiaalimenot on valtion ylivoimaisesti suurin menoerä. Mutta kai tuo sama pätee myös sosiaalimenoihin... Joihinkin asioihin julkista rahaa riittää melkein rajatta, ja joihinkin ei edes vähää.

      • Anonyymi

        "Joihinkin asioihin julkista rahaa riittää melkein rajatta, ja joihinkin ei edes vähää."

        Periaatteesa sama pätee yksityishenkilöihin. Toisiin asioihin rahaa riittää mutta silti haetaan ruoka leipäjonosta tai matkustetaan metrossa ilman lippua.


    • Anonyymi

      Ikinä en ole sossussa tai työkkärissä käynyt. Ne ovat laiskoja varten. Ainoastaan terveydellisistä syistä sinne voi mennä, on minun mielipide. Suomessa vain on totuttu liian hyvään elintasoon. 12 tunnin työpäivillä ja fyysisellä työllä tänäkin päivänä viettää elintasojuhlaa. Siihen pystyy lähes jokainen. Sitä ei vain laiskaan sohvaperuna elintasoon oppineet halua myöntää. Marjatilojen työvoimapula on siitä hyvä osoitus, valitetaan vain, liian raskasta, tehköön köyhät siirtotyöläiset paskaduunit, meillä ei tarvi, olemme syntyneet sosiaalipalvelu Suomeen. Valittaa kyllä osataan, mutta kun valittajien kuoro käy liian isoksi, niin mistä löytyy ne muut jotka haluaa maksaa laiskojen elintason. Tulisi vain kunnon lama niin oppisivat tekemään työtä. Metsät on kesällä täynnä marjoja, mutta ei viitsitä poimia. Järvet ja meri on täynnä kaloja, mutta ei viitsitä kalastaa ja niistä laittaa ruokaa, kun on ruotoja. Pieneen omavaraviljelyyn olisi lähes jokaisella mahdollisuus vaikka parvekkeella. Liian työlästä, sanovat järjestelmän laiskistamat. Ajat tulevat muuttumaan, onneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe